2014-04-15, 16:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det lär helt bero på om kuppmakarna anställer folkmord eller inte. Ett folkmord på ett broderfolk kommer Ryssland inte att tolerera. Det är ett otroligt hyckleri att de som krävde att polisen skulle ge upp sitt försvar av parlamentet nu applåderar militära insatser mot husockupanter.

Kuppmakarna i Donetsk? Eller menar du ukrainas regering? Ni får sluta med ert barnspråk, det börjar bli tramsigt. Ännu tramsigare att folkmord skulle utföras av andra än Putins mörkermän som hittills inte tvekat att skjuta ukrainare.
2014-04-15, 16:30
Medlem
OldWolfs avatar
Dags för politiker i alla läger och kliva ur sandlådan och börja diskutera som vuxna. Nu låter dom som skitungar så skriker åt varandra och kastar skit. Beskyller varandra för det ena och den andra. Jag kan inte se något konstruktivt i detta agerande, om det inte finns politiker som önskar krig och död. Det har edan dött för många i Ukraina och jag vill inte se nya dödsoffer, inte ens bland nazister och farcister.
Vi har nog med krig och död runt om i världen på grund av oansvariga politiker, som inte behöver frukta annat, än att inte bli återvalda.
Jag är trött på alla fjantpolitiker!
2014-04-15, 16:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jourDDptd
När du talar om parlamentet i Ukraina som styr Ukraina idag varför talar du då om Svoboda? De är ju en lite klick. Varför talar du inte om den vanlige medborgaren i Ukraina vad denne vill?
Vill den vanlige medborgaren i Ukraina ha konflikt med Ryssarna? Ville dom verkligen förbjuda ryska? Ville dom inte bara få ett bättre liv utan korrupta ledare? Dom i öst ville forsätta samarbetet med Ryssland och dom i väst ville närma sig EU och det var där man borde ha startat. Svoboda är den pådrivade kraften mot ryssarna och är det bara en liten klick så varför dessa tunga ministerposter och varför inte kasta ut dom?
2014-04-15, 16:34
Medlem
rex144s avatar
Ukraina är redan förlorat, östra Ukraina till och börja med,
om regeringen i Kiev inte gör nånting så kommer fler och fler ryska nationalister och specialstyrkor ta över och om man skickar in militärer då kommer folk bli dödade = inbördeskrig.. och då kommer Putin säga att han måste skydda den ryska befolkningen med sina soldater och kommer annektera östra Ukraina,

Putin har fortafarande lång tid på sig fram till den 25 maj , då nya presidentval ska hållas, Putin måste omöjliggöra val i östra Ukraina, skapa kaos, detta är bara försmak

och om nu regeringen i Kiev vill skapa lugn då måste de införa undantagstillstånd... och då vinner Putin iegen, eftersom man kan då inte hålla demokratiska val heller,

normala val kommer bara genomföras i västra Ukraiana och det blir ett argument för Putins annektering av östra Ukraina, den nya presidenten kommer inte erkännas,

och om den sk högra sektorn och svoboda aktivister reser till östra Ukraina för att återta de ockuperade byggnader då kommer Putin bli glad, för då blir det riktigt kaos och inbördeskrig på riktigt,

Putin kan inte förlora detta schackspel om Ukraina,

och när väl den östra Ukraina är annekterat då kommer han sätta press på den västra Ukraiana, ingen ennektering men ekonomiska sanktioner och jävligt dyr gas...

så till hösten när ukrainarna i Kiev komemr frysa då blir det splittringar och ett inbördeskrig i västra Ukraiana, svoboda och högra sektorn kommer kräva makt,
strejker, upplopp, Majdan i kubik...

och Putin kommer betrakta detta spektakel från sidlinjen, EU är inte villigt att pumpa in 300-500 miljarder kronor i den ukrainska ekonomin, pengar som behövs direkt, och nästa år igen,
speciellt när landets status är i gungning,
alla dessa pengar kan jo tillfalla Putin om några månader eller nåt år, dessutom lider Ukraina av enorm korruption, landet är i sönderfall,
Senast redigerad av rex144 2014-04-15 kl. 16:39.
2014-04-15, 16:36
Medlem
Ingen som svarat men det borde inte vara så svårt för den mer insatta.

Hur relevant är denna karta i förhållande till opinionen i öst? Och varför?
2014-04-15, 16:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag tycker han har förlorat, i princip schackmatt. Hur han nu än gör så kommer det att bli enorma kostnader för honom och Ryssland. Går han in i Ukraina så får han stora krigskostnader under en mycket lång tid. Låter han Ukraina vara så förlorar han ansiktet, en handelspartner och måste rusta utmed Ukrainas gränser då NATO förmodligen kommer att stå där. Kanske han har något i rockärmen och då får jag väl revidera min åsikt om honom och inse att han är en lysande strategiker och politiker men jag kan inte se vad det skulle kunna vara.
2014-04-15, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Ingen som svarat men det borde inte vara så svårt för den mer insatta.

Hur relevant är denna karta i förhållande till opinionen i öst? Och varför?

Ska jag tolka det att du ndrar om de ryskspråkiga områdena är pro ryska osv? Så att åsikterna följer med språket?
2014-04-15, 17:01
Medlem
Om detta stämmer så måste det väl ses som en upptrappning

http://en.itar-tass.com/world/728011

Om jag förstår det rätt så måste det väl vara rebeller som skjutit ner ett plan i så fall
2014-04-15, 17:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Ukraina är redan förlorat, östra Ukraina till och börja med,
om regeringen i Kiev inte gör nånting så kommer fler och fler ryska nationalister och specialstyrkor ta över och om man skickar in militärer då kommer folk bli dödade = inbördeskrig.. och då kommer Putin säga att han måste skydda den ryska befolkningen med sina soldater och kommer annektera östra Ukraina,

Putin har fortafarande lång tid på sig fram till den 25 maj , då nya presidentval ska hållas, Putin måste omöjliggöra val i östra Ukraina, skapa kaos, detta är bara försmak

och om nu regeringen i Kiev vill skapa lugn då måste de införa undantagstillstånd... och då vinner Putin iegen, eftersom man kan då inte hålla demokratiska val heller,

normala val kommer bara genomföras i västra Ukraiana och det blir ett argument för Putins annektering av östra Ukraina, den nya presidenten kommer inte erkännas,

och om den sk högra sektorn och svoboda aktivister reser till östra Ukraina för att återta de ockuperade byggnader då kommer Putin bli glad, för då blir det riktigt kaos och inbördeskrig på riktigt,

och när väl den östra Ukraina är annekterat då kommer han sätta press på den västra Ukraiana, ingen ennektering men ekonomiska sanktioner och jävligt dyr gas...

så till hösten när ukrainarna i Kiev komemr frysa då blir det splittringar och ett inbördeskrig i västra Ukraiana, svoboda och högra sektorn kommer kräva makt,
strejker, upplopp, Majdan i kubik...

och Putin kommer betrakta detta spektakel från sidlinjen, EU är inte villigt att pumpa in 300-500 miljarder kronor i den ukrainska ekonomin, pengar som behövs direkt, och nästa år igen,
speciellt när landets status är i gungning,
alla dessa pengar kan jo tillfalla Putin om några månader eller nåt år, dessutom lider Ukraina av enorm korruption, landet är i sönderfall,

Det är ett mycket dystert scenario, men inte särskilt osannolikt. Jag har hela tiden själv tagit upp problemet med att EU, eller ens väst i sin helhet, varken vill eller har råd att hjälpa Ukraina. Ett tydligt tecken på det är det framvärkta IMF-paketet, och då pratar vi ändå lån och inte bidrag, som hade behövt vara minst 3 gånger större för att ta hand om de mest akuta problemen. Vår egen Anders Borg har redan självmant sagt att paketet inte räcker.

Men däremot har jag inte tänkt på det lika uppenbara du tar upp - Putin måste bara elda på konflikten i 5-6 veckor till så att det förekommer oroligheter och utbryter kaos här och där så att valet inte kan genomföras. Fruktansvärt cyniskt, men i takt med att Kiev tappar allt mer auktoritet behöver Putin inte ens annektera sydöstra delen för att, som du säger, sabotera valet och sedan komma in som räddaren i nöden.

Jag vill minnas att en amerikansk bedömare så tidigt som början av december menade att väst inte kan vinna dragkampen om Ukraina, för att landet inte är tillräckligt viktigt för oss, men helt avgörande livsviktigt för Ryssland, så att de alltid kommer "bjuda över oss". Vi den tidpunkten hade ju regeringen inte störtats och det var inte tal om någon invasion, så bedömningen var rent ekonomiskt menad. Men principen i resonemanget gäller i högsta grad fortfarande.

Har ni andra som skriver här, handen på hjärtat, träffat på mycket engagemang bland "vanligt folk" i den här konflikten? Inte jag. Om Putin säger svenskar det de har sagt mest hela tiden, en diktatoraktig bögfientlig ledare som lät fängsla Pussy Riot en gång...men när det gäller ett land på 45 miljoner är intresset svalare. Och då kan man kanske räkna ut med röven hur stort intresset kommer vara för att bidra med extra pengar till Ukraina, eller offra låga energipriser för att kunna bojkotta Ryssland, eller dra in Ukraina närmare en union som en majoritet av Europas folk numera ogillar starkt.
2014-04-15, 17:04
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vill den vanlige medborgaren i Ukraina ha konflikt med Ryssarna? Ville dom verkligen förbjuda ryska? Ville dom inte bara få ett bättre liv utan korrupta ledare? Dom i öst ville forsätta samarbetet med Ryssland och dom i väst ville närma sig EU och det var där man borde ha startat. Svoboda är den pådrivade kraften mot ryssarna och är det bara en liten klick så varför dessa tunga ministerposter och varför inte kasta ut dom?
Ministerposter delades ut beroende på hur många mandat man har i Rada. Fyra ministerposter av totalt tjugofyra är ingenting. Värt att nämna också att det finns en premiärminister, en första vice premiärminister och två vice premiärministrar. Oleksandr Sych (Svoboda) är en av vice premiärministrarna då Svoboda är Ukrainas fjärde största parti.

Säga vad man vill om Svoboda, men jag tycker att det är väldigt demokratiskt att göra på det här viset tills ett nytt legitimt presidentval har hållits.
2014-04-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Om detta stämmer så måste det väl ses som en upptrappning
http://en.itar-tass.com/world/728011
Om jag förstår det rätt så måste det väl vara rebeller som skjutit ner ett plan i så fall
http://lifenews.ru/news/131326
Det sägs att tre helikoptrar och ett flygplan beskjuter flygplatsen.
Senast redigerad av Irriga 2014-04-15 kl. 17:14.
2014-04-15, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Säga vad man vill om Svoboda, men jag tycker att det är väldigt demokratiskt att göra på det här viset tills ett nytt legitimt presidentval har hållits.
Ja det kan man kanske tycka men man borde ha insett reaktionen i öster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in