Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
...Vad kan en transa och en MÖP ha gemensamt, inte är det melodifestivalen och skönhetstips, inte heller airsoft och geocachnig. Umgänget KJ och transan emellan kan man tänka sig varit via nätet och mötet dem emellan var förmodligen både det första och det sista så att polisen inte lagt ner tid på denna transa är fullt förståerligt, en helt ointressant person i denna mordhistoria vill jag påstå.
Polisen är nog inte medveten om att KJ hade besök av den här personen på valborgsmässoaftonen förra året. Därför vill jag påstå att hen är i högsta grad intressant.
I fup, på sidan 748, redovisas ett par
avvikande basstationsuppkopplingar som KJ:s mobil gjort. Den första rör en resa från Boden till Skelleftehamn den
30 april. Enligt PH for KJ samma dag just dit för att hämta upp en tjej som han bjudit till sin fest.
Enligt förhöret med RR som var på samma fest, var det dock inte en tjej, utan en transa som presenterade sig med ett tjejnamn, hade adamsäpple och halvlångt, svart hår.
Till skillnad från dig har jag ingen uppfattning om huruvida detta var första gången KJ och transan träffades. Inte heller vet jag hur de lärde känna varandra. Däremot vet jag att KJ tidigare hade pratat med en kompis om denna transa som bodde i Skellefteå - uppgifter som
jag fått direkt av kompisen ifråga, det är alltså inte något som står i fup. Som jag uppfattade det, skulle alltså KJ och transan känt varandra en tid, och det får åtminstone mig att tvivla på att valborgsfesten var första gången de träffades.
Vad människor har gemensamt eller ej, är väldigt svårt att sia om. Men i det här speciella fallet kan det vara rimligt att tro att det fanns en sexuell koppling mellan KJ och transan. Därför vågar jag inte påstå, som du gör, att transan försvann från Boden fortare än kvickt. Jag menar att, med tanke på de iakttagelser som KJ:s granne gjorde, där han beskriver en person med mörkt, halvlångt hår som dels satt i KJ:s bil och dels gick tillsammans med honom på parkeringen, kille eller tjej kunde grannen inte säga, så går det inte att avfärda att transan är den person som besökte KJ den 4 maj. För besök hade han, det framgår ganska tydligt i förhören.
I mitt förra inlägg hade jag en teori om att VB dissat de här två på grund av deras sexuella relation och att sinnet till slut rann över på KJ. Nu har jag funderat ett steg till.
En annan möjlighet är att det istället var
KJ:s gäst som dödade VB och att KJ därför tog på sig rollen som städare. Det skulle i så fall kunna förklara ett och annat i den här sorgliga historien, jag tänker främst på blodspåren i bilen samt hans totala nekande.
Vi har tidigare talat om KJ:s knepiga hederskodex i den här tråden. Vad är det som säger att han inte skulle ha följt den kodexen även i ett sammanhang utan "militära" förtecken?
KJ:s gäst kan mycket väl ha stannat kvar i Boden en längre period, kanske för att hjälpa till med det obehagliga som följde på mordet. Häckande i KJ:s lägenhet, osynlig på dagarna, aktiv nattetid?
Den
13 maj noterar polisen den
andra avvikande basstationsuppkopplingen. Då far KJ plötsligt från Boden till Luleå och tillbaka. Hans mobil kopplade upp sig mot basstationen Luleå City klockan 10.25.
Kan det vara så att han
släppte av någon som skulle med bussen till Skellefteå klockan 10.55? Just den tiden avgår (enligt nuvarande tidtabell) buss 100 från Luleå till Skellefteå. Avgångstiden samma dag förra året, var sannolikt densamma.
Somliga här tycker säkert att mitt resonemang är helt uppåt väggarna, men det bjuder jag på. Det är de där
ankhararna som spökar.
I förordet till sin bok
Profitörerna säger GW:
"Jag vet inte om verkligheten överträffar dikten. Ibland tycks den åtminstone försöka sig på att konkurrera med den."
Jag kan inte annat än hålla med.