2014-04-09, 18:08
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vad jag hört så planerar google att antingen ha nyhetsportal direkt på sajten eller en egen nyhetsförmedling typ youtube där enskilda aktörer lägger in sina nyhetslöp. Marknadsföring handlar ju om att kunden ska ha så nära till produkten som möjligt och att det ska vara enkelt. Idag tycker vi att det är för omständligt att köpa en papperstidning för att få ta del av nyheter, i morgon kommer vi att förundras över att vi sökte och klickade in oss på specifika tidningssajter. Får google en nyhetsportal direkt på öppningssidan så klickar man på den och börjar inte leta efter Aftonbladet eller DN för att få veta vad som hänt. Sker detta är det definitivt Good bye med gammelmedia.
Det är verkligen kul hur efter svensk media är när det gäller utvecklingen , som Schibstedts stora hopp Omni som gjorde det som Google news gjorde för 10 år sedan.
Citera
2014-04-10, 10:34
Medlem
lampross avatar
Print dör, webb kommer men under former som gör att de gamla mediehusen hamnar i en intäktskris. Tekniken förändras men alla fattar inte.

Hur var det Marx sa...? Var det inte något om att en revolution sker när produktivkrafterna utvecklats bortom produktionsförhållandena...?

Något sådant ser vi väl nu. Produktivkrafterna, dvs tekniken, idag = internet, utvecklas mer eller mindre av sig självt mot vad som blir en ny verklighet för oss alla. Och där kan inte produktionsförhållandena, dvs politiken, hänga med i svängarna.

Idag kan politiken i sin desperation satsa på vad den vill -- brandväggar, indoktrinera det uppväxande släktet, bedriva svart propaganda om "näthat" -- men inget hjälper. Tekniken utvecklas bortom "elitens" vilja och vi, gemene man, blir antagligen friare på kuppen.

Internet är ett verktyg för att omdana världen och befria den. Förr styrdes vi hierarkiskt uppifrån, som i en pyramid. Men nu härskar nätet och här finns inte någon topp. Här är alla punkter potentiellt lika mycket värda. Så att, till exempel: blir en knutpunkt i nätet ett informationshinder söker sig informationen nya vägar. Som idag där läsarna överger gammelmedias sajter och flockas till de mer sanningssökande nymedia-sajterna.
Citera
2014-04-10, 13:12
Medlem
GT och lokal-TV4 i Gbg sitter i gemensamma lokaler vid Kungstorget. Med anledning av TV4:s nedläggning av sina lokala redaktioner kanske man kan hoppas att Expressens ledning ser över kostnaderna för de 20-talet anställda i Gbg och tycker att det blir väl dyrt nu när de får ta alla kostnader själva.
Kanske lika bra att lägga ner den regionala editionen GT och göra populisten Boisen arbetslös?
Citera
2014-04-11, 10:11
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Tio journalister sparkade http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/04/10-av-37-journalister-sags-upp-pa-vastgota-tidningar
Citera
2014-04-11, 10:21
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Tio journalister sparkade http://www.medievarlden.se/nyheter/2014/04/10-av-37-journalister-sags-upp-pa-vastgota-tidningar

Lysande!
Citat:
Det här är sista rycket för papperstidningarna inom VGT. Det säger Marianne Carlsson, klubbordförande på Västgöta-Tidningar. Koncernen ska nu göra sig av med mer än var fjärde journalist.
(min fetning)
Marianne Carlsson sammanfattar hela denna tråd i en enda mening.
Citera
2014-04-11, 13:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Hmm, vad menar hon med "sista rycket" egentligen? Sista försöket att häva förlustsiffrorna innan nedläggning?

Eller en symbolisk "grace period" med minimal bemanning och fortsatt pappersupplaga, alltså en sorts "dödsryckning"?
Citera
2014-04-11, 13:54
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Hmm, vad menar hon med "sista rycket" egentligen? Sista försöket att häva förlustsiffrorna innan nedläggning?

Eller en symbolisk "grace period" med minimal bemanning och fortsatt pappersupplaga, alltså en sorts "dödsryckning"?
Kanske att detta är den sista nedskärningen som är möjlig att genomföra.
Att man nu hamnar på en "skeleton crew" som inte längre är möjlig att minska utan att verksamheten kollapsar helt.
Citera
2014-04-11, 14:22
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kanske att detta är den sista nedskärningen som är möjlig att genomföra.
Att man nu hamnar på en "skeleton crew" som inte längre är möjlig att minska utan att verksamheten kollapsar helt.

Jo, det framgår tydligare om man lyssnar på intervjun som artikeln bygger på
Så här kör vi ett tag och nästa steg blir att sluta trycka.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5834035&playaudi o=4916466

Av intervijun så får man känsla av hiunger games eller hela havet stormar. Några lyckiga satar lyckades få sig en stol. Den här gången.
Citera
2014-04-11, 16:23
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Jo, det framgår tydligare om man lyssnar på intervjun som artikeln bygger på
Så här kör vi ett tag och nästa steg blir att sluta trycka.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5834035&playaudi o=4916466

Intressant intervju faktiskt. Hon verkar uppriktigt bekymrad till skillnad från andra mediamuppar som hävdar att dom "satsar" så fort det ska skäras.

Citat:
Av intervijun så får man känsla av hiunger games eller hela havet stormar. Några lyckiga satar lyckades få sig en stol. Den här gången.

Bra liknelse. Grejen är att det inte finns många stolar kvar att slåss om, och musiken har börjat spela i ett rasande tempo. Det går fort nu

När kommer vi få se journalister börja slå ihjäl varandra för att få jobba gratis?
Citera
2014-04-11, 20:38
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Letade efter fler glädjande nyheter och kom över den här krönikan, http://journalisten.se/kronika/byt-drom det är lustigt hur hon drömmer tillbaka till när journalisterna kunde leva som kungar för skattebetalarnas pengar. Hon förstår inte alls att anledningen till att de har så dåligt med jobb är eftersom de börjar bli irrelevanta.
Citera
2014-04-11, 21:03
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Letade efter fler glädjande nyheter och kom över den här krönikan, http://journalisten.se/kronika/byt-drom det är lustigt hur hon drömmer tillbaka till när journalisterna kunde leva som kungar för skattebetalarnas pengar. Hon förstår inte alls att anledningen till att de har så dåligt med jobb är eftersom de börjar bli irrelevanta.

Just den här meningen från Alexandra är bra:
" - Journalist blev jag för att jag älskar att skriva, rapportera, skildra min samtids sammanhang, förmedla berättelser och möta människor."

Jag vet inte, men har hon rapporterat verkligheten på riktigt nån gång?
Jo, den här gången i " hur mycket rasism tål Sverige":

" – Jag ska också berätta för våra lyssnare runt om i landet att du står här, du är väldigt vacker, du är väldigt välklädd, du är akademiker, du är jurist, du är vit, du är kristen, du är europé och då kanske man också har en världsbild där rasismen inte är en vardaglig upplevelse, sade programledaren Alexandra Pascalidou efter att Teodorescu kritiserat programmets budskap."
Citera
2014-04-12, 19:34
Medlem
Groenmans avatar
Igår (11/4-2014) hade Göteborgs-Postens kulturchef en debattartikel med rubriken Vad händer när ekonomerna styr mediebranschen?.

I artikeln går Byström hårt åt "ekonomerna" och hans egen chef Peter Hjörne får sin släng av sleven.

Idag kontrar Peter Hjörne med artikeln Privat public service där han säger att han inte delar Gabriel Byströms analys i artikeln dagen innan, men generöst konstaterar "föga förvånande försvarar jag hans rätt att framföra dem."

Jag tycker att Hjörne är klarsynt när han säger att:

Citat:
Jodå, det kan jag och det gör jag. Gabriel Byströms analys är nämligen till stora delar felaktig. Det är inte expansion, förvärv, bonusar och aktieutdelningar som hotar journalistiken och det demokratiska samtalet utan, om något, människors förändrade medievanor.

Med internet förändrades medievärlden dramatiskt. Nya kanaler, plattformar och medieslag växte och växer fram i rasande takt. Annonsörer, läsare och tittare fick allt fler alternativ och konkurrensen ökade dramatiskt. Låt mig ge en ögonblicksbild. Av all annonsering i mobiler världen över har Google över 50 procent, Facebook cirka 17 procent, och alla vi andra i världen delar på resten. Detta är våra konkurrenter. Utan publicistiska avsikter eller verksamhet, men med stort intresse för de annonsintäkter vi har.

Hjörne vet uppenbarligen var papperstidningarnas och nyhetsmedias problem ligger. Men samtidigt är det helt uppenbart att han inte har en aning om vad han skall göra åt saken. Med ena handen dödar han sina egna papperstidningar genom att fokusera på HBTQ-mångkultur från första till sista sidan. Jag har talat med många som helt enkelt inte klarar att läsa G-P för att de är rädda för att få hjärtproblem.

För det andra så vet alltså Hjörne att det är digitala media som gäller i framtiden. Men uppenbarligen så har de ännu inte lärt sig den absolut mest grundläggande idén med webben: att länka. När man läser Hjörnes artikel där han i första stycket refererar till en debattartikel i den egna tidningen, så blir man ju intresserad av vad denne G-P:s kulturchef Gabriel Byström egentligen hade skrivit dagen innan. Finns det någon länk i Hjörnes artikel? Nä, naturligtvis inte.

Hursomhelst, de två länkade artiklarna ovan är läsvärda. De ger en inblick hur en kulturchef i en av Sveriges största dagstidningar och en majoritetsägare i en av Sveriges största mediekoncerner tänker kring pappersmedias problem och deras framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in