2014-04-05, 16:30
Medlem
tgv23000s avatar
Nya Järvastaden är otroligt prisvärt, och kommer på sikt bli jättebra. Bästa köpet i Solna just nu.
Citera
2014-04-06, 10:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Nya Järvastaden är otroligt prisvärt, och kommer på sikt bli jättebra. Bästa köpet i Solna just nu.

Nja det vet jag inte om jag håller med om. Sovstadsvarning på hela järvastaden skulle jag säga. Jag tror att arenastaden är ett bättre köp i sådana fall på längre sikt när t-banan börjar gå dessutom.
Citera
2014-04-06, 10:34
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Bor i Solna själv och skulle säga följande om områdena:

- Bagartorp
Trist, dött, fult, men inte farligt (det är inte farligt någonstans i Solna). Helt ok kommunikationer med pendeln, riktigt bra när citybanan är klar. Området kan nog också få ett lyft i och med att man bygger i Ulriksdal.

- Ulriksdal
Ingen uppfattning egentligen, säkert bra om man har familj men lite tråkigt annars.

- Ritorp
Underskattat område (i förhållande till prisbilden), ligger nära Hagaparken och Arenastaden. Tycker husen är helt ok där, lite trist läge om man bor precis vid motorvägen förstås... En bit att gå till pendeln men ändå bra kommunikationer får man säga.

- Frösunda
Bodde där i tre år. Dödstråkigt område, skulle aldrig vilja bo där igen. Den mest livlösa nyfunkisarkitektur man kan tänka sig, menlösa barnfamiljer överallt och ett läge mellan motorvägen och järnvägen. Kaotisk trafiksituation. Dock kan stadsdelen få ett litet lyft när Arenastaden är färdigbyggd. Bra med nära till pendeln och Hagaparken.

- Haga norra (inklusive nya området på gamla Biliatomten)
Fina gamla hus, väldigt nära Hagaparken och norra begravningsplatsen (Solnas finaste grönområde imo). Dock nära den kaotiska Frösundaleden som kommer bli ännu mer trafikerad i framtiden. Nära pendeln och Arenastaden.

- Arenastaden
Nära pendeln och Råstasjön med omgivning. Vet inte hur det kommer se ut men är rädd att det blir lite kliniskt. Arenan är ful och lockar horder av störande/brölande/supande människor (män). Shoppingcentrumet kanske lockar en del, inte mig. Tycker närheten till pendeln är det bästa (>5 min till stan).

- Hagalund
Faktiskt också lite underskattat (i förhållande till prisbilden). Inte stökigt längre och utmärkt läge, se Haga norra ovan. Säkert bra utsikt från många lägenheter. Trist arkitektur dock.

- Vasalund/Råsunda/Filmstaden
Solnas klart trevligaste område, särskilt den gamla delen av Råsunda. Fina sekelskifteshus, grönt och lummigt men ändå med stadskänsla. Dock är kvartersstaden väldigt liten tyvärr, tar 5 minuter sen är man i tråkiga områden igen. Kollektivtrafiken är ok med blå linjen. Om valet stod mellan Råsunda och Frösunda (Solnas två dyraste områden) så skulle jag välja Råsunda alla dagar i veckan.

- Solna centrum
Småtrist men bra läge. Kan nog få ett lyft om Solna City-projektet kommer till skott.

- Skytteholm
Ingen uppfattning egentligen. Verkar ok. Relativt långt till kollektivtrafik dock.

- Bergshamra
Känns inte som att det tillhör Solna, vet inte så mycket om det.

- Västra skogen/Huvudsta
Brutalt ful arkitektur på sina ställen. Man borde riva stora delar av bebyggelsen tycker jag. Kaotisk genomfartstrafik. Dock väldigt bra läge nära stan och vattnet. Fin strandpromenad in till stan. Också underskattat i förhållande till prisbilden om man inte har problem med arkitekturen. Kan tänka mig att området får ett lyft om det renoveras och förtätas. Läget är alldeles för bra för att man ska låta bli.
Tyvärr är Hagalund så ruskigt, ofattbart fult så jag hade tyvärr inte kunnat bo där om det så var den säkraste platsen på jorden.
Det måste tveklöst vara dom fulaste lägenheterna i hela Stockholm.
Citera
2014-04-06, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Tyvärr är Hagalund så ruskigt, ofattbart fult så jag hade tyvärr inte kunnat bo där om det så var den säkraste platsen på jorden.
Det måste tveklöst vara dom fulaste lägenheterna i hela Stockholm.

Lgh är egentligen inte så "fula" i sig. Tvärtom är lgh väldigt välplanerade i Blåkulla. Men husens utformning kan ju verkligen diskuteras.
Citera
2014-04-06, 20:14
Medlem
Jag tycker personligen att de blå jättehusen i Hagalund är rätt häftiga. De är så enormt, brutalt storskaliga att de blir intressanta. Säkert bra planlösningar och utsikt från flera hus dessutom. Då tycker jag att 60-talshusen i Västra skogen/Huvudsta är värre, de är fula och deprimerande och inte intressanta på något sätt.

Om man ska köpa bostad i Solna för att maximera värdeökning så ska man nog satsa på Ritorp eller Västra skogen där priserna idag är lägre än övriga Solna. Ritorp har ju i princip blivit en del av Frösunda och kommer få nytt livsstilshotell med vinbar osv och snart kommer shoppingmallen, t-bana m.m. Västra skogen ligger precis utanför innerstan och måste bara få ett lyft kommande decennier, allt annat vore märkligt.

Råsunda är svårbedömt vad gäller prisökning. Priserna är redan ganska upptryckta men samtidigt kan man tänka sig att de stiger ytterligare när Solnavägen gjorts om till en stadsgata och Råsunda därmed växt samman med innerstan. Dessutom finns en fortsatt stark efterfrågan på äldre stadsmiljöer och de blir ju inte fler med åren. Jag skulle inte bli förvånad om priserna i Råsunda om något decennium ligger på samma nivå som i t.ex. Vasastan. Allt fler arbetsplatser lokaliseras till Solna och Sumpan och ska man bo i Norrort kan det knappast bli bättre än Råsunda. Frösunda kan nog också bli populärt även om jag personligen inte alls förstår varför - dödstrist område med fula nyfunkishus som redan börjar rämna. Då skulle jag mycket hellre bo i Arenastaden.
Citera
2014-04-06, 20:50
Medlem
BosseHs avatar
Bor inte i Solna men jobbar där. Intrycket är att
det är väldigt varierat vad gäller bebyggelse, och kommunen
växer så det knakar. Ingenstans i Solna skulle jag känna mig
otrygg. Solna verkar ha en hel del invandrare av alla möjliga ursprung
och 90+ procent verkar ha jobb och är integrerade i samhället.
Trevligast verkar Råsunda vara, framför allt den gamla delen.
Frösunda verkar otroligt själlöst med samma bebyggelse överallt
och förtätat in absurdum. En stort minus med Solna är den förbannade
trafiksituationen som bara blir värre känns det som. Övrigt minus
är väl om förtätningen spårar ur och fortskrider i intensitet, då börjar
det bli u-lands varning.
Citera
2014-04-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseH
Bor inte i Solna men jobbar där. Intrycket är att
det är väldigt varierat vad gäller bebyggelse, och kommunen
växer så det knakar. Ingenstans i Solna skulle jag känna mig
otrygg. Solna verkar ha en hel del invandrare av alla möjliga ursprung
och 90+ procent verkar ha jobb och är integrerade i samhället.
Trevligast verkar Råsunda vara, framför allt den gamla delen.
Frösunda verkar otroligt själlöst med samma bebyggelse överallt
och förtätat in absurdum. En stort minus med Solna är den förbannade
trafiksituationen som bara blir värre känns det som. Övrigt minus
är väl om förtätningen spårar ur och fortskrider i intensitet, då börjar
det bli u-lands varning.

Vad pratar du om? Problemet med Frösunda är att det är glest bebyggt. Råsunda är mycket tätare (fler invånare per km2). Tycker du att de tätaste stadsdelarna i regionen Östermalm och Vasastan är u-land? Trist när människor saknar koll och tror att förtätning är ett problem. Tvärtom är det räddningen. De glesaste stadsdelarna, t.ex. miljonprogrammen, är de tråkigaste. Förtäta mer, säger jag.
Citera
2014-04-12, 17:17
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Vad pratar du om? Problemet med Frösunda är att det är glest bebyggt. Råsunda är mycket tätare (fler invånare per km2). Tycker du att de tätaste stadsdelarna i regionen Östermalm och Vasastan är u-land? Trist när människor saknar koll och tror att förtätning är ett problem. Tvärtom är det räddningen. De glesaste stadsdelarna, t.ex. miljonprogrammen, är de tråkigaste. Förtäta mer, säger jag.

Frösunda är dessutom byggt som förort istället för stad och det gör området tråkigt och dött. Jag har aldrig gillat området alls, det är lite synd att det känns så trist för läget är det väl egentligen inget större fel på. Nära motorvägen visserligen, men nära Hagaparken också och kommunikationsmässigt helt okej. Det blir nog ett lyft nu när Friends arena, gallerian och en massa fler bostäder växer upp i närområdet.
Citera
2014-04-12, 17:29
Medlem
Anti-WOGs avatar
Skulle jag leta boende i Solna så skulle det vara efter Gamla Råsundavägen, alt runt Tuletorget i Sumpan.
Den största nackdelen med Solna/Sumpan är att parkering kostar dygnet runt om man inte får tag på en boendeparkering, vilket är jävligt svårt då kön är väldans lång.
Citera
2014-04-12, 18:18
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Skulle jag leta boende i Solna så skulle det vara efter Gamla Råsundavägen, alt runt Tuletorget i Sumpan.
Den största nackdelen med Solna/Sumpan är att parkering kostar dygnet runt om man inte får tag på en boendeparkering, vilket är jävligt svårt då kön är väldans lång.

Vad är det för kringresande dörrknackare som försökt kränga boendeparkering med kötid till dig?

I Stockholms stad och kringliggande kommuner erhåller man boendeparkering på följande sätt:
Skicka ett brev eller mail till den kommun du är skriven i.
Efter några dagar (kanske det du uppfattat som "kötid") skickar de hem ett brev med boendeparkeringsstillstånd och info om vilka sätt du kan betala för boendeparkering.
Sedan får du bara valsa runt som alla andra och leta ledig p-plats när du skall parkera.
Antingen betalar du månads/kvartalsvis och klistrar upp märket intill tillståndet i rutan, eller så trycker du på boendeknappen när du betalar i automaten.

//Brute
Citera
2014-07-01, 03:10
Medlem
Jag blev förvånad över hur mycket trevligt det kändes på BRF sidan i hagalund men på hyressidan var det som i en annan värld.
Kommer flytta till en 3:a i området då jag gillade planlösningen och att man får mycket kvadratmeter för pengarna. Dessutom finns ju garage då jag behöver bil.
Citera
2014-07-01, 09:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwand
Jag blev förvånad över hur mycket trevligt det kändes på BRF sidan i hagalund men på hyressidan var det som i en annan värld.
Kommer flytta till en 3:a i området då jag gillade planlösningen och att man får mycket kvadratmeter för pengarna. Dessutom finns ju garage då jag behöver bil.

Tror hagalund är ett bra köp. Det är ett av solnas bästa lägen egentligen... Hoppas sista husen också säljs ut så kommer det bli ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in