Citat:
Ursprungligen postat av
pukknub
Vissa saker blir ju bara knasiga på svenska. T.ex. "Jag spelar ju nu på en korsriddare vars nivå är 70. Jag hittade precis en åskraseri men vet inte om jag ska använda den då jag tappar 20% skada per sekund."
Blir ju bara lättare och trevligare att läsa om man använder level, crusader, thunderfury, dps osv..
Jag tycker inte det. Svenska är ett fint språk.
Så som du skrev där funkar mer än utmärkt och är väldigt förståerligt. Man förstår ju exakt vad du skrev. Däremot är Thunderfury ett namn på en sak, Crusader namn på en karaktär och namn gör man inte om generellt. Om man inte bor i USA och döper football till soccer.
Namnet Dick tillexempel blir ju inte Kuk på svenska , utan Dick då det är ett namn.
Jag har gjort en liten lista på engelska ord som används i svensk text. (3 sidor bak 97-99)
Håller engelskan på att integreras i svenska språket?
Eller är det spelen eller internet som förstör vårat språk?
Tänk vad många engelska ord som använts på bara 3 sidor.
Här har ni lite svenska ord ni kan använda när ni pratar Diablo 3 :P
adventuremode - äventyrsläge
armor - kroppsskydd
block - blockering
build - färdighets kombination
crit - kritisk
damage - skada
droppa - släpper [valfritt ord på sak]
FPS drop - FPS sänkning
farma - samla [saker etc]
freezelag - fryslagg
gear - utrustning
health - hälsa
item - sak
ISP (Internet Service Provider) - Internetleverantör (IL)
legendary - legendarisk
loot - bytet
maps - kartor
mats - material
mobs - monsterklungor
only - endast
passive - passiv
pets - djur
play - spela
quest - äventyr , uppdrag
resettar - nollställer
safe - säker , (spela) säkert
salvage - göra om [till valfri sak]
spammar - använder färdigheter mycket
speed - hastighet
stats - statistik
table - tabell
trash - skräp
toughness - tuffhet
viable - gångbar
whatever - vad som helst
Fast jag vill påpeka att ibland glömmer jag själv att använda svenska ord, men jag försöker så gott jag kan att komma ihåg vårt språk.
(Nu kommer jag få massa bannor av folk för att jag drar upp irrelevanta saker, men är det verkligen irrelevant? Var och en får tycka som den vill.
Och moderator detta handlar om ord som används i Diablo 3 så det är inte utanför ämnet eller offtopic)
Hur som helst var och en gör som den vill och tycker är enklast. Jag yttrar bara min åsikt.

Men jag tycker det är trist när man gör om engelska ord genom att avsluta med -a eller -ar , tex stack-ar eller stack-a , farm-a , gear-a , också trist när svenska språket blir engelskt.