Nja, det låter för generöst! Man kan dock inte utesluta ett brott. Kanske lade U-Fig en tablett i den lilla tantens kaffekopp medan hon var på toa. Sömntablett hade varit en syn. Provledaren somnar under ett provpass och alla skriver och ingen märker att hon sover förrän det gått över en timme. Ingen såg heller när tabletten lades i koppen. Hade varit rätt intressant att se hur folk hade reagerat i en sådan situation; hade folk som blivit tidigt klara med provet gått fram och gjort något, eller bara suttit kvar? Dessa tankar...
Alla brott begångna under provtillfället leder till arkebusering. Detta tar självklart UHR:s kommandogrupper hand om på ett ytterst diskret sätt.
Med detta i åtanke blir det uppenbart att jag aldrig över huvud taget tänkt begå något som helst brott under provtid.
---
Nä, men mer seriöst är det nog vanligare att någon av provskrivarna drabbas av något. Vad som då sker vet jag dock inte. Herrejävlar vad man får bra betalt som provledare förresten! Jag ska förmodligen ansöka till det i höst. Om jag väljer att inte skriva, vill säga.
Nä, men mer seriöst är det nog vanligare att någon av provskrivarna drabbas av något. Vad som då sker vet jag dock inte. Herrejävlar vad man får bra betalt som provledare förresten! Jag ska förmodligen ansöka till det i höst. Om jag väljer att inte skriva, vill säga.
Tror det beror på att de har stort ansvar som de får så mycket. Det i kombination med OB.
Hur mycket i lön får man? Har nog missat den informationen. Givetvis är det inget alternativ för mig då jag måste skriva ett bra resultat först innan sådant kan bli aktuellt.
Tror det beror på att de har stort ansvar som de får så mycket. Det i kombination med OB.
Absolut - men ändå riktigt bra betalt!
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hur mycket i lön får man? Har nog missat den informationen. Givetvis är det inget alternativ för mig då jag måste skriva ett bra resultat först innan sådant kan bli aktuellt.
SU
Lön per timme utgår till följande personal som anlitas vid högskoleprovet:
Huvudprovledare 360 kronor
Provledare (1 grupp, 25 provdeltagare) 235 kronor
Provledare (2-4 grupper, 50-100 provdeltagare) 265 kronor
Provledare (mer än 4 grupper, 125 provdeltagare) 310 kronor
Huvudprovledarassistenter 175 kronor
Assistenter 175 kronor
Provet pågår i 8 (?) timmar; en provledare får alltså mellan 1900 och 2500 kronor.
Mittuniversitetet
Arvodesbeloppen är
för provledare 2600 kr
medhjälpare 1500 kr
ortsansvarig 1000 kr + 200 kr/100 skrivande över 100.
huvudprovledare normallön + övertidsersättning under provet
Det ser förmodligen ungefär likadant ut på andra lärosäten.
Vad har ditt HP resultat med att vara provledare att göra? Min provledare hade ingen susning om HP.
Japp, det var just det jag menade, skriver konstigt i dag då jag är allmänt deppig över mitt biologiprov som gick åt skogen. Jag som kunde, skulle ta över världen och kanske till och med bygga en dödsstjärna blev överkörd av ett simpelt, men samtidigt tungt biologiprov.
Usch det här är nog den äckligaste Under Strecket artikel jag har läst någonsin, om detta inte härdar en inför högskoleprovets LÄS så gör inget annat det heller. Otroligt tråkig och svårläst artikel.
Så himla svår text var det egentligen inte. Bellman-texten var 10 ggr värre.
Du får vara beredd på att det kommer alltid någon form av kulturtext i LÄS.
Japp, det var just det jag menade, skriver konstigt i dag då jag är allmänt deppig över mitt biologiprov som gick åt skogen. Jag som kunde, skulle ta över världen och kanske till och med bygga en dödsstjärna blev överkörd av ett simpelt, men samtidigt tungt biologiprov.
~190 dagar kvar till nästa prov. En halvtimmes plugg om dagen blir rätt mycket tid om man kör effektivt. Det är dock mitt problem. Har ingen aning om vart jag ska börja. Göra gamla prov? Njae? Inte såhär långt innan va?
Man kanske helt enkelt skulle nöta 1-2 Matte 1b-1c böcker och läsa lite varje dag...
~190 dagar kvar till nästa prov. En halvtimmes plugg om dagen blir rätt mycket tid om man kör effektivt. Det är dock mitt problem. Har ingen aning om vart jag ska börja. Göra gamla prov? Njae? Inte såhär långt innan va?
Man kanske helt enkelt skulle nöta 1-2 Matte 1b-1c böcker och läsa lite varje dag...
Har du inte stenkoll så är det en bra start. Tittade igenom motsvarande böcker för 1b och 2b idag, det täcker ALLT som var på HP.