Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag tror det är något du inte begriper här förutom det faktum att man inte får PT för att man inte hållt sig till vad någon professor sagt i en rättsvetenskaplig uppsats: Det du beskriver är inte praxisfråga. Det är en ren bevisvärderingsfråga. HD kommer inte att bevilja PT för att de anser att hovrätten inte följt nån slags hävdvunnen praxis kring hur man ska resonera kring alternativa skeenden: De kommer att bevilja PT BARA om de anser att en sån tydlig praxis saknas och att detta är ett lämpligt mål för att försöka peka ut en sån. OM de beviljar PT kan det lika gärna vara för att fastställa domen mot Fredrik och motivera (ev. tydligare än HR gjort det) varför.
Jag tror du missförstår både Hamilkar och mig. Vi gör inte någon direkt värdering av om ifall systemet är bra eller inte. H. skrev väl t.o.m. att han tyckte det kunde vara bra med en särskild överprövningsinstans i rena bevisvärderingsfall som det tydligen finns i Norge. Vi försöker bara beskriva hur vi uppfattar att regelverket runt hur mål kommer i HD fungerar. Dina argument handlar om hur du tror att det är eller tycker att det borde vara. Och i det sistnämnda är väl egentligen inte du och H. så där våldsamt oeniga?
Jag påstår mig inte vara någon expert vare sig i frågan allmänt eller Marinafallet specifikt. Men det räcker med goda baskunskaper i rättsväsendets funktionssätt för att förstå att det är mycket lite som talar för ett PT i det här målet.
Försök svara på frågorna:
Jag frågade om
inga andra domar gör avkall på att resonera kring alternativa hypoteser, är det
generellt nog för dig (och Hamilkar eftersom du går hans ärenden) ?
Appropå missförstånd, du svamlar om någon professor, vem avses ?
EDIT: lite skojigt tycker jag, ditt fetade. Du frågade efter
generell, jag tror du just hittat en förträfflig lexikontext för ordet
generell "
nån slags hävdvunnen praxis"