2014-04-12, 01:00
Medlem
Bennybjs avatar
Citat:
Du menar att man utnyttjar praktikanterna kanske och sitter och fikar medan dom får ha allt för mycket ansvar? Det är fel i så fall, och det kommer uppmärksammas. Det säger sig självt att ingen praktiserar som kan arbeta som vikarie. Det går inte riktigt ihop. Den här har väl fått praktik genom någon åtgärd, sen om det är lämpligt att en ny okänd går med barnen på dass är väl en fråga som förskolan får ta på sig.

Det här måste ju va ett skämt, var har du vart de senaste två mandatperioderna? Praktikplatser och fas 3 utnyttjas ju av kommuner för att spara pengar. Vissa har beskrivit detta som ett "smart" sätt att spara pengar. Eftersom kommunen ändå måste betala socialbidrag för dessa individer så väljer dom att låta dom jobba för dom genom praktikplatser, ofta genom parkförvaltning, men annat som i detta fall förekommer givitvis. Och nej praktikplatser ska inte vara jobb, dom ska följa med en handledare men det är inte så det funkar. Sluta va så jävla naiv och välkommen till 2014.

Och nej GM va inte fas 3 jag vet och nej alla i fas 3/med praktikplats går inte hos soc.

Edit: Punctation.
Senast redigerad av Bennybj 2014-04-12 kl. 01:03.
Citera
2014-04-12, 01:02
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så då tar du fram att han vikarierade på den här förskolan.

Det har jag aldrig påstått eller ens diskuterat. Det jag har skrivit är att praktikanter ofta får rycka in och vikariera och att det i praktiken inte innebär någon skillnad förutom att titeln ändras och att man får betalt för sina timmar. Vidare har jag gett dig en kort lektion i hur saker och ting går till i förskolans värld när det gäller vikarier eftersom du presenterat din egen fantasifulla bild av hur det fungerar. Om den aktuella pedofilen var vikarie eller praktikant struntar jag fullkomligt i...Gå och lägg dig nu.
Citera
2014-04-12, 01:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Det har jag aldrig påstått eller ens diskuterat. Det jag har skrivit är att praktikanter ofta får rycka in och vikariera och att det i praktiken inte innebär någon skillnad förutom att titeln ändras och att man får betalt för sina timmar. Vidare har jag gett dig en kort lektion i hur saker och ting går till i förskolans värld när det gäller vikarier eftersom du presenterat din egen fantasifulla bild av hur det fungerar. Om den aktuella pedofilen var vikarie eller praktikant struntar jag fullkomligt i...Gå och lägg dig nu.

Då så då va det väl ganska klart att den här mannen va på förskolan i några månader och praktiserade ingenting annat så¨som vikarie utan praktikant . Och juristen va tydlig med vad en praktikant får göra. Du trodde en massa i ett inlägg som jag besvarade. Att du arbetar och inte ens är utbildad är ju förfärligt,. Det ska vara säkert och personer med kompetens som arbetar med barn. Så det här kommer säkerligen ses över, och räcker det inte med ett belastningsregister så får man ta mer uppgifter på den som tänkt arbeta eller praktisera.

Och då undrar jag varför du för en sidodiskussion om vikarier? Han va praktikant inget annat. Så vill du diskutera det hänvisar jag till en tråd för vikarier på förskolan.
Den lektionen är skrämmande om det är så att vilken idiot som helst arbetar på förskolan.

Varenda vettig förälder kommer titta på diverse vikarier och praktikanter efter det här.
Händer det något står också förskolan ansvarig för det är också dom som har ansvaret för barnen då dom är på förskolan.
Dom mer seriösa förskolorna har förskollärare som arbetare ingenting annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 01:14.
Citera
2014-04-12, 01:13
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Då så då va det väl ganska klart att den här mannen va på förskolan i några månader och praktiserade ingenting annat så¨som vikarie eller så. Och juristen va tydlig med vad en praktikant får göra. Du trodde en massa i ett inlägg som jag besvarade. Att du arbetar och inte ens är utbildad är ju förfärligt,. Det ska vara säkert och personer med kompetens som arbetar med barn. Så det här kommer säkerligen ses över, och räcker det inte med ett belastningsregister så får man ta mer uppgifter på den som tänkt arbeta eller praktisera.

Och då undrar jag varför du för en sidodiskussion om vikarier? Han va praktikant inget annat. Så vill du diskutera det hänvisar jag till en tråd för vikarier på förskolan.

Din läsförståelse är under all kritik. Jag är examinerad och behörig. När jag VIKARIERADE var jag däremot inte färdigutbildad utan det var något jag gjorde under min utbildning och under ett kortare uppehåll i utbildningen. Sidodiskussionen drog igång för att du började påstå saker om praktikanter/vikarier som jag av egen erfarenhet vet är felaktiga. Håll truten om sånt du inte vet något om i fortsättningen så kanske du slipper obehagliga sidospår och dumstrutar.
Citera
2014-04-12, 01:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandark
Din läsförståelse är under all kritik. Jag är examinerad och behörig. När jag VIKARIERADE var jag däremot inte färdigutbildad utan det var något jag gjorde under min utbildning och under ett kortare uppehåll i utbildningen. Sidodiskussionen drog igång för att du började påstå saker om praktikanter/vikarier som jag av egen erfarenhet vet är felaktiga. Håll truten om sånt du inte vet något om i fortsättningen så kanske du slipper obehagliga sidospår och dumstrutar.

Nu vet inte jag vilken WT förskola du arbetat på, men dom jag känner till är förskollärare och rektorer.
Det finns förskolor som enbart tar in förskolelärare och inte ens barnskötare, så vad dina meriter har som påverkar detta fallet med praktikanten är helt ovidkommande. Du hade inget som säger att denna killen va vikarie heller, så vem fan bryr sig om ditt patetiska liv?
Här är det 11 barn som våldtagits av en praktikant så sluta sluddra om dina egna erfarenheter, som vikarie under din sk utbildning . Hör inte hit ens. Du kan nog se det som att praktikanten inte är riktigt frisk som begår 9 våldtäkter på några månader. Två är väl utanför skolan dessutom, så det är 11 stycken det rör sig om. Och du talar om vikarier? Tror nog föräldrarna vill veta vem fan som är på förskolorna efter detta. Och med all rätt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 01:21.
Citera
2014-04-12, 01:32
Bannlyst
Citat:
Nu vet inte jag vilken WT förskola du arbetat på, men dom jag känner till är förskollärare och rektorer.
Det finns förskolor som enbart tar in förskolelärare och inte ens barnskötare, så vad dina meriter har som påverkar detta fallet med praktikanten är helt ovidkommande. Du hade inget som säger att denna killen va vikarie heller, så vem fan bryr sig om ditt patetiska liv?
Här är det 11 barn som våldtagits av en praktikant så sluta sluddra om dina egna erfarenheter, som vikarie under din sk utbildning . Hör inte hit ens. Du kan nog se det som att praktikanten inte är riktigt frisk som begår 9 våldtäkter på några månader. Två är väl utanför skolan dessutom, så det är 11 stycken det rör sig om. Och du talar om vikarier? Tror nog föräldrarna vill veta vem fan som är på förskolorna efter detta. Och med all rätt.
Eftersom han inte tillhör dina älsklingar i HA tror du att han måste vara skyldig till allt. Det gör inte jag. Självklart ska föräldrarna veta vilka som är på förskolor. Tyvärr är det bara i din fantasivärld förskolors personal bara består av förskolelärare. Om den misstänkte varit vikarie är oklart, men det Mandark och jag visat är att han hade de formella kvalifikationerna för att bli vikarie - dvs inga alls. Hade han varit vikarie hade det inte funnits några krav på handledare, då hade han haft full tillgång till obevakad tid med barnen.
Citera
2014-04-12, 01:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Ska finnas teknisk bevisning
Enligt åklagaren har polisen bedrivit ett omfattande utredningsarbete under de dagar som gått. Teknisk bevisning ska finnas i målet.
- Det finns substans i anmälningarna. Som jag sagt tidigare ser bevisläget bra ut, säger kammaråklagare Linda Caneus.
Under helgen som kommer utredningsarbetet att fortsätta. På lördag kommer polisen att ställa upp sitt mobila polisvagn på orten.
- Vi hoppas att det kan tillföra någon form av trygghet mitt i allt det här hemska, säger Lina Isaksson Funke, informationsansvarig på polisen i Kalmar län.

http://www.expressen.se/kvallsposten/misstanks-for-tva-nya-fall-av-barnovergrepp/

21-åring tar på sig ansvar för grova våldtäkter mot barn
http://polisen.se/Aktuellt/Pressmeddelanden/Kalmar-lan/21-aring-tar-pa-sig-ansvar-for-grova-valdtakter-mot-barn/

Kommunens ambition i detta läge är att leva upp till ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Det polisiära arbetet står i fokus och kommunen strävar efter att underlätta polisens arbete.
På sikt har kommunen ambitionen att i samverkan med andra myndigheter att utreda frågan om det finns något som kunnat förhindra det inträffade.

http://www.hogsby.se/

Det bör väl ses över och då hela verksamheten. Det verkar som om personalen inte märkt ett skit, och då har han lyckats förgripa sig och grovt våldta så många barn helt utan att en enda har märkt det.
Vad jag kan se har den här kommunen inte direkt höga krav på sin barnomsorg vilket är stor skillnad på andra kommuners och förskolors krav. Det kanske är dags att se över sin verksamhet helt enkelt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-12 kl. 01:43.
Citera
2014-04-12, 02:07
Medlem
Citat:
Då så då va det väl ganska klart att den här mannen va på förskolan i några månader och praktiserade ingenting annat så¨som vikarie utan praktikant . Och juristen va tydlig med vad en praktikant får göra. Du trodde en massa i ett inlägg som jag besvarade. Att du arbetar och inte ens är utbildad är ju förfärligt,. Det ska vara säkert och personer med kompetens som arbetar med barn. Så det här kommer säkerligen ses över, och räcker det inte med ett belastningsregister så får man ta mer uppgifter på den som tänkt arbeta eller praktisera.

Den lektionen är skrämmande om det är så att vilken idiot som helst arbetar på förskolan.

Varenda vettig förälder kommer titta på diverse vikarier och praktikanter efter det här.
Händer det något står också förskolan ansvarig för det är också dom som har ansvaret för barnen då dom är på förskolan.
Dom mer seriösa förskolorna har förskollärare som arbetare ingenting annat.

Det finns få yrken i Sverige där man behöver ha någon form av legitimation (eller ev ha pågående utbildning). Ett av dem är just läraryrket och detta skulle aldrig ha hänt.

Att en 21-åring får praktisera på en förskola för att se om det är något för den, ja helt ok...i typ en vecka eller två! Vad fan gjorde han där på praktik i 4 månader?

Är det ingen som reagerar på längden av praktiken? Fast detta kan diskuteras i en annan del av FB.

Mer uppgifter ska tas fram, ev någon form av lämplighetskrav. Nu är ju detta tack gode gud en ovanlig företeelse, men ändå det ska bara inte hända. När jag började på lärarutbildningen hade vi praktik i en vecka under den första terminen, detta för att kunna bestämma sig om man valt rätt. Det borde räcka, 4 månader är helt sanslöst.

Rätt många sjuka människor kan jobba på skolor som inte ens är lärare, så som mattanter, vaktmästare, städerskor osv. De behöver också ett utdrag från belastningsregistret, men där tar det stopp.

Det största problemet är kostnaden här, det skulle kosta väldigt mycket pengar att införa diverse test osv, men ska vi offra barn för att det är dyrt? Är det lite "collateral damage"?
Citera
2014-04-12, 02:12
Medlem
vassapennans avatar
precis som föregående så känns det ytterst märkligt med 11 barn som nu påstås blivit utsatta. Ser framför mig en hel armé av hysteriska föräldrar som korsförhör sina ungar. Som vi tidigare vet kan barn fantisera ihop de mest sjuka saker ifall någon tar sig tid att lyssna.

Har också hört att folk som sitter i häktet under lång tid blir hårt psykiskt pressade och bryter ihop. Utan bevis har jag väldigt svårt och tro på att omfattningen av utsatta barn är såpass stor.
Citera
2014-04-12, 02:21
Medlem
Super.Bendtners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassapennan
precis som föregående så känns det ytterst märkligt med 11 barn som nu påstås blivit utsatta. Ser framför mig en hel armé av hysteriska föräldrar som korsförhör sina ungar. Som vi tidigare vet kan barn fantisera ihop de mest sjuka saker ifall någon tar sig tid att lyssna.

Har också hört att folk som sitter i häktet under lång tid blir hårt psykiskt pressade och bryter ihop. Utan bevis har jag väldigt svårt och tro på att omfattningen av utsatta barn är såpass stor.
Oftast är det barn och gamlingar som pratar mest sanning så tror absolut att det är så många övergrepp. GM borde ta sitt liv.
Citera
2014-04-12, 02:21
Medlem
Bennybjs avatar
Citat:

Visst låter det konstigt och det kan va som du säger att alla föräldrar anmäler och polisen tar upp alla anmälningar. Fast det kan ju också vara så att det har varit en sjuk människa som "sett ett helt smörgåsbord" framför sig av barn som inte kan säga nej. Ursäkta mitt sett att uttrycka mig men det är svårt utan att väcka anstöt.
Citera
2014-04-12, 02:28
Medlem
mrmoonlightss avatar
Det finns mycket som tyder på att förövaren själv har en ganska tragisk bakgrund. Ett solklart fall för psykvården. Det är synd att man inte fångar upp unga killar som mår dåligt innan det händer sådana här saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in