Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Lite synd att du inte orkade med att spekulera i andelen rött, gult och grönt men vi får väl jobba med vad vi har.
Notera att urvalet alltså enbart verkar på gröna och röda mutationer, alltså de som är entydigt negativa eller entydigt positiva. I den klassiska modellen (den med 90% rött och 10% grönt) så skulle alltså urvalets roll vara mycket framträdande - i princip varje mutation (dvs 100%) skulle utsättas för selektion. I den modell som Myers föreslår så uppgår den kombinerade delen röda och gröna mutationer bara till 15%. Detta innebär att hela 85% i praktiken undgår det naturliga urvalet.
Det är DETTA Myers och Nei menar när de säger att urvalet har en "underordnad betydelse". När Myers i det första citatet jag återgav säger att adaption fortfarande förekommer i den nya modellen så syftar han alltså på de 15% som fortfarande är röda eller gröna. Han förnekar alltså inte att det förekommer att urvalet indirekt styr utvecklingen enligt samma mekanismer som i den klassiska modellen, men menar bara att detta i många fall inte sker i verkligheten.
Du, däremot, tror jag menar något helt annat när du pratar om en underordnad roll för urvalet där du tycks vilja frånskriva det något som helst inflytande över utvecklingen. Av någon anledning tycks du också tro att vetenskapsmän som PZ Myers ger dig stöd för den uppfattningen, men så är (som jag hoppas jag klargjort här) alltså inte fallet.
Den nya skolan mikrobiologer är mycket dåliga nyheter för ID och det är lite ironiskt att du refererar till dem med sådan entusiasm. Deras huvudsakliga tes är nämligen att mutationer inte alls tycks vara så skadliga som vi tidigare trott och att stora delar av DNAt kan experimenteras med ganska friskt.
Läs mitt inlägg igen så ser du att jag orkade spekulera kring andelen negativa, neutrala och positiva mutationer.
Nu är det ju inte helt klart vad man talar om när man säger negativa , neutrala eller positiva mutationer. Troligen menar dom i förhållande till en viss populations omgivning under en viss period och hur mutationen påverkar mängden avkomma.
Huruvida mutationen förbättrar, försämrar, förstör eller lämnar funktionen oförändrad lämnas nog ingen notis.
Om en mutation är positiv eller negativ ur ett strikt evolutionsmässigt perspektiv beror alltså på vilken plats och miljö just den populationen befinner sig på och vilka omständigheter som råder just när mutationen sker.
Och enligt mig så ger ju detta egentligen inget stöd för utvecklingen från RNA-sträng till människa.
stebe2