2014-04-11, 14:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag tycker att Belgrave och Weymouth är de två snyggaste CJ-modellerna. Belgrave i mocka är väl ett utmärkt vår - och sommarval?
Finns Belgrave i mocca? Jag såg inte någon sådan på hemsidan. Oavsett vilket är jag lite tveksam till mocca än så länge, men jag kanske bara behöver övertalas?

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Av de två så helt klart Selborne. Annars har doughie gett dig bra tips. Jag har själv ett par mörkbruna Weymouths som jag är mycket nöjd med.
Det som för mig talar emot både Weymouth och Belgrave är inte främst modellen utan färgen. Jag tycker de är lite mörka för att vara för senvår och sommar, och den bruna färgen finns redan i min garderob i mina Exmoor. Jag har även funderat på Audley och Lonsdale, men de känns lite väl lika mina Connaught.

Men tackar för tipsen. Kom gärna med argument för och emot mina tankar.
Citera
2014-04-11, 22:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Senaste tillskottet, ett par Vass Old English II i plum museum, F-lästen, enkel Dainite-sula. Väldigt nöjd med hur de blev. Vass gör midjan riktigt snyggt, de skär ner gummisulan lite mot sidorna så att det blir en liten välvning (ungefär som Carmina, dock så gör ju de tvärtom och lägger till material under om jag minns rätt) vilket gör att det blir lite “HAF-sole-look”. Sedan syr de ju bara avlapp i tån. Vet faktiskt inte riktigt varför, trodde att det var pga att gummit var hårt att sy i, men sedan var det nån som sa att det inte stämde, så då vet jag inte riktigt. Har ju sett att andra som handsyr avlappssömmen, som ex Bestetti, inte heller gör nån söm på gummisulade skor.
En grej som förvånar lite är att Vass klack är helt i gummi, alltså även klackbasen. Aldrig sett det förut. Blir ju lite trist när man inte kan putsa upp den, sedan återstår det att se hur funktionen är.

Lite bilder: http://imgur.com/a/hFnFF

Färgen är verkligen kanon. Förtjänar att kombineras bättre än med de där byxorna på slutet, men jag gissar att du bara ville visa hur de såg ut på (skorna alltså, inte byxorna).

Klack helt i gummi var lite märkligt, det har jag bara sett på skor som inte når upp till lägstanivån för tråden. Vore intressant att veta hur de tänkte där.
Citera
2014-04-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Färgen är verkligen kanon. Förtjänar att kombineras bättre än med de där byxorna på slutet, men jag gissar att du bara ville visa hur de såg ut på (skorna alltså, inte byxorna).

Klack helt i gummi var lite märkligt, det har jag bara sett på skor som inte når upp till lägstanivån för tråden. Vore intressant att veta hur de tänkte där.

Skor med dainitesula brukar väl ha dainiteklack i gummi?!?
Citera
2014-04-12, 00:01
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Caine
Hur uppfattar ni som gillar kvalitéskor Edward Greens skor ?
Sugen på att köpa ett par Berkeley i deras DK Oak. [/i]

Som hoodog skrev så är ju EG en av topptillverkarna inom RTW. Väldigt fina skor överlag och men en fantastisk finish, dark oak är enligt mig en av de finaste mörkbruna nyanser som finns i skovärlden.
Berkeley är en klassisk modell som funkar till allt. De flesta som säljer den gör det på läst 202 som är en klassisk rund brittisk läst vilket gör att den har ganska stor volym. Har du smala fötter blir F-vidd nog för stort. Prova innan köp.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Finns Belgrave i mocca? Jag såg inte någon sådan på hemsidan. Oavsett vilket är jag lite tveksam till mocca än så länge, men jag kanske bara behöver övertalas?

Den finns i mocka, polo suede, och är riktigt snygg. Sluta vara tveksam, mocka är fantastiskt snyggt och lättskött. Jag har alltid mocka vid dåligt väder, är de bara impregnerade så håller de sig kanonfina.
Citera
2014-04-12, 00:21
Medlem
Är det någon här som har någon sko från EG på 606 lästen? funderar nämligen på ett par Dover på 606 lästen men har inte provat den så är lite osäker. Har tidigare provat 888 med F-vidd som sitter väldigt bra, 82 och 202 sitter mindre bra.
Citera
2014-04-12, 09:31
Medlem
Hej.

Jag har ett par John Spencer Stainland II.

http://www.pediwear.co.uk/johnspencer/products/6291.php

De har skosnören som är smala och ca 120 cm långa (8 håls).

NU har ett av snörena gått av och jag har enorma problem att hitta någon som säljer långa och smala skosnören.

Kan någon hjälpa mig?
Citera
2014-04-12, 09:56
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon

Tack! Ja det var de byxorna som bars, och så ambitiös att jag byter byxor för fotona är jag inte. Därför det oftast är mina svinslitna gamla "hemmajeans" med lite stretch i som brukar vara på bilderna när jag fotar nya skor.

Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Skor med dainitesula brukar väl ha dainiteklack i gummi?!?

Ja, men här är alltså även klackbasen i gummi. Alltså den del som är mellan slitdelen på klacken och sulan, som normalt är i läder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Hej.

NU har ett av snörena gått av och jag har enorma problem att hitta någon som säljer långa och smala skosnören.

Kan någon hjälpa mig?

Googlade "120 cm waxed round shoe laces". Första två träffarna:

http://www.afinepairofshoes.co.uk/products/waxed-round-shoe-laces

http://www.mylaces.com/business-shoes-laces-120cm.html
Citera
2014-04-12, 09:56
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sg-Otto
Hej.

Kan någon hjälpa mig?
En skomakare?
Citera
2014-04-12, 16:08
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Créme 1925, vilken färg till tanfärgade skor?
Citera
2014-04-12, 18:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Créme 1925, vilken färg till tanfärgade skor?
Jag skulle satsa på 3 eller 37.
Citera
2014-04-12, 19:36
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle

Det som för mig talar emot både Weymouth och Belgrave är inte främst modellen utan färgen. Jag tycker de är lite mörka för att vara för senvår och sommar, och den bruna färgen finns redan i min garderob i mina Exmoor. Jag har även funderat på Audley och Lonsdale, men de känns lite väl lika mina Connaught.

Oj, jag missade att du främst var ute efter skor till senvår och sommar. Ok, ja då är kanske inte den mörkaste mörkbrun det allra bästa valet. Mörkbrun funkar alltid IMO, men om det är en utpräglad sommarsko du verkligen vill ha, ja då finns det bättre färger att välja bland.

Mocka gör sig jättebra på sommaren, då folk generellt sett är lite "ledigare" i sin stil. Så där tycker jag absolut du kanske ska tänka på det valet igen.

Så, för att summera, jag tror att det bästa vore om du tänker igenom exakt när du ska ha skorna och till vilken typ av klädsel. När du vet detta får du gärna återkomma - då blir det lite lättare att ge ändamålsenliga tips.
Citera
2014-04-12, 22:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Den finns i mocka, polo suede, och är riktigt snygg. Sluta vara tveksam, mocka är fantastiskt snyggt och lättskött. Jag har alltid mocka vid dåligt väder, är de bara impregnerade så håller de sig kanonfina.

Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Oj, jag missade att du främst var ute efter skor till senvår och sommar. Ok, ja då är kanske inte den mörkaste mörkbrun det allra bästa valet. Mörkbrun funkar alltid IMO, men om det är en utpräglad sommarsko du verkligen vill ha, ja då finns det bättre färger att välja bland.

Mocka gör sig jättebra på sommaren, då folk generellt sett är lite "ledigare" i sin stil. Så där tycker jag absolut du kanske ska tänka på det valet igen.

Så, för att summera, jag tror att det bästa vore om du tänker igenom exakt när du ska ha skorna och till vilken typ av klädsel. När du vet detta får du gärna återkomma - då blir det lite lättare att ge ändamålsenliga tips.
Ja, jag får nog omvärdera mocca, men den här gången blir det vanligt läder. Jag är inte ute efter något ledigt. De ska vara hyfsat formella, så det ska definitivt vara oxfords. Skorna ska fungera bra till lite ljusare kostymer är tanken, även om jag kommer att ha dem hyfsat frekvent till chinos också. Fullbrouges känns lite för ledigt, så jag är mer inne på halv- eller kvartsbrouge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in