Citat:
Ursprungligen postat av
0mnia
Enligt Landstingsförbudet är den oförklarade löneskillnaden ca 1%. Jag ber om ursäkt här, eftersom 1% inte är helt representativt för hela populationen. Samtidigt såg jag att Medlingsinstitutet inte har kompenserat för chefskap i sin mätning. Vilket torde göra skillnaden betydligt lägre när denna faktor är kompenserad för.
Min poäng är att allmänheten tror att vi har ett stort lönegap. Så gjorde även du. Men det är ju faktiskt inte så.
Frågan är snarare varför män har mer välbetalda yrken än kvinnor. Det är fortfarande, i någon mån, värt att diskutera.
Ursäkten godtagen.
Jag tror varken på 50, 25, 10 eller 1%. Inget av dem går att fastställa, utan det betor på vad man jämför, vad man vill ha sagt och vad man vill höra...
Undersökningen pekar på att Sverige ligger nära EU-snittet. Alltså är vi inte så bra som vi/man vill påskina. Hur det sen kan användas är nästa fråga: har statsfeminismen misslyckats och är det fel väg att gå eller tänker statsfeminismen lägga in ytterligare en växel?
Eller är löneklyftan en myt? Det finns de som menar att klimathotet är en myt.
Man kan ju också tolka ditt 1% som att statsfeminismen varit rätt väg att gå och att vi ska fortsätta på den vägen. Är det det du vill få fram?
Bilden av Sverige som ett jämställdhetens paradis har raserats. Löneklyftestatistiken, sexuella trakasserier, PISA-raset, rasism, hög arbetslöshet, orimliga vinstuttag i välfärden, misskötta skolor och vårdinrättningar. Eller är också det en myt?