2014-04-15, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror det är något du inte begriper här förutom det faktum att man inte får PT för att man inte hållt sig till vad någon professor sagt i en rättsvetenskaplig uppsats: Det du beskriver är inte praxisfråga. Det är en ren bevisvärderingsfråga. HD kommer inte att bevilja PT för att de anser att hovrätten inte följt nån slags hävdvunnen praxis kring hur man ska resonera kring alternativa skeenden: De kommer att bevilja PT BARA om de anser att en sån tydlig praxis saknas och att detta är ett lämpligt mål för att försöka peka ut en sån. OM de beviljar PT kan det lika gärna vara för att fastställa domen mot Fredrik och motivera (ev. tydligare än HR gjort det) varför.

Jag tror du missförstår både Hamilkar och mig. Vi gör inte någon direkt värdering av om ifall systemet är bra eller inte. H. skrev väl t.o.m. att han tyckte det kunde vara bra med en särskild överprövningsinstans i rena bevisvärderingsfall som det tydligen finns i Norge. Vi försöker bara beskriva hur vi uppfattar att regelverket runt hur mål kommer i HD fungerar. Dina argument handlar om hur du tror att det är eller tycker att det borde vara. Och i det sistnämnda är väl egentligen inte du och H. så där våldsamt oeniga?

Jag påstår mig inte vara någon expert vare sig i frågan allmänt eller Marinafallet specifikt. Men det räcker med goda baskunskaper i rättsväsendets funktionssätt för att förstå att det är mycket lite som talar för ett PT i det här målet.

Försök svara på frågorna:
Jag frågade om inga andra domar gör avkall på att resonera kring alternativa hypoteser, är det generellt nog för dig (och Hamilkar eftersom du går hans ärenden) ?

Appropå missförstånd, du svamlar om någon professor, vem avses ?

EDIT: lite skojigt tycker jag, ditt fetade. Du frågade efter generell, jag tror du just hittat en förträfflig lexikontext för ordet generell "nån slags hävdvunnen praxis"
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-15 kl. 18:25.
Citera
2014-04-15, 18:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Karriär eller inte, den förste som ropar men han har jo ikke noget på riskerar att bli betraktad som dum eller olämplig i sitt ämbete, som vågar säga något sådant om kejsaren HD.
Det där vet jag nog mer om än du. Så himla mycket kejserlighet låder det inte vid HD. Domstolen må vara sistainstans, men det är faktiskt inte Högsta domstolens ordförande som är Sveriges högst rankade domare, utan presidenten för Svea Hovrätt. Den nuvarande presidenten i Svea, Fredrik Wersäll, har för den delen tidigare varit justitieråd.
Citera
2014-04-15, 18:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där vet jag nog mer om än du. Så himla mycket kejserlighet låder det inte vid HD. Domstolen må vara sistainstans, men det är faktiskt inte Högsta domstolens ordförande som är Sveriges högst rankade domare, utan presidenten för Svea Hovrätt. Den nuvarande presidenten i Svea, Fredrik Wersäll, har för den delen tidigare varit justitieråd.
Ja, så MrsMagoo svamlar, menar du? (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
Citat:
Juridiken innefattar hierarki , så det är bara att lusläsa vad man skriver från högre ort.
Jag menar inte att en enskild domare skulle vara kejsare, men HD är högste kejserlige instans.
Senast redigerad av Quarrel 2014-04-15 kl. 18:35.
Citera
2014-04-15, 18:29
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miaroos
Det här är inte ett dugg spännande. Det finns ingen som vill lägga ned en sekund eller en sekin till på detta fallet. Lämna in hatten och svälj stoltheten FS. Det här är en fars utan dess like. Den enda som blir fet på det här är advokaten. Han gillar nog att det dras i långbänk.
Ju fortare tiden börjar avtjänas ju fortare kommer FS ut i friheten.
Tiden i häkte avräknas mot ev. strafftid.
Citera
2014-04-15, 19:01
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Här kommer ju också klyftan i synsätt mellan vissa alternativteoretiker och oss "mainstream" i dagen. Om flera experter uttalat att den absolut mest sannolika dödsorsaken (utan någon egentlig alternativhypotes) är ett skott i huvudet som tillfogats av en annan person, att ingen bevisning i målet pekar mot ett annat håll och att den åtalade inte heller framfört någon annan förklaring: Då tycker man som "mainstream" att rätten har all rätt i världen att utgå från att det hela faktiskt rörde sig om ett mord. Skribenter som snurra och Quarrel vill däremot att rätten ska föra långa resonemang för att "bevisa" att det trots allt inte rörde sig om en olycka eller ett självmord. Och finns det en teoretiskt icke till 110% uteslutbar möjlighet att det dödliga våldet ändå faktiskt var en olycka - ja då vill man fria. Trots att försvaret inte ens hävdat annat (mig veterligen) än att den döda blev mördad.

Man undrar hur många fällande domar vi skulle få i mordfall där den tilltalade inte erkänner om vi började tillämpa dessa principer.
För mycket av en bra sak blir dåligt. Mat är bra, för mycket mat blir man tjock av. Vin är bra, för mycket vin kan bli en katastrof. Så är det med allt - och så är det med rättssäkerhet också. Och där är vi idag.

Ja, vi har faktiskt så mycket rättssäkerhet att de senaste stora felaktiga domsluten handlar om en man som slagit knut på sig själv för att bli dömd för allvarliga brott.

Ja, vi har så mycket rättssäkerhet att vi står i en situation där domstolar inte längre klarar av att döma i allvarliga brott där de åtalade nekar.

Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar.

Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren, Göteborg

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar

En debattartikel väl värd att lyfta fram då och då.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-15 kl. 19:25.
Citera
2014-04-15, 19:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Mats Alm, Joy Rahman, Obducenten, Allmänläkaren, FS (i TR & HR), Christer Pettersson, Thomas Quick.

I dessa fall kunde (bla.) inte alternativ gärningsman uteslutas.
Det blir ju så per automatik i ett indiciefall att om en alternativ hypotes är möjlig, så kommer det finnas "massvis" struktural bevisning som talar mot ÅKs påstående.
I fallet med Mats Alm så handlar frikännandet från mord, dråp eller vållande till annans död
uteslutande om frånvaron av en säkerställd dödsorsak hos offret, Linda Chen.
Någon alternativ GM fanns inte på kartan där.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-15 kl. 19:17.
Citera
2014-04-15, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I fallet med Mats Alm så handlar frikännandet från mord, dråp eller vållande till annans död
uteslutande om frånvaron av en säkerställd dödsorsak hos offret, Linda Chen.
Någon alternativ GM fanns inte på kartan där.

Helt riktigt, det är precis så MH resonerar om det tex kan varit en olycka.
MA är ett ypperligt exempel på detta.
Det är mestadels Hamilkar som snöat in på alt.GM man kan inte nog poäntera att det handlar om alternativa hypoteser, och om dessa prövats.

Vilket nu visats. Tack Grandioso
Citera
2014-04-15, 19:31
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, KH får ingen direkt fråga om det är Marina. Hon får frågan om det finns några likheter med de bilder som hon har sett i pressen och svarar att det kan vara Marina. Håll dig till sanningen.

Det är exakt samma sak som hon säger i TR. Verkligen besynnerligt att likheten i vittnesmålen minskar vittnets trovärdighet i HR, särskilt som andra vittnesmål är oförändrade utan att trovärdigheten minskar.
FRÅN NYA RÄTTEGÅNGEN:
KH: vet inte, det har gått för lång tid, det kan ha varit en annan bil.

Å: och någon annan som körde vårdslöst?

KH ja

Å: du har ju sett bilder på Marina i pressen, var det hon som körde?

KH: jag vet inte. " Jag har aldrig sett henne" förut. Det kan ha varit hon "men" det kan ha varit någon annan också.

Förhöret avslutas.

Fakta talar för att vittnet inte på något sätt säger att det är Marin@
Ska man hänvisa till ett vittne så bör dom veta vad dom vittnar om och inte bara att det ev. kan ha varit o.s.v.
Citera
2014-04-15, 19:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Försök svara på frågorna:
Jag frågade om inga andra domar gör avkall på att resonera kring alternativa hypoteser, är det generellt nog för dig (och Hamilkar eftersom du går hans ärenden) ?

Appropå missförstånd, du svamlar om någon professor, vem avses ?

EDIT: lite skojigt tycker jag, ditt fetade. Du frågade efter generell, jag tror du just hittat en förträfflig lexikontext för ordet generell "nån slags hävdvunnen praxis"

Svammel? Jag hänvisar naturligtvis till prof. Diesen som du själv förde in i diskussionen och vars uppsats du hävdade utgjorde praxis. Några andra referenser har ju varken du eller jag gjort i diskussionen, eller hur?

Jag undrar fortfarande om du förstått. Du verkar föra en argumentation runt att i andra indiciemål så har man minsann tydligt ställt och avfärdat alternativa hypoteser på ett vis som du menar inte har gjorts i Marinadomen?

Inser du att i så fall är det i allra högst grad ett argument MOT prövningstillstånd?
Citera
2014-04-15, 19:36
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Helt riktigt, det är precis så MH resonerar om det tex kan varit en olycka.
MA är ett ypperligt exempel på detta.
Det är mestadels Hamilkar som snöat in på alt.GM man kan inte nog poäntera att det handlar om alternativa hypoteser, och om dessa prövats.

Vilket nu visats. Tack Grandioso
Du kanske skulle försöka skjuta dig i bakhuvudet så skottet kommer ut genom ögat.
Citera
2014-04-15, 19:52
Bannlyst
Citat:
1.
Svammel? Jag hänvisar naturligtvis till prof. Diesen som du själv förde in i diskussionen och vars uppsats du hävdade utgjorde praxis. Några andra referenser har ju varken du eller jag gjort i diskussionen, eller hur?
2.
Jag undrar fortfarande om du förstått. Du verkar föra en argumentation runt att i andra indiciemål så har man minsann tydligt ställt och avfärdat alternativa hypoteser på ett vis som du menar inte har gjorts i Marinadomen?

Inser du att i så fall är det i allra högst grad ett argument MOT prövningstillstånd?

Eftersom länken hänvisar till docenten Diesen är det viktigt att du klargör för tråden vem det handlar om, eller hur ?

2. Ja, både professor Diesen och domar från olika fall resonerar kring alternativa hypoteser.
Förklara gärna för tråden varför HR inte behöver göra detta i fallet MJ, du som inte läst överklagan.
Citera
2014-04-15, 19:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
FRÅN NYA RÄTTEGÅNGEN:
KH: vet inte, det har gått för lång tid, det kan ha varit en annan bil.

Å: och någon annan som körde vårdslöst?

KH ja

Å: du har ju sett bilder på Marina i pressen, var det hon som körde?

KH: jag vet inte. " Jag har aldrig sett henne" förut. Det kan ha varit hon "men" det kan ha varit någon annan också.

Förhöret avslutas.

Fakta talar för att vittnet inte på något sätt säger att det är Marin@
Ska man hänvisa till ett vittne så bör dom veta vad dom vittnar om och inte bara att det ev. kan ha varit o.s.v.
Citat:
Åkl: Men du har ju sett... Advokaten var inne på det. Du har ju sett bilder på Marina Johansson frekvent, hon har ju varit i tidningarna väldigt mycket, så du vet ju hur hon i alla fall såg ut på dom fotografierna som visades i pressen. Ser du då några likheter?

KH: Det var ingen mörkhårig kvinna jag såg, ingen kvinna som liknar mig själv. Alltså, det är jättesvårt för mig att säga, men ja visst skulle det kunna vara Marina.
Håll dig till sanningen. KH fick ingen rak fråga om det var Marina, som du påstod. KH har aldrig påstått att det var Marina hon såg, varken i TR eller i HR. Ändå ansåg TR att det framstår som i hög grad sannolikt att det var Marina som körde den grå bilen, medan HR anser KH som mindre tillförlitlig. Det är lätt att göra den bedömningen om man inte vill stöta sig med kejsaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in