2014-04-15, 15:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Och om det inte finns ett prejudicerande fall, är det ett smart drag av MH att begära ett ?

Ja, men det är ett cirkelresonemang. Man överklagar till HD i hopp om att domstolen ska finna att fallet innehåller ingredienser som är av vikt för rättstillämpningen och bevilja PT (Vilket ingalunda kan ses som en fingervisning om att de tänker döma enligt den klagandes önskan - det är i grunden inte därför PT meddelas). Det är tillsammans med åberopande av rättegångsfel det enda man kan åberopa som grund för ett överklagande.

Som Hamilkar försökt förklara så ligger det i sakens natur att de flesta dömda (åtminstone till längre straff) vill försöka så långt det går att få domen upphävd eller mildrad. Advokaten har då inte mycket annat val än att skriva ett överklagande och försöka hävda att målet innehåller sakfrågor som är av betydelse för rättstillämpningen att de prövas. Även om advokaten vet att det inte finns ett smack i målet som har det minsta intresse för någon annan än den dömde brottslingen.

Du bör vara medveten om att när vi pratar om "indicier" så är det ett rent populärbegrepp. Det finns inga särskilda regler för hur indirekt bevisning ska bedömas jämfört med direkt bevisning, det finns inte ens vad jag vet någon entydig definition eller avgränsning mellan dessa typer av bevis. Det utesluter iofs inte att man inte kan få en eller flera specifika frågor prövade, t ex vilken styrka DNA-bevisning rent allmänt ska tillmätas. Men som sagt - HD prövar sällan frågor som i grunden handlar om bevisvärdering.
Citera
2014-04-15, 15:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Det finns ingen anledning att kommentera detta.
FS och MH kan inte använda hennes vittnesmål för att hävda att det var Marin@ som körde bilen.
På en direkt fråga från nya åkl. i nya rättegången om det är MJ som kör bilen så svarar hon nej att det kan vara någon annan samt att det kan vara någon annan bil också, "att hon inte vet".

Ingen har sett Marin@ efter hennes bråk med FS allt är bara vilospår som planterats ut.
Nej, KH får ingen direkt fråga om det är Marina. Hon får frågan om det finns några likheter med de bilder som hon har sett i pressen och svarar att det kan vara Marina. Håll dig till sanningen.

Det är exakt samma sak som hon säger i TR. Verkligen besynnerligt att likheten i vittnesmålen minskar vittnets trovärdighet i HR, särskilt som andra vittnesmål är oförändrade utan att trovärdigheten minskar.
Senast redigerad av Quarrel 2014-04-15 kl. 15:48.
Citera
2014-04-15, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja

Tack, då kanske du kan förklara poängen för din "ordvrängarkollega" såsom "sidekick" i andra trådar ?

Du hade ett långt svar men inget om:
Citat:
Nämn något indiciefall där rätten inte resonerar om alternativa skeenden ?

Var jag otydlig i frågeställningen ?
Citera
2014-04-15, 16:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tack, då kanske du kan förklara poängen för din "ordvrängarkollega" såsom "sidekick" i andra trådar ?

Du hade ett långt svar men inget om:

Var jag otydlig i frågeställningen ?

Jag svarade bara på din hypotetiska frågeställning. Naturligtvis ska han utnyttja att praxis inte flödar över av domar som talar om hur styrkan på bevis (kanske särskilt vid indirekt bevisning) ska bedömas och om på vilka grunder alternativa gärningsmän kan anses uteslutna. Det är ju hans enda chans. Men det är fortfarande så att hans eget (eller snarare Fredriks) case måste innehålla omständigheter som är av en sån generell natur att de verkligen kan bli användbara i andra, kommande mål. Och problemet kvarstår angående bevisvärderingsfrågor: De är till sin natur svårare att uttala sig om på ett generellt vis som blir av intresse för andra fall.

På din andra fråga är svaret att jag inte har som fritidsintresse att sitta och läsa domar. Och eftersom jag inte läst domen i Marinamålet kan jag inte säga om jag skulle hålla med dig om att man inte fört några resonemang kring alternativa skeenden och i vad mån dessa kan uteslutas.
Citera
2014-04-15, 16:37
Bannlyst
Citat:
På din andra fråga är svaret att jag inte har som fritidsintresse att sitta och läsa domar. Och eftersom jag inte läst domen i Marinamålet kan jag inte säga om jag skulle hålla med dig om att man inte fört några resonemang kring alternativa skeenden och i vad mån dessa kan uteslutas.

Tack, då vet vi att du inte har en aning om vare sig andra domar, domen från HR eller Marinafallet generellt. Det var allt jag ville veta.

Hamilkar kanske vet !? Han har som fritidsintresse att läsa domar och föra statistik.
Citera
2014-04-15, 16:56
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Men för fan Hamilkar, det är du som påstår, googla när du inte vet, dina resonemang går inte ihop. Men ok, jag hjälper dig gärna.
http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
GRUNDERNA FÖR BEVISVÄRDERINGEN av docent Christian Diesen
3.2. Prövning genom alternativa hypoteser

Hitta ett indiciefall där det inte resoneras om alternativa skeenden.
I detta inbakas både gärningsmän och orsaker till dödsfall.

Capice ?!

EDIT: Funkar som svar här med:

För att temat ska falla krävs inte fullt stöd för alternativet eller ens att detta är mer troligt än åklagarens gärningspåstående - för friande dom i ett brottmål räcker det att en alternativ hypotes kan vinna något, konkret och rimligt, stöd genom fakta i målet. Vad man jämför är således inte sannolikheten för temat i förhållande till sannolikheten för det friande alternativet, utan om det finns någon substantiellt stöd för det senare. I så fall duger åklagartemat inte som rättslig förklaring till det inträffade, vilket betyder att talan ska ogillas.

Var är fakta som talar för något alternativ förlopp som ger substantiellt stöd åt detta.
Har FS genom MH lämnat in detta i sin klagan?
Senast redigerad av FN-SOLDATEN 2014-04-15 kl. 17:00.
Citera
2014-04-15, 16:57
Bannlyst
Citat:
Jag svarade bara på din hypotetiska frågeställning. Naturligtvis ska han utnyttja att praxis inte flödar över av domar som talar om hur styrkan på bevis (kanske särskilt vid indirekt bevisning) ska bedömas och om på vilka grunder alternativa gärningsmän kan anses uteslutna. Det är ju hans enda chans. Men det är fortfarande så att hans eget (eller snarare Fredriks) case måste innehålla omständigheter som är av en sån generell natur att de verkligen kan bli användbara i andra, kommande mål. Och problemet kvarstår angående bevisvärderingsfrågor: De är till sin natur svårare att uttala sig om på ett generellt vis som blir av intresse för andra fall.

Tror du att du kan lägga ihop det fetade med frågan du inte kunde besvara ?
Citat:
Är det generellt nog för en person som "arbetar själv inom ett gebit där tydlig avsnittsindelning och formell struktur på dokumentationen är viktig?"

Vilket har varit min ståndpunkt i ungefär 30 inlägg, pröva och läs bakåt vettja.
Citera
2014-04-15, 16:58
Bannlyst
Citat:
Var är fakta som talar för något alternativ förlopp som ger substantiellt stöd åt detta.
Har FS genom MH lämnat in detta i sin klagan?

Ja det har MH lämnat in.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-15 kl. 17:00.
Citera
2014-04-15, 17:04
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ja det har MH lämnat in.
Jag har läst hans överklagan och kan inte se några "FAKTA" utan bara hypoteser samt att det inte är utrett.
Citera
2014-04-15, 17:09
Bannlyst
Citat:
Jag har läst hans överklagan och kan inte se några "FAKTA" utan bara hypoteser samt att det inte är utrett.

Det är lika mycket fakta som ÅK har att stödja sig på, precis som du säger hypoteser.
Vi får se när PT kommer om det går att resonera annorlunda. Spännande.
Citera
2014-04-15, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som sagt - för att ditt resonemang ska ha bärkraft måste du hitta fall där den tilltalade har friats för att andra gärningsmän inte varit uteslutna. Att du kan hitta fall där rätten resonerar noggrannare eller mer strukturerat om alternativa gärningsmän än i det här fallet säger ingenting om var ribban ligger, så länge det rör sig om tilltalade som fällts.

Mats Alm, Joy Rahman, Obducenten, Allmänläkaren, FS (i TR & HR), Christer Pettersson, Thomas Quick.

I dessa fall kunde (bla.) inte alternativ gärningsman uteslutas.
Det blir ju så per automatik i ett indiciefall att om en alternativ hypotes är möjlig, så kommer det finnas "massvis" struktural bevisning som talar mot ÅKs påstående.
Citera
2014-04-15, 17:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tror du att du kan lägga ihop det fetade med frågan du inte kunde besvara ?

(måste innehålla omständigheter som är av en sån generell natur att de verkligen kan bli användbara i andra, kommande mål)

Citat:

Är det generellt nog för en person som "arbetar själv inom ett gebit där tydlig avsnittsindelning och formell struktur på dokumentationen är viktig?"

Vilket har varit min ståndpunkt i ungefär 30 inlägg, pröva och läs bakåt vettja.

Jag tror det är något du inte begriper här förutom det faktum att man inte får PT för att man inte hållt sig till vad någon professor sagt i en rättsvetenskaplig uppsats: Det du beskriver är inte praxisfråga. Det är en ren bevisvärderingsfråga. HD kommer inte att bevilja PT för att de anser att hovrätten inte följt nån slags hävdvunnen praxis kring hur man ska resonera kring alternativa skeenden: De kommer att bevilja PT BARA om de anser att en sån tydlig praxis saknas och att detta är ett lämpligt mål för att försöka peka ut en sån. OM de beviljar PT kan det lika gärna vara för att fastställa domen mot Fredrik och motivera (ev. tydligare än HR gjort det) varför.

Jag tror du missförstår både Hamilkar och mig. Vi gör inte någon direkt värdering av om ifall systemet är bra eller inte. H. skrev väl t.o.m. att han tyckte det kunde vara bra med en särskild överprövningsinstans i rena bevisvärderingsfall som det tydligen finns i Norge. Vi försöker bara beskriva hur vi uppfattar att regelverket runt hur mål kommer i HD fungerar. Dina argument handlar om hur du tror att det är eller tycker att det borde vara. Och i det sistnämnda är väl egentligen inte du och H. så där våldsamt oeniga?

Jag påstår mig inte vara någon expert vare sig i frågan allmänt eller Marinafallet specifikt. Men det räcker med goda baskunskaper i rättsväsendets funktionssätt för att förstå att det är mycket lite som talar för ett PT i det här målet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in