2014-04-05, 07:59
Medlem
Ahmad Bin Sultan, boende i Malmö, kallar sig herren på bilden. På hans Facebooksida får vi ta del av en sida av islam som sällan diskuteras i Sverige – eller förnekas.
http://avpixlat.info/2014/04/04/islamismen-i-sverige-frodas/
2014-04-05, 11:25
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djinn-and-Jews
Muslim.se

Hur kan dessa undgå medieradarn?

Här deklarerar man varför smutsiga svenskar inte får ses som vänner osv.

"Det är förbjudet att leva bland dem när det inte finns något behov av att göra det. Profeten sade: ”Jag tar avstånd ifrån den som stannar bland mushrikeen.”"

Det borde gå att trycka mer på den regeln om hur islamister ska bete sig. Profeten har sagt åt dem att åka hem igen.
2014-04-05, 19:58
Medlem
Belisarioss avatar
På tisdag publiceras boken där Akkari beskriver hur danska imamer begärde hjälp av Hamas och Hizbollah 2005 för att "sätta press på Danmark":

http://www.b.dk/nationalt/akkari-danske-imamer-bad-terrorgrupper-om-hjaelp-til-vold

Har vi i Sverige något att lära oss?
2014-04-15, 12:19
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
Den feministiska muslimen Hanna Gadban som engagerar sig mot hedersvåld och islamism får omedelbart motstånd, trakasserier och även från feminister från FI, islamister och Anna Ardin (S)..

Citat:
Årets alumnutmärkelse Noor Ol Nassef to:

Hej,
Jag går lärarutbildningen (F-3) på Södertörns högskola och skriver till er med anledning av er chockerande nyhet att årets alumn-utmärkelse går till Hanna Gadban. Jag godtar inte alls er motivering till hennes utmärkelse på skolans hemsida. Högskolan som väldigt ofta skyltar om hur det är en plats med stor mångfald tänker nästa vecka ge alumnpriset till en person som bidrar till islamofobins spridning. Jag som muslimsk slöjbärande student känner mig ytterst kränkt och kan inte längre identifiera mig med min skolas värderingar. Hanna Gadban påstår att slöjan är en pedofilsymbol och har även föreslagit att personer med invandrarbakgrund som begår brott ska fråntas sitt svenska medborgarskap. Om det är svårt att förstå allvaret i det här så kan ni låtsas att hon spred antisemitiska uttalanden istället och fråga er om det skulle vara lika klart för er att tilldela henne årets alumnutmärkelse.
MVH
Noor Nassef

Vbf: Gällande firande av islamofob

Hej!
Mitt namn är Mustafa Al-Sayed Issa och är ordförande för Sveriges Unga Muslimer.
Det har kommit till min kännedom att Södertörns Högskola planerar att utdela utmärkelsen "Årets Alumn" till Hanna Gadban. En person som är väldigt problematisk på många olika sätt.

Hon kränker tusentals muslimska kvinnor när hon hävdar att slöja är en "pedofilsymboF'. Hon har förslagit att personer med invandrarbakgrund som begår brott ska fråntas sitt svenska medborgarskap.
Menar ni att det är ok att årets alumn 2013 är en person som kort och koncist delar Sverigedemokraternas världsbild?
Ni skriver att hon är "..en bra ambassadör för Södertörns Högskola", menar ni det verkligen? T ycker ni att hon "förkroppsligar" högskolans profilfråga "Medborgerlig bildning" ?
Jag väntar ivrigt på förklaring!
Hälsningar!

Mustafa Al-Sayed Issa Ordförande
Sveriges Unga Muslimer Kapellgränd 10, 116 25 Stockholm
www. unaamusiimer. se

Från: "Mehrtab Motawas"
Datum: 28 september 2013 02:40:39
Ämne: Alumnpriset 2013

Jag har blivit informerad om att Ni på Södertörns högskola ska dela ut Alumnpriset 2013 till samhällsdebattören Hanna Gadban. Detta upplever jag och oerhört många andra antirasister och feminister som en oerhört stark symbolisk handling! Här är en debattartikel som jag publicerade i Feministiskt perspektiv idag:
http://femiiiistisktperspektiv.se/2013/09/27/hedersdebatten--ar-ett-krig-mot-terrorisriie3i/
Det är inte så att jag på något sätt ifrågasätter att Gadban kan vara en mycket engagerad grundskolelärare och duktig student. Det jag vänder mig emot är Er motivering att hon är "förebild för andra studenter" och att hon "i handling och personlighet förkroppsligar Södertörns högskolas profilfråga: 'Medborgerlig bildning!'"

file:///C:/Users/shkhwl 12/AppData/Local/Temp/notesCFFBDF/~web 1864.htm 2013-10-07

Står Södertörns högskola verkligen för att Sverige har varit ett monokultureilt land som har blivit mångkulturellt och att vi därför bör tvinga invandrare att svära en ed inför svenska staten att de inte ska begå brott, i synnerhet "hedersrelaterade" brott, och att de ska fråntas sitt medborgarskap om de trots allt begår brott? Står Ni för att barnslöjan är en pedofílsymbol? Allt detta påstår nämligen Gadban.
På Er hemsida skriver Ni att Södertörns högskola "inte tar ställning till Hanna Gadbans åsikter" och att Ni delar ut priset till henne för att hon är en "orädd samhällsdebattör". Hennes åsikter i debattartiklar, radio och TV, samt offentliga vänskapskrets på Facebook är högerextremistiska; där rör sig alltifrån kända företrädare/anhängare för Dispatch International, Avpixlat, Tryckfrihetssällskapet och Sverigedemokraterna. Och det finns flera hundra skärmdumpar på detta som florerar runt på nätet - om Ni så att säga skulle vara intresserade av att ta del av bevismaterialet. Så jag undrar om Ni - trots högre läroverks antidiskrimineringsprincip - skulle ha delat ut Alumnpriset till Adolf Hitler och Ahmadinejad? De var också "orädda debattörer" och "engagerade lärare".

I Ert ställe skulle jag överväga att omvärdera utdelningen av Alumnpriset 2013 till samhällsdebattören Hanna Gadban, inte för att hon inte är en duktig lärare eller student, utan för att detta kommer att ge Södertörns högskola ett dåligt rykte. Ni kommer att anses vara en högskola som prisar islamofobi och rasism! Redan nu debatteras ämnet flitigt på nätet, bland annat på Facebook och Twitter.

Själv hade jag tänkt läsa så kallad "kontinentalfilosofi" hos Er eftersom jag har läst "analytisk filosofi" i några år vid Uppsala universitet. Men nu känner jag mig inte välkommen längre, för Ni verkar inte se islamofobi och rasism som ett problem. Det skulle ju innebära att om jag blev utsatt för diskriminering, så skulle sannolikheten för att Ni ger mig relevant stöd vara liten.
Hanna Gadban om barnslöja som pedofilsymbol:

http:// www.ne wsmi 11. se/artikel/201.3/02/19/bcíxia-bani-fr-ii-p-tvi.iigad-sl-j a

Ämne: Årets alumn

Från: "Anna Ardin"
Datum: 27 september 2013 23:18:27

Hej,
Jag hörde att ni kommer att dela ut ett pris till Hanna Gadban som årets alumn och vill bara berätta att det gör mig ledsen. Islamofobin ökar medraketfart i Europa och Sverige idag, och just den här kvinnan är en av dem som tydligast agerat murbräcka för att den ska få fäste. Som invandrare och kvinna har hon på ett sätt som de vita män inom SD inte kunnat, fått utrymme i media för exakt de ställningstaganden som tidigare ansetts vara tabu - att anklaga (troende) muslimer som grupp för det ena grövre brottet än det andra. Från kvinnomisshandel till terrorism till pedofili. Alla de fördomar som finns om muslimer och som används för att begränsa deras rättigheter har hon gått in och presenterat "bevis" för.
Det hon gör när hon debatterar är knappast en sund religionskritik som hennes meningsfränder i de rasistiska rörelserna hävdar, utan ett mycket sorgligt sätt att koppla islam som religion och alla de tiotusentals svenskar som håller sin religion för central i sina liv, till grova kränkningar av mänskliga rättigheter. När södertörn väljer att ge

henne pris för detta så slår även detta mot Sveriges muslimer. Det gör mig ont. Och jag hoppas att ni förbereder en smart mediehantering för den glädje som kommer utbryta bland islamofober och motsvarande sorg bland folk som tänker som jag, som ser på nära håll hur uttalanden som Hannas direkt drabbar människor som är eller uppfattas som muslimer.
Vänligen Anna

file:/// C :/Users/shkhwl 12/AppData/Local/T emp/notesCFFBDF/~web3225 .htm

2013-10-07

Ida Dzanovic

September 30

Jag skriver i nättidning Motargument.se (mot hat & rasism). Tidigare har jag uppmärksammat Hanna Gadbans rasistiska förslag gällande medborgarskap (se länken nedan).
http://motargument.se/2013/08/07/atgarda-hedersvald-
utan-rasistíska-íagforsíag/

Hanna Gadban har uttalat sig bl.a. mot religions frihet (mot böneutrop) något som alla partier i riksdagen var överens om utom KD och SD.
Sitt motstånd till böneutropet hänvisar hon till faktum att vi lever i ett sekulärt land. Hon tolkar sekularism på fel sätt, liksom en Stalinistisk diktatur där religioner får inte synas och höras.

Debattören går gärna ut på en fika med Sverigedemokrater för att tala om politik, använder en tydlig Sverigedemokraternas retorik, sprider hat mot invandrare, mest muslimer, och just därför väljer hon att kalla sig för "muslimsk feminist" (som bonus och rättighet att sprida hatpropaganda het fritt). Jag har ett berg material i redaktionen (liksom andra antirasistiska tidningar/sajter gällande debattören som Ni vill belöna med ett pris!

Det är en rad antirasistiska sajter (liksom jag själv på Motargument.se) som har kritiserat henne, varnat och uppmanat till att dra tillbaka en rad grova uttalande under tiden, men hon som en känd högljudd populist anklagar folk automatiskt för hot, hat och trakasseri - naturligtvis utan någon grund.
Idag fick vi se toppen av isberget! Debattören t.o.m. gillar mest extrema åsikter som talar om att människor ska avlivas och dödas genom medborgargardens aktioner.
Den här debattören belönar Ni med ett pris...

Ingen skola idag har råd för konsekvenser då det gäller skadad förtroende och skolans rykte, speciellt nu då Ni är informerade och väl medvetna om debattörens bakgrund.
Vilka åtgärder tänker Ni ta i den här frågan?
Med vänlig hälsning Ida Dzanovic tel.nr. 073 594 67 60 dagtid, från kl. 12:00 -13:00

2013-10-07 15:29

Thereze Gårdh

September 29
Som gammal student vid Södertörns högskola blir jag alldeles förfärad när jag läste på er hemsida att ni ska ge ett pris till Hanna Gadban.
Bland annat för att hon är en orädd samhällsdebattör. VET ni vad det är för debattör ni prisar?
EN person som med sina åsikter bryter helt med högre lärosätens diskrimineringsprinciper.
Diskussionerna är i full gång om Södertörn som prisutdelare till Gadban, både på Twitter och på Facebook.
Är ni medvetna om vad för extrema saker Gadban står för? Jag är grymt besviken på er. Grymt besviken! Ni som demokratisk högskola borde veta mycket bättre.
Låt mig skicka med ett litet exempel på vad Gadban "gillar". De flesta vill inte ha medborgargarden som ska ta livet av människor. Och det här är bara ett litet, litet exempel.

Alfonso Orion X Allende

Hejsan. Hörde att ni ska premiera Hanna Gadban. Tänkte att det kunde vara intressant för er att veta att det verkar som att hon stöder tanken på medborgargarden som tar livet av folk.
Mvh

http://hannagadban.blogspot.se/2014/04/hatmejl-till-sodertorns-hogskola-i.html

2014-04-16, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djinn-and-Jews
Den feministiska muslimen Hanna Gadban som engagerar sig mot hedersvåld och islamism får omedelbart motstånd, trakasserier och även från feminister från FI, islamister och Anna Ardin (S)..
Fyfan vad sjukt land vi lever i. Våran stackars vänster är så sjukt jävla förvirrad att man tydligen inte kan vara emot pedofiler och hedersvåld utan att vara rasist. Vill spy. Sen påstår de att SD'are skriver hatmejl? Pfft...

Kolla det här citatet av Ida Dzanovic t.ex:
Citat:
Det är en rad antirasistiska sajter (liksom jag själv på Motargument.se) som har kritiserat henne, varnat och uppmanat till att dra tillbaka en rad grova uttalande under tiden, men hon som en känd högljudd populist anklagar folk automatiskt för hot, hat och trakasseri - naturligtvis utan någon grund.
Hur jävla efterblivna är de egentligen? Hon säger först att de "varnat och uppmanat" för att avsluta med att bruden inte har grund för att påstå att hon blivit hotad? Vad i helvete?! Jag saknar ord...

Det här är inga bönder bakom sina tangentbord, det är relativt kända namn som är inne i politiken som står för det här näthatet. Dumma som åsnor, men ändå har de makt.
Senast redigerad av hustlerinc 2014-04-16 kl. 06:52.
2014-04-19, 03:11
Medlem
OnkelBOBs avatar
Enligt en rapport pågår islamiseringen för fullt i Storbritannien, Här följer en översättning av rapporter och artiklar som rapporterats i The Indenpendent.

Officiella dokument visar klart att personalen vid en av Birminghams skolor styrs av islamvänliga extremister.
I en så kallad "trojansk häst-operation" infiltrerade islamister verksamheten som en del av en kampanj mot skolledningen ,
Avslöjandet kommer samtidig som en lokal muslimsk parlamentsledamot sade att han var säker på att det var en " omfattande operation " för att införa fundamentalistiska åsikter i förment sekulära ,statliga skolor och "så splittring mellan ungdomar och deras föräldrar " .

Khalid Mahmood , Labours parlamentledamot för Perry Barr, (en invandrartät stadsdel i Birmingham) , anklagade Birminghams kommunfullmäktige för att vara " delaktig " i den påstådda komplotten och attackerade den påstådda ledaren , Tahir Alam, med orden: " Det är mycket passande att döpa hela hela saken efter den Trojanska Hästen - det är nämligen exakt vad som hänt . "
Herr Alam , ordförande för skolledningen vid en av skolorna som påstås ha tagit över , Park View , säger att är en falsk anklagelse och förnekar all inblandning .
The Telegraph kan avslöja nya uppgifter om problemen som avslöjats på Park View med en mycket ovanlig tvådelad inspektion, utförd av kontrollinstansen, Ofsted tidigare i Mars.

Lindsey Clark , den respekterade verkställande chefen som har tilldelats en OBE (Brittiska Imperieorden) för sitt arbete inom utbildningsväsendet , sade till inspektörerna att hon blivit marginaliserad och att alla beslut på skolan togs av herr Alam och en liten grupp av hårdföra islamister , inklusive en äldre lärare som har hyllat al- Qaidas ideolog, Anwar al - Awlaki vid skolenheterna. Övrig personal sade också att de kände sig åsidosatta .
Inspektörerna fick öppet höra av en lektor att lösningen på de muslimska problemen skulle vara att skapa en global islamisk stat, styrd enligt sharialagar , ett viktigt krav från extremisterna .
" Det kändes som en koranskola . Islam genomsyrade allt " sade en källa nära utredningen . " All samhällsundervisning handlade om att vara en god muslim och det var inget som förberedde eleverna för livet i det moderna Storbritannien . "
Farhågor har också framförts på Park View´s anställningsförfaranden. Lärarna på skolan sa att två personer som nästan helt saknade erfarenhet av undervisning hade gjorts ämnesansvariga, befattningar som normalt nås först efter många år i jobbet.
En av de nya ämnesansvariga hade nätt och jämt kvalificerat sig som lärare och den andra , med bara knappt ett års mer erfarenhet, är hans farbror.

Problemen ledde Ofsted att besluta att skolans ledning och förvaltning var " bristfällig ", en dom som skulle leda till att den placeras i kategorin för "särskilda åtgärder" och kunde avskeda herr Alam. Men en talesman för Park View sa att de skulle stämma Tillsynsmyndigheten för att upphäva domen och förhindra att rapporten publicerades .

I ett Twitterinlägg som senare raderades , skrev Lee Donaghy , Park Views assisterande chef , att skolan höll på "att förbereda en omfattande juridisk stämning " mot kontollmyndigheten Ofsted .
I ett samtal med Michael Cladingbowl , Ofsteds nationella direktör för skolor , kritiserade han genomförandet av inspektionen och frågade : " Anser du att det är lämpligt att en Ofsted-dom läckt till pressen innan den domen har varit föremål för QA [ kvalitetssäkring ] och innan rapporten har publicerats ? "

Skolan har också anlitat en dyr PR- firma från London, Communitas , som en del av en kampanj för att skademinimera och bortförklara oegentligheterna.
Herr Alam hävdade förra veckan att Ofsted fokuserat på hans skola och var en del av en
"häxjakt " motiverad av " islamofobi " . Däremot har han vägrat att kommentera någon av de uppgifter som presenteras i The Telegraph . En annan Birminghamskola nära kopplad till herr Alam , al- Hijrah , vidtog rättsliga åtgärder mot Ofsted förra året för att bestrida att skolans undervisning konstaterats vara "bristfällig ". Det målet förlorade skolan och rapporten publicerades , om än med en viss fördröjning .
Källor nära en annan sekulär skola som utsetts till måltavla av islamisterna, Anderton Park , säger att livet för icke-muslimska rektorer har gjorts till ett "elände" av radikala muslimska politiker och föräldrar som bestämt sig för att stoppa all undervisning i idrott och musik , då dessa ämnen betraktas som "Haram", dvs "syndiga" av hårdföra muslimer .
" Det finns en agenda som styr mötena ", sade maken till en anställd . " Han har alltid haft ett tydligt syfte med att kapa möten och försöker få in Islam i allt det här med undervisning" och syftade då på Tahir Alam.

Mötesprotokoll från sammanträden mellan skola och skolledning har granskats av The Telegraph och visar att kampanjerna och påtryckningarna mot Anderton Park går tillbaka åtminstone fyra år i tiden . Under 2010 bildade en en grupp föräldrar "Autonoma Föräldrars kommitté" och drog tillbaka sina barn från "Fysisk undervisning", som är obligatorisk i den nationella läroplanen .
Rektorn på den tiden , Anne Bufton, sade att detta var en del av ett försök att " ta över befintliga skolor " och att " flera lokala rektorer hade uttryckt oro " . Protokollet visar att Mr Alam erbjöd "rådgivning" till skolan och att de måste ha segregerade omklädningsrum för Fysiska aktiviteter .
Följande år , säger protokollet , organiserades en " flygbladskampanj mot skolan som
" upprörde eleverna" . Vid ungefär samma tidpunkt , visar protokollet , skedde ett antal
"överfall på skolpersonal " , som "mobbades av kommunen " .
I Februari röstade skolstyrelsen på Anderton Park med rösterna 8-7 för att " islamisera den "gemensamma bönen" på skolan . Beslutet hälsades med glädje av en grupp radikala muslimska lärare, skolledare och skolkonsulter kallar sig " Utbildnings Aktivister " , som utövar vad deras ledare kallar en " Islamising agenda " i Birminghams skolor och som regelbundet har konferenser på WhatsApp chattjänst .
I sina WhatsApp-meddelanden som har läckt ut till denna tidning, firade medlemmarna i gruppen att Anderton Park nu var " polariserad på trons grunder " . Vid sitt möte i förra veckan , enligt källor på skolan , röstade Anderton Parks styrande organ att tillrättavisa en skolledare som erkände att han varit i kontakt med den "Pedagogiska Aktivistgruppen" .
Det kan också avslöjas att två medlemmar av gruppen har nyckelroller i utbildning och rekrytering av lärare och skolledare i Birmingham .
En är Najma Begum , verkställande direktör i Trans Utbildning och rekrytering , ett konsultföretag som har rekryterat ett tiotal lärare till Birmingham skolor och har för närvarande annonser om 43 lärarjobb i Birmingham på sin webbplats .
I sina meddelanden med gruppen , säger Gunilla Begum, behövs det utbildning av
"skolledare och utbildningsledare från ett islamiskt perspektiv ... om hur vi kan hjälpa till med styrning inom den ordinarie mainstream-undervisningen" .

En annan medlem av gruppen är Rebecca Williams , en skolchef på Wyndcliffe skola i staden och en utbildare av skolcheferna för Birmingham City Council , där hon arbetar med Mr Alam .
I de avslöjade chatt-meddelandena , skriver hon: " Den tidigare rektorn på Wyndcliffe har glädjande nog gått i pension och det finns alhamdulillah [ tack och lov ] en ny chef , som kan ta ansvar för eleverna . Men ordföranden och vice ordförande , och biträdande chefen som tillbringade den sista terminen med att aggressivt angripa mig för att utbildningen höll låg standard , är alla fortfarande i tjänst. Jag ber att Allah ger barnen den standard på skolan som de förtjänar ."
En annan sekulär skola som påstås ha tagits över av islamister, Oldknow Primär , kommer att få en akut inspektion av tillsynsmyndigheten Ofsted den här veckan. Efter att The Telegraphs avslöjade att dess framgångsrika icke-muslimska rektor , Bhupinder Kondal, hade mobbats ut från skolan har det avslöjats hur subventionerade skolresor till Mecka organiserats och att barn utsatts för anti - kristna sånger och böner av en lärare vid morgonsamingen . Fyra av de sex man starka ledningsgrupperna har lämnat under de senaste sex månaderna .
Många muslimska föräldrar vid Oldknow motsätter sig vad som har hänt . " Det här är inte tänkt att vara en trosbaserad skola och vi vill inte skicka vår dotter till en koranskola, " sade en muslimsk far, som har klagat till sin Parlamentsledamot och tillsynsmyndigheten Ofsted .

" När din artikel i förra veckan frågade jag min dotter vad som hade hänt med fru Kondal och hon läste upp ett manus . Det var som om alla barnen hade indoktrinerats . För mig , kom det till en punkt där jag måste göra något . "
Park View School har avböjt att kommentera .
2014-04-21, 06:42
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
Änne en islamist dömd för mordplaner på Lars Vilks.

Muhammad Hassan Khalid, USA.

Citat:
Muhammad Hassan Khalid som åtalats för inblandning i mordplaner mot Lars Vilks fick i dag sin dom av en domstol i Philadelphia i USA.

Han döms till fem års fängelse, meddelar åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

Khalid är den yngste som dömts för terrorbrott i USA. Domen mot honom skulle ha kommit i januari, men sköts upp för en kompletterande psykologisk utvärdering.

Muhammad Hassan Khalid fälls för att ha stöttat terrorister. Han har ingått i en konspiration med Colleen LaRose, även känd som "Jihad Jane" och Jamie Paulin Ramirez. De har sedan tidigare dömts till tio respektive åtta års fängelse.

20-åringen har erkänt sig skyldig till terrorbrott.

Han greps i sitt föräldrahem utanför Baltimore i juli 2011. Han hade då umgåtts i extrema islamistiska kretsar på internet sedan 2009 då han bara var 15 år.

På nätet träffade Khalid bland andra Colleen LaRose och kom även i kontakt med en terrorgruppering på Irland och dess ledare Ali Damache.

-----------------
http://www.svt.se/nyheter/varlden/20-aring-domd-for-mordplaner-mot-vilks
2014-04-24, 19:59
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
Varför reser så många skandinaver som jihadister till Syrien?

Varför reser så många från trygga länder med låg konfliktnivå mellan muslimer och majoritetssamhället, som dessutom har solida välfärdsprogram som dessa får del av?

Citat:
ANALYSIS: Despite their strong welfare policies and efforts to integrate immigrants, the Nordic countries are a major source of Syria-bound jihadists.

The Nordic share is remarkably high given the populations of Norway, Sweden, Denmark and Finland and the size of the Muslim diaspora in each country.

his surprising fact can be seen as a challenge to common ideas about why extremist groups grow. Many foreign fighters who are recruited to take part in the Syrian civil war, largely in jihadist groups, come from countries where there is relatively little conflict between immigrants and the majority population, and where asylum seekers benefit from solid welfare systems.

In Sweden, there is no similarly open Islamist group and it is harder to find extremists who support violence and encourage youngsters to go to Syria or other countries to take part in the jihadist struggle. The Swedish media also devote far less attention to radical Islamist circles, in spite of a number of Swedes having been involved in terrorist activities. The Swede from Borås is one of several with links to Choudary and Bakri. Taimur abd-al-Wahhab al-Abdaly, who blew himself up in a shopping street in Stockholm just before Christmas 2010, reportedly studied with Omar Bakri. The former Guantanamo prisoner Mehdi Ghezali reputedly also has had contact with both Bakri and Choudary. Several relatives of Omar Bakri reside in Sweden, among them one of his sons, who is active in his organization.

From Sweden and Finland
In spite of the lack of open groups such as Kaldet til Islam, the Swedish journalist Per Gudmundson‘s research show that a considerable number of jihadists have travelled from Gothenburg to Syria. Many grew up in suburbs surrounding the city, and some have been active in the Bellevue mosque, which has a reputation of domination by Islamists. Swedish radicals fighting in Syria have also spread battlefield propaganda via Facebook and via videos posted elsewhere on the web, encouraging young Swedes to travel for holy war.

Despite the connections and commonalities among international extremist groups, there is reason to believe that recruitment in Scandinavia takes place largely through social networks. In Denmark, Norway and Sweden alike, most extremist circles have emerged from specific local communities, sometimes even exploiting family connections. It is difficult to say why some groups seek publicity and others choose to keep in the background. Some clandestine groups are likely to remain unknown, while others that would prefer to lay low have been mapped by journalists and other investigators.

Most such networks take it for granted that they are being watched by security services, and often believe that the services possess much stronger capabilities than they actually do. Opting for a public profile may be a calculated choice, seen as a way to maximize recruitment in a situation where it is assumed that opposing forces know of their existence in any case. In Scandinavia, openness about the use of social media and other platforms in the public sphere appears to have fuelled the growth of radical networks.

For the security services, such openness is a boon to the extent that it makes mapping the groups easier. But if propagating in the open results in larger extremist groups, the Nordic security services with their limited resources may ultimately find themselves working harder.

https://www.hate-speech.org/the-nordic-jihadists/
2014-04-24, 22:09
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heart28
Nu verkar Ghuraba Syrien Syrien ha stängt ner.
Det kanske blev för mycket uppmärksamhet.
Men vi är väl många som fick mycket info därifrån och har en hel del att spinna
vidare på.

Den stängdes ner av facebook men nu är jihadisterna igång igen med kontot "Ghuraba Syrien".
Citat:
Salam aleikom ikhwa. Som några av er kanske har märkt så stängde kuffar från Facebook ner vårt tidigare konto "Ghuraba Syrien Syrien". Men alhamdulillah så är vi tillbaka igen. Så bröder - adda oss, och systrar - följ oss inshaAllah och sprid vidare vårt nya konto. Vi ska försöka uppdatera så mycket som möjligt och sprida så mycket khayr det går. Glöm oss inte i era duaa, och må Allah förlåta oss alla.
https://www.facebook.com/abdullah.abdurrahman.779/posts/1560884864135670?stream_ref=10
https://www.facebook.com/abdullah.abdurrahman.779?fref=nf
2014-05-02, 09:32
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
Terrorrapport 2013.

Om Sverige:

Citat:
SWEDEN Overview: According to the Swedish Security Service (SÄPO), the most significant threat to Sweden is al-Qa’ida (AQ)- inspired individuals or groups. AQ-inspired violent extremists in Sweden and abroad continued to see Sweden as a target for attacks. Perceived insults to Islam and Sweden’s military presence in Afghanistan remained motives. Individuals associated with AQ-inspired violent extremist groups in Sweden continued to have contacts with foreign terrorist networks. The contacts included financial and logistical support as well as recruitment of individuals to travel to conflict areas to attend terrorism-related training and combat. SÄPO is concerned by the numbers of foreign fighters who have left Sweden to join violent extremist groups in Syria and confirmed that at least 75 individuals have traveled to Syria, which is more than the combined travel to all other conflict zones, and saw no indication that the travel is decreasing. The Swedes view returnees as a particular concern as these individuals have the potential to plan an attack in Sweden or radicalize and recruit others for travel. The travelers are mostly men aged 18 to 30, but there also have been women who traveled to support the fight in Syria. The Swedish foreign fighters frequently use social media to circulate photos of “martyrs” and recruitment videos that target a Swedish audience. The National Threat Advisory level in Sweden has remained “elevated” since it was first raised in October 2010. Since then, several plots have been disrupted, hence the reason for the elevated threat. Swedish citizen Johan Gustafsson, who was kidnapped by al-Qa’ida in the Islamic Maghreb (AQIM) when visiting Mali in November 2011, remained in AQIM’s detention at year’s end. Gustafsson was last seen in a September 19 video released by the group. The Kurdistan Workers’ Party (PKK) continued to carry out significant support activities such as recruitment and financing in Sweden. Legislation, Law Enforcement, and Border Security: Sweden’s original counterterrorism legislation was passed in 2003 and was supplemented in 2010 when incitement, recruitment, and providing terrorism training were criminalized. Sweden has a specialized division at the Prosecution Authority that deals with all terrorism-related cases. SÄPO has the main responsibility to counter terrorism in Sweden and has demonstrated the capability to detect, deter, and respond to terrorist incidents. Sweden’s interagency counterterrorism cooperation takes place mainly within the Counterterrorism Cooperative Council that includes 13 government agencies, as well as in the National Center for Terrorism Threat Assessment that produces long- andshort-term strategic assessments of the terrorist threat against Sweden and Swedish interests. There is timely sharing of terrorism-related information and prosecutors are consulted at early stages of investigations and work in coordination with counterparts in other components of law enforcement. Law enforcement units have a record of accountability and respect for human rights. Sweden continues to cooperate with the United States on terrorism-related cases.
Sweden is a participant of the EU’s Schengen cooperation and uses the Schengen Information System II for information sharing, port of entry screening, lost and stolen passport information, and watch listing. Under the auspices of the PNR agreement between the EU and the United States, Sweden collects and shares PNR information from commercial flights.
Sweden is facing challenges with foreign fighter travel since there is no legislation that criminalizes the travel, which makes it hard to put a stop to it. Sweden is working together with a group of likeminded EU member states to push for an EU PNR system that would enhance member states’ ability to keep track of when individuals travel and return. Resolution and continuation of cases from 2011 and 2012 include:  Swedish-Lebanese citizen Hussein Atris, arrested at Bangkok International Airport on January 12, 2012 for suspicion of plotting a terrorist attack, was convicted of illegal possession of explosive material and sentenced to two years and eight months in prison.
 Swedish-Lebanese citizen Hossam Taleb Yaacoub, arrested in Cyprus on July 7, 2012 for suspicion of plotting a terrorist attack for Lebanese Hizballah against Israeli tourists, pled not guilty but was convicted and sentenced by a Cypriot court to four years of prison for his criminal activities.
 Swedish-Somali citizens Ali Yassin Ahmed and Mohamed Yusuf, arrested in Djibouti in August 2012 while traveling from Somalia to Yemen and transferred to the United States in November 2012, were still facing charges for providing material support to al-Shabaab. Their trial was pending at year’s end.  The pre-investigation related to the December 11, 2010 suicide bombing carried out by Taimour Abdulwahab in Stockholm was still being conducted in 2013 by the prosecutor for national security cases.

http://m.state.gov/mc62673.htm
2014-05-02, 09:34
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
terror - Sverige 2013 del 2.

Citat:
Countering the Financing of Terrorism: Sweden is a member of the Financial Action Task Force (FATF) and was evaluated by the FATF in October 2012. Authorities believe that large scale currency movements occurred from Sweden to the United Arab Emirates, Nigeria, and other potentially risky jurisdictions. For further information on money laundering and financial crimes, see the 2014 International Narcotics Control Strategy Report (INCSR), Volume 2, Money Laundering and Financial Crimes: http://www.state.gov/j/inl/rls/nrcrpt/index.htm. Regional and International Cooperation: Sweden contributed to counterterrorism capacity-building projects through its development aid work carried out by the Swedish International Development Agency, and also via funding to the UN Office on Drugs and Crime-Terrorism Prevention Branch and the OSCE. Sweden also supported the EU’s work with capacity-building projects in Pakistan, Yemen, the Horn of Africa, Maghreb, and the Sahel. Sweden provided trainers to the EU Training Mission in Mali. Sweden was a large donor to the UN’s Counter-Terrorism International Task Force (CTITF), with special focus on the CTITF working group that works to strengthen human rights in counterterrorism work. Although not a member of the Global Counterterrorism Forum (GCTF), Sweden participated in its CVE working group.

Countering Radicalization to Violence and Violent Extremism: On December 16, an expert group presented its report that examined how Sweden’s work to prevent violent extremism could be carried out more efficiently. In June, the National Media Council presented its study on the presence of Swedish violent extremist groups on the internet, how youth are influenced by what they read, and how to improve internet literacy for youth. In March, the Swedish National Defense College delivered its report on the issue of foreign fighter travel, how Sweden is dealing with the challenge, and recommendations to enhance preventive work. The Minister responsible for countering violent extremism (CVE) issues instructed the Dean of the Swedish National Police Academy to conduct a study to define the presence in Sweden of AQ-inspired and left- and right-wing violent extremism. Under the auspices of the EU’s Community Policing Preventing Radicalization and Terrorism (COPPRA) project, the Swedish National Police Academy continued to work to increase its knowledge to detect radicalization. About 30 police officers from across Sweden went through the weeklong COPPRA training, which certifies officers to return to their home counties to “train the trainers.”

http://m.state.gov/mc62673.htm
2014-05-06, 19:30
Medlem
Djinn-and-Jewss avatar
Socialdemokraterna åter igen. Socialdemokraterna lär vinna valet. Vilka får då inträde till makt?

Citat:
Det har gått åtta år sedan Mohammedkarikatyrerna. I dagarna utkom Ahmed Akkari, en av de drivande personerna bakom krisen, med boken ”Min afsked med islamismen”. Akkari var 2005 en av de islamister som agiterade mot Jyllands-Posten. Denna bok är hans avbön och har fått stor uppmärksamhet i Danmark och Norge.

Efter att karikatyrerna publicerades i Jyllands-Posten den 30 september 2005 dröjde det till februari 2006 innan protesterna bröt ut i Mellanöstern. Varför tog det nästan ett halvår?

Svaret är att det krävdes att Ahmed Akkari och en liten grupp islamistiska imamer från Danmark, med kopplingar till bland annat Muslimska brödraskapet, åkte på turné i Mellanöstern. Utan denna grupps ihärdighet hade det inte blivit någon kris.
-----
Men även i Sverige leder både gammal vana och naivitet till att journalister och politiker gång på gång lånar ut en megafon till de allra mest högljudda som gör sådana anspråk, typer som Ahmed Akkari. Några få får representera många.

Svenska journalister vänder sig som regel till representanter för Islamiska förbundet, Islamic Center i Malmö eller Sveriges muslimska råd (Medierna P1, 1/3).

Akkari har sett Muslimska brödraskapet på nära håll, och enligt honom har de särskilt goda relationer med Socialdemokraterna i Sverige. Och Islamiska förbundet, som av många anses vara en del av Muslimska brödraskapets internationella gren, har bland annat genom sin ordförande Omar Mustafa kontakter ända inne i Socialdemokraternas innersta. Därför är det beklämmande att just Islamiska förbundet, med sina syster- och dotterorganisationer, enligt P1 Medierna agerar som företrädare för muslimer i 69 procent av alla artiklar som skrivs om islam.

Precis som i Danmark har det vuxit upp en mängd organisationer, som hävdar att de representerar många, men där samma fåtal personer turas om att vara talespersoner. Det är organisationer som Charta 2008, Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén (MMRK), Forix, Ibn Rushd med flera. Om det är naivitet, lathet eller rädsla som gör att dessa organisationer undgår journalisters granskning är svårt att säga. Förmodligen en kombination.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ahmed-akkari-om-sitt-krig-mot-jyllands-posten_3523230.svd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in