2014-04-15, 19:06
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Måste kännas skönt att endast behöva förbättra den verbala till nästkommande prov.

Får man fråga vilken utbildning du försöker komma in på? Specifikt resultat du vill uppnå på högskoleprovet?

Jag har själv fått 1.6 på den kvantitativa vid mina två provtillfällen. Men jag har alltid fått svara slumpmässigt på DTK-delen eftersom jag inte är van vid att prestera med tidspress. Jag tror dock att jag kommer att sätta ~1.9-2.0 i höst eftersom jag då kommer att vara förberedd.

Var inte så säker på att du kommer skriva 1.9-2.0 på kvantfysikaliska delen. Hade också den inställningen och blir bara mer och mer besviken för varje gång jag gör provhelvetet.

Gjorde det första gången direkt när jag slutat nian och skrev 1.7 på kvant. Sedan 1.8, och sedan 1.9. Nu sänkte jag mig en poäng och verkar hamna på 1.9 IGEN. Det är så illa att man får lust att slå ihjäl en bäbis...
Citera
2014-04-15, 19:20
Medlem
lluBdeRs avatar
Ni som skrev provet både i höstas och nu i våras, var det lättare/svårare denna gång?
skrev själv i höstas, tänkte göra det igen nu men blev inte så...
Citera
2014-04-15, 19:23
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Ni som skrev provet både i höstas och nu i våras, var det lättare/svårare denna gång?
Jag tycker verbala var SJUKT mycket lättare. Orden var ett skämt i år, likaså LÄS-texterna. (fick trots det sämre på LÄS, men jag kände att de var bra mycket lättare). Dock var MEK aningen svårare i år.

Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Själv sitter man på 2.0 calcutta och 1.4 verbatim ifall inget dramatiskt sker

Då är du en liten jävel du!
Citera
2014-04-15, 19:32
Medlem
Citat:

Alltså. Cantona var lattjolajban och Vierbata var same-same. Nen poängen med normering är att man får samma poäng oavsett provtillfälle, mao ett lättare prov kräver fler rätt för samma normerade poäng.
Citera
2014-04-15, 19:35
Medlem
Citat:

ORD var ett skämt den här gången, fick faktiskt 15/20 i år jämfört med höstens 2/20
LÄS var enklare, men trots det fick jag sämre fy fan fattar inte hur. MEK och ELF var en aning svårare tycker jag iaf, fick skitmånga fel och drog ner hela verbal för mig.

När det gäller kvant vet jag inte, vissa frågor var väl liten knepiga, förlorade liten tid på XYZ faktiskt. DTK däremot var helvetet, olovliga strejker, antalet vårdtillfällen och platser, kartan om Märsta etc. Jävla tidspress gör att man inte kan läsa tabellerna utan att får panik
Citera
2014-04-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Måste kännas skönt att endast behöva förbättra den verbala till nästkommande prov.

Får man fråga vilken utbildning du försöker komma in på? Specifikt resultat du vill uppnå på högskoleprovet?

Jag har själv fått 1.6 på den kvantitativa vid mina två provtillfällen. Men jag har alltid fått svara slumpmässigt på DTK-delen eftersom jag inte är van vid att prestera med tidspress. Jag tror dock att jag kommer att sätta ~1.9-2.0 i höst eftersom jag då kommer att vara förberedd.

Inte en aning än. I höst blir det naturvetenskapligt basår och Matematik I. Vill se till att hålla dörrar öppna och samtidigt tycker jag HP är kul.

Har du satt 1.6 sätter du 2.0 om du vill. Du har koll på allt så räkna i princip vilken matte du vill så du får så mycket som möjligt på rutin. Då slipper du slösa tid på att räkna och fundera i onödan så löser du KVA på en halvtimma. Men schhhhh, säg inget på fb bara.....
Citera
2014-04-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Är inte så mycket bättre själv, 1.9 respektive 1.4

Du har mitt drömresultat
Citera
2014-04-15, 19:49
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Du har mitt drömresultat

Men lilla slyna hade inte du 2.0 - 1.4? <3
Citera
2014-04-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Inte en aning än. I höst blir det naturvetenskapligt basår och Matematik I. Vill se till att hålla dörrar öppna och samtidigt tycker jag HP är kul.

Har du satt 1.6 sätter du 2.0 om du vill. Du har koll på allt så räkna i princip vilken matte du vill så du får så mycket som möjligt på rutin. Då slipper du slösa tid på att räkna och fundera i onödan så löser du KVA på en halvtimma. Men schhhhh, säg inget på fb bara.....

Då sitter vi i samma båt så att säga. Jag ska läsa upp naturämnena - biologi och kemi - för att i framtiden ha möjligheten att söka till läkarprogrammet om lusten finns. Men just nu är det HHS och civilingenjör som lockar mig mest men det är endast på civilingenjörsprogrammet på Chalmers som mina betyg räcker till.

Så för att hålla alla dörrar öppna är det 1.8+ på HP som gäller för min del även om målet självfallet är 2.0.
Citera
2014-04-15, 20:18
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:

Jag tycker det var väldigt likvärdigt.
Har inte pluggat till något av proven och fick exakt samma resultat (antal rätt).
Sänkte mig med 1 poäng på KVA och höjde mig med 1 på VER.
Fick i stort sett samma resultat på varje provdel också, med undantaget att jag höjde mig med 3 poäng på ORD och sänkte mig med 3 poäng på MEK.

Fick alla rätt på engelskan (ett fel förra året) så den var väldigt lätt enligt mig, fast krävs självklart att man kan lite engelska. ORD och MEK (som också är ORD!) som alltid sänker mitt resultat. Får se om man orkar plugga den skiten till nästa prov.
Citera
2014-04-15, 20:19
Medlem
Citat:
Var inte så säker på att du kommer skriva 1.9-2.0 på kvantfysikaliska delen. Hade också den inställningen och blir bara mer och mer besviken för varje gång jag gör provhelvetet.

Gjorde det första gången direkt när jag slutat nian och skrev 1.7 på kvant. Sedan 1.8, och sedan 1.9. Nu sänkte jag mig en poäng och verkar hamna på 1.9 IGEN. Det är så illa att man får lust att slå ihjäl en bäbis...

Hur mycket har du specifikt pluggat på kvant innan provet? Det bör väl ha stor betydelse om man de sista veckorna innan provet gör samtliga gamla kvantprov. Det är ju inte så att frågorna är svåra men jag blir stressad vid provtillfället och då kan provvana hjälpa en del tror jag.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-15 kl. 20:49.
Citera
2014-04-15, 20:27
Medlem
Citat:
Men lilla slyna hade inte du 2.0 - 1.4? <3

Snarare 1,6 - 0,8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto