2014-04-15, 13:38
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag förstår mycket väl. Men tydligen inte du.

Du ville att man skulle testa mot MB för att kanske få en träff grad +4. Jag försökte då förklara att y-kromosomer som är det man kunnat jämföra med på fyndet från VBs vad aldrig ger mer än Grad +1. Att få en +4 träff på MB är alltså inte möjligt.

Du påstod också att det var troligare att få en träff mot MB än mot KJ's pappa. Vilket visar att du inte har förstått att y-kromosomen ärvs från pappan. Vanligtvis utan förändring. Eftersom man fick en träff på y-kromosomen på KJ så är det alltså mycket troligt att man även får en träff mot KJs pappa. Jag är osäker men jag har för mig att den sannolikheten är mer än 90 %. Om inte Hamilkar tröttnat på att försöka förklara för dig så kan han kanske komma in korrigera och förbättra mitt försök att förklara.

Det hade varit klädsamt om du kunde erkänna när du har fel men det kommer säkert inte att hända, "jag kan din typ" för att citera en annan tomte i tråden.

Din förklaring duger gott tycker jag. Den är ändå koncentratet av det den mycket begåvade hamilkar gått igenom, som gått denna zemixon helt ochhållet förbi. Ohörsamt skulle jag kunna kalla det.
Citera
2014-04-15, 13:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
En DNA fråga. Fortfarande fel burk har för mig FUP 272 gäller hår som satt i tejpen från VB.
Ett antal kortare avvikande mörka hårstrån går ej att testa med standardmetodik, ungefär så.
Finns det mer avancerade testmetoder? Katthår marsvin kanin hund borde väl kunna ses i mikroskop.
Har inte hittat det i FUP. Det är väl ingen som begärt det.

Vet ej.
Citera
2014-04-15, 14:14
Medlem
Citat:
Det finns en bild när KJ öppnar en konservburk med en stämkniv med gult skaft. Men jag tror inte det är visat vem som ägde den.

AB beskriver ett verktyg som han sett hos KJ som kan vara en skölp, ett stämjärn eller en stämkniv. Det verktyget hade gult eller orange skaft.

Polisen hittade en kniv med orangeskaft i KJ's bagage. Vissa tror att det är samma verktyg som AB såg i KJs lägenhet.

Kan inte heller hitta bevis för att KJ äger den.
Litar inte alls på ABs beskrivning. Tror det kan va planterat i skallen på honom.
Han och en polis satt och ritade tillsammans på samma papper.
Citera
2014-04-15, 14:17
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Kan inte heller hitta bevis för att KJ äger den.
Litar inte alls på ABs beskrivning. Tror det kan va planterat i skallen på honom.
Han och en polis satt och ritade tillsammans på samma papper.
Men om man läser förhöret med honom så tycker jag det är ganska tydligt att borde vara en skölp, stämjärn eller stämkniv han pratar om. Det är i alla fall ingen vanlig kniv. Det är han tydlig med innan de börjar rita tillsammans.
Citera
2014-04-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vet ej.

Det är märkligt att man inte lagt mer krut på det.
Det borde ju va oerhört viktigt att få fram vad det sitter för hårstrån på tejpen förutom VBs egna.
Citera
2014-04-15, 14:25
Medlem
Citat:
Men om man läser förhöret med honom så tycker jag det är ganska tydligt att borde vara en skölp, stämjärn eller stämkniv han pratar om. Det är i alla fall ingen vanlig kniv. Det är han tydlig med innan de börjar rita tillsammans.

Han är möjligen tydlig med att han är usel på å känna igen verktyg.
Så jävla lika är dom inte.
Citera
2014-04-15, 14:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kanske är fel på pedagogiken. Jag kollade nu av en slump en inspelning av förhör med forensikern Staffan Jansson som undersökte Y-kromosomalt DNA. Det blev många frågor från både åklagare och försvar och jag tror de hade lika svårt att fatta när han säger:

"Y-kromosomt DNA ärvs från far till son så det kan komma från en släkting på faderssidan men även från andra män som inte är släkt. ." Det fetade hajade inte ens jag på direkten.

Förklaringen till det är att DNA kan muteras. Vad är nu mutationer?
Mutationer har flera olika orsaker, till exempel slumpmässiga kopieringsfel under celldelningen, strålning, inverkan av vissa kemiska ämnen och virus.

Exempel:
En man utsätts för strålning från Tjernobyl eller miljögift typ DDT eller får en virussjukdom. Då kan hans Y-kromosom-DNA ändras så att det blir likt en annan man i en helt annan släkt. Då blir deras manliga avkommas Y-kromosom-DNA lika trots att de inte är släkt. Denna likhet består i några generationer tills nästa mutation uppstår i någon av släktgrenarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutation

Jag tror man får be Hamilkar snällt om en ny förklaring här om man vill ha något som är garanterat korrekt.

Experten i rätten var i varje fall inte särskilt pedagogisk. Som jag fattat det är det nog snudd på uteslutet att två på fädernet helt obesläktade män skulle ha EXAKT samma DNA-sekvens i sina Y-kromosomer. Men man analyserar i praktiken inte hela sekvensen (bl.a. därför att man vid tekniska fynd av den här typen inte kan extrahera fram den). Det finns därmed en smärre sannolikhet (väldigt låg om jag förstått Hamilkar rätt) att det kan finnas personer som utan att vara släkt som matchar mot samma profil. Snarare det än att slumpvisa mutationer råkat skapa två helt identiska profiler.

I grunden har man ju genom att studera olika profiler på Y-kromosomalt DNA kommit fram till de s.k. haplogrupperna baserade på Y-kromosomen som visar på gemensamma förfäder vid olika punkter i tiden och där man någonstans några hundratusen år bakåt i tiden hittar en man som samtliga nu levande män härstammar från i rakt fäderne (dvs vi har alla ärvt vårt y-kromosomala DNA från honom även om det har muterat på vägen och splittrats upp i haplogrupperna som i sin tur (förstås) är uppsplittrade i individuella variationer bland medlemmarna. Haplogrupperna uttrycker som jag förstår det en "minsta gemensam nämnare" i DNA:t.
Citera
2014-04-15, 14:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Det håller jag med om. Väldigt inkonsekvent resonemang.

Den som oavsett ämnesområde aldrig förstår nånting uppfattar alla resonemang som inkonsekventa ..
Citera
2014-04-15, 14:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Tack för kloka och relevanta svar!

Varför inte bara matcha DNAt från VBs vad med MBs DNA? = en mycket enkel sak att göra

Man får nog utgå ifrån att det är KJ:s avtryck på vristen.
Citera
2014-04-15, 15:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hon kan ha varit upphängd.

Ja, Vatchareeya var med ganska stor sannolikhet upphängd när hon stacks i ryggen. En pendelrörelse uppstod, och det tror jag är förklaringen till att sticken inte blev så djupa.
Citera
2014-04-15, 15:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det sa han väl först efter att han fått vetskap om blodet i bakluckan.
Innan dess lät det väl annorlunda. Eller?

KJ har sagt att han låste, ja. Han blev noggrannare med det efter WL:s busstreck. Han berättar sedan att han låste då han förvarade sina och andras prylar där i samband med airsoft-lekar.
Betänk nu vem KJ är och hur hans ordningssinne i övrigt visar sig. Mat- och sömnklockan är ur funktion och få saker i hans liv är automatiserade (t ex att låsa ytterdörren).
Orden "jag låser bilen" betyder inte per automatik att "jag låser alltid bilen." Min uppfattning är att många härinne bokstavsläser den delen av fup och då tolkas det givetvis därefter utan hänsyn till sammanhanget.

Resonemanget han för om ett ev inbrott är vanligt förekommande, dvs långt fler än KJ resonerar så.

Och..vännerna som vittnar om att han låser är väl ändå airsoft-polare som han har hämtat upp i samband med de här aktiviteterna..!?
Citera
2014-04-15, 15:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Man får nog utgå ifrån att det är KJ:s avtryck på vristen.

Så här uppfattar NSD det som sägs i rätten:

Citat:
Nu är det uppspelning av förhöret med forensiker Staffan Jansson. Han hörs om att man hittat manligt DNA på Vatchareeya Bangsuans vrist.
av Tommy Lundqvist den 26 mars 10:05

Det går, enligt Staffan Jansson, inte att med säkerhet säga att DNA-spåret kommer från Kristoffer Johansson.
av Tommy Lundqvist den 26 mars 10:07

Då kan man ju inte utgå från att det är hans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in