2015-01-02, 14:17
Medlem
pickelhaupts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror helt på hur man presenterar dessa känslor semantisk.

Iövrigt förstår jag inte varför du så ivrigt bemötar min kritik, när du:

1/ Själv kan skaffa dig information om att " 'gud' finns/eller finns inte"-debatten brukar gå som jag beskrivar den.

2/ Har en ... annan ... VERKLIG opposition.
Jag tar ingen hänsyn till dig bara för att du lärt dig ett ord.
Citera
2015-01-02, 14:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
Därför att jag ställer en fråga tex till goran om varför hen säger att hen är från Gud och den personen kanske kommer svara på det. Till det behöver jag inte dig till att värdera min tråd/frågeställning. Jag frågar vem jag vill om varför dom hävdar att dom kommer från Gud. Och oavsett det kommer massa svar eller inte ett endaste ynka svar så ser jag det som en win win.

Det är din sak om du vill diskutera med göran744 på dennas nivå av semantisk akrobatik.

För min del är min kritik av denna tråds förenklade frågaställninger och debatt-parametrar utagerat.
Citera
2015-01-02, 14:21
Medlem
pickelhaupts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är din sak om du vill diskutera med göran744 på dennas nivå av semantisk akrobatik.

Men vad är då problemet? Dina ord ger mig bara huvudvärk.
Citera
2015-01-02, 14:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Då är du en halvapa då? Darwins!
Människan är inte någon halvapa enligt någon som helst biologisk klassificering.
Citera
2015-01-02, 14:55
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickelhaupt
Men vad är då problemet? Dina ord ger mig bara huvudvärk.

Då kanske du inte skall debattera ett så komplext ämne.
Citera
2015-01-02, 14:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Människan är inte någon halvapa enligt någon som helst biologisk klassificering.
Darwins teorier gick ut på att människan var ett djur bland alla andra djur och att vi utvecklats från APAN.
Darwins människosyn är för mig raka motsatsen till Gud och dennes människosyn.

Om människor endast vore djur så skulle man skicka människan till läkaren för avlivning då man anser den ha gjort sitt och för dennes bästes.

En markant skillnad. Eller också har vi satt oss över alla andra djur.
Citera
2015-01-02, 15:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Människan är ett socialt djur, med primära betingelser likt däggdjur, ja.

ÖVerlevnadsmekanismen har genomgåeende visat människan som en samlare som också gärna skyddar vad som insamlats - cirkulerät systematiskt men också kan uppodla framförhållning - dock tenderar det att snabbt brytas ner redan vid väldigt ytlig diskurs som så lätt går i konflikt och därmed tar över.

Det är primatbetonat beteende.

Empati och förmågan att reflektera med konsektventanalytiskt sinne, är inget som i sig fråntar människans rovgirighet och fortsatt enögda samlingsiver.

Det går ofta runt runt runt, historiska skeenden upprepar sig ideligen. Ofta väldigt simpla markörer utgör "mervärde" i olika kretsar... när det sedan kommer ut (t.ex de olika tros-konglomeratens bästa) så visar sig en trivialitet så lättgenomskådad att gå under primitivistisk vidskepelse och i sig inte äger mervärdet, som ändå så idogt hävdas.

T.ex gudshävden. Att stå närmre-gud.. om... och under... dessa och dessa villkor... rätt primitivt faktiskt.

Att tilläggas, människor är olika utvecklade. Kollektivt genomförda paradigmer accepteras självklart inte av alla... inte minst utifrån olika ork. Varför man socialt får ha överseende med bl.a religionsfrihetsviljan... att mynta precis vad som ger bäst intäkter åt resp.auktoritets-skikt. Att förvaltas där... det vore en känslomässigt smärtsam förlust.. att behöva för öppen ridå erkänna att man "leker" med känslor, s.k utpressningstendenser som ser olika ut i olika religioners uppbyggnad och motiv.
Citera
2015-01-02, 15:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Darwins teorier gick ut på att människan var ett djur bland alla andra djur och att vi utvecklats från APAN.
Darwins människosyn är för mig raka motsatsen till Gud och dennes människosyn.

Om människor endast vore djur så skulle man skicka människan till läkaren för avlivning då man anser den ha gjort sitt och för dennes bästes.

En markant skillnad. Eller också har vi satt oss över alla andra djur.
Halvapan är en äldre benämning för en underordning till primaterna.
Det var det han anmärkte på.
Vi tillhör släktet människoapor.
Citera
2015-01-02, 16:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Halvapan är en äldre benämning för en underordning till primaterna.
Det var det han anmärkte på.
Vi tillhör släktet människoapor.
Jag delar inte den synen med dig. Du får gärna tillhöra människosläktet människoapor om du vill.
Jag tillhör GUD, Adam och Eva och människosynen i den tron.
Ser mig som en människa och inte ett djur.
Citera
2015-01-02, 16:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag delar inte den synen med dig. Du får gärna tillhöra människosläktet människoapor om du vill.
Jag tillhör GUD, Adam och Eva och människosynen i den tron.
Du tillhör släktet Homo Stultus.
Så du har helt rätt du är av en annan ras.

Citera
2015-01-02, 16:36
Medlem
Citat:

Då är väl djuren också människor i så fall. Vi tillhör ju alla samma livets träd, olika förgreningar bara.
Citera
2015-01-02, 16:47
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Då är väl djuren också människor i så fall. Vi tillhör ju alla samma livets träd, olika förgreningar bara.

Det är sedan länge konstaterat. "Djuren är väl också männskor? Ja, det är just va dom e!"

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=UfrkKqu7OVs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in