Citat:
Ursprungligen postat av
fetjävel
Dom har fått nästan gratis gas av Ryssland. Kraftigt rabatterad gas har flödat till Ukraina då Ryssland velat sett ett stabilt Ukraina som utvecklats ekonomiskt och varit vänligt sinnat till Ryssland. Summan det handlar om är cirka 50 miljarder USD subeventioner som ryska skattebetalare gått mista om då ryska gasföretag sålt gasen billigt till Ukraina istället för att sälja den på världsmarknaden till marknadspriser.
Det skall bli väldigt intressant o se hur EU med enorma ekonomiska problem och utebliven ekonomisk tillväxt samt enorm invandring ska sätta ekonomiska sanktioner mot Ryssland som kan exportera till Asien istället för samma priser samt att de asiatiska länderna är framtiden samtidigt som de europeiska är på enorm dekis redan utan analkande energiproblem.
Det har varit i stort sett "världsmarknadspriser" och ryska skattebetalare har inte förlorat en massa pengar eftersom de inte får speciellt mycket av Gazprom, de mesta pengarna snor Putin och diverse oligarker och Putin snodde många miljarder av gazprom bara för OS.(!)
Gazprom är ett av de mest misskötta företagen i världen. Se nedan.
Att jag skriver "världsmarknadspriser" beror såklart på att ryssarna i stort sett har monopol på marknaden i det område de befinner sig i vilket gör prisjämförelser med i övriga världen orättvisa.
De kan inte sälja till Kina dyrare till exempel, det är överskott på gas sedan några år, tillgång och efterfrågan går inte använda för prissättning.
Europa har inget energiproblem, att man till 7% använder rysk gas beror på att man minskat kolanvändningen, vilket man kan öka igen om det behövs. Hade du följt med i tråden eller googlat lite hade du inte behövt göra bort dig.
Hur Ukraina ska klara av sin energiförsörjning har ingen svar på men få problem är olösliga.
"Russia’s natural-gas export monopoly aspired to be the world’s largest company, he said while offering up a prediction: its market value would quadruple to $1 trillion in as little as seven years.
Medvedev was off by $910 billion. Since he made that forecast, no company among the world’s top 5,000 has suffered a bigger
collapse in market capitalization than Gazprom, a $154 billion plunge that’s become emblematic of the malaise that has overtaken President Vladimir Putin’s economy. The state-run company has tumbled three straight years in the stock market as it stepped up spending on everything from the Olympic games in Sochi to projects in Siberia.
“Gazprom is a
champion in value destruction,” Ian Hague, founding partner of New York-based Firebird Management LLC, which manages $1.3 billion of assets including Russian stocks, said in an interview yesterday. “It’s not just Gazprom that failed to achieve its goal of increasing market capitalization. It’s Russia who failed. It failed to create an environment where state-owned companies would function as shareholder-owned entities.”
"With about $3 billion of spending earmarked for the Olympics and billions more for new gas transit routes to Europe bypassing Ukraine, Gazprom has said it
doesn’t have sufficient funds to distribute more cash. The government has frozen the company’s domestic prices and increased its taxes. Ukraine, meanwhile, has fallen behind on its gas bill, racking up a debt with Gazprom that’s swelled to more than $2 billion.
The company “is not being managed as a profit-maximizing entity but rather for all sorts of other political agendas,” William Browder, the founder of Hermitage Capital Management Ltd. said in an April 1 interview."