2013-08-14, 22:43
  #841
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Är du commie eller? Nej tack säger jag. Jag vill inte ha fler hyresghetton. Den hör till sovjetstater, inte Sverige.

Du nej. Men vi andra kanske vill det. Jag tror att många ungdomar och äldre vill detta.
Citera
2013-08-14, 22:48
  #842
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Jag känner ingen som inte har någonstans att bo, bor era vänner på gatan eller varför allt detta tjat om bostadsbrist? Bostadsbrist är väl när folk inte har någonstans att bo?

Kanske har missat något, hmmm.

Nej i Sverige är det bostadsbrist om inte alla över 18 år kan få egen bostad. Studenter i storstäder är en speciellt utsatt grupp.

http://www.sus.su.se/blogg/2010/08/30/hjalp-vara-bostadslosa-studenter

Men givetvis tycker du att de helt enkelt ska klänga ihop sig 14 studenter i en överprisad etta på Östermalm?
Citera
2013-08-15, 07:51
  #843
Bannlyst
Det finns bostäder, men man kanske skall fråga sej vem som får dem, är vi som har rätt att leva i Sverige eller är det någon av de ockupationsfolk som kommer till vårt land i extrema massor vill ha allt på guldfat?

Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Nej i Sverige är det bostadsbrist om inte alla över 18 år kan få egen bostad. Studenter i storstäder är en speciellt utsatt grupp.

http://www.sus.su.se/blogg/2010/08/30/hjalp-vara-bostadslosa-studenter

Men givetvis tycker du att de helt enkelt ska klänga ihop sig 14 studenter i en överprisad etta på Östermalm?
Citera
2013-08-15, 09:52
  #844
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Nej i Sverige är det bostadsbrist om inte alla över 18 år kan få egen bostad. Studenter i storstäder är en speciellt utsatt grupp.
Jag hade heller ingen egen bostad när jag var 18 och fick snällt bo hemma och spara till en bostadsrätt tills jag var 25 år. Inget nytt under solen om än fler i kön idag, än då.

http://www.sus.su.se/blogg/2010/08/30/hjalp-vara-bostadslosa-studenter

Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Men givetvis tycker du att de helt enkelt ska klänga ihop sig 14 studenter i en överprisad etta på Östermalm?

Nej men 2 studenter kan bo i en etta på östermalm. Om dom vill vill säga. Det behöver inte ens bli dyrt. Vill dom bo billigare kan dom bo Märsta. Det fungerar även det kan jag meddela.
Citera
2013-08-15, 09:55
  #845
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politiskt.Korrekt
Du nej. Men vi andra kanske vill det. Jag tror att många ungdomar och äldre vill detta.

Själv tycker jag att det är bra att vi inte har ett överskott på lägenheter. De vore förödande för alla om det blev så. Självklart behövs det byggas men då måste lagarna (bland annat plan och bygglagen) göras om från grunden. Det gamla tänket med överklaganden måste bort bland annat, eftersom det fördyrar och förlänger processen något oerhört.
Citera
2013-08-15, 12:35
  #846
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Själv tycker jag att det är bra att vi inte har ett överskott på lägenheter. De vore förödande för alla om det blev så. Självklart behövs det byggas men då måste lagarna (bland annat plan och bygglagen) göras om från grunden. Det gamla tänket med överklaganden måste bort bland annat, eftersom det fördyrar och förlänger processen något oerhört.


Kan du vidareutveckla det där med att ett överskott av lägenheter skulle vara förödande för alla?
Citera
2013-08-15, 12:41
  #847
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Kan du vidareutveckla det där med att ett överskott av lägenheter skulle vara förödande för alla?

Om staten skulle få för sig att börja överproducera och subventionera lägenheter gud förbjude, skulle priserna på befintliga bostäder att sjunka som en sten. Detta skulle leda till en fullständig ekonomisk kollaps, där folk skulle sluta konsumera och börja leva extremt sparsamt. För att inte tala om alla personliga konkurser som skulle uppstå. Vad tror du det leder till? Fler jobb eller massarbetslöshet?

Det är klart att det är bra att ha någonstans att bo, men man måste ju ha ett jobb att gå till för att kunna betala för sitt leverne.

Det är lätt att säga: Bygg mer, men i praktiken är allt ett stort moment 22. Hela marknaden bygger på att det ska vara en viss brist. Faller marknaden får alla det sämre. Värst blir det för den som redan har det sämst.
Citera
2013-08-15, 12:47
  #848
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Kan du vidareutveckla det där med att ett överskott av lägenheter skulle vara förödande för alla?
Det skulle vara förödande för kurt-sune och hans kamrater som tillhör bolånetorskarnas olyckliga skara. Det enda kurt-sune kan hoppas på är att Alliansen fortsätter på den inslagna bostadslinjen, där man desperat försöker tvinga svenskarna att låna så mycket som möjligt för att köpa absurt dyra bostäder och därigenom hålla Sveriges ekonomi rullande.

Sorgligt men sant.
Citera
2013-08-15, 12:50
  #849
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det skulle vara förödande för kurt-sune och hans kamrater som tillhör bolånetorskarnas olyckliga skara. Det enda kurt-sune kan hoppas på är att Alliansen fortsätter på den inslagna bostadslinjen, där man desperat försöker tvinga svenskarna att låna så mycket som möjligt för att köpa absurt dyra bostäder och därigenom hålla Sveriges ekonomi rullande.

Sorgligt men sant.

Och för dig med eftersom du inte skulle ha ett jobb att gå till. Men du kanske är bonde och odlar din egen mat?

För övrigt är inte bostäderna dyra. Tvärtom är det billigare än någonsin att äga sitt boende och vid lågränteperioden har jag passat på att göra mig av med stora delar av mitt lån. Men du sitter väl och hyr dyrt förmodar jag?
Citera
2013-08-15, 12:52
  #850
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om staten skulle få för sig att börja överproducera och subventionera lägenheter gud förbjude, skulle priserna på befintliga bostäder att sjunka som en sten. Detta skulle leda till en fullständig ekonomisk kollaps, där folk skulle sluta konsumera och börja leva extremt sparsamt. För att inte tala om alla personliga konkurser som skulle uppstå. Vad tror du det leder till? Fler jobb eller massarbetslöshet?

Det är klart att det är bra att ha någonstans att bo, men man måste ju ha ett jobb att gå till för att kunna betala för sitt leverne.

Det är lätt att säga: Bygg mer, men i praktiken är allt ett stort moment 22. Hela marknaden bygger på att det ska vara en viss brist. Faller marknaden får alla det sämre. Värst blir det för den som redan har det sämst.
Här har vi bolånetorskens bisarra resonemang i ett nötskal. Om bostäderna blir billigare får folk mindre pengar över. Var finns logiken i detta resonemang? Vilken ekonomisk skola har denna tes som axiom?
Citera
2013-08-15, 13:07
  #851
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Här har vi bolånetorskens bisarra resonemang i ett nötskal. Om bostäderna blir billigare får folk mindre pengar över. Var finns logiken i detta resonemang? Vilken ekonomisk skola har denna tes som axiom?

Problemet är att folk har köpt sina bostäder efter vissa spelregler. Ändrar man på dom från politiskt håll kommer det att leda till sådana konsekvenser som jag beskrivit.

Men du tror väl fortfarande på att du ska kunna kliva in och välja och vraka, när marknaden har kraschat?
Citera
2013-08-15, 13:29
  #852
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om staten skulle få för sig att börja överproducera och subventionera lägenheter gud förbjude, skulle priserna på befintliga bostäder att sjunka som en sten. Detta skulle leda till en fullständig ekonomisk kollaps, där folk skulle sluta konsumera och börja leva extremt sparsamt. För att inte tala om alla personliga konkurser som skulle uppstå. Vad tror du det leder till? Fler jobb eller massarbetslöshet?

Det är klart att det är bra att ha någonstans att bo, men man måste ju ha ett jobb att gå till för att kunna betala för sitt leverne.

Det är lätt att säga: Bygg mer, men i praktiken är allt ett stort moment 22. Hela marknaden bygger på att det ska vara en viss brist. Faller marknaden får alla det sämre. Värst blir det för den som redan har det sämst.

Detta var väl ungefär det svar jag hade förväntat mig. Billiga bostäder är dåligt för kurt-sune personligen. Om man ser det i ett samhällsperspektiv så vore det jättebra, för lägger svensson en mindre del av sina inkomster på att bo än vad han gör idag så skulle han ha pengar över till annat, som att spara och investera i svenska företag eller bara konsumera upp. Han skulle också orka betala mer skatt.

En bostad är ett konsumtionsobjekt och inte en investering eller någon form av sparande. En bostad är också något ganska basalt, något som man verkligen behöver, att säga att det är bra med bostadsbrist är därför nästan som att säga som att det vore jättebra med matbrist eller vattenbrist.

Skulle kurt-sune tycka att det vore bra med bortbyggd bostadsbrist om han slapp ansvaret för lånet? I Sverige har vi det systemet att vid ett prisfall på bostäder så tar låntagaren hela smällen och banken går skadelös, i andra länder kan man lämna över panten (bostaden) till banken och då är man kvitt även om bostadens försäljningsvärde inte motsvarar lånet. Ett sådant system borde införas i Sverige, då skulle vi slippa alla nejstoppbygginteskrikande kälkborgare som sitter med hela sin livsinkomst intecknad i sin bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in