2014-04-14, 23:36
Medlem
anonymouslys avatar
Vilket är bästa sättet att träna in ord på? Ordprov.se eller memrise.com?

Hur gör ni/gjorde ni?

Självklart läsning i allmänhet gör ordförrådet större.
Citera
2014-04-15, 00:01
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously

Hur gör ni/gjorde ni?

Memrise verkar ju riktigt bra! Mycket bättre sätt att lära sig på än Ordprov.se. Eller bäst vore ju ifall man bara kunde importera Ordprovs ordlistor till Memrise.

Vad för kurs på memrise använder ni? Länka gärna.
Citera
2014-04-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously

Hur gör ni/gjorde ni?

Jag tror att memrise ger en bättre inlärning eftersom du delvis måste lära dig ordets innebörd för att kunna komma ihåg den rätta synonymen. Med ordprogrammet på Ordprov.se lär du dig endast att plocka ut den rätta definitionen bland svarsalternativ.

Jag rekommenderar Soulsurfers tunga lista på ~ 5500 ord och sedan plugga in ordprovs ordlista ~ 3000 några månader innan provet. Alternativt, om du inte har så stora ambitioner, plugga endast in ordprovs ordlista. Jag är inte upplyst om ordprovs ordlista finns på memrise eller inte men den borde finnas där någonstans.

Soulsurfers ordlista; http://www.memrise.com/course/111192/ord-4/
Citera
2014-04-15, 07:56
Medlem
Slår ett slag för "Under strecket" i SvD som andra nämnt.

Antalet nya ord är inte många, snittar kanske ett per essä, men man ser det i ett sammanhang och funderar över betydelsen. Sedan slår man upp det och får reda på definitionerna. Att sekulär hade åtta olika betydelser visste jag inte om förrän i natt...

Stort plus är den hyffsat höga kvalitén och att texterna är intressanta och allmänbildande.
Citera
2014-04-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman

Antalet nya ord är inte många, snittar kanske ett per essä, men man ser det i ett sammanhang och funderar över betydelsen. Sedan slår man upp det och får reda på definitionerna. Att sekulär hade åtta olika betydelser visste jag inte om förrän i natt...

Stort plus är den hyffsat höga kvalitén och att texterna är intressanta och allmänbildande.

Yeah!

Tråkiga är ju att man bara kan läsa 1 om dagen annars hinner man gå igenom alla, om man inte vill hoppa tillbaka säg 2 år och börja därifrån.

Economist är också riktigt bra för den som vill träna engelskan!
Citera
2014-04-15, 10:47
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:

Jag tror att böckerna de skriver om är ganska bra HP-material också dessutom, ifall man söker efter särskild litteratur. Den idag som handlade om Philip Dwayers böcker om Napoleon t.ex.
Citera
2014-04-15, 13:39
Medlem
Copterss avatar
Har bestämt mig för att förbättra mitt HP. Bästa resultatet från 2009 på 0,8 går ut 2015VT. Behöver ett resultat på 1,5-1,3 för att komma in på det jag vill. Hade väldigt svårt med matematiken och statistiken så där finns det utrymme till förbättring men jag är orolig för att inte kunna prestera önskat resultat på dagens prov. Om jag planerar att skriva både höstens högskoleprov och våren 2015, hur ska jag lägga upp mina studier? Hur många timmar per dag bör jag viga åt detta? Har verkligen inget att förlora. Har svårt för matematiken i allmänhet så detta kommer att bli något att lägga extra tid på. Minns inte vad jag fick på varje del men orddelen var inga problem. Har läst rätt mycket mer engelska texter sedan dess och är van på ett helt annat sätt.
Citera
2014-04-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copters
Har bestämt mig för att förbättra mitt HP. Bästa resultatet från 2009 på 0,8 går ut 2015VT. Behöver ett resultat på 1,5-1,3 för att komma in på det jag vill. Hade väldigt svårt med matematiken och statistiken så där finns det utrymme till förbättring men jag är orolig för att inte kunna prestera önskat resultat på dagens prov. Om jag planerar att skriva både höstens högskoleprov och våren 2015, hur ska jag lägga upp mina studier? Hur många timmar per dag bör jag viga åt detta? Har verkligen inget att förlora. Har svårt för matematiken i allmänhet så detta kommer att bli något att lägga extra tid på. Minns inte vad jag fick på varje del men orddelen var inga problem. Har läst rätt mycket mer engelska texter sedan dess och är van på ett helt annat sätt.

Du kan allra först börja med att se till att du har grundkunskaperna från kursen Matematik A alternativt Matematik 1B.

Sedan är det bara att göra som alla andra gör; göra gamla högskoleprov och verkligen förstå varför det blir rätt/fel. Om du inte klarar av en fråga kan du titta i matteboken eller ta hjälp här på forumet.

Matematikböcker hittar du på biblioteket och gamla högskoleprov finns att hämta här - http://www.studerasmart.nu/hogskoleprovet/gamla-hogskoleprov/

För att bli bra på matematiken behöver du räkna mycket matte, helt enkelt. Det finns genvägar till ett bra kvantitativt resultat.
Citera
2014-04-15, 15:01
Medlem
mo-lesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeFlow
Kan inte säga för honom men mina 1,6 på kvant och 0,8 på verbal preliminärt säger rätt mycket.

Är inte så mycket bättre själv, 1.9 respektive 1.4
Citera
2014-04-15, 15:39
Medlem
badrumbadrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copters

Logga in på https://hpresultat.umdc.umu.se/Secure/Login.aspx?ReturnUrl=%2fsecure%2fdefault.aspx för att se exakt vad du hade för resultat på respektive prov-del och vad du behöver jobba mest med. Jag har precis som du alltid haft svårt med matematiken och kommer hur mycket jag än försöker aldrig få några extremt höga poäng på den kvantitativa delen. Genom att plugga matte 1c ca fem timmar i veckan samt göra gamla prov under tre månaders tid, lyckades jag prestera 1,3 på den kvantitativa delen på vårens prov (enligt höstens normeringstabell). Jag har tidigare fått 1,0 på den kvantitativa delen utan att plugga. För mig personligen är det ett stort framsteg och renderar förhoppningsvis i att jag kommer in på den utbildning jag vill gå.

www.matteboken.se har jättebra övningsuppgifter med instruktionsvideor där de på ett pedagogiskt sätt förklarar olika regler och formler. Låna en relevant mattebok, gör övningar på internet samt gamla prov så kommer du kanske inte se underverk, men iaf klara förbättringar på relativt kort tid.

Även om du anser att du har koll på den verbala delen, så bör den inte försummas. Jag var tidigare nonchalant även gentemot att plugga på den verbala delen, men nu inför provet pluggade jag säkert fem timmar i veckan på www.ordprov.se samt gjorde gamla prov. En förbättring även där från 1,7 till 1,9 (förhoppningsvis).
Citera
2014-04-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Är inte så mycket bättre själv, 1.9 respektive 1.4

Själv sitter man på 2.0 calcutta och 1.4 verbatim ifall inget dramatiskt sker
Citera
2014-04-15, 17:58
Medlem
Citat:
Själv sitter man på 2.0 calcutta och 1.4 verbatim ifall inget dramatiskt sker

Måste kännas skönt att endast behöva förbättra den verbala till nästkommande prov.

Får man fråga vilken utbildning du försöker komma in på? Specifikt resultat du vill uppnå på högskoleprovet?

Jag har själv fått 1.6 på den kvantitativa vid mina två provtillfällen. Men jag har alltid fått svara slumpmässigt på DTK-delen eftersom jag inte är van vid att prestera med tidspress. Jag tror dock att jag kommer att sätta ~1.9-2.0 i höst eftersom jag då kommer att vara förberedd.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2014-04-15 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in