2014-04-12, 22:23
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
Problemet med erkännande barn är att de gärna ger svar som de tror vuxna vill höra. Det krävs ytterst skickliga pedagoger för att kunna ställa de rätta frågorna och skilja mellan sanning och lögn. Helst ska en förhörsledare säga så lite som möjligt och låta barnet berätta självständigt. Som förhörsledare vill man dessutom gärna ha en kronologisk ordning på olika händelser, vilket blir svårt för en 2 åring som inte ens vet hur klockan fungerar.

Har denne 2 åring dessutom innan blivit korsförhörd av föräldrarna blir denna uppgift ännu svårare. En förälder som "fått känsla" för att sitt barn blivit utsatt och som medvetet/omedvetet försöker påverka barnet försvårar naturligtvis hela utredningen något enormt.

Jag har svårt och tro att 11 barn har blivit utsatta för grova våldtäkter. Det som gör mig dess oroligare är att personer under stor psykisk press i häktet ibland tenderar att erkänna de mest sjuka brotten bara för att slippa undan alla förhör och isolering. Det finns många exempel på falska erkännande under sådan omständigheter.

Men alltså... De hävdar ju inte att det är 11 fall av grov våldtäkt, utan 11 övergrepp av varierande gravlek.
O de har vid upprepade tillfällen sagt att de har god bevisning O jag tror knappast att de menar att en tvååring har lämnat en korrekt redogörelse, utan att de har faktiska BEVIS. Polisen sitter nog inte o hittar på att de har bevis om de inte har det.
Min gissning är foton från GMs mobil alt. hans dator, och/eller fysiska bevis på barnet.
Citera
2014-04-12, 22:37
Medlem
hoppsanns avatar
[quote=Wildis|48356865]Bra jag som tycker förskolan skött detta extremt illa? De har sedan GM erkände vad han gjort mot barnet, samlat till föräldramöte och läst ur ett papper i 20 minuter, föräldrarna "fick" inte prata. Förskolan har inte heller kontaktat "några invandrarföräldrar" om vad som skett ännu, men ska göra det i veckan. Snacka om att göra skillna dpå folk och folk. Jag hade gått i taket om jag varit den förälder som fått veta något om en pedofil på dagis typ två veckor efter att "alla andra" fått veta om det hela. Sådant där vill man ju för fan veta direkt![/quotehttps://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=48356865]
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
Exakt, tycker att förskolchefen är ytterst inkompetent som av någon anledning inte kan hantera att informera ALLA föräldrar. Går inte att utesluta att fler inte drabbats, om alla föräldrar inte har fått chansen (informationen) att prata med sitt barn. Fy fan, om det nu finns ett barn som inte än fått säga sitt, lätta på sitt hjärta och tiden bara går, kan inte vara bra.

Intressant också när det i en artikel tas upp att Joakim hamnade på förskolan som praktikant genom arbetsförmedlingen MEN i början av tråden finns en bild som visar att hon (förskolechefen) och Joakim träffats i nån teaterprojekt, den anknytningen (kontakten) måste ändå ha påverkat.

Det är så dåligt så man tror inte det är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Förskolans personal är i totalt upplösningstillstånd och om jag fattat rätt är förskolechefen nu sjukskriven.... Hon och peddot lärde tydligen känna varandra under den s.k. Rudarévyn. OBS!! Hon är INTE inblandad i detta och hade inte en susning om hur han var.....

Om det ovanstående stämmer så är hon fullständigt inkompetent. Hon är anställd för att vara chef och då ingår att hantera krissituationer. Att fly in i sjukskrivning i detta läge och lämna problemen åt övrig personal är ren katastrof.
Citera
2014-04-12, 22:44
Medlem
kekomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yugen
[...]Intressant också när det i en artikel tas upp att Joakim hamnade på förskolan som praktikant genom arbetsförmedlingen MEN i början av tråden finns en bild som visar att hon (förskolechefen) och Joakim träffats i nån teaterprojekt, den anknytningen (kontakten) måste ändå ha påverkat.

Vad gäller praktik via AF är det väldigt vanligt att den arbetssökande själv får komma med förslag på praktikplats, så att GM sökte sig till just denna förskola vars chef han kände är inte så märkligt alls.
Citera
2014-04-12, 23:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys
Vänta nu, var kommer denna information ifrån? kan någon länka?

Sen

Får en man inte träffa eller prata med en anhörig som sitter häktad? Eller vill dom inte?

Och

Bra där... Det finns viktigare saker.
Nej, inte om han har sådana restriktioner beslutade - och det lär han i det här skedet av utredningen.
Skälet till att han inte svarat är sannolikt att han inte heller fått ta emot deras brev än. Restriktionerna brukar också omfatta brev - och i ett så här tidigt skede i en utredning så brukar åklagaren hålla hårt på dem..
Citera
2014-04-12, 23:34
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Tack för trevlig läsning. Men har diskussionen något i tråden att göra?

Jodå, av den anledningen att många förfasas över att en simpel praktikant spenderat obevakad tid med barnen och tycker att det är snudd på skandal att det får ske. Min poäng var bara den att alla som springer runt och vikarierar är precis lika kvalificerade/okvalificerade att lämnas ensamma med våra barn och att det dessutom är praktiskt taget omöjligt att garantera att praktikanter eller vikarier inte lämnas ensamma med ett eller flera barn i några minuter. Normalt sett skulle jag inte orka engagera mig men det är något med den där åsnan som får mitt blod att koka...Kul att det hade någon sorts underhållningsvärde för dig i alla fall!
Citera
2014-04-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Jodå, av den anledningen att många förfasas över att en simpel praktikant spenderat obevakad tid med barnen och tycker att det är snudd på skandal att det får ske. Min poäng var bara den att alla som springer runt och vikarierar är precis lika kvalificerade/okvalificerade att lämnas ensamma med våra barn och att det dessutom är praktiskt taget omöjligt att garantera att praktikanter eller vikarier inte lämnas ensamma med ett eller flera barn i några minuter. Normalt sett skulle jag inte orka engagera mig men det är något med den där åsnan som får mitt blod att koka...Kul att det hade någon sorts underhållningsvärde för dig i alla fall!

Jag fattar överhuvudtaget inte systemet med praktikanter. Varför anställs inte dessa individer som just vikarier då, om de nu klarar jobbet lika galant som en vikarie? Det känns lite som ett systemfel där individer som via AF hamnar inom kommunen där de får utföra jobb för en billig penning. När jag pluggade var jag bland annat vikarie inom barnomsorgen och jag hade då läst på lärarprogrammet i drygt 5 år när jag var på intervju för att få börja springvikariera och fick vikariera varje dag och fick också längre vikariat...det hade väl GM också kunnat göra om det nu är så att "alla vikarier och praktikanter utför samma arbetsuppgifter lika självständigt och bra", skillnaden måste väl vara att praktikanten blir billigare för Kommunen, eller så är det att det är något "problem" hos många av dessa praktikanter...? Nu vet jag inte vad en praktikant får för lön för sin praktik, men den är säkert åtskilliga tusenlappar längre än vad en vikarie får per månad, så varför i hela fridens namn blir man då frivilligt praktikant? Kan förstå att man praktiserar på högstadiet och gymnasiet, men i 20-årsåldern...?
Senast redigerad av Wildis 2014-04-12 kl. 23:52.
Citera
2014-04-12, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimax00
Tack för uppdateringen.

Kommun och polis verkar skött information katastrofalt dåligt!

Men vi har några utländska föräldrar som ännu inte informerats. Det kommer att ske i veckan, säger förskolechefen Ja... hoppas de föräldrarna blir glada för sen info...NOT!!!

????

Jag förstår verkligen inte var dessa föräldrar inte informerades tillsammans med de andra. Har inte de rätt att veta? Vad är för idiot som inte informerar ALLA föräldrar om vad som har hänt?
Citera
2014-04-13, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag fattar överhuvudtaget inte systemet med praktikanter. Varför anställs inte dessa individer som just vikarier då, om de nu klarar jobbet lika galant som en vikarie? Det känns lite som ett systemfel där individer som via AF hamnar inom kommunen där de får utföra jobb för en billig penning. När jag pluggade var jag bland annat vikarie inom barnomsorgen och jag hade då läst på lärarprogrammet i drygt 5 år när jag var på intervju för att få börja springvikariera och fick vikariera varje dag och fick också längre vikariat...det hade väl GM också kunnat göra om det nu är så att "alla vikarier och praktikanter utför samma arbetsuppgifter lika självständigt och bra", skillnaden måste väl vara att praktikanten blir billigare för Kommunen, eller så är det att det är något "problem" hos många av dessa praktikanter...? Nu vet jag inte vad en praktikant får för lön för sin praktik, men den är säkert åtskilliga tusenlappar längre än vad en vikarie får per månad, så varför i hela fridens namn blir man då frivilligt praktikant? Kan förstå att man praktiserar på högstadiet och gymnasiet, men i 20-årsåldern...?
Säkert FAS3 eller ungdomsgarantin. Om de inte praktiserar dras bidragen in. För arbetsgivaren är de gratis.
Citera
2014-04-13, 00:16
Medlem
MrsMagoos avatar
"Han har stannat på en tioårings nivå"
Enligt honom var 21-åringen med om en allvarlig trafikolycka för drygt tio år sedan.
- Han fick en allvarlig hjärnskada och brännskador. Han var tio år när det hände och man kan säga att han har stannat på en tioårings nivå rent förståndsmässigt.
Familjen har skrivit brev till 21-åringen i häktet, men inte fått något svar tillbaka.
- Våra tankar går självklart först och främst till alla offer och deras familjer. Men man ska inte glömma att vår familj också är ett offer, vi tvingas leva med en familjemedlem som gjort något ohyggligt och därför lever vi alla under hot nu.

http://www.expressen.se/kvallsposten/21-aringens-bror-vara-tankar-gar-till-alla-offer/
Citera
2014-04-13, 00:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Jag kanske har missat något, varför skulle Joakims bror behöva försvara sig?

Pga att du tex hängde ut hela familjen i tråden kanske vilket va osedvanligt korkat.
Jag förstår inte vad hans familj har med det här att göra direkt, men du kanske har en förklaring?

Det står i AB att han va bekant med förskolechefen, så den ska väl synas också under lupp. För är det så att en 21 åring med en tioårings förstånd har fått praktisera bland barn 2-6 år är det ganska så oseriöst enligt min syn på saken.

Den häktade 21-åringen fick praktikplatsen via arbetsförmedlingen. Han är enligt uppgift bekant med förskolechefen sedan tidigare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18695761.ab
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-13 kl. 00:48.
Citera
2014-04-13, 00:59
Medlem
Mrs Magoo,

släpp dina hästar nu. Och lyssna på de som vet bättre än dig. JO, det finns många sådana.

Jag tycker också att hela den här apparaten med koll är så mjuk.

Helvete, vi svenskar har blivit ett folk av flathet, hur kunde det bli så?

Jag har levt här, och är född här, sedan år 1953.
Citera
2014-04-13, 01:12
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Men pedofilens bror hävdade i snyfthistorien han drog i AB ...
Eh... Snyfhistorien..? ...han drog..?

Du, det här är en jäkligt tragisk historia. Ett antal barn har blivit utsatta för sexuella övergrepp. Förövarens bror lämnar vissa uppgifter som kan förklara det inträffande, och du kallar det för att "dra en snyfthistoria"!?!
Och du sitter här och leker ballaste grabben i stan.
Väx upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in