Citat:
Ursprungligen postat av
Copters
Har bestämt mig för att förbättra mitt HP. Bästa resultatet från 2009 på 0,8 går ut 2015VT. Behöver ett resultat på 1,5-1,3 för att komma in på det jag vill. Hade väldigt svårt med matematiken och statistiken så där finns det utrymme till förbättring men jag är orolig för att inte kunna prestera önskat resultat på dagens prov.

Om jag planerar att skriva både höstens högskoleprov och våren 2015, hur ska jag lägga upp mina studier? Hur många timmar per dag bör jag viga åt detta? Har verkligen inget att förlora. Har svårt för matematiken i allmänhet så detta kommer att bli något att lägga extra tid på. Minns inte vad jag fick på varje del men orddelen var inga problem. Har läst rätt mycket mer engelska texter sedan dess och är van på ett helt annat sätt.
Logga in på
https://hpresultat.umdc.umu.se/Secure/Login.aspx?ReturnUrl=%2fsecure%2fdefault.aspx för att se exakt vad du hade för resultat på respektive prov-del och vad du behöver jobba mest med. Jag har precis som du alltid haft svårt med matematiken och kommer hur mycket jag än försöker aldrig få några extremt höga poäng på den kvantitativa delen. Genom att plugga matte 1c ca fem timmar i veckan samt göra gamla prov under tre månaders tid, lyckades jag prestera 1,3 på den kvantitativa delen på vårens prov (enligt höstens normeringstabell). Jag har tidigare fått 1,0 på den kvantitativa delen utan att plugga. För mig personligen är det ett stort framsteg och renderar förhoppningsvis i att jag kommer in på den utbildning jag vill gå.
www.matteboken.se har jättebra övningsuppgifter med instruktionsvideor där de på ett pedagogiskt sätt förklarar olika regler och formler. Låna en relevant mattebok, gör övningar på internet samt gamla prov så kommer du kanske inte se underverk, men iaf klara förbättringar på relativt kort tid.
Även om du anser att du har koll på den verbala delen, så bör den inte försummas. Jag var tidigare nonchalant även gentemot att plugga på den verbala delen, men nu inför provet pluggade jag säkert fem timmar i veckan på
www.ordprov.se samt gjorde gamla prov. En förbättring även där från 1,7 till 1,9 (förhoppningsvis).