2014-03-29, 17:26
Medlem
Finskpinnes avatar
Det är ju en dokumentär om subjektiva upplevelser, så den relevanta frågan gällande objektivitet är väl i så fall om intervjusubjekten tycker att de verkligen blivit skildrade på sina egna villkor utan att filmaren har förvrängt deras uttalanden? Det kan väl endast de själva svara på.

Med tanke på folks hätska, misstroende kommentarer i tråden så betvivlar jag inte att dessa intervjusubjekt upplevt negativa erfarenheter av rasism. Personer i tråden som inte ens sett dokumentären ifrågasätter intervjusubjektens upplevelser per automatik och antyder att de ljuger. Ironiskt att det är rasister i tråden som upprörs över att bilden av Sverige som tolerant, icke-fördomsfullt land ifrågasätts.

Hela den här tråden är ju ett bevis på det finns en del svenskar som dömer svarta människor kollektivt och ser på dem med avsky och skepsis.
Citera
2014-03-29, 19:27
Medlem
MisterMGMTs avatar
Byt ut namnet "afrosvenskar" till män-, kvinnor-, invandrare-, politiker-, Annie Lööf-, Fredrik Reinfeldt-, jag-, du-... och byt sedan lite upplevelser från det som visades, så ser du att det passar alla.
Alla kan göra "offer-utsatta" dokumentärer baserat på vad man uppfattar som "dåliga upplevelser".
Citera
2014-03-29, 19:52
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Till stor del handlade programmet om "vardagsrasismen". Förutom den tveksamma storyn där kvinnan påstod att hon och hennes date blev nedslagna av ett gäng skinnhuvuden. Tveksamt om det stämmer. Måste i sådana fall varit på 80-talet för att om det hänt nyligen hade fler känt till det.

En neger berättade om att han var tvungen att klä av sig näck hos tullen pga att han var svart. Snyft snyft. Både en negerhane och negerhona ansåg att de blev diskriminerade när de skulle dejta. Det var naturligtvis rasism och inte faktumet att de inte stod högt i kurs på köttmarknaden.

Något som man fascineras över är att fyra personers relativt triviala lyxproblem får ta så pass stor plats i tv-rutan när det finns gott om människor som utsätts/har utsatts för riktig kriminalitet, förnedring och övergrepp. Dessa lyxnegrers tillvaro var till stor del pinsam att lyssna på. Kulturmarxister har innan programmet börjat redan bestämt sig för hur synd det är om negern.
Citera
2014-03-29, 20:35
Medlem
Sån jävla propaganda, Sverige kan inte vara mer toleranta än vad vi är, vi är utan tvekan det minst rasistiska landet i världen.

Åk som neger till Finland, eller som vit till Somalia, eller som tryck ihop 1 miljon svenskar i Bagdad så kan vi snacka om rasism.

Dessutom är de flesta personerna (negrerna) i filmen över 35 år, det är inte relevant vad som hände dem för 25 år sedan. Pfft.

Har jag en poäng eller är jag ute och cyklar?
Citera
2014-03-29, 20:38
Medlem
Och idioten som snackade om att hon fick mindre träffar på dejtingsidor i och med att hon klickade i att hon hade "afrikanskt ursprung" är ju helt efterbliven.

Jag tycker inte negrer är snygga, attraheras helt enkelt inte av dem, då är det självklart att jag sållar bort dem? Lika mycket som jag skulle sålla bort om man kunde fylla i Albino.
Citera
2014-03-29, 21:08
Medlem
Jag har, som svart, aldrig upplevt rasism. Aldrig. Jag är lyckligt lottad antar jag. Men jag håller med om att det är ett problem som existerar, vare sig ni tror eller ej. Jag är bara en av dem få som har sluppit detta.
Citera
2014-03-29, 21:23
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphonecracker
Och idioten som snackade om att hon fick mindre träffar på dejtingsidor i och med att hon klickade i att hon hade "afrikanskt ursprung" är ju helt efterbliven.

Jag tycker inte negrer är snygga, attraheras helt enkelt inte av dem, då är det självklart att jag sållar bort dem? Lika mycket som jag skulle sålla bort om man kunde fylla i Albino.
Det var en av mina favoriter. Påminner lite om när fetton känner sig diskriminerade för att de inte får snygga dejter.

Man undrar om hon "helt slumpmässigt" valde vita män istället för afrikaner, eller om afrikanska män hellre dejtar vita även de?

Annan favorit var han som kände sig kränkt över att bli "behandlad som ett djur" av tulltjänstemännen som letade igenom honom efter narkotika. Det lär väl aldrig ha hänt en vit människa, eller? Jävlar vilka krokodiltårar de lyckades gråta ur sig. Intressant var att många av de upplevda "kränkningarna" verkade härröra sig ur barndomsminnen. Kan väl aldrig finnas några svenskar som blivit retade under sin uppväxt. Det drabbar enbart afrikaner...

Slutsatsen verkar vara att dessa afrikaner haft det bra här i landet. De har avancerat och skaffat sig schyssta arbeten, med bra lön. Men gnällas ska det, så sett ur den synvinkeln har de assimilerat sig bra till den svenska mentaliteten. Det får man ge dem.
Citera
2014-03-30, 10:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag tycker att dokumentären lyfter viktiga aspekter men likväl missar målet. Det är vedertaget att svarta får utstå mycket rasism enkom p.g.a. sin hudfärg. Problemet är att dokumentären fokuserade mycket på subjektiva trivialiteter som att inte erhålla den förväntade uppskattning på dejtingforum.

Sedan lades fokus på att majoritetssamhället är den stora boven i dramat trots att rasism och fördomar mot svarta är utbrett bland andra minoriteter. Mina svarta släktingar har fått uppleva minst lika mycket fördomar från araber som vita.

Sedan börjar det bli tröttsamt med skuldbeläggningen av samhället i alla frågor.
Citera
2014-03-30, 11:27
Medlem
johaneses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det var en av mina favoriter. Påminner lite om när fetton känner sig diskriminerade för att de inte får snygga dejter.

Man undrar om hon "helt slumpmässigt" valde vita män istället för afrikaner, eller om afrikanska män hellre dejtar vita även de?

Annan favorit var han som kände sig kränkt över att bli "behandlad som ett djur" av tulltjänstemännen som letade igenom honom efter narkotika. Det lär väl aldrig ha hänt en vit människa, eller? Jävlar vilka krokodiltårar de lyckades gråta ur sig. Intressant var att många av de upplevda "kränkningarna" verkade härröra sig ur barndomsminnen. Kan väl aldrig finnas några svenskar som blivit retade under sin uppväxt. Det drabbar enbart afrikaner...

Slutsatsen verkar vara att dessa afrikaner haft det bra här i landet. De har avancerat och skaffat sig schyssta arbeten, med bra lön. Men gnällas ska det, så sett ur den synvinkeln har de assimilerat sig bra till den svenska mentaliteten. Det får man ge dem.

Tack för en utmärkt iakttagelse. Och ett gott skratt.

Finns massor av tillfällen i livet då en svart i en vit majoritet upplever normalt utanförskap, och vice versa. Att denne måste kämpa lite mer för att komma med.

Finns säkert obehagliga upplevelser ibland relaterade till att de råkar vara minoritet. Programmet har dock inga sådana exempel.
Lyxproblem är ett passande ord.
Citera
2014-03-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iphonecracker

Ok, så en av poängerna med propagandafilmen var alltså att vita män nu ska börja känna white-guilt eftersom vi inte gifter oss med tillräckligt många svarta damer. Men, hur är det då med asiatskor? En asiatisk debattör skrev ju för något år sedan om att det var hemskt att svenska män tar hem och gifter sig med små stackars asiatskor. Så varför är svarta kvinnor ok, men inte asiatskor? Alla dessa pk-regler gör mig snurrig i huvudet och kanske det är det som är meningen.
Senast redigerad av nationalfrontdisco 2014-03-30 kl. 12:05.
Citera
2014-03-30, 12:13
Medlem
Såna här dokumentärer ledar bara till mer rasism och problem. När svarta ser sig som offer i ett system som är gjort för vita kämpande arier så blir det lätt så att svarta med andra genetiska anlag får svårt att anpassa sig. Hela afrika lever ju av den vita mannens bistånd. Klart det sitter djupt rotat i afrikanerna att leva av vad andra producerar här med då. Och då blir det direkt kraftiga skillnader i välstånd utbildning osv mellan vita och svarta och därmed tydliga skiljelinjer i utseende rikedom och beteende.

Sverige tar emot mest människor från fattiga länder i hela världen. Vi har fullständigt urhålkat våran sjukvård skola försvar äldreomsorg landsbygd för att ha råd med denna enorma invandring. Och sen får man kastat i ansiktet att man är rasist när man betalar 50-57% skatt av allt man tjänar till negrer araber zigenare och annat pack via skattesedlen som inte har färdigheter eller kämpaglöd att klara sig i ett modern IT-/ service samhälle.
Citera
2014-03-30, 12:18
Medlem
Hemsk att höra om berättelserna i dokumentären, ingen människa ska behöva bli dåligt behandlad bara för man ser ut på ett visst sätt, sjukt!
Förstår inte alla dessa rasister, hatar ni alla personer av ett folkslag och tro, bara sådär?
Senast redigerad av Alexander7938 2014-03-30 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in