2014-04-15, 15:57
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Den som oavsett ämnesområde aldrig förstår nånting uppfattar alla resonemang som inkonsekventa ..

Ser du inte din egen motstridighet när det gäller KJ:s straff? Du skriver att han inte kommer få livstid tror du, för att i ett annat inlägg skriva att KJ kommer nog begära tidsbestämt straff vad det lider.

*spännande musik*

Vem är det som inte förstår?
Citera
2014-04-15, 16:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Ser du inte din egen motstridighet när det gäller KJ:s straff? Du skriver att han inte kommer få livstid tror du, för att i ett annat inlägg skriva att KJ kommer nog begära tidsbestämt straff vad det lider.

*spännande musik*

Vem är det som inte förstår?

Jag har skrivit att önskescenariot är att KJ får livstid och med tiden kommer att begära resning och därvid lägga upp det som finns i VB-mordet på bordet inklusive övriga inblandade gärningspersoner. Det är ÖNSKESCENARIOT dumbo, men ingenting jag tror är realistiskt i dag, det är för tidigt för KJ att börja berätta. Vad jag förutspår beträffande strafflängden är arton år på KVA, det är rimligt sett mot bakgrund av åklagarnas yrkande. Är du på det resonemanget, dumbo ?
Citera
2014-04-15, 16:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så här uppfattar NSD det som sägs i rätten:

Då kan man ju inte utgå från att det är hans.
Enligt SJ behöver inte källan vara släkt med KJ.
Citera
2014-04-15, 16:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så här uppfattar NSD det som sägs i rätten:

Då kan man ju inte utgå från att det är hans.

Eller någon manlig släkting..? Har själv inte lyssnat på den ljudfilen, bara läst Hamilkars redogörelse och då ska sannolikheten vara mycket stor att det är just KJ:s dna.

Själv tror jag på en förklaring till avtrycket och det är att det uppkom i samband med sexuell aktivitet hos KJ. Förhörsledarna var bl a intresserade av att veta om han hade berört vristerna under den påstådda akten och om hon hade haft strumpor på sig. KJ mindes inte. VB brukade vara strumplös enl sin mor.
Citera
2014-04-15, 16:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag har skrivit att önskescenariot är att KJ får livstid och med tiden kommer att begära resning och därvid lägga upp det som finns i VB-mordet på bordet inklusive övriga inblandade gärningspersoner. Det är ÖNSKESCENARIOT dumbo, men ingenting jag tror är realistiskt i dag, det är för tidigt för KJ att börja berätta. Vad jag förutspår beträffande strafflängden är arton år på KVA, det är rimligt sett mot bakgrund av åklagarnas yrkande. Är du på det resonemanget, dumbo ?

Är det för tidigt nu plötsligt? Du medger alltså att du har haft fel i dina tidigare profetior om att KJ skulle "sjunga ut" i först tingsrätten och senare före eller under hovrättsförhandlingarna?

Jag skulle snarare säga att det är FÖR SENT för KJ att sjunga ut, om vi för exemplets skull går med på din tes om att något finns att sjunga ut om utöver den egna inblandningen i dådet. Börjar han snacka kan han kanske få igång utredning mot någon utpekad person. För att själv få resning i någon del lär han nog behöva en undertecknad bekännelse i tre ex av den utpekad, tillsammans med teknisk bevisning som binder den utpekade men friar KJ från själva mordet.
Citera
2014-04-15, 16:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det för tidigt nu plötsligt? Du medger alltså att du har haft fel i dina tidigare profetior om att KJ skulle "sjunga ut" i först tingsrätten och senare före eller under hovrättsförhandlingarna?

Jag skulle snarare säga att det är FÖR SENT för KJ att sjunga ut, om vi för exemplets skull går med på din tes om att något finns att sjunga ut om utöver den egna inblandningen i dådet. Börjar han snacka kan han kanske få igång utredning mot någon utpekad person. För att själv få resning i någon del lär han nog behöva en undertecknad bekännelse i tre ex av den utpekad, tillsammans med teknisk bevisning som binder den utpekade men friar KJ från själva mordet.

Möjligheten för KJ att "sjunga ut" fanns i TR och i HR fram till domskrivningen, nu är detta försent. Återstår att avbida KJ:s berättelse om hur det låg till med mordet på Vatchareeya och försöka få till stånd resning i målet om han kommer upp med en historia som verkar förenlig med rimlighet och verklighet.

Edit: Ja, jag trodde KJ skulle ta sitt förnuft tillfånga och göra vissa medgivanden när blodbesudlingen blev ett mycket besvärande indicium mot honom, och detsamma trodde nog advokat Forssberg som började tala om brott mot griftefrid - och Thomas Olsson var väl för sin del inne på funderingar om dråp ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-15 kl. 17:22.
Citera
2014-04-15, 16:35
Medlem
Jag har sedan FUP kom stört mig på en sak, och nu när växlingen 2G/3G är på tapeten igen så kan vi väl dryfta det. KJ hävdar att hon gick från honom efter family guy kl 21. Men family guy går ju dubbla avsnitt, där det ena slutar 20:30 och det andra 21:00. Att telefonen växlar nät kan ju bero på att den rör på sig och att hon faktiskt gick från hans lägenhet 20:30, eller 31 om hon nu väntade till family guy var slut. Därmed inte sagt att han inte åkte efter henne eller dylikt. Detta har säkert redan diskuterats, men orka leta igenom 6000 sidor.
Citera
2014-04-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Hmmm..Bra info.Ja jag såg den här "eldningen" i höstas strax innan snön föll.Hade ingen information då om ett kollegieblock.Det var det enda jag såg,delen hade blåst iväg nån meter från eldningsplatsen,det var en hög med aska men ingen eldstad som man ser i vanliga fall med stenar runt etc..
Beläget på en ¤¤¤¤¤¤¤¤¤ X antal kilometer från FP1 å 2..

################

Zemixon:
Jag har ingen mer information om familjens släpvagn än det som står i fup.Tycker bara att bytet av golvet ligger märkligt i tiden,det kan ju ha en naturlig förklaring.Men det borde ha utretts tycker jag.
Hamilkar kanske kan reda ut det där jag antog om dna..Följt din och hens resonemang kring det.
Och har inte full koll på något sätt,mera en vinkling mot ditt resonemang och önskan om MB:s dna matchning.Gör man en sådan undersökning,då bör den göras i alla riktningar eller?

Mitt fetade: Ligger platsen inom de områden som jag tror kan vara intressanta, områden som finns som överskottsinfo i FUP samt rörelsemönster hos GM, det sökområde som han på eget initiativ genomsökte med kompisar och brorsa (skulle även vara spelplats på det inställda eventet airsoft den 5'e maj), finns även området ikring cykelbanan från torpgärdsleden till södra svartbyn som han sade sig kört den kvällen till f-hemmet. Var det GM som synts cykla genom bostadsområdet och begett sig gående från stället han lämnade hojen och gick bort mot just denna cykelbana.

Jag har en stark känsla att GM har inte gått "över ån efter vatten" utan de områden som är intressanta är de områden han känner som hand i handske. Fyndplatserna tyder starkt på detta liksom värnet invid fortet där vovvarna markerade. Men det är inte lätt att dels hitta höstackarna men de är inom hans revir och kunskap och det finns några områden i hans terrängbank för att sen hitta nålen i stacken, ingen lätt uppgift. Våren är iaf bästa tiden att leta innan markvegetationen börjar spira.

Nu har inte länsman resurser att leta vidare och samtidigt är ärendet avslutat polisiärt, det är väl bara att hoppas på "slumpen" att någon springer på något intressant fynd som kan leda till att man kan hitta eventuella persedlar och det som saknas från offret.
Citera
2014-04-15, 17:31
Bannlyst
Citat:

Citat:
Japp, jag tror man var flera än bara KJ på Vatchareeya, att gärningspersonerna planerat att begå ett mord rätt länge, att Vatchareeya Bangsuan blev det utvalda offret i ett relativt sent skede, och att tidpunkten för mordet sammanföll med andra omständigheter. KJ kommer att dömas mot sitt nekande och får förhoppningsvis dela öde med John Ausonius. Förekom flera inblandade, vilket jag alltså tror, kommer KJ med tiden att begära resning i hopp om att få ett tidsbestämt straff. Men vi får se ..

Är du med på resonemanget själv? Att du har ett önskescenario vet vi...eller önsketänkande. Om fler är inblandade kommer KJ få livstid menar du, och i så fall kommer han med tiden att begära resning i hopp om att få ett tidsbestämt straff i stället. Men "hopp om att få ett tidsbestämt straff" är väl inget att hoppas på om han redan blivit tilldömd det och som det nu även lutar åt i dom från HR. Eller menar du få ett kortare tidsbestämt straff genom att röja de "intressegemensamma"?

Nu tvivlar nog rätt många på att Kristoffer någonsin kommer att ta bladet ur mun och berätta vad som hände och hur han mördade VB. Men om han gör det, säger som det var...att han ensam mördade och styckade kroppen. Vilka slutsatser kommer vi att få höra av dig då?
Citera
2014-04-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Så, då har jag Läst FUP ytterligare en gång. En del vittnen har verkligen roligt nästan jämt märker jag. Det har begåtts mened både en och flera gånger konstateras, klart och tydligt.
Trist med sånt för den det drabbar. I detta fallet är det väl KJ??
Sånt måste straffas, eller hur är det MB säger????!!!

Undrar om man ska ta och bege sig norrut och kika närmre på storleken av domen.

Den Kanske kommer kapas ganska så dramatiskt och inte vara så lång längre.
Vem vet. Den som lever får se.

Skämt å sido:

-När, var och hur meddelas domen?
Det här var ett väldigt annorlunda inlägg.. Vad menar du och vilka vittnen har haft roligt?
Vadå begåtts mened? Ska straffet för KJ kapas? Skämtar du nu eller vad vet du?
Domen meddelas ju i morgon via media..
Citera
2014-04-15, 18:07
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Att en mördare plötsligt faller till föga under rättegång eller efter dom och erkänner efter att ha nekat konsekvent tidigare är nog tyvärr mer en önskedröm än något som inträffar i verkligheten.
Citera
2014-04-15, 18:08
Medlem
Imthisnices avatar
Har en fråga angående bevisvärdering med blodet i bagaget.

Bil funnen som är besudlad med blod i bagage, då undrar man, vilka har åkt i bilen?

Slutsats: förhöra alla som har åkt i bilen som kan ses som misstänkta eller eventuella vittnen på iakttagelser runt bil och bagage.

Inget spår vid ratt eller några andra interiörer som setts över hittas (vilket ofta förväntas då man enkelt kan koppla det till en eventuell sittplats eller annan vittnesiaktagelse som styrker besudlingarna)

Här bör ALL bagage som färdats i och runt bilen med dessa individer setts över men har ej gjorts.

Så frågan lyder: Blir det inte svårt då att koppla ihop besudlingen men just en av individerna?

Och då enbart pga. Man ej fann besudlingar i resterande bil, sen förstår jag att i en utredning så är det nog enkelt att glömma att tänka ett steg längre, att man kanske en dag ifrågasätts, att statistiken brukar tala för utredningen så att säga. Därav att man ska ha öppen vy, men alla blir ju hemma blinda på sin egen plan.

Då undras hur detta tolkas i ett senare skede hos rätten
Ska de tolka så? Och hur blir dom tvungna att värdera det när den infon saknas?
Behöver dom inte bry sig om det? Eller är det ditt problem att du skjutsade runt på fel folk?

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in