Citat:
Ursprungligen postat av
antiantiliberal
Nu är jag inte speciellt insatt men vad har du för belägg för att de grupperna skulle vara mindre än de grupper som rörde sig på Maidan? (I förhållande till hur många som bor i områdena såklart)
Och skulle så vara fallet, varför låter man de inte bara ha sina folkomröstningar och därigenom bli nedröstade, vad är man i Kiev rädda för?
Men oavsett, tycker du den inkuppade regeringen i Kiev är legitim?
Nu frågade du inte mig, men jag får ansluta till debatten.
Skriver man ordet "kupp" så tyder det direkt på att man knappast är objektiv och mottaglig för saklig information. Inget illa mot dig personligen, men erfarenheten på detta forum tyder på det. Vi har behandlat frågan ett oändligt antal gånger, så du får nöja dig med ett kort svar: regeringen i Kiev är framröstad av ett folkvalt parlament, samma parlament som fanns där innan revolutionen, inklusive Janukovytj parti. Detta parlament röstade med överväldigande majoritet för den nya regeringen.
En kupp innebär att nya krafter tagit makten genom att störta de gamla. I detta fall är den beslutande församlingen (parlamentet) inte ny.
Vad gäller det pro-ryska stödet så bör det påpekas att demonstrationerna
för Majdan i många av de aktuella städerna var större än nuvarande pro-ryska demonstrationer. Samtliga opinionssiffror pekar på att det endast är en minoritet som är intresserade av att ansluta sig till Ryssland i de aktuella regionerna. Varför arrangeras då inte pro-ukrainska demonstrationer? Jo, det gjorde det. Men läget för pro-ukrainarna är mycket farligt där. Du kanske kommer ihåg den fredliga pro-ukrainska demonstrationen i Donetsk för några veckor sedan? Då mördades två ukrainare. Ukrainarna är helt enkelt rädda där. Det är ett vanligt folk, och har inte tillgång till automatvapen. Det blir då lite läskigt att gå ut och demonstrera när man ser de pro-ryska huliganerna gå runt med automatvapen på gatorna, oavsett om man är majoritet.
Varför inte hålla omröstning? Ja du, det finns många faktorer. Att en liten grupp människor med vapen begår brottsliga gärningar och intar myndighetsbyggnader - kan knappast sägas utgöra ett "massivt folkligt stöd". Att på detta sätt ge vika för terroristernas krav kan inte anses vara acceptabelt. Vidare så blir det väldigt svårt att undvika ryska manipulationer i ett sådant val.