En del i tråden vill inte måla ut Ryssland som ensam syndabock och vill hellre ha gott samarbete än konflikt. Ryssland har mycket naturesurser och är en stor potentionell marknad om dom kan få ordning på demokratin och få en ny ledare. Jag kan erkänna mig vara en egoist i detta fall men jag tycker detta är bättre för Sverige än rysshatet många här och i Kiev har. Regeringen i Kiev valde tidigt väg med aggressioner mot Ryssar och vill bryta alla band som det verkar (oavsett det reella beroendet av Ryssland). Man kan förstå att det blir så i ett fattigt och korrupt land att man måste ha en syndabock att peka finger mot. Dom verkar på fullaste allvar tro att EU och USA kommer och hjälper dom fullt ut ur fattigdom och korruption om dom bara bryter helt med Ryssland och skapar kaos. Annekteringen av krim fördömmer åtminstone jag men jag kan förstå handlingen, däremot kan jag inte förstå hur regeringen i Kiev tänker.
Rent krast ekonomiskt, vilket land skulle var nyttigast som medlem i EU om det vore möjligt, Ryssland eller Rumänien, Bulgarien, Grekland, Ukraina osv.?
Givetvis skulle nog dom flesta välja USA före Ryssland men dom flesta vet att USA inte heller är paradiset på jorden.
edit: posten jag svarade på försvann