2014-04-11, 09:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu är det så att det inte är en allmänt accepterad uppfattning att polis och åklagare "förkastat alla andra möjligheter". Det är en käpphäst för de i tråden som tror att Kristoffer är (eller åtminstone kan vara) oskyldig. Men de flesta av oss andra anser snarare att man ägnat ovanligt mycket kraft i detta ärende åt att utreda andra spår. Det finns runt 150 sidor i FUP som bara handlar om Berg och förhållandena kring honom: förhör, kartläggningar av telefontrafik, mobilpositioneringar. Under försvinnandet spanade man på honom i en dryg vecka. Man har talat med folk som Kristoffer pekade ut som personer som kunde tänkas vilja "sätta dit honom". Man har hållit flera förhör med f.d pojkvänner till Vatchareeya. Ingenting av detta har uppenbarligen givit några indikationer på att dessa personer skulle vara inblandade, så vad ska man göra mer när vi dessutom har blodfynden och flera andra indicier?

I en stor utredning (jag är inte polis men arbetar med tillräckligt stora och komplexa utredningar själv för att våga hävda en viss expertkunskap i ämnet) så kommer man sällan eller aldrig fram till läget att "allt" är färdigutrett. Det finns inte alltid fler stenar att vända på och mer sidospår att följa. För så är verkligheten: Den grenar ut sig i alla riktningar och det finns alltid angränsande områden som det "kan" finnas intressanta saker i och andra saker som det är tänkbart att man skulle få fram lite mer och lite säkrare uppgifter om ifall man utredde lite till. Ändå måste man dra gränsen någonstans - annars blir man aldrig klar. Det känns ibland som att insikten hos vissa i tråden om detta är ganska låg.

Det säger inte ett dyft om att Berg inte kan ha varit inblandad i "Fallet Vatchareeya Bangsuan". Inte ett dugg.
Citera
2014-04-11, 10:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det säger inte ett dyft om att Berg inte kan ha varit inblandad i "Fallet Vatchareeya Bangsuan". Inte ett dugg.

Jag tillhör inte de som tror att MB själv utfört något mord eller styckning. Däremot tror jag att han upplevt att VBs hot mot familjen började växa och ville få ett slut på det hela innan bubblan sprack totalt. VB visste med säkerhet om ett antal älskarinnor till, vilket inte förbättrade situationen. Hela MBs agerande innan och efter mordet visar rätt tydligt på att någonting inte stod rätt till och att han försökt dölja något. Tror inte på slumpen med raderade sms, samtalskommunikationen. plötslig kontakt med WL och annat. Eftersom relationen MB-VB var känd inom familjen så skedde nog dessa diskussioner rätt öppet mellan AN och MB. Säkert trissade de upp varandra också. Kraven från AN var nog rätt bestämda. VB skulle bort ur deras liv.

Den personen som sedan anlände till KJs lägenhet den 4/5 hade antagligen ett eget motiv också, vilket utnyttjades. Kanske hade viss information som författats av AN/MB getts till denna person. Kanske var den personen både påverkad av droger och svartsjuk på VB. Vilket skrämde livet ur VB när hon kom till lägenheten vid 17-tiden den 4/5. Att sedan KJ varit med i det hela (mer eller mindre) ser jag som troligt. Min känsla säger att han ljuger om en hel del. Bl a de gånger han uppger att han är sjuk och att han skulle haft sex med VB. Naturligtvis finns det en orsak till att KJ ljuger och inte vill röja sin vän. Läste i Fup att det var en förhörd kille som uppgav att han trodde att KJ varit homosexuell rätt länge, men att han valde att ha relationer med tjejer som "cover". Det tror jag är sant. Denna Mart*n Något med sina kommentarer på sin FB och sedan de vettiga kommentarerna på MPS FB stämmer inte överens.

Sedan hur och när kommunikation skett till denna Något från AN/MB vet jag inte.
Citera
2014-04-11, 11:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag tillhör inte de som tror att MB själv utfört något mord eller styckning. Däremot tror jag att han upplevt att VBs hot mot familjen började växa och ville få ett slut på det hela innan bubblan sprack totalt. VB visste med säkerhet om ett antal älskarinnor till, vilket inte förbättrade situationen. Hela MBs agerande innan och efter mordet visar rätt tydligt på att någonting inte stod rätt till och att han försökt dölja något. Tror inte på slumpen med raderade sms, samtalskommunikationen. plötslig kontakt med WL och annat. Eftersom relationen MB-VB var känd inom familjen så skedde nog dessa diskussioner rätt öppet mellan AN och MB. Säkert trissade de upp varandra också. Kraven från AN var nog rätt bestämda. VB skulle bort ur deras liv.

Den personen som sedan anlände till KJs lägenhet den 4/5 hade antagligen ett eget motiv också, vilket utnyttjades. Kanske hade viss information som författats av AN/MB getts till denna person. Kanske var den personen både påverkad av droger och svartsjuk på VB. Vilket skrämde livet ur VB när hon kom till lägenheten vid 17-tiden den 4/5. Att sedan KJ varit med i det hela (mer eller mindre) ser jag som troligt. Min känsla säger att han ljuger om en hel del. Bl a de gånger han uppger att han är sjuk och att han skulle haft sex med VB. Naturligtvis finns det en orsak till att KJ ljuger och inte vill röja sin vän. Läste i Fup att det var en förhörd kille som uppgav att han trodde att KJ varit homosexuell rätt länge, men att han valde att ha relationer med tjejer som "cover". Det tror jag är sant. Denna Mart*n Något med sina kommentarer på sin FB och sedan de vettiga kommentarerna på MPS FB stämmer inte överens.

Sedan hur och när kommunikation skett till denna Något från AN/MB vet jag inte.

Slumpen ska man som vanligt vara väldigt restriktiv att tillmäta tilltro och det är närmast övertydligt i det här fallet. Tidpunkten när det hemska drabbade Vatchareeya är inte någon slump, det är sammanfallande händelser: KJ:s experimenterande med hunden som gav mersmak, familjen Bergs till synes olösliga problem med "familjehotet" Vatchareeya samt KJ:s föräldrars utlandsresa vilket gav KJ nödvändigt svängrum att realisera sin morbida dröm - att döda en människa. Och någon lämpligare att offra på det altaret än den naiva och godtrogna Vatchareeya Bangsuan fanns förmodligen inte att tillgå. Vad jag menar är ytterst intressant att få svar på är MB:s förehavanden från 16-tiden när VB enlgt moderns uppgift lämnade hemmet och fram till tiden för familjemiddagen på Per & Micke's, samt tiden efter då denna tilldragelse var över (1,5 timme). Vad upptog Bergs tid efter detta i något dygn framåt ? Vad gjorde han och vem kan intyga detta ? Alibi ? När de gäller KJ:s uppgifter om att VB spenderat e.m./kvällen tillsammans med honom inklusive en stunds oralsex tror jag inte för ett ögonblick på dessa uppgifter - jag betvivlar att Vatchareeya över huvud taget besökte KJ:s bostad och att VB skulle nedlåta sig till oralsex med KJ är bogus och påhitt. Jag tror Vatchareeya lurades in i ett fordon och fördes bort till sin mordplats där hon kan ha hållits vid liv något dygn innan hon dödades. En plats som KJ inte har någon koppling till - men väl karatetränaren och k-kompisen, Mikael Berg.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-11 kl. 12:17.
Citera
2014-04-11, 11:20
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om numret var oanvänt, eller använt på ett sätt som inte friar KJ, hade det funnits med i FUP, eftersom det styrker åtalet. Utgå inte från att alla uppgifter som saknas i FUP finns i slasken.

Man kan ännu mindre utgå från att alla uppgifter som enl vissa saknas om tex fam Berg i FUP tyder på att det inte utretts alls och inte liggeri slasken där de undersökningarna med största sannolikhet ligger. Långt från alla uppgifter om tex fam Berg hör hemma i FUP som tillhör målet mot KJ.
Senast redigerad av yoloits 2014-04-11 kl. 11:41.
Citera
2014-04-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Man kan ännu mindre utgå från att alla uppgifter som enl vissa saknas om tex fam Berg i FUP tyder på att det inte utretts alls och inte liggeri slasken där de undersökningarna med största sannolikhet ligger. Långt från alla uppgifter om fam Berg hör hemma i FUP från målet mot KJ.

Å där ligger förklaringen till deras lögner menar du?
Citera
2014-04-11, 11:51
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å där ligger förklaringen till deras lögner menar du?
Deras lögner finns så vitt jag vet med i FUP och vore det så att alla uppgifter som inte stärker målet mot KJ plockats bort vore deras lögner något som i så fall skulle plockats bort då det inte stärker målet. Anledningen till
lögnerna kan jag knappast veta, har inte rotat i slasken och kan därför inte bekräfta att förklaringen ligger där.

I detta fallet borde man ställa sig frågan: Varför ljög KJ så tungan blev svart? istället för att fundera över MB/ANs vita lögner.
Senast redigerad av yoloits 2014-04-11 kl. 12:25.
Citera
2014-04-11, 12:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man kan ännu mindre utgå från att alla uppgifter som enl vissa saknas om tex fam Berg i FUP tyder på att det inte utretts alls och inte liggeri slasken där de undersökningarna med största sannolikhet ligger. Långt från alla uppgifter om tex fam Berg hör hemma i FUP som tillhör målet mot KJ.
Det finns knappast någon utredning om MB/AN i slasken, annars hade inte advokat Olsson fått ved till sin Berg-brasa.
Citera
2014-04-11, 12:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Borde inte advokatfakturor belastas med ett "Flashback-avdrag"? Dvs att inlagor som stort sett helt baseras på resonemang som copy-pastats från Flashback inte ska gälla som underlag för ekonomisk ersättning, eftersom det inte finns någon faktisk arbetsinsats från advokaten som motiverar sådan ersättning? Frågeställningen känns klart relevant i detta fallet.

I övrigt är jag oimponerad av den nye försvararen. Varför peka ut en specifik alternativ GM? Det rimliga tvivlet hade kunnat bli större med en alt GM som inte så lätt kan avföras.

Man tycker ju att "stjärnadvokaten" själv skulle se att det fanns "hemliga" avgjutningar hos SKL av mordvapnet. Daggerspåret kom garanterat från FB-tråden. Det var väl därför inte åklagare/SKL ville släppa på "hemlighetsmakeriet". De hade ju förlorat ansiktet om lösningen hittats av privatperson på FB.
Citera
2014-04-11, 12:50
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns knappast någon utredning om MB/AN i slasken, annars hade inte advokat Olsson fått ved till sin Berg-brasa.
Någon större brasa var det knappast utan mer ett sista desperat försök till att bränna upp KJs skuld. Dessutom behöver inte utredningen om den familjen gett något av värde för Olsson heller då de är oskyldiga och därför kan det visst finnas uppgifter i slasken om dem.
Citera
2014-04-11, 12:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Någon större brasa var det knappast utan mer ett sista desperat försök till att bränna upp KJs skuld. Dessutom behöver inte utredningen om den familjen gett något av värde för Olsson heller då de är oskyldiga och därför kan det visst finnas uppgifter i slasken om dem.

Vet du detta eller tror du bara?
Citera
2014-04-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Tacka fan för att gubben är delaktig, man behöver inte känna honom för att se det. Han känner sin son kanske bäst av alla, han har tagit del av allt utredningsmaterial plus att han agerat säpo bakom KJ mellan mord och gripande och adderat ihop allt. Att då inte se att Kristoffer är skyldig, och säga att "han KAN bara inte ha gjort det" visar bristande ansvar om han inte själv har ett finger med i spelet.

Ja, jag är helt övertygad om samma sak.Har skrivit om det förut flera gånger här i tråden.

Så fort KJ har ställt till nåt jävulskap har han varit där och sopat banan. I TR säger han att han inte tyckte att KJ skulle äga en hund. "Nån som inte kan ta hand om sig själv kan inte ta hand om en hund."
När sedan "Grabben" var borta var det så jävla synd om KJ igen. Mamman säger i förhöret att de då tänkte ge honom en katt istället.Som inte behöver lika mycket tillsyn. Hur tänker man då?

Helt sjukt i mina öron. Men så här har de väl hållit på med honom genom åren, främst verkar det vara gubben som varit drivande och bestämmande.
Citera
2014-04-11, 13:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om deras oskuld visades i slasken hade inte advokat Olsson fått fyr på en tändsticka ens. Men han tände en brasa, om än otillräcklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in