2014-04-11, 09:25
  #1609
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Ni som hyllar diktaturen och skurkstaten ryssland varför flyttar ni inte tillbaka ? Försök förstå att Ryssland och Putin lever på 1800 - talet. I ryssland råder fattigdom och ingen demokrati alls. Hade Putin varit smart hade han börjat modernisera Ryssland och ingå handel och partnerskap med väst men icke. Väst bör nu låta Ukraina bli en nato medlem och om inte Ryssland börjar lyssna så är det miltär makt som gäller så får Putin lära sig en läxa. Putin kommer möta samma öde som Khadaffi.


Varför skulle vi flytta tillbaks vi har aldrig bott där. Du sväljer mediasveriges hatpropaganda mot Ryssland att det inte är en demokrati. Beror det på bögarnas situation??
Ryssland har fria val precis som vi. I vårt land är mediapropaganda och motståndet mot de som tänker annorlunda minst lika massiv som i Ryssland. Lätt att se vilket bur du är fångad i och jag har medlidande med dig

Ukraina får självklart välja sin egen väg, men de kan inte välja Nato och tro att de ska få gratis gas av Ryssland. Jag vill inte ha ännu ett sänke i EU. Men om Sverige går ur så är det okey för mig.

Av EU blir det bara utfattiga östländer kvar ingen vill dras med ner i det svarta hålet.
2014-04-11, 10:55
  #1610
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ryssland har fria val precis som vi.

I den mån de är fria ser det allt sämre ut för Putin.

http://www.interpretermag.com/putins-man-loses-to-candidate-of-united-opposition-in-russias-third-largest-city/

Problemet i ryssland är väl snarare att media inte längre är fri, så människor kan inte fatta rationella beslut. Något som i slutändan är massivt dåligt för rysslands utveckling. Lär man barn att gå mot rött och stanna på grönt kommer en massa olyckor att hända.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ukraina får självklart välja sin egen väg, men de kan inte välja Nato och tro att de ska få gratis gas av Ryssland.

Ukraina har aldrig fått gratis gas av ryssland. Ukraina får inte heller gå sin egen väg, utan ryssland lägger sig i hela tiden.

Det är i själva verket där allt börjar och slutar. Ukrainska folket vill bli av med korrupta politiker, speciellt sådana korrutpa med kopplingar till kreml eller ryska monopolföretag. Därefter vill ukraina bestämma sitt eget öde.
2014-04-11, 11:18
  #1611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
I den mån de är fria ser det allt sämre ut för Putin.

http://www.interpretermag.com/putins-man-loses-to-candidate-of-united-opposition-in-russias-third-largest-city/

Problemet i ryssland är väl snarare att media inte längre är fri, så människor kan inte fatta rationella beslut. Något som i slutändan är massivt dåligt för rysslands utveckling. Lär man barn att gå mot rött och stanna på grönt kommer en massa olyckor att hända.



Ukraina har aldrig fått gratis gas av ryssland. Ukraina får inte heller gå sin egen väg, utan ryssland lägger sig i hela tiden.

Det är i själva verket där allt börjar och slutar. Ukrainska folket vill bli av med korrupta politiker, speciellt sådana korrutpa med kopplingar till kreml eller ryska monopolföretag. Därefter vill ukraina bestämma sitt eget öde.

Dom har fått nästan gratis gas av Ryssland. Kraftigt rabatterad gas har flödat till Ukraina då Ryssland velat sett ett stabilt Ukraina som utvecklats ekonomiskt och varit vänligt sinnat till Ryssland. Summan det handlar om är cirka 50 miljarder USD subeventioner som ryska skattebetalare gått mista om då ryska gasföretag sålt gasen billigt till Ukraina istället för att sälja den på världsmarknaden till marknadspriser.

När EU och USA klev in och hotade och uppviglade i U så fick Ryssland lite att tänka på.

Det skall bli väldigt intressant o se hur EU med enorma ekonomiska problem och utebliven ekonomisk tillväxt samt enorm invandring ska sätta ekonomiska sanktioner mot Ryssland som kan exportera till Asien istället för samma priser samt att de asiatiska länderna är framtiden samtidigt som de europeiska är på enorm dekis redan utan analkande energiproblem.
2014-04-11, 11:39
  #1612
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Dom har fått nästan gratis gas av Ryssland. Kraftigt rabatterad gas har flödat till Ukraina då Ryssland velat sett ett stabilt Ukraina som utvecklats ekonomiskt och varit vänligt sinnat till Ryssland. Summan det handlar om är cirka 50 miljarder USD subeventioner som ryska skattebetalare gått mista om då ryska gasföretag sålt gasen billigt till Ukraina istället för att sälja den på världsmarknaden till marknadspriser.

Det skall bli väldigt intressant o se hur EU med enorma ekonomiska problem och utebliven ekonomisk tillväxt samt enorm invandring ska sätta ekonomiska sanktioner mot Ryssland som kan exportera till Asien istället för samma priser samt att de asiatiska länderna är framtiden samtidigt som de europeiska är på enorm dekis redan utan analkande energiproblem.

Det har varit i stort sett "världsmarknadspriser" och ryska skattebetalare har inte förlorat en massa pengar eftersom de inte får speciellt mycket av Gazprom, de mesta pengarna snor Putin och diverse oligarker och Putin snodde många miljarder av gazprom bara för OS.(!)
Gazprom är ett av de mest misskötta företagen i världen. Se nedan.
Att jag skriver "världsmarknadspriser" beror såklart på att ryssarna i stort sett har monopol på marknaden i det område de befinner sig i vilket gör prisjämförelser med i övriga världen orättvisa.
De kan inte sälja till Kina dyrare till exempel, det är överskott på gas sedan några år, tillgång och efterfrågan går inte använda för prissättning.

Europa har inget energiproblem, att man till 7% använder rysk gas beror på att man minskat kolanvändningen, vilket man kan öka igen om det behövs. Hade du följt med i tråden eller googlat lite hade du inte behövt göra bort dig.

Hur Ukraina ska klara av sin energiförsörjning har ingen svar på men få problem är olösliga.


"Russia’s natural-gas export monopoly aspired to be the world’s largest company, he said while offering up a prediction: its market value would quadruple to $1 trillion in as little as seven years.

Medvedev was off by $910 billion. Since he made that forecast, no company among the world’s top 5,000 has suffered a bigger collapse in market capitalization than Gazprom, a $154 billion plunge that’s become emblematic of the malaise that has overtaken President Vladimir Putin’s economy. The state-run company has tumbled three straight years in the stock market as it stepped up spending on everything from the Olympic games in Sochi to projects in Siberia.

“Gazprom is a champion in value destruction,” Ian Hague, founding partner of New York-based Firebird Management LLC, which manages $1.3 billion of assets including Russian stocks, said in an interview yesterday. “It’s not just Gazprom that failed to achieve its goal of increasing market capitalization. It’s Russia who failed. It failed to create an environment where state-owned companies would function as shareholder-owned entities.”

"With about $3 billion of spending earmarked for the Olympics and billions more for new gas transit routes to Europe bypassing Ukraine, Gazprom has said it doesn’t have sufficient funds to distribute more cash. The government has frozen the company’s domestic prices and increased its taxes. Ukraine, meanwhile, has fallen behind on its gas bill, racking up a debt with Gazprom that’s swelled to more than $2 billion.

The company “is not being managed as a profit-maximizing entity but rather for all sorts of other political agendas,” William Browder, the founder of Hermitage Capital Management Ltd. said in an April 1 interview."
__________________
Senast redigerad av Xelious 2014-04-11 kl. 11:44.
2014-04-11, 11:50
  #1613
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Din koll på Ryssland verkar inte vara den bästa. Ryssland har mycket handel med Väst och vissa västländer har gynnats normt av handeln med Ryssar som t.ex. Finland.
Under Putins tid så har Ryssland moderniserats och många har fått det mycket bättre. medellivslängden har förlängts med tio år kriminaliteten har minskat och demokrati finns det såklart i Ryssland även om Putin och hans parti är relativt ohotat.

Det är förbjudet att demonstrera på något sätt i Ryssland. Yttrandefriheten är kraftigt begränsad. Säger du något mot Putin upprepade gånger kan du räkna med att få besök, än värre om du försöker dig på att angripa Putin politiskt och får inflytande. Domstolarna styrs från Kreml, tycker inte Putin om dig kan har du inte en chans. Som någon sa, de som protesterar i Ukraina och vill att Ryssland tar över har inte koll på att om de försökte med liknande protester på andra sidan gränsen, säg mot Putin så skulle de få fängelse och bli väldigt otrevligt behandlade.
2014-04-11, 12:15
  #1614
Medlem
Nu verkar Ryssland uteslutas ur olika organisationer och får därmed allt mindre att säga till om i världspolitiken. Det gynnar ju oss i väst att så sker. Ryssland blir allt mer isolerat och redan nu ser man tecken på att det ryska samhället fått svårigheter i sitt umgänge med omvärlden. Det skall svida att bete sig, och agera, som Putin har gjort, annars fortsätter han i samma rännstensanda som en trotsig tonåring. Nu har Ryssland lyckats förstöra sin image för lång tid framöver och det kommer att synas i hur omvärlden investerar, ingår avtal, idkar handel mm, med Ryssland. Drar sig stora företag som GM ur Ryssland är det nog kört, även om man i dagsläget kan kränga bilar i Ryssland som inte väst vill ha på sina vägar. Så Ukrainakrisen kommer att drabba Ryssland mest om den inte löses snart, det är ju alla överens om. Ja förutom Putin och hans gäng förstås.
2014-04-11, 12:16
  #1615
Bannlyst
Ukrainska special styrkor "Alfa" har tackat nej till att storma byggnader i Doneck och Lugansk.

" Vi kommer att arbeta uteslutande inom lagens ramar. Våra förband är skapade för att fri ta gisslan och arbete mot terrorism" .

Låter som att amerikaner får sköta jobbet.
2014-04-11, 12:20
  #1616
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Dom har fått nästan gratis gas av Ryssland. Kraftigt rabatterad gas har flödat till Ukraina då Ryssland velat sett ett stabilt Ukraina som utvecklats ekonomiskt och varit vänligt sinnat till Ryssland. Summan det handlar om är cirka 50 miljarder USD subeventioner som ryska skattebetalare gått mista om då ryska gasföretag sålt gasen billigt till Ukraina istället för att sälja den på världsmarknaden till marknadspriser.

När EU och USA klev in och hotade och uppviglade i U så fick Ryssland lite att tänka på.

Det skall bli väldigt intressant o se hur EU med enorma ekonomiska problem och utebliven ekonomisk tillväxt samt enorm invandring ska sätta ekonomiska sanktioner mot Ryssland som kan exportera till Asien istället för samma priser samt att de asiatiska länderna är framtiden samtidigt som de europeiska är på enorm dekis redan utan analkande energiproblem.

Varför tar du inte och läser vad som skrivs istället för att med en dåres envisenhet upprepa samma felaktigheter hela tiden? Ryssland kan inte bara börja leverera österut hur som helst, infrastrukturen finns inte och efterfrågan är betydligt mindre än Europas. Dessutom bor över 90% av ryssarna väster om Ural och kan inte hux flux flyttas till öst. Putin är mer beroende av oss än vad vi är av honom.
2014-04-11, 12:22
  #1617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Inget av det där har de lyckats bli fullt överens om innan maidan. Inget säger att det blivit lättare efter maidan.

Nej man hade uppenbarligen inget som helst förtroende för sin egen 'soft power'. Trots succén med till.ex. Syrien och faktumet att man just visat upp ett - åtminstone på ytan - framgångsrikt OS-spektakel i Sotji.

1 - Behålla baserna på Krim enligt rådande avtal.

Avtalet som fanns var tecknat nyligen och sträckte sig flera decennier in i framtiden. Om interims-regeringen eller kommande folkvalda regering hade velat riva upp detta avtal så hade Ryssland i det läget kunnat sätta press på Kiev. Ryssland hade haft 'lagen' på sin sida så att säga - vilket faktiskt är viktigt. För att dra det till sin spets så hade Ryssland t.o.m. kunnat hota att annektera Krim i ett sådant läge (bara för att visa hur allvarligt man tar på Krim-basen) utan att det hade lett till samma ramaskri världen över. Visst, Carl Bildt och vissa andra hade säkert tagit "Ukrainas sida" no-matter-what, men alla de där länderna som lade ner sina röster i FNs generalförsamling hade nog tagit sig en extra funderare på vem som faktiskt betedde sig svinaktigt.. Så att säga.

2 - Att Ukraina inte går med i Nato.

Ungefär samma premiss som ovan. Om Putin sagt 'Ok, ni vill gå med i EU, det kan jag leva med, men går ni med i Nato ja då jävlar..' Återigen så hade det internationella avståndstagandet reducerat från att vara i praktiken mangrant till att bli en 'klick' av evigt Ryssland-skeptiska aktörer.

3 - Att etniska Ryssar i östra Ukraina behandlas väl.

En icke-fråga eftersom Ryssar inte är förföljda i Ukraina, eller i alla fall inte var det innan de började bete sig som absoluta svin.

4 - Att man får marknadspris för sin gas.

Det är väl ingen som höjt på ögonbrynen om Ryssland tar ut ett skäligt pris för sin gas i ett läge du Ukraina inte vill ingå en i en djupare allians som motiverar en rabatt. EU/IMF hade ju betalat detta, vilket man även nu kommer att göra - med skillnaden att det inte funnits på kartan för Tyskland mf. att succesivt röra sig bort från Ryskt energiberoende.

5 - Att handelsutbyte etcetera fortskrider som vanligt länderna emellan.

Givet allt det andra så är ju detta mera en självklarhet. Råder det fred och om alla parter engagerar sig i seriösa förhandlingar om sina gemensamma intressen så finns det ingen anledning till varför handelsutbytet skulle skadas.
2014-04-11, 12:23
  #1618
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Ukrainska special styrkor "Alfa" har tackat nej till att storma byggnader i Doneck och Lugansk.

" Vi kommer att arbeta uteslutande inom lagens ramar. Våra förband är skapade för att fri ta gisslan och arbete mot terrorism" .

Låter som att amerikaner får sköta jobbet.

Källa på det, på att FNs generalsekreterare säger att Ukraina inte har några gränser, och på att amerikanska negers har siktats i östra Ukraina? Börjar bli många substanslösa påståenden från din sida nu...
2014-04-11, 12:33
  #1619
Medlem
http://en.itar-tass.com/russia/727287

Putins hela brev till 18 EU-ledare. Mycket vettigt och bra upplysning om FAKTA till Xelious och andra idioter.

D-Reign/

4."Det är väl ingen som höjt på ögonbrynen om Ryssland tar ut ett skäligt pris för sin gas i ett läge du Ukraina inte vill ingå en i en djupare allians som motiverar en rabatt. EU/IMF hade ju betalat detta, vilket man även nu kommer att göra"

Men vilket svammel. Det är ju ett djävla liv nu när Ryssland vill följa avtalet från 2009 istället för att ge en massa olika rabatter (som givits utöver detta avtal) för att sponsra Ukraina. På vilket sätt hade EU/IMF betalat detta? Se brevet ovan från Putin, går det bra med betalningen från väst tycker du? Fattar du vilka summor det handlar om? Fattar du nåt?

5. Men kontentan av EU-avtalet är att Ukraina än mer kommer att översvämmas av dumpat överskott från EU samt att detta automatiskt kommer att störa Ukrainas handel med Ryssland, dvs i praktiken införs det högre tullar länderna emellan för att Ryssland vill skydda sig. Både Janukovitj och Ryssland ville ha trepartsavtal men EU kör hårt på sin linje som innebär handelshinder mellan Ukraina och Ryssland och ekonomisk kollap för Ukraina.
2014-04-11, 12:40
  #1620
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
http://en.itar-tass.com/russia/727287

Putins hela brev till 18 EU-ledare. Mycket vettigt och bra upplysning

Redan innan detta "brev" har många kommenterat att Putin verkar besatt av 1800-talet och kopierar det Tsaren sa runt 1809 om hur Europa hade varit elaka mot honom etc. Det här brevet är ännu ett exempel på Putins sinnessjukdom. Skrämmande. Bara att läsa på vad tsaren gjorde så vet man vad Putin kommer göra i Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in