2014-04-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Det var ju inte bristen på utbildning som ledde till att han våldtog barn så varför är det egentligen relevant att han inte var utbildad förskollärare eller inte gick någon sådan linje? Det finns säkert fullfjädrade förskollärare som våldför sig på barn också. Däremot så är ju det faktum att han var en outbildad praktikant relevant just när det kommer till den övriga personalens eventuella skuld i det hela. Men han var säkert lekfull och glad och omtyckt av barnen och nästan som ett barn själv och så tyckte de att han verkade harmlös och reagerade därför inte ifall han smög in i en koja med något barn eller så. Vad som nu hände.

Ska man vara cynisk så kan man jag säga att det lättare för någon att dölja sin pedofila läggning om hen är utbildad. Och även om GM "bara" begick 5 övergrepp av dessa 12 så är det alarmerande när det gäller den övergripande kontrollen på förskolorna. Vi vanliga dödliga ska väl inte behöva gå runt och misstänka personal som är "glada, lekfulla och omtyckta av barnen".

Har varit med om ett fall med en pedofil på skola. Och det var då den som ingen kunde misstänka. Utbildad, gift småbarnspappa, trevlig och engagerad och det hade hållit på i åratal.
Så jag tror man ska vara försiktig med att tro att denna GM i Högsby på något sätt är typisk. Snarare verkar han rätt otypisk. Men ansvaret för kontroll och arbetsrutiner som minimerar riskerna måste ju ligga på förskolan. Eftersom det så sällan syns utåt vem som är pedofil.
Citera
2014-04-15, 15:08
Medlem
cloudsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Dina frågor är OT så väljer att inte svara på dem. Personalen har brustit i sina rutiner, och då ska de ta konsekvenserna och det kan de göra genom att de ger byn/föräldrar, rätt information. De är det minsta man kan kräva. Och att ha en skolchef som skyller ifrån sig... det är inte läge att skylla ifrån sig just nu.

Och jag har även skrivit om att personalen svarade absolut inte, när en förälder frågade om det fanns fler drabbade barn. Vilket är ett galet att de äns kan yttra sig så!

Ta ansvaret genom att erkänna att de har gjort fel och informera rätt, borde varit självklart från första dagen, då det var ett barn.

Självklart kunde ingen förutse detta. Du använder bilbälte i trafiken för att undvika skador.
Personalen ska följa rutiner för att förhindra olika saker på ett dagis.

Därför klankar jag ner på personal och chefer.

Vilka rutiner har inte följts från personalens håll? Dessa brister ska även vara rimliga i sammanhanget att klanka ner på. Inte att man får inte släppa praktikanten sj med barnen. För det är omöjligt att hålla om personalen inte kedjar fast sig i praktikanten.
Men det är klart, se andras brister och klanka ner via ett forum är lätt. Ni hade inte gjort detta ett dugg bättre själva.
Citera
2014-04-15, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasker
Det som har hänt är förfärligt. Punkt. Kan du berätta vilken rutin som har brustit?

Det får dem avgöra/rebaut på förskolan. menatt en pedofil har praktik där, och begå alla dessa bott... så har något brustit.
Senast redigerad av Klimax00 2014-04-15 kl. 17:48.
Citera
2014-04-15, 17:39
Moderator
Schlesiens avatar
Justerad rubrik

Utgången rubrik:
21-årig praktikant misstänkt för 9 sexövergrepp i förskola, Högsby april -14

/ Moderator
Citera
2014-04-15, 17:40
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka högre krav skulle finnas på Kommunala förskolor menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Japp, det gäller den förskolan. Tror dock du har fel gällande krav, kommunallagen har "bara" som krav minimum en förskollärare per förskoleavdelning, men ser helt utbildade förskollärare, det är därför ingångslönen är på 30 000 kr + för förskollärare i storstäder numera....

På min förskola där jag jobbar har chefen sagt att alla skall vara utbildade då detta är mer och mer aktuellt, all personal är också utbildade förskollärare här. Så krav kanske var fel utryckt av mig..
Dessutom pratas det mycket om privata förskolor på vår kommunala, att privata känns mer oseriösa då de har mer outbildat folk. Men ja, de kanske bara är snack då!
Citera
2014-04-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Var det inte så att personalen svarade att det kunde de absolut inte tänka sig? Du missade att ta med det fetmarkerade som ger svaret en annan innebörd.

....................

Jag för min del sitter ner i båten. Visst har polisen sagt att det finns substans i anmälningarna men utredningen pågår fortfarande. Det känns så osannolikt att han skulle ha kommit åt att begå brott mot så många barn på den korta tid han praktiserade på förskolan.

Nu citerade inte jag rätt av som du såg, jag har citerat just den meningen inte allt för lång tillbaka.Var för snabb på tangenterna.
Varisig det hade sagt att " det kan vi inte tänka oss" eller "det kan vi absolut inte tänkas oss" så är helt fel.
Citera
2014-04-15, 17:46
Medlem
YoungGirls4evers avatar
Det här låter som en häxjakt skapad av några som vill sätta dit honom. Att han skulle ha hunnit förgripa sig på så många barn under den korta tid han varit där låter i det närmaste osannolikt. Det kan ha börjat med att något eller några barn haft livlig fantasi och hittat på saker, sedan har fler vuxna hakat på och kommit med fler fabler och så är drevet igång. Finns inga bevis att han faktiskt gjort något.
Citera
2014-04-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cloudsurfer
Vilka rutiner har inte följts från personalens håll? Dessa brister ska även vara rimliga i sammanhanget att klanka ner på. Inte att man får inte släppa praktikanten sj med barnen. För det är omöjligt att hålla om personalen inte kedjar fast sig i praktikanten.
Men det är klart, se andras brister och klanka ner via ett forum är lätt. Ni hade inte gjort detta ett dugg bättre själva.

Vilka rutiner eller vart de brustit får förskolan utreda. Men att en peddo kommer oin på ett dagis är ju inte speciellt bra. Jag har inte sagt något om några kedjor eller sagt att jag är bättre än någon annan. Livlig fantasi!
Citera
2014-04-15, 18:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
Det här låter som en häxjakt skapad av några som vill sätta dit honom. Att han skulle ha hunnit förgripa sig på så många barn under den korta tid han varit där låter i det närmaste osannolikt. Det kan ha börjat med att något eller några barn haft livlig fantasi och hittat på saker, sedan har fler vuxna hakat på och kommit med fler fabler och så är drevet igång. Finns inga bevis att han faktiskt gjort något.
Han har erkänt minst ett övergrepp så rena fantasier handlar det knappast om. Däremot är risken att flertalet av de anmälningar som följt på det första är skapade av föräldrarnas frågor och inte av att barnen faktiskt utsatts för övergrepp.
Spridning av det slaget (lite masshysteri med övertolkningar p g a rädsla) är inte något okänt fenomen.
Citera
2014-04-15, 18:20
Medlem
cakkas avatar
Tycker att den som bär ansvaret för att detta har hänt är rektorn. Hon måste ju vetat om att han är lite udda pga en hjärnskada. En seriös pedagog ska ju förstå att han inte passar in att ta hand om barn . Om hon inte misstänkte honom för våldtäcktsman på barn,så borde en klocka ringa att han inte är pålitlig att ta ansvar! Dessutom om vi nu ska ha män som förebilder på förskolorna,så passar väl inte en person som JS som sådan.Kan inte tänka mej att en 10åring i huvudet är bra föredöme som man
Citera
2014-04-15, 18:28
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Men han har ju erkänt herregud!!
Citera
2014-04-15, 18:33
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:

Enligt polisens uttalande i media så har de mer än vittnesförhör att gå på. Som redan påpekats erkände han dessutom tämligen fort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in