Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Just det min gode Hamilkar, och MH lutar sig mot det faktum hur en domstol resonerar kring förebragd bevisning om brottet har sin utgång i en olycka.
Men det är inte på något sätt ny bevisning.
Citat:
Det är det första MH skriver i överklagan, vad man anser är missat, och hur det går igen som en röd tråd i bevisvärderingen.
Ja, men HD ska inte pröva vad hovrätter missar i bevisvärderingen. Hovrätten är sistainstans för bevisvärdering. Det är bara i mycket speciella fall som HD tar i bevisvärdering. Jag citerar åter RB 54 kap. §10, 1 st:
Citat:
Prövningstillstånd får meddelas endast om
1. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen eller
2. det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
Detta är de grunder som finns för prövningstillstånd. Det finns inga andra. Och målet är så särpräglat att det inte går att se någon vikt för rättstillämpningen - det kommer med all sannolikt aldrig gå att åberopa det som prejudikat i något faktiskt rättsfall. Vad gäller de synnerliga skälen, föreligger varken resningsgrund, domvilla eller grovt förbiseende eller grovt misstag. MH försöker konstruera ett nytt
synnerligt skäl, där någon dömd på indicier alltid borde ha rätt till en tvåinstansprövning av bevisningen. Det kan tyckas sympatiskt, men man bör för det första komma ihåg att åklagaren av reciprocitetsskäl rimligen då borde ha rätt till att överklaga friande domar på samma sätt. För det andra diskuterar vi då
de lege ferenda - dvs hur vi tycker att lagen
borde vara - men när det gäller huruvida FS kan beviljas prövningstillstånd eller ej diskuterar vi
de lege lata - dvs hur lagen verkligen för närvarande
är. I sammanhanget kan man konstatera att den bästa chans MH hade att få fram en sådan rätt ur gällande svenska rättskällor förmodligen hade varit att försöka härleda fram den ur Europakonventionen. Att han inte försökte sig på det, säger rimligen att han inte anser att det skulle gå - vilket inte jag gör heller, men vad en amatör tycker är mindre viktigt i det sammanhanget.
Citat:
Precis som i resningen.
I resningsfrågan har jag blivit något mer osäker på om jag hade rätt. Jag utgick stenhårt från att HD enbart ska använda sig av senaste rätts bevisvärdering när de avgör om den förebragta nya bevisningen sannolikt skulle ha ändrat domen. Det finns inget tydligt HD-utslag tidigare som motsäger den uppfattningen. Men jag har, efter att ha läst
ett faktiskt ganska bra exarbete om resning vid juristlinjen på Lunds universitet tvingats inse att det är en ganska vanlig åsikt i
doktrinen att HD inte stenhårt måste utgå från hur underrätten dömde, utan också kan ta hänsyn till hur den
borde ha resonerat - alltså precis vad HD.s majoritet gjorde. Inte bara den ibland kontroversielle Diesen har den åsikten, utan också den mer självklart acepterade Welamson - som gick vidare från sin professorsstol till HD, och som faktiskt var justitieråd när hans
Rättegång utkom.
Jag är fortfarande skeptisk. Doktrin - alltså vad akademiska jurister tycker och tänker i sina publikationer - är rent allmänt en leksaksrättskälla av plast, också om den akademiske juristen har gått vidare till ett högt domarämbete. Och jag tycker nog att hovrätternas ställning som sistainstans i bevisvärderingsfrågor är värd att försvara så långt att HD inte bör gå in och peta i om hovrätten har dömt mer eller mindre bra när de överväger om resning ska beviljas.
Så jag hade kanske fortfarande röstat nej om jag hade varit ett av de fem justitieråden. Men jag har svårare att tycka att majoriteten skulle ha gjort direkt fel efter att ha läst juriststudenten Cecilia Åbergs doktringenomgång.
Citat:
Försök nu läsa överklagan igen, vem vet du kanske lär dig ?
Det här med vad som föranleder prövningstillstånd till HD kan jag betydligt bättre än du - även om det självklart också finns folk som kan det bättre än jag. Den tes MH driver i sitt överklagande är att hovrättens senaste bevisvärdering är diskutabel. Problemet är att även om den är aldrig så diskutabel, utgör inte detta grund i sig för prövningstillstånd. Och någon annan grund är svår att finna. Jag har både tidigare och ovan utvecklat varför jag inte tror att HD ger prövningstillstånd bara för att åstadkomma en tvåinstansprövning av den föreliggande bevisningen.