Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Jag såg ingen tydlig redovisning av andelar (visst vet du vad som menas med andelar?). Kan du förtydliga din syn med lite grovt uppskattade procentsiffror? Släpp sargen och kom ut på isen, Stebe.
Klassisk evolutionsteori: 90% röda, 0% gula, 10% gröna
Evolutionsteori med neutrala mutationer: 10% röda, 85% gula, 5% gröna
Stebe: x% röda, x% gula, x% gröna
Som jag skrev i mitt inlägg som du tydligen missade.
stebe2: 50% röda 50%gula 0% gröna. Rent positiva konstruktiva mutationer är inte mätbara.
Men detta är utifrån den betydelse som har att göra med en utveckling från en enkel RNA-sträng till en komplex organism som en människa. Alltså vilken faktiskt tillskott mutationen gör för organismens funktion oavsett vilken miljö organismen råkar befinner sig i.
Men utifrån Nei, Shapiros m fl förståelse av evolutionsteorin så skulle nog 10% röda och 85% gula och 5% gröna passa ganska bra.
Kanske dessa siffror kan vara rimliga om man räknar att även mutationer som tydligt försämrar funktioner eller t o m tydligt förstör befintliga funktioner men som i speciella miljöer leder till ökad mängd avkomma att de är positiva gröna mutationer.
Och att mutationer som förbättrar funktioner skulle kunna hamna på den röda andelen därför att de orsakar mindre avkomma.
Nu är väl framförallt Nei inne på att omdefiniera vad som är positiva och negativa mutationer att mer komma i den linje som jag förespråkar vad det gäller om informationens komplexiteten ökar och att funktioner förbättras, förfinas och effektiviseras.
Men det är oklart om Myers använder Neis definition eller den gamla. Eller om han blandar ihop dessa.
stebe2