2014-04-11, 23:28
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Men det är inte bara det naturliga urvalet som styr riktningen på avkomman, ni har ju också det sexuella urvalet som kanske inte alls vill ha en vit vinterpäls. Det sexuella urvalet kanske vill ha en röd eller blå päls, som många fåglar som har väldigt vackra färger, men varför bara hanarna. Och varför är inte det naturliga urvalet med och styr upp så bara fåglar med kamouflerade färger överlever? Lite konstiga frågor men mycket i naturen är ju ganska konstigt, när man tänker efter.

Som sagt, sexuellt urval ÄR en del av det naturliga urvalet.

Vad är det som är konstigt menar du? Om individer av en art med ett visst utseende får nuppa mer än sina artfränder så kommer deras anlag att sprida sig. Självklart finns det gränser för det med, om ett utseende som premieras av det sexuella urvalet samtidigt sänker chansen att nå fertil ålder för mycket så kommer det ändå inte att slå igenom.

Den variation av egenskaper, färger och former vi hittar i naturen matchar den här principen extremt väl, tycker du inte det? Vi kan tycka att påfåglar är fåniga, men uppenbarligen så har det sexuella urvalet kunnat dra det så långt i det fallet utan att de blivit för lätta byten.
Citera
2014-04-11, 23:30
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det beror lite på om du bokstavligen menar att du förväntar dig att urvalet ska "tänka till lite". Urvalet är en helt omedveten process, som ibland beskrivs metaforiskt som en medveten process (oftast av kreationister). Det Pad skrev kan säkert tolkas som en uppmaning av en medveten agerande varelse, men det är i själva verket en metafor för en naturlig, omedveten process. Meningen "Ge mig saker som funkar bättre i det här klimatet än förra generationen" betyder såklart inte att det faktiskt finns ett subjekt som uttalar den meningen. Det är ett sätt att försöka åskådliggöra hur det naturliga urvalet fungerar.

Ja, tack för förtydligandet.

Det roliga är att det verkar bara vara kreationister som missförstår vad jag säger... undrar varför?
Citera
2014-04-12, 00:33
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men Stebe. Fortfarande, för 100000e gången, FLERA STEG.

1. Mutation.
2.Urval.
3. Mutation.
4. Urval.

Ja, jag vet att det inte är så enkelt, men ju mer tid = mindre slump.
Mutation nr 10000006 jobbar ju bara inte på tidigare mutationer utan också på tidigare urval.
Hade inte urvalet funnits med i kedjan hade organism X varit något HELT annat.

Inte enligt mina nya kompisar.
Nu gäller:
1. mutation
2. mutation
3. mutation
4. mutation
5. mutation
6. mutation
7. mutation
8. mutation
9. mutation
o s v
306. mutation
307. urval
308. mutation
309. mutation
310. mutation
311. mutation
312. mutation
313. mutation
o s v
10008. mutation
10009. urval
o s v

Men egentligen spelar det ingen roll hur ofta urvalet kommer in och städar. Oavsett är det mutationerna själva som bygger upp all information. Urvalet kan inte påverka uppkomsten av en enda kvävebas.

stebe2
Citera
2014-04-12, 00:56
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Lite synd att du inte orkade med att spekulera i andelen rött, gult och grönt men vi får väl jobba med vad vi har.

Notera att urvalet alltså enbart verkar på gröna och röda mutationer, alltså de som är entydigt negativa eller entydigt positiva. I den klassiska modellen (den med 90% rött och 10% grönt) så skulle alltså urvalets roll vara mycket framträdande - i princip varje mutation (dvs 100%) skulle utsättas för selektion. I den modell som Myers föreslår så uppgår den kombinerade delen röda och gröna mutationer bara till 15%. Detta innebär att hela 85% i praktiken undgår det naturliga urvalet.

Det är DETTA Myers och Nei menar när de säger att urvalet har en "underordnad betydelse". När Myers i det första citatet jag återgav säger att adaption fortfarande förekommer i den nya modellen så syftar han alltså på de 15% som fortfarande är röda eller gröna. Han förnekar alltså inte att det förekommer att urvalet indirekt styr utvecklingen enligt samma mekanismer som i den klassiska modellen, men menar bara att detta i många fall inte sker i verkligheten.

Du, däremot, tror jag menar något helt annat när du pratar om en underordnad roll för urvalet där du tycks vilja frånskriva det något som helst inflytande över utvecklingen. Av någon anledning tycks du också tro att vetenskapsmän som PZ Myers ger dig stöd för den uppfattningen, men så är (som jag hoppas jag klargjort här) alltså inte fallet.

Den nya skolan mikrobiologer är mycket dåliga nyheter för ID och det är lite ironiskt att du refererar till dem med sådan entusiasm. Deras huvudsakliga tes är nämligen att mutationer inte alls tycks vara så skadliga som vi tidigare trott och att stora delar av DNAt kan experimenteras med ganska friskt.

Läs mitt inlägg igen så ser du att jag orkade spekulera kring andelen negativa, neutrala och positiva mutationer.

Nu är det ju inte helt klart vad man talar om när man säger negativa , neutrala eller positiva mutationer. Troligen menar dom i förhållande till en viss populations omgivning under en viss period och hur mutationen påverkar mängden avkomma.

Huruvida mutationen förbättrar, försämrar, förstör eller lämnar funktionen oförändrad lämnas nog ingen notis.

Om en mutation är positiv eller negativ ur ett strikt evolutionsmässigt perspektiv beror alltså på vilken plats och miljö just den populationen befinner sig på och vilka omständigheter som råder just när mutationen sker.

Och enligt mig så ger ju detta egentligen inget stöd för utvecklingen från RNA-sträng till människa.

stebe2
Citera
2014-04-12, 01:09
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Skulle inte du läsa och återkomma om ormgiftets utveckling? Hur blev det med det? Och jag väntar fortfarande på en kommentar om Kens svar på råttfällan.

Ormgift får vi säkert anledning att återkomma till.

Jag vet inte vad det är för kommentar du väntar på och vem Ken är och vilket svar på råttfällan han har gett.

stebe2
Citera
2014-04-12, 01:25
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Ormgift får vi säkert anledning att återkomma till.

Jag vet inte vad det är för kommentar du väntar på och vem Ken är och vilket svar på råttfällan han har gett.

stebe2
Tror göken syftar på det ken miller sa att råttfällan utan vissa delar kan användas som slipsklämma.
Citat:
Jag länkar överhuvudtaget inte speciellt mycket. Jag försöker formulera egna argument.
Det vet inte evolutionister vad det är för något. Hela deras tro bygger nämligen på argument from authority. Någon mer "kunnig" säger sig tro på det och därför är det per automatik rätt.

ett ganska förnedrande argument. inte minsta kristet.
Senast redigerad av menpalla 2014-04-12 kl. 01:41.
Citera
2014-04-12, 01:32
Medlem
Citat:
Inte enligt mina nya kompisar.
Nu gäller:
1. mutation
2. mutation
3. mutation
4. mutation
5. mutation
6. mutation
7. mutation
8. mutation
9. mutation
o s v
306. mutation
307. urval
308. mutation
309. mutation
310. mutation
311. mutation
312. mutation
313. mutation
o s v
10008. mutation
10009. urval
o s v
stebe2
Oklart hur du menar här. Människan har nånstans kring 100-200 nya mutationer per individ och varje individ utsätts för urval. Kan du förklara ovanstående utifrån de uppgifterna?
Citera
2014-04-12, 01:38
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
evolutionen är ingen tro - det är vetenskap
Nej, vetenskap ska gå att observera, och ingen har sett när molekylen blev människa, inte främst för att det tar för lång tid att observera utan främst för att det inte har hänt. Om du syftade på anpassning inom arten - ja det går alldeles utmärkt att observera och är vetenskap.
Citat:
fixt och färdigt
en gullig halmgubbe.
Citat:
odelbar komplexitet
FYI så erkänner evolutionister problemen med IK men hoppas att det kanske löser sig nån gång, den som väntar på nått gott heter det ju. http://www.answersingenesis.org/articles/tj/v17/n2/admissions

Jag svarade på ditt inlägg du plagierat och klistrat in för nån vecka sen, men det kanske kändes som en dead end?
(FB) Den enda tråden om kreationistisk evolutionskritik och intelligent design(/Mod.)
Citera
2014-04-12, 01:41
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg igen så ser du att jag orkade spekulera kring andelen negativa, neutrala och positiva mutationer.

Nu är det ju inte helt klart vad man talar om när man säger negativa , neutrala eller positiva mutationer. Troligen menar dom i förhållande till en viss populations omgivning under en viss period och hur mutationen påverkar mängden avkomma.

Huruvida mutationen förbättrar, försämrar, förstör eller lämnar funktionen oförändrad lämnas nog ingen notis.

Om en mutation är positiv eller negativ ur ett strikt evolutionsmässigt perspektiv beror alltså på vilken plats och miljö just den populationen befinner sig på och vilka omständigheter som råder just när mutationen sker.

Och enligt mig så ger ju detta egentligen inget stöd för utvecklingen från RNA-sträng till människa.

stebe2

Jag såg ingen tydlig redovisning av andelar (visst vet du vad som menas med andelar?). Kan du förtydliga din syn med lite grovt uppskattade procentsiffror? Släpp sargen och kom ut på isen, Stebe.

Klassisk evolutionsteori: 90% röda, 0% gula, 10% gröna
Evolutionsteori med neutrala mutationer: 10% röda, 85% gula, 5% gröna
Stebe: x% röda, x% gula, x% gröna
Citera
2014-04-12, 01:44
Medlem
Citat:

Det är klart definierat vad som menas. Fitness för en individ anger dess reproduktiva framgång, och en mutations fitness anger hur den påverkar individens fitness. En positiv mutation ökar alltså individens fitness och en negativ minskar individens fitness.

Citat:
Självklart inte.

Citat:
Stämmer bra.

Citat:
Vilket knappast är förvånande eftersom det bara handlade om vad det innebär att en mutation är positiv eller negativ.
Citera
2014-04-12, 01:48
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Nej, vetenskap ska gå att observera, och ingen har sett när molekylen blev människa, inte främst för att det tar för lång tid att observera utan främst för att det inte har hänt. Om du syftade på anpassning inom arten - ja det går alldeles utmärkt att observera och är vetenskap.

Vem förutom kreationister har någonsin påstått att en molekyl skulle bli till en människa?

Citat:
FYI så erkänner evolutionister problemen med IK men hoppas att det kanske löser sig nån gång, den som väntar på nått gott heter det ju. http://www.answersingenesis.org/articles/tj/v17/n2/admissions

"Evolutionisten" Michael Behe? Hahaha!
Citera
2014-04-12, 01:49
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Nya arter kan alltså uppkomma genom mutationer och naturligt urval.

Japp det går utmärkt att observera. Att en viss del av en population blir isolerade och så småningom kan få problem med att få fertil avkomma tillsammans med en partner från "huvud"-populationen kallar vi ju för artbildning. Så det kan absolut ske under olyckliga omständigheter.

Citat:
Hur har då jordens alla olika slags djur uppkommit? Finns det någon eller en mindre grupp av små organismer som allt liv härstammar från? Om inte, hur gick det till när de olika livsformerna kom till och när skedde det?

Jag tror att Gud vid olika tillfällen har skapat olika former av organismer. Utifrån dessa organismer kan sedan en stor variation och mångfald ha uppkommit inom vissa genetiska begränsningar.

Utifrån din kanske materialistiska synvinkel skulle spåren se ut som om någon utomjordisk intelligens vid olika tillfällen skulle ha planterat olika former av liv på jorden.

Tänk dig att vi människor skulle nog vara ganska sugna på att designa liv för att leva på t ex Mars. Kanske börja med att plantera gröna alger som skapar atmosfär med syre osv osv.

stebe2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in