2014-04-12, 16:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, du skriver ju själv att den danske expertern säger att det skulle kunna vara en syl. Alltså är inte experterna överens om att det är ett skott.
Det är teoretiskt tänkbart, ja, men vad han anser som mest sannolikt är att det handlar
om en projektil, ett skott i huvudet.
Citat:
Det kunne teoretisk være en syl eller metalstav, der var brugt, men det mest sandsynlige er et projektil, meget muligt et i sagen nævnt 9 mm fuldkappet projektil.
Citera
2014-04-12, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Nej jag utesluter självmord pga av vad som skedde efteråt. Hade MJ begått självmord tror jag inte hon skulle dyka upp i skogen efter det, inrullad i en madrass. En alt GM hade inget att oroa sig för om det var självmord som jag ser det. Du får gärna tala om för mig om det är något jag inte tänker på i det scenariot.

Hade FS kommit hem och funnit Marina död för egen hand så tror jag inte att han skulle rullat in henne i en madrass och fraktat bort henne ut i skogen och sedan konsekvent sagt att han inte haft en aning om vad som hänt Marina eller var hon kunde befinna sig. Jag tror faktiskt att FS skulle ringt SOS alarm om det var så.

Det blir ju lite moment 22, för en knapp vecka sedan hade vi samma diskussion kring självmord, där jag rotade fram ett antal exempel i MJs beteende som har suicidala förtecken. Man kan också konstatera att TR hade det som ett tänkbart scenario.

Varför skulle FS städat ? Tja, en narkoman & småtjuv är inte rationella alltid, det tror jag du håller med om att FS inte alltid är i pressade situationer.

Jag håller inte självmord högt på sannolikhets-skalan, men att utesluta det är inte görligt.

Då är det troligare att MJ av olycka lyckades bränna av ett skott själv.
Ännu troligare att någon annan av olycka gjorde det.
Och absolut tänkbart med tanke på att MJ skulle vifta med puffran om det kom någon skum typ är att det är en olycka till följd av tumult.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-12 kl. 17:43.
Citera
2014-04-12, 17:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag håller med om att MJ dödats av ett pistolskott, det är utom rimligt tvivel.
Så nu har du äntligen kommit till insikt om hur pass osannolikt det är med en syl som mordvapen.
Skönt att höra.
Citat:
Att utesluta ett självmord gör du från dina känslor, men precis som TR resonerade fanns det indicier på att MJ kunde vara suicid, det får vara en åsikt. I vart fall kan ingen med säkerhet utesluta detta.
Att utesluta ett självmord i det här fallet gör man utifrån förnuftsmässiga grunder.
Det har inte med känslor att göra ett dugg.
Du kan inte komma dragandes med tingsrätten och deras tänk kring ärendet nu längre.
De hade ingen död Marina att tillgå. De hade inte ännu inte vetskap om hålet i huvudet,
att hon var instuvad i ett emballage och dumpad i ödemarken.

Med vad vi nu vet kan vi med absolut säkerhet säga är att hon bragtes om livet medelst
ett skott i huvudet och att hennes gärningsman lystrar till namnet Fredrik Svensson.
Det finns nu också fastställt i en rättslig dom. Och mördaren väntar på att avtjäna sitt
16-åriga fängelsestraff för sin grymma illgärning. Som visst framkommit i tråden var han
inte helt missnöjd med att det stannade därvid och inte slutade i livstid.
Dock har människan ifråga gett sin advokat i uppdrag att försöka få till ett prövningstillstånd
vilket ju är dömt att misslyckas å det grundligaste. Detta inser alla med verklighetsförankringen
intakt. Den 28 april fullbordas Fredrik Svenssons nederlag med ett rungande avslag.
Citat:
Man måste ställa sig frågan om olyckan kan varit inducerad av MJ allena ?
Man behöver inte ställa sig någon fråga om olycka.
Hovrätten har dömt för mord här och ingen olycka eller något självmord.
Och Hanssons sista skälvande ansträngningar för sin klients räkning i form av en inlämnad
ansökan om prövningstillstånd kommer inte att medföra någon förändring därvidlag.
Citat:
Ja, det finns i utredningen att MJ ville skrämma sina GIMPs på de allra mest givande och sjuka sätt.
Sjukt var ordet, ja.
Men inte det du syftar till.
Citera
2014-04-12, 18:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det blir ju lite moment 22, för en knapp vecka sedan hade vi samma diskussion kring självmord, där jag rotade fram ett antal exempel i MJs beteende som har suicidala förtecken. Man kan också konstatera att TR hade det som ett tänkbart scenario.

Varför skulle FS städat ? Tja, en narkoman & småtjuv är inte rationella alltid, det tror jag du håller med om att FS inte alltid är i pressade situationer.

Jag håller inte självmord högt på sannolikhets-skalan, men att utesluta det är inte görligt.

Och absolut tänkbart med tanke på att MJ skulle vifta med puffran om det kom någon skum typ är att det är en olycka till följd av tumult.

Fetade: som jag och någon till invände mot. Vad jag har läst skulle jag definitivt inte se som suicidsignaler. Man kan ha dippar i livet utan att för den skull vilja avsluta sitt liv. Annars skulle nog vem som helst tas för självmordsbenägen.

Jag ser inte FS som en narkoman. Jag ser FS som en som röker en joint då och då (ja jag räknar narkoman som något annat). Jag uttalade mig utifrån om FS skulle ha hittat MJ i sängen efter att MJ tagit sitt liv samt om FS genom olycka skulle ha orsakat ett dödande skott.

Om det var olycka (genom pistol och inte syl) tror du att FS skulle nämnt det under resans gång till slut? Det tror nämligen jag. Jag tror att FS var fullt medveten om att om han nämnt det som vådaskott hade straffet varit betydligt mildare än för mord. Så smart är FS, det måste du ge honom.

Då kan man fråga sig varför han inte gjort det. Vad tror du?
Citera
2014-04-12, 18:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Självmord, senare placering av emballaget. Rättsläkarna har fel , och Hovrätten tolkar fel.
Nej, fallet är closed och inget mer kommer ske mer än Kumla och sen anstalt.

Vittnet såg inget för en bil som stod i vägen sa Hansson. Lögn.
Smygmobil kan ha använts sa Hansson. Lögn.
Katten har lekt med en råtta vars benbit hamnade i skotthålet i väggen. Lögn.
Missing people orsakade så barren föll av granarna på emballaget. Lögn.-
Kia H såg Marina och Marina levde den 28 juli. Lögn.
Fredrik är oskyldig. Lögn.
Marina sköts inte i sin säng. Lögn.
Någon annan än Fredrik dödade Marina. Lögn.
Marina tog självmord. Lögn.
Fredrik städade bara efter en olycka. Lögn.

Är Fredrik Svensson dömd för mordet på Marina Johansson. Sant.

Det är förbjudet att vilseleda domstolen med uppgifter advokaten vet är lögn.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 19:14.
Citera
2014-04-12, 19:00
Medlem
Citat:

Jovisst, men tänk såhär:
FS kommer hem från likvakan eller whatever och ser Marina med ett 9mm hål genom huvudet.

Skulle FS i det läget kliva rätt in i brottsplatsen och för alltid förstöra massa spår från gm, packa och forsla bort Marina, bädda om i sängen, städa undan efter sig och förneka all kännedom.
Därefter skapa andra villospår som i viss mån pekar på honom själv och vara obehjälplig i utredningen.

Eller skulle han backa ut ur sovrummet, ringt polisen, inväntat denna och varit så behjälplig han kan för att sätta dit mördaren?

Fattar inte hur folk kan tro FS är oskyldig.
Citera
2014-04-12, 19:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Självmord, senare placering av emballaget. Rättsläkarna har fel , och Hovrätten tolkar fel.
Nej, fallet är closed och inget mer kommer ske mer än Kumla och sen anstalt.

Vittnet såg inget för en bil som stod i vägen sa Hansson. Lögn.
Smygmobil kan ha använts sa Hansson. Lögn.
Katten har lekt med en råtta vars benbit hamnade i skotthålet i väggen. Lögn.
Missing people orsakade så barren föll av granarna på emballaget. Lögn.-
Kia H såg Marina och Marina levde den 28 juli. Lögn.

Fredrik är oskyldig. Lögn.
Marina sköts inte i sin säng. Lögn.
Någon annan än Fredrik dödade Marina. Lögn.

Det är förbjudet att vilseleda domstolen med uppgifter advokaten vet är lögn.
Belägg för att advokat Hansson har sagt det fetade?
Belägg för att det kursiva är lögn?
Är det förbjudet att hävda att klienten är oskyldig om han hävdar det själv?
Citera
2014-04-12, 19:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Så har vi det här med tolkningsförmågan om vad Hovrätten egentligen skriver.
Det verkar finnas en del problem att inse vad Hovrätten menar i sitt domslut, och frågan är om det någonsin går in i en dels medvetande. Det sanslösa är att man inte kan begripa vad rättsläkarnas kunskap och uttalande betyder för domslutet. Det råder inga tvivel om att Marina sköts i huvudet av en 9 mm. Hovrätten har gjort den bedömningen grundat på de bevis och utlåtanden som finns.

Det är bara att läsa innantill för detta fallet kommer finnas med som ett mycket ovanligt och uppmärksammat fall. Man kommer hänvisa till det dessutom och alla kommer vilja veta allt om just Marinafallet. Så den som tror att man gömmer en kropp och sen sitter minneslös och har en försvarare som blir desperat och kör den oseriösa väg i försvarstaktik kan alltså ha detta fallet i minnet.
Marina Johansson fick det allra sista ordet i det här fallet. Och den dömda knarkaren åkte fast till slut.

Intressant att man uppmärksammar mördare och har just detta fallet med på sin sk mördarblogg.
Det skulle bli Marina Johanssons sista dag i livet. Haschknarkaren Fredrik Svensson ändade hennes liv i sovrummet med pistol.
http://mordarbloggen.wordpress.com/tag/fredrik-svensson/
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 19:24.
Citera
2014-04-12, 19:38
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så har vi det här med tolkningsförmågan om vad Hovrätten egentligen skriver.
Det verkar finnas en del problem att inse vad Hovrätten menar i sitt domslut, och frågan är om det någonsin går in i en dels medvetande. Det sanslösa är att man inte kan begripa vad rättsläkarnas kunskap och uttalande betyder för domslutet. Det råder inga tvivel om att Marina sköts i huvudet av en 9 mm. Hovrätten har gjort den bedömningen grundat på de bevis och utlåtanden som finns.

Det är bara att läsa innantill för detta fallet kommer finnas med som ett mycket ovanligt och uppmärksammat fall. Man kommer hänvisa till det dessutom och alla kommer vilja veta allt om just Marinafallet. Så den som tror att man gömmer en kropp och sen sitter minneslös och har en försvarare som blir desperat och kör den oseriösa väg i försvarstaktik kan alltså ha detta fallet i minnet.
Marina Johansson fick det allra sista ordet i det här fallet. Och den dömda knarkaren åkte fast till slut.

Intressant att man uppmärksammar mördare och har just detta fallet med på sin sk mördarblogg.
Det skulle bli Marina Johanssons sista dag i livet. Haschknarkaren Fredrik Svensson ändade hennes liv i sovrummet med pistol.
http://mordarbloggen.wordpress.com/tag/fredrik-svensson/

Ja det var synnerligen intressant, eftersom det verkar vara en annars rent främlingsfientlig blogg. Hela sidan är nedsyltat av ALPs ansikte.
Citera
2014-04-12, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jovisst, men tänk såhär:
FS kommer hem från likvakan eller whatever och ser Marina med ett 9mm hål genom huvudet.

Skulle FS i det läget kliva rätt in i brottsplatsen och för alltid förstöra massa spår från gm, packa och forsla bort Marina, bädda om i sängen, städa undan efter sig och förneka all kännedom.
Därefter skapa andra villospår som i viss mån pekar på honom själv och vara obehjälplig i utredningen.

Eller skulle han backa ut ur sovrummet, ringt polisen, inväntat denna och varit så behjälplig han kan för att sätta dit mördaren?

Fattar inte hur folk kan tro FS är oskyldig.

FS kanske kom hem och såg en säng som var obäddad, och bäddade den ?
FS kanske kom hem och såg en liten fläck utanför kisseskyddet och bäddade ?
FS kanske kom hem och såg en skitstor blodpöl i sängen och bäddade ?
FS kanske kom hem påtänd och blev toknojjig när han såg MJ död i sängen ?
FS kanske försökte ta pistolen från en skogstokig MJ ?
MJ kanske fingrade på puffran inför kommande GIMP-lek och skottet brann av med FS i rummet bredvid, alternativt tog sitt liv i frustration ? FS försöker rädda MJ, men inser med händerna fulla med blod att han satt sig i klistret ?

Allt eftersom utredningen tar form blir situationen invecklad och irreversibel.

Fattar inte hur HR kunde hoppa över frågeställningen om det kunde varit en olycka.
Citera
2014-04-12, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Fetade: som jag och någon till invände mot. Vad jag har läst skulle jag definitivt inte se som suicidsignaler. Man kan ha dippar i livet utan att för den skull vilja avsluta sitt liv. Annars skulle nog vem som helst tas för självmordsbenägen.

Jag ser inte FS som en narkoman. Jag ser FS som en som röker en joint då och då (ja jag räknar narkoman som något annat). Jag uttalade mig utifrån om FS skulle ha hittat MJ i sängen efter att MJ tagit sitt liv samt om FS genom olycka skulle ha orsakat ett dödande skott.

Om det var olycka (genom pistol och inte syl) tror du att FS skulle nämnt det under resans gång till slut? Det tror nämligen jag. Jag tror att FS var fullt medveten om att om han nämnt det som vådaskott hade straffet varit betydligt mildare än för mord. Så smart är FS, det måste du ge honom.

Då kan man fråga sig varför han inte gjort det. Vad tror du?

Vi får väl konstatera att vi har olika åsikter om självmord, precis som de olika domstolarna har haft.

Jag tror du håller med om att FS som person mycket väl kan ha tagit förhastade beslut som han ångrat oavsett vad som hänt.

En av hans försvarsmekanismer är att inte erkänna när han har fel. Det betyder inte att han har fler fel än någon annan, bara att det är svårt att veta när det hänt. FS skulle inte medge ett skit, kranen är ett ypperligt exempel. Smart ? Det har varit en strategi som fungerat för FS genom åren...
Citera
2014-04-12, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med vad vi nu vet kan vi (med absolut säkerhet) säga är att hon bragtes om livet medelst ett skott i huvudet

Ja där är vi överens.
Absolut säkerhet - nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in