2014-04-12, 18:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Den som skriver på MN wall verkar inte må bra. KJ hade sina trix när han skrev, bland annat vid ett tillfälle då han skriver en bokstav åt gången när han skickade sms.Så inte är det väl så förvånande om han i ett lågt läge skulle upprepa sig. Det behöver inte vara han för det, men knappast är att ta i.

Det är väl knappast jämförbart och verkligen inte en upprepning av KJ:s enbokstavsms.
Citera
2014-04-12, 18:05
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Finns väldigt många i Boden som inte tror att det här går rätt till. det är helt klart.
Men ni har ju i alla fall stöd av HE

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=288262851339787&set=gm.226081814257 878&type=1&theater

Förtydliga "Väldigt många"

En facebooklänk med ett tiotal som anser en sak, mot ca ~10000 vuxna i Boden som inte dryftat sin åsikt?
Citera
2014-04-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Polisen är nog inte medveten om att KJ hade besök av den här personen på valborgsmässoaftonen förra året. Därför vill jag påstå att hen är i högsta grad intressant.
I fup, på sidan 748, redovisas ett par avvikande basstationsuppkopplingar som KJ:s mobil gjort. Den första rör en resa från Boden till Skelleftehamn den 30 april. Enligt PH for KJ samma dag just dit för att hämta upp en tjej som han bjudit till sin fest.
Enligt förhöret med RR som var på samma fest, var det dock inte en tjej, utan en transa som presenterade sig med ett tjejnamn, hade adamsäpple och halvlångt, svart hår.

Till skillnad från dig har jag ingen uppfattning om huruvida detta var första gången KJ och transan träffades. Inte heller vet jag hur de lärde känna varandra. Däremot vet jag att KJ tidigare hade pratat med en kompis om denna transa som bodde i Skellefteå - uppgifter som jag fått direkt av kompisen ifråga, det är alltså inte något som står i fup. Som jag uppfattade det, skulle alltså KJ och transan känt varandra en tid, och det får åtminstone mig att tvivla på att valborgsfesten var första gången de träffades.

Vad människor har gemensamt eller ej, är väldigt svårt att sia om. Men i det här speciella fallet kan det vara rimligt att tro att det fanns en sexuell koppling mellan KJ och transan. Därför vågar jag inte påstå, som du gör, att transan försvann från Boden fortare än kvickt. Jag menar att, med tanke på de iakttagelser som KJ:s granne gjorde, där han beskriver en person med mörkt, halvlångt hår som dels satt i KJ:s bil och dels gick tillsammans med honom på parkeringen, kille eller tjej kunde grannen inte säga, så går det inte att avfärda att transan är den person som besökte KJ den 4 maj. För besök hade han, det framgår ganska tydligt i förhören.
I mitt förra inlägg hade jag en teori om att VB dissat de här två på grund av deras sexuella relation och att sinnet till slut rann över på KJ. Nu har jag funderat ett steg till.

En annan möjlighet är att det istället var KJ:s gäst som dödade VB och att KJ därför tog på sig rollen som städare. Det skulle i så fall kunna förklara ett och annat i den här sorgliga historien, jag tänker främst på blodspåren i bilen samt hans totala nekande.
Vi har tidigare talat om KJ:s knepiga hederskodex i den här tråden. Vad är det som säger att han inte skulle ha följt den kodexen även i ett sammanhang utan "militära" förtecken?
KJ:s gäst kan mycket väl ha stannat kvar i Boden en längre period, kanske för att hjälpa till med det obehagliga som följde på mordet. Häckande i KJ:s lägenhet, osynlig på dagarna, aktiv nattetid?
Den 13 maj noterar polisen den andra avvikande basstationsuppkopplingen. Då far KJ plötsligt från Boden till Luleå och tillbaka. Hans mobil kopplade upp sig mot basstationen Luleå City klockan 10.25.
Kan det vara så att han släppte av någon som skulle med bussen till Skellefteå klockan 10.55? Just den tiden avgår (enligt nuvarande tidtabell) buss 100 från Luleå till Skellefteå. Avgångstiden samma dag förra året, var sannolikt densamma.
Somliga här tycker säkert att mitt resonemang är helt uppåt väggarna, men det bjuder jag på. Det är de där ankhararna som spökar.
I förordet till sin bok Profitörerna säger GW: "Jag vet inte om verkligheten överträffar dikten. Ibland tycks den åtminstone försöka sig på att konkurrera med den."
Jag kan inte annat än hålla med.
Under dessa dagar var inte daa KJ under spaning? Var han inte hos en kompis och spelade naat spel baade d.5. och d. 6. maj?
(Till den som skrev aat mej att läsa FUP: jag har läst FUP daa den lades upp här för flera maanader sen, och tittar efter saker där ibland än; men jag minns inte allt och kan blanda ihop med saant jag läst här fraan rättegaangen, trodde det var OK att dra lite paa gemensamma minnet paa naagot vis, jag ser inte detta som en strid eller som naan sorts konkurrans om vem som faar rätt, kanske du gör det?)
Citera
2014-04-12, 18:07
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Är du fullständigt pantad?

KJ kallade sig själv monster och VB höll med - det var ju för fan när han dumpade henne första gången på en kompis inrådan.

Sluta skriv en massa skit. Är du hög på benzo eller vad är problemet?
Har någon bekräftat att det var så det gick till eller är det KJs egna ord? Jag har inte hittat uppgifter från någon av vännerna eller annan person som styrker att det gick till så. KJs ord är inte värda ett nickel i detta målet anser jag. Det och mycket annat är hans helt egna story.

Senast redigerad av yoloits 2014-04-12 kl. 18:16.
Citera
2014-04-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Tveksamt om det rör sig om två transor. Gaga bodde väl i Bodsvedjan? Och på nåt annat ställe?
Ja, kolla gärna fup angående festen. Men hur som helst tycker jag är synnerligen märkligt att AH inte skulle ha nämnt VB:s närvaro på festen den 30 april.
Transan är vad jag har hört från Skellefteå. MS är från Boden.
Citera
2014-04-12, 18:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Källan är Yngves fru. Du kanske inte lyssnat på Jan-Erik Similäs TR förhör?

Källa på att relationen mellan brudparet och MB var ansträngd?

Du framställer en tredjehandskälla som belagda fakta? Person A säger en sak till person B som sen för uppgiften vidare till person C. Person B och C kan bara kommunicera på krattig engelska eller dålig svenska (VB:s mamma behövde tolk vid förhören). Man behöver inte vara expert på vare sig kommunikation eller vittnespsykologi för att inse att risken för överföringsfel är stor här. Liksom att kvinnorna i det starkt uppjagade tillstånd de måste befunnit sig i kan ha blandat ihop saker och missförstått prat de hört "på stan" om AN:s facebookkommentarer

Jag har f.ö. lyssnat på förhöret och flera gånger läst vad som sades i FUP (det var ungefär samma)

Citat:
Jan-Erik säger spontant att Yngves fru för någon vecka sedan berättat för Jan-Eriks fru i
samband med Vatchareeyas minnesstunda att Annika Nordström hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan Jan-Erik inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
Vatchareeya försvinner.

Det finns ingen belagd SMS-kontakt mellan AN och VB i signaleringslistan, ett ämne du och andra nogsamt undviker. I vilket annat sammanhang skulle hotet ha framförts?

OM AN trots allt framfört någon form av hot till VB så ser jag det som mer troligt att det skedde sommaren innan då affären delvis avslöjades. Om VB anförtrott sig om ett sånt hot till Yngves fru så finner jag det inte osannolikt att hon kan ha överdrivit det starkt - det låg ju liksom i hennes natur att göra sånt. Tänk på hur hon får MB:s ord om hat till att han vill döda henne ("Hatar är starkt ord lika stark som du, om hatar då vill man döda någon").

Jag har inte påstått att jag vet att det var en ansträngd relation, jag har bara sagt vilken förklaring jag ser som mest trolig till den ganska korta middagen. Har du nån källa på att de åkte hem för att begå ett mord?
Citera
2014-04-12, 18:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åtminstone när det gäller tidigare kontroversiella fall med intensiva trådar här på forumet har det omsider visat sig att gemene man i mycket stor utsträckning trott att den dömde också var skyldig, och att dissidenterna på Flashback mycket kraftigt överskattat genomslaget för de egna uppfattningarna bland folk i stort.
Det beror nog på att åklagare har större gehör i media än advokater, och att allmänheten har stort förtroende för domstolsväsendet. Folk i stort är inte tillräckligt insatta för att skaffa sig en egen uppfattning i skuldfrågan.

Dessutom är det svårt att få ett felaktigt domstol rättat, så ingen vet hur många oskyldiga som är dömda.
Citera
2014-04-12, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det är väl knappast jämförbart och verkligen inte en upprepning av KJ:s enbokstavsms.
Så bokstavlig behöver man inte vara, det räcker med att konstatera att folk skriver olika från gång till annan, samt att möjligheten finns att MN är KJ. Det kan vi ha olika uppfattning om, men så länge det inte finns några bevis så spelar det ingen roll.
Citera
2014-04-12, 18:30
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det är rimligt i ett avseende att han i första läget "glömt" bort VB. Ponera att det står folk som känner AN så kanske han drog till med att han inte har något förhållande med MB i syfte att försöka undkomma rykten. Sedan inser han sitt idiotiska tilltag och ändrar därför sitt "minne" vid det andra mötet med Polisen. Han tvingades offra sitt äktenskap för att undvika ökad misstanke mot honom. För en utomstående så framstår det som lögn vilket det är, men sannolikt inte i avsikt att undkomma mord, snarare för att försöka undvika att han mister sin familj, sitt arbete och rykte på grund av sin otrohet mot AN.

När en person är försvunnen på oklara grunder och polisen förhör en om en ev. relation ljuger man inte. Det ökar misstankegraden gentemot personen ifråga. Det borde ju MB fattat och sagt sanningen med tillägg att frugan inte kände till affären (vilket hon gjorde). Offrar sitt äktenskap gör han ju varje gång han halar ner byxorna på fel adress för att tillfredsställa korven och egot.
Tror inte på ett ord han säger, MB.
Citera
2014-04-12, 18:33
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Så bokstavlig behöver man inte vara, det räcker med att konstatera att folk skriver olika från gång till annan, samt att möjligheten finns att MN är KJ. Det kan vi ha olika uppfattning om, men så länge det inte finns några bevis så spelar det ingen roll.

Tycker du ska kolla MN:s facebook en gång till och jämföra texten där med det antal sms som till slut bildar V A D G Ö R D U, minns inte ordagrannt, men något sådant.
Jag kan varken se en upprepning eller liknelse.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2014-04-12 kl. 18:40.
Citera
2014-04-12, 18:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror nog på att åklagare har större gehör i media än advokater, och att allmänheten har stort förtroende för domstolsväsendet. Folk i stort är inte tillräckligt insatta för att skaffa sig en egen uppfattning i skuldfrågan.

Dessutom är det svårt att få ett felaktigt domstol rättat, så ingen vet hur många oskyldiga som är dömda.
Och är dom tillräckligt insatta så antar jag att du därmed menar att de närmast uteslutande
måste bilda sig uppfattningar som går på tvärs gentemot åklagarnas?
Citera
2014-04-12, 18:45
Medlem
Clavells avatar
Citat:
En timme fel borde således även gälla vittnet Camilla Bronning på Lorvenvägen?
Absolut, visst kan även hon tagit fel på tiden.
Senast redigerad av Clavell 2014-04-12 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in