2014-04-12, 17:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Jag tippar på att 99,99% av alla i Boden är övertygade om KJ:s och enkom KJ:s skuld. Du kan inte basera din empiriska undersökning på 12-13 stycken som verkar ha det stora privilegiet i livet att aldrig ha haft med CSN att göra, i en flashbacktråd. Det är nog väldigt väldigt långt från verkligheten.
Åtminstone när det gäller tidigare kontroversiella fall med intensiva trådar här på forumet har det omsider visat sig att gemene man i mycket stor utsträckning trott att den dömde också var skyldig, och att dissidenterna på Flashback mycket kraftigt överskattat genomslaget för de egna uppfattningarna bland folk i stort.
Citera
2014-04-12, 17:17
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Lite märkvärdigt är det väl ändå?

Att äta en matbit och dricka en öl på en dryg timme, för att sedan skynda hem och fortsätta dricka, se på tv och sitta vid datorn?

I min bok är det ett lätt udda beteende.

Ja, det är ett udda beteende. Men om jag har två alternativ till det udda beteendet:

1) Paret hade bråttom hem för att kunna mörda VB som de hade stämt träff med via SMS

2) Relationen mellan det unga paret och åtminstone herr Berg (som ju inte "kunde" vara med på bröllopet heller vad jag minns) var inte särskilt varm. Kanske var den rentav ganska ansträngd och man träffades mest av hänsyn till AN

... så skulle jag ha en viss fantasilöshet benägenhet att välja alternativ 2 som en mer trolig förklaring.

Citat:
AN ljuger om att hon inte hotat VB.

Jaha, hur vet du det?
Citera
2014-04-12, 17:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
MN registrerade sig på fb den 28 april 2013 och slutade skriva den 3 maj, med orden Bara dö. Vad var det som fick honom att sluta skriva på sin sida så plötsligt? Om det var KJ själv som utgav sig för att vara Martin Något så finns det möjligen en viss logik. Uppgiven, psykiskt nedstämd, försjunken i sin egen värld kvällen innan VB plötsligt kontaktar honom senare på kvällen och vill träffa honom på nytt. KJ skiftar fokus, piggnar till något men i bakgrunden surrar det i huvudet på honom att förverkliga sina innersta mörka sidor. Då dyker objektet upp och spelet är igång. Skrivandet på MPS förstärker bilden om att det i så fall är KJ själv som skriver på hemsidan, ett fenomen som återkommer i hela perioden 4-23 maj - kontakter med polis och uttalanden om att han kommer undan med mord, att de inte har något på honom. En slags utmaning till sitt mästerverk. Detta kanske även är orsaken till att benen läggs in i gula huset. Han vill se om han klarar sig undan ett mord, han vill inte dölja sitt event utan visa upp det för omvärlden.
Om MN är MS så behövs en annan förklaring till det hela.

Martin Någots vokabulär påminner starkt om mini-MB. Samma korta, koncisa och målande ord i hans facebookuppdateringar. Kanske pappa Berg hjälpte till med inläggen? Samma ordval som var det vanligaste i hans telefon förutom sex.
Citera
2014-04-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
KJ är det knappast. Han skrev/skriver inte dem, dem, dem som MN gör på sin wall.
Den som skriver på MN wall verkar inte må bra. KJ hade sina trix när han skrev, bland annat vid ett tillfälle då han skriver en bokstav åt gången när han skickade sms.Så inte är det väl så förvånande om han i ett lågt läge skulle upprepa sig. Det behöver inte vara han för det, men knappast är att ta i.
Citera
2014-04-12, 17:39
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, det är ett udda beteende. Men om jag har två alternativ till det udda beteendet:

1) Paret hade bråttom hem för att kunna mörda VB som de hade stämt träff med via SMS

2) Relationen mellan det unga paret och åtminstone herr Berg (som ju inte "kunde" vara med på bröllopet heller vad jag minns) var inte särskilt varm. Kanske var den rentav ganska ansträngd och man träffades mest av hänsyn till AN

... så skulle jag ha en viss fantasilöshet benägenhet att välja alternativ 2 som en mer trolig förklaring.

Jaha, hur vet du det?

Källan är Yngves fru. Du kanske inte lyssnat på Jan-Erik Similäs TR förhör?

Källa på att relationen mellan brudparet och MB var ansträngd?
Citera
2014-04-12, 17:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
...Vad kan en transa och en MÖP ha gemensamt, inte är det melodifestivalen och skönhetstips, inte heller airsoft och geocachnig. Umgänget KJ och transan emellan kan man tänka sig varit via nätet och mötet dem emellan var förmodligen både det första och det sista så att polisen inte lagt ner tid på denna transa är fullt förståerligt, en helt ointressant person i denna mordhistoria vill jag påstå.

Polisen är nog inte medveten om att KJ hade besök av den här personen på valborgsmässoaftonen förra året. Därför vill jag påstå att hen är i högsta grad intressant.
I fup, på sidan 748, redovisas ett par avvikande basstationsuppkopplingar som KJ:s mobil gjort. Den första rör en resa från Boden till Skelleftehamn den 30 april. Enligt PH for KJ samma dag just dit för att hämta upp en tjej som han bjudit till sin fest.
Enligt förhöret med RR som var på samma fest, var det dock inte en tjej, utan en transa som presenterade sig med ett tjejnamn, hade adamsäpple och halvlångt, svart hår.

Till skillnad från dig har jag ingen uppfattning om huruvida detta var första gången KJ och transan träffades. Inte heller vet jag hur de lärde känna varandra. Däremot vet jag att KJ tidigare hade pratat med en kompis om denna transa som bodde i Skellefteå - uppgifter som jag fått direkt av kompisen ifråga, det är alltså inte något som står i fup. Som jag uppfattade det, skulle alltså KJ och transan känt varandra en tid, och det får åtminstone mig att tvivla på att valborgsfesten var första gången de träffades.

Vad människor har gemensamt eller ej, är väldigt svårt att sia om. Men i det här speciella fallet kan det vara rimligt att tro att det fanns en sexuell koppling mellan KJ och transan. Därför vågar jag inte påstå, som du gör, att transan försvann från Boden fortare än kvickt. Jag menar att, med tanke på de iakttagelser som KJ:s granne gjorde, där han beskriver en person med mörkt, halvlångt hår som dels satt i KJ:s bil och dels gick tillsammans med honom på parkeringen, kille eller tjej kunde grannen inte säga, så går det inte att avfärda att transan är den person som besökte KJ den 4 maj. För besök hade han, det framgår ganska tydligt i förhören.
I mitt förra inlägg hade jag en teori om att VB dissat de här två på grund av deras sexuella relation och att sinnet till slut rann över på KJ. Nu har jag funderat ett steg till.

En annan möjlighet är att det istället var KJ:s gäst som dödade VB och att KJ därför tog på sig rollen som städare. Det skulle i så fall kunna förklara ett och annat i den här sorgliga historien, jag tänker främst på blodspåren i bilen samt hans totala nekande.
Vi har tidigare talat om KJ:s knepiga hederskodex i den här tråden. Vad är det som säger att han inte skulle ha följt den kodexen även i ett sammanhang utan "militära" förtecken?
KJ:s gäst kan mycket väl ha stannat kvar i Boden en längre period, kanske för att hjälpa till med det obehagliga som följde på mordet. Häckande i KJ:s lägenhet, osynlig på dagarna, aktiv nattetid?
Den 13 maj noterar polisen den andra avvikande basstationsuppkopplingen. Då far KJ plötsligt från Boden till Luleå och tillbaka. Hans mobil kopplade upp sig mot basstationen Luleå City klockan 10.25.
Kan det vara så att han släppte av någon som skulle med bussen till Skellefteå klockan 10.55? Just den tiden avgår (enligt nuvarande tidtabell) buss 100 från Luleå till Skellefteå. Avgångstiden samma dag förra året, var sannolikt densamma.
Somliga här tycker säkert att mitt resonemang är helt uppåt väggarna, men det bjuder jag på. Det är de där ankhararna som spökar.
I förordet till sin bok Profitörerna säger GW: "Jag vet inte om verkligheten överträffar dikten. Ibland tycks den åtminstone försöka sig på att konkurrera med den."
Jag kan inte annat än hålla med.
Citera
2014-04-12, 17:43
Medlem
Citat:
Martin Någots vokabulär påminner starkt om mini-MB. Samma korta, koncisa och målande ord i hans facebookuppdateringar. Kanske pappa Berg hjälpte till med inläggen? Samma ordval som var det vanligaste i hans telefon förutom sex.
Jo, faktiskt. Mini-MB sätt att skriva påminner om MNs.
Citera
2014-04-12, 17:51
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Polisen är nog inte medveten om att KJ hade besök av den här personen på valborgsmässoaftonen förra året. Därför vill jag påstå att hen är i högsta grad intressant.
I fup, på sidan 748, redovisas ett par avvikande basstationsuppkopplingar som KJ:s mobil gjort. Den första rör en resa från Boden till Skelleftehamn den 30 april. Enligt PH for KJ samma dag just dit för att hämta upp en tjej som han bjudit till sin fest.
Enligt förhöret med RR som var på samma fest, var det dock inte en tjej, utan en transa som presenterade sig med ett tjejnamn, hade adamsäpple och halvlångt, svart hår.

Till skillnad från dig har jag ingen uppfattning om huruvida detta var första gången KJ och transan träffades. Inte heller vet jag hur de lärde känna varandra. Däremot vet jag att KJ tidigare hade pratat med en kompis om denna transa som bodde i Skellefteå - uppgifter som jag fått direkt av kompisen ifråga, det är alltså inte något som står i fup. Som jag uppfattade det, skulle alltså KJ och transan känt varandra en tid, och det får åtminstone mig att tvivla på att valborgsfesten var första gången de träffades.

Vad människor har gemensamt eller ej, är väldigt svårt att sia om. Men i det här speciella fallet kan det vara rimligt att tro att det fanns en sexuell koppling mellan KJ och transan. Därför vågar jag inte påstå, som du gör, att transan försvann från Boden fortare än kvickt. Jag menar att, med tanke på de iakttagelser som KJ:s granne gjorde, där han beskriver en person med mörkt, halvlångt hår som dels satt i KJ:s bil och dels gick tillsammans med honom på parkeringen, kille eller tjej kunde grannen inte säga, så går det inte att avfärda att transan är den person som besökte KJ den 4 maj. För besök hade han, det framgår ganska tydligt i förhören.
I mitt förra inlägg hade jag en teori om att VB dissat de här två på grund av deras sexuella relation och att sinnet till slut rann över på KJ. Nu har jag funderat ett steg till.

En annan möjlighet är att det istället var KJ:s gäst som dödade VB och att KJ därför tog på sig rollen som städare. Det skulle i så fall kunna förklara ett och annat i den här sorgliga historien, jag tänker främst på blodspåren i bilen samt hans totala nekande.
Vi har tidigare talat om KJ:s knepiga hederskodex i den här tråden. Vad är det som säger att han inte skulle ha följt den kodexen även i ett sammanhang utan "militära" förtecken?
KJ:s gäst kan mycket väl ha stannat kvar i Boden en längre period, kanske för att hjälpa till med det obehagliga som följde på mordet. Häckande i KJ:s lägenhet, osynlig på dagarna, aktiv nattetid?
Den 13 maj noterar polisen den andra avvikande basstationsuppkopplingen. Då far KJ plötsligt från Boden till Luleå och tillbaka. Hans mobil kopplade upp sig mot basstationen Luleå City klockan 10.25.
Kan det vara så att han släppte av någon som skulle med bussen till Skellefteå klockan 10.55? Just den tiden avgår (enligt nuvarande tidtabell) buss 100 från Luleå till Skellefteå. Avgångstiden samma dag förra året, var sannolikt densamma.
Somliga här tycker säkert att mitt resonemang är helt uppåt väggarna, men det bjuder jag på. Det är de där ankhararna som spökar.
I förordet till sin bok Profitörerna säger GW: "Jag vet inte om verkligheten överträffar dikten. Ibland tycks den åtminstone försöka sig på att konkurrera med den."
Jag kan inte annat än hålla med.

Har du någon uppfattning om vi har två transvestiteter eller om det är samma? Smeknamnet Gaga efter Lady Gaga tycker jag kan antyda på att MS inte bara är homo utan även transa.

Kan ju vara så att Gaga hamnat i Skellefteå av olika skäl och att KJ körde honom till Boden. Annars har vi två st.

Måste kolla detta med att VB var där på festen den 30/4. Vill minnas att jag läst i fup att hon varit hos KJ någon helg/vid fest innan 4/5. Tror det stod i något annat sammanhang. Det var inte i någon uppräkning av deltagarna.
Citera
2014-04-12, 17:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har inte fup nu, men det finns noterat i fup. Vill minnas att det framkommer i förhör med bröderna H och WL.

Jag tror du har fel. Båda bröderna H säger att de inte träffat VB på flera år. WL säger att han träffat henne på nån fest (för länge sen). Ingen nämner att hon skulle ha varit hos KJ på valborg.
Citera
2014-04-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Åtminstone när det gäller tidigare kontroversiella fall med intensiva trådar här på forumet har det omsider visat sig att gemene man i mycket stor utsträckning trott att den dömde också var skyldig, och att dissidenterna på Flashback mycket kraftigt överskattat genomslaget för de egna uppfattningarna bland folk i stort.
Finns väldigt många i Boden som inte tror att det här går rätt till. det är helt klart.
Men ni har ju i alla fall stöd av HE

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=288262851339787&set=gm.226081814257 878&type=1&theater
Citera
2014-04-12, 17:56
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har du någon uppfattning om vi har två transvestiteter eller om det är samma? Smeknamnet Gaga efter Lady Gaga tycker jag kan antyda på att MS inte bara är homo utan även transa.

Kan ju vara så att Gaga hamnat i Skellefteå av olika skäl och att KJ körde honom till Boden. Annars har vi två st.

Måste kolla detta med att VB var där på festen den 30/4. Vill minnas att jag läst i fup att hon varit hos KJ någon helg/vid fest innan 4/5. Tror det stod i något annat sammanhang. Det var inte i någon uppräkning av deltagarna.

Tveksamt om det rör sig om två transor. Gaga bodde väl i Bodsvedjan? Och på nåt annat ställe?
Ja, kolla gärna fup angående festen. Men hur som helst tycker jag är synnerligen märkligt att AH inte skulle ha nämnt VB:s närvaro på festen den 30 april.
Citera
2014-04-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Absolut. Men i vissa fall är det ganska orimligt att man glömt bort något. Som ex. är det orimligt att MB skulle ha glömt bort att han hade ett förhållande med VB. Jag tror därför alla är överens om att det var en lögn när han förnekade detta i första förhöret. Att man tar fel på en timme är däremot fullt rimligt och kan därför inte kallas lögn. Åtminstone inte i min värld.
Det är rimligt i ett avseende att han i första läget "glömt" bort VB. Ponera att det står folk som känner AN så kanske han drog till med att han inte har något förhållande med MB i syfte att försöka undkomma rykten. Sedan inser han sitt idiotiska tilltag och ändrar därför sitt "minne" vid det andra mötet med Polisen. Han tvingades offra sitt äktenskap för att undvika ökad misstanke mot honom. För en utomstående så framstår det som lögn vilket det är, men sannolikt inte i avsikt att undkomma mord, snarare för att försöka undvika att han mister sin familj, sitt arbete och rykte på grund av sin otrohet mot AN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in