2014-04-10, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaSplitPaj
Okej nu är det såhär att jag har fått ett brev hem idag från åklagarmyndigheten där det står att åtal underlåts. Så vitt jag vet är att ifall man är över 18 vilket jag är så finns detta med i belastningsregistret i 10 år. Detta tycker jag är ett lite skumt eftersom jag hellre hade velat ha böter och fått ner det till 5 år. Stämmer detta? För att jag blev verkligen förvirrad när jag läste på nätet om vad som gällde med det.
Ja, det stämmer.
Citera
2014-04-10, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreason2live
Vad får man för straff om man är ostraffad tidigare och lejer en mördare/torped och mordet lyckas?

Passar på att lägga en till:

Vad får man för straff om man snor en dator i 10k klassen?
Seriös fråga? Anstiftan till mord som lägst, i vissa fall medelbart gärningsmannaskap, så upp till livstidsfängelse, beroende på omständigheter.

Beroende på hur du stjäl datorn och från vem, så stöld.
Citera
2014-04-11, 10:00
Medlem
noreason2lives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Seriös fråga? Anstiftan till mord som lägst, i vissa fall medelbart gärningsmannaskap, så upp till livstidsfängelse, beroende på omständigheter.

Beroende på hur du stjäl datorn och från vem, så stöld.

Ja det var en seriös fråga
aja tack för svaret... inte riktigt mitt ämne men blev tvungen att fråga.
Citera
2014-04-12, 15:40
Medlem
Har en hypotetisk fråga som inte på något sätt har med mig att göra och därför kanske ej passar i denna tråd, men jag hittar ingen annan vettig tråd.
Ligger den fel så får moderator gärna flytta den.

Det jag undrar över är alla dessa kriminella som har olagliga skjutvapen.
Låt säga att muhammed/pelle har en illegal pistol.
Troligtvis lär muhammed/pelle vilja provskjuta den pistolen vid något tillfälle för att se att den verkligen fungerar.

Om då muhammed/pelle åker ut i skogen och skjuter lite med den pistolen (mot ett träd, konservburk eller liknande), någon polsk bärplockare hör det - ringer polisen, och muhammed/pelle åker fast.

Vad skulle det ge för straff om personen är straffad sedan tidigare, eller inte är straffad sedan tidigare?
Citera
2014-04-12, 15:48
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzotorzken
Har en hypotetisk fråga som inte på något sätt har med mig att göra och därför kanske ej passar i denna tråd, men jag hittar ingen annan vettig tråd.

Troligtvis lär muhammed/pelle vilja provskjuta den pistolen vid något tillfälle för att se att den verkligen fungerar.

Om då muhammed/pelle åker ut i skogen och skjuter lite med den pistolen (mot ett träd, konservburk eller liknande), någon polsk bärplockare hör det - ringer polisen, och muhammed/pelle åker fast.

Vad skulle det ge för straff om personen är straffad sedan tidigare, eller inte är straffad sedan tidigare?

Tippar på olaga vapeninnehav / grovt vapenbrott lr något i den stilen.
Citera
2014-04-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Tippar på olaga vapeninnehav / grovt vapenbrott lr något i den stilen.

Vad skulle de ge en ostraffad människa? fängelse?
Om personen är kriminellt belastad sedan tidigare antar jag att det blir hårdare?
Citera
2014-04-12, 16:00
Medlem
Citat:

Beror lite på vad det är för vapen, om vi utgår från att det är en laddad 9mm pistol så lär det bli ett fängelsestraff, risk finns att det kommer att ses som grovt brott iom framkallande av fara för annan och då blir det minst 6 månader.
Citera
2014-04-12, 16:11
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Vad skulle de ge en ostraffad människa? fängelse?
Om personen är kriminellt belastad sedan tidigare antar jag att det blir hårdare?

Beror nog på som du säger. Är man tidigare ostraffade kanske man kan komma undan med någon annan form av straff. Dock tror jag risken är stor att du hamnar på kåken iaf i 3-6månader om du är runt 21-30 år iaf. Är du yngre en 20-21 så slipper du nog undan hyffsat lindrigt iaf. En person här i staden där jag bor torskade skarpladdade pistoler, var misstänkt för skjutningar på andra gängmedlemmar. var åtalad för grovt narkotikabrott "20 kilo hasch". Vapenbrott. Brott mot knivlagen. Hotat dagstidningen här. Åldern på personen är runt 27-32 år. är osäker men. Tidigare dömd för liknande brott, tex vapenbrott,brott mot knivlagen, narkotikabrott/smuggling osv. Alla dom där åtals punkterna resulterade i bara 1.5-2års fängelse. Men det där är ju en grovt kriminell person som verkligen inte är ett gosse barn. Så av att döma av hans straff kan man nog komma undan riktigt lindrigt beroende på vart man nu blir dömd. Vissa dömer ju annorlunda som fan. och kan skilja flera månader/år i straffsatserna.
Citera
2014-04-12, 16:24
Medlem
Kasperskys avatar
Min 13 åriga son har snott en bok från biblioteket. En anmälan till polisen har gjorts, och jag kommer bli kontaktad inom kort. Vad kommer hända, bara en varning eller en böteslapp?
Citera
2014-04-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky
Min 13 åriga son har snott en bok från biblioteket. En anmälan till polisen har gjorts, och jag kommer bli kontaktad inom kort. Vad kommer hända, bara en varning eller en böteslapp?
Personen i fråga är under 15 år => ej straffmyndig, inget kommer med andra ord att hända. Troligen kommer ni få hem ett krav på att ni får ersätta boken.
Citera
2014-04-12, 17:08
Medlem
Kasperskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Personen i fråga är under 15 år => ej straffmyndig, inget kommer med andra ord att hända. Troligen kommer ni få hem ett krav på att ni får ersätta boken.

Tack för svar. Är lite orolig...
Citera
2014-04-12, 17:35
Medlem
Hej, vad kan det bli av detta. Gäller en vän till mig som bor i Norge där brotten har hänt.

Rattfylla nr.1: hände för ett par månader sedan, 2,1 promille + att han krockade med en bil. Vid detta tillfälle så erkände han direkt och skrev på papper.

Rattfylla nr.2: hände i natt 1,6 promille

Han har tänkt och sitta av böterna också. Man kan visst göra det i Norge, 1000:-/ dygn

-vad blir påföljden för detta?

Mvh, Max
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in