2014-04-16, 06:54
Medlem
Tjena Tjena, har funderat lite på sveriges identitetsbricks-system. Då många säger olika om det. vissa säger att alla får en vid födelse, andra har inte ens någon. Farsan verkar dock ha 2 som han har visat mig, gissar på att han fick en vid födseln och en när han gick in i militära. Jag har dock bara fått en vid 17-18 års ålder när jag skulle gå in i militära. Jag är född 92, min bror 94 och min kusin 86 ingen av oss har fått någon sådan vid födelse. Bara jag som har en utav oss 3 då jag var den enda som sökte in till militära.

någon som har koll på detta?
Citera
2014-04-16, 08:11
Medlem
Strychnos avatar
Jag har för mig att det var olika i olika kommuner.

Dom slutade att ge ut brickor helt 2004 om jag inte minns fel.
Man kan dock fortfarande beställa brickor till nyfödda om man vill.
Citera
2014-04-16, 11:31
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno

Jag har ett småsyskon som är född 03 och h*n har fått en ID-bricka. På det lilla kuvertet står också om hur man beställer ett nytt.
Citera
2014-04-16, 17:00
Medlem
Jag fick en när jag föddes i början av 80-talet. Fram till början av 90-talet fick väl alla som gjorde värnplikten en extra med.
Citera
2014-04-16, 17:56
Moderator
Unitys avatar
Jag fick en id-bricka när jag föddes men jag fick ingen när jag gjorde värnplikten och det var heller ingen som frågade efter den där.

Systemet med id-brickor är nu helt nedlagt.
http://www.skatteverket.se/innehallao/dokument/idbrickor.4.6efe6285127ab4f1d25800017387.html
Citera
2014-04-16, 19:16
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno

Är de brickorna identiska med dem som Skatteverket skickade?
...eller syns skillnader?

-Av vem/vilka beställer man dem?
Citera
2014-04-16, 19:36
Medlem
detta låter lite fubar över det hela, trodde det var militära som gav ut dessa från början. Skumt då att varken jag eller min bror då fick en vid födelse, inte ens min äldre kusin i en annan del av sverige fick en vid födelse och han är född typ 86, fick iallafall min som sagt vid 17-18 års åldern när jag sökte in
Citera
2014-04-16, 20:02
Medlem
Har pratats om det tidigare bl.a här: (FB) Svensk "Dogtag" (Identitetsbricka) i samband med födsel? Bara förstfödda som fick?

Måste erkänna att jag, liksom många andra, aldrig ens har hört talas om dessa brickor. Född 83, min syster 81, ingen av oss har någon bricka. Ingen av mina föräldrar minns några brickor och de har inga egna. Inga kompisar har heller några brickor och ingen verkar minnas dem.

Måste ha varit synnerligen impopulära för att helt ha lyckats försvinna ur det allmänna medvetandet.
Citera
2014-04-16, 20:11
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bil-d-rulle
Är de brickorna identiska med dem som Skatteverket skickade?
...eller syns skillnader?

-Av vem/vilka beställer man dem?

Det är säkerligen lite skillnad på dom, Olika Nummer/bokstavsstansar
som används ger lite olika utseende, Men det är ju antagligen samma form.

Man beställer troligen från skatteverket i malmö(enligt många inlägg på olika forum).
Men jag vet inte om man kan det numera, utdelning av id-brickor upphörde 2010.
Citera
2014-04-16, 20:15
Moderator
Unitys avatar
ID-brickorna delades ut till samtliga svenska medborgare, inte bara militärer, så det är inte lustigt om en civil myndighet skötte det. Det är möjligt att en annan myndighet skötte det tidigare men efter att Skatteverket tog över folkbokföringen är det rimligt att de även administrerade brickorna.

Det automatiska utskickandet av brickor ska ha upphört någonstans runt 2004 men man kunde beställa nya fram till 2010 då systemet skrotades helt. Verkar som om det missades en massa nyfödda dock, många som säger att de aldrig har fått någon.

Tydligen var det en maskin som graverade alla brickor. Jag såg en bild på den i en tråd för ett tag sedan, såg ut som en skrivare av bordsmodell. I tråden som stengubben länkar till fanns länken till bilden: http://www.tekniskamuseet.se/1/2124.html

Ni inser varför alla svenskar utrustades med ID-brickor föresten? Svaret är att det förväntades bli stora mängder döda även bland civilbefolkningen vid krig.
Citera
2014-04-16, 20:19
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
ID-brickorna delades ut till samtliga svenska medborgare, inte bara militärer, så det är inte lustigt om en civil myndighet skötte det. Det är möjligt att en annan myndighet skötte det tidigare men efter att Skatteverket tog över folkbokföringen är det rimligt att de även administrerade brickorna.

Det automatiska utskickandet av brickor ska ha upphört någonstans runt 2004 men man kunde beställa nya fram till 2010 då systemet skrotades helt. Verkar som om det missades en massa nyfödda dock, många som säger att de aldrig har fått någon.

Tydligen var det en maskin som graverade alla brickor. Jag såg en bild på den i en tråd för ett tag sedan, såg ut som en skrivare av bordsmodell. I tråden som stengubben länkar till fanns länken till bilden: http://www.tekniskamuseet.se/1/2124.html

Ni inser varför alla svenskar utrustades med ID-brickor föresten? Svaret är att det förväntades bli stora mängder döda även bland civilbefolkningen vid krig.

Det står att försvaret hade flera egna till sina värnpliktiga.
Citera
2014-04-16, 20:20
Medlem
Strychnos avatar
Man kan ju alltid beställa en tom bricka: http://www.beredskapstid.se/cms/index.php?option=com_content&task=view&id=142&Item id=44
Och sedan ta den till en guldsmed för gravering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in