2014-04-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Haha jo, det är väl den vägen jag hade tänkt att gå om det "skiter" sig. Jag tror väl dom flesta eller hoppas är chill med det.

Jo men precis, det blir ju ingen provkörning utan bara sittning och köp isåfall helt enkelt.

Antar att du menar snutar i tjänst och inte lediga? Lediga snutar får väl ändå inte ingripa då dom är vanliga civila då vad jag vet.

Iaf. här i Stockholm brukar snutar i tjänst handla på Handelsboden.
När jag stått bredvid dem har jag hört något om tjänsterabatt talas om.
Ibland har tydligen stationen betalat hjälmar. Vad jag förstått då poliserna talade om att hjälmen inte fick kosta för mycket för att gå igenom på fakturan/kvittot till stationen.

M.a.o. Inte direkt ovanlig att snutar i tjänst besöker MC butikerna av eget intresse. OM de fattar misstankar. Eller om de bara vill komma fram och prata om fin hoj. Så kan det ena ge det andra.
Bara ett tips att kolla läget före du drar iväg på hojen.
Annars får du kolla tillbehörsavdelningen före du åker.

Snutar som inte är i tjänst har också en rättighet och en skyldighet att ingripa om de blir medveten om ett brott. Så snacka inte med okända personer.
Jag tycker inte ens du behöver nämna kortet till säljaren. Finns en del som gärna leker polis själva och ser sig som duktiga.
Är du klantig och han frågar, säg att självklart har du körkort. Men det är nytt och du känner dig nervös med första egna cykeln. Säg att du behöver bekanta dig med cykeln och varva ned.
Du kan säga att tyvärr missade du ta med körkortet p.g.a. nervis. Men du har idkort eller pass OM polisen vill kolla. Alltså, det är vad du säger.

Det går hem 100%.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-04-11 kl. 09:39.
Citera
2014-04-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Iaf. här i Stockholm brukar snutar i tjänst handla på Handelsboden.
När jag stått bredvid dem har jag hört något om tjänsterabatt talas om.
Ibland har tydligen stationen betalat hjälmar. Vad jag förstått då poliserna talade om att hjälmen inte fick kosta för mycket för att gå igenom på fakturan/kvittot till stationen.

M.a.o. Inte direkt ovanlig att snutar i tjänst besöker MC butikerna av eget intresse. OM de fattar misstankar. Eller om de bara vill komma fram och prata om fin hoj. Så kan det ena ge det andra.
Bara ett tips att kolla läget före du drar iväg på hojen.
Annars får du kolla tillbehörsavdelningen före du åker.

Snutar som inte är i tjänst har också en rättighet och en skyldighet att ingripa om de blir medveten om ett brott. Så snacka inte med okända personer.
Jag tycker inte ens du behöver nämna kortet till säljaren. Finns en del som gärna leker polis själva och ser sig som duktiga.
Är du klantig och han frågar, säg att självklart har du körkort. Men det är nytt och du känner dig nervös med första egna cykeln. Säg att du behöver bekanta dig med cykeln och varva ned.
Du kan säga att tyvärr missade du ta med körkortet p.g.a. nervis. Men du har idkort eller pass OM polisen vill kolla. Alltså, det är vad du säger.

Det går hem 100%.

Ja precis - bra att kolla läget som du säger. Man får hålla en låg profil helt enkelt.

Mest nervös är man ju över resan hem, inte just att bli stoppad av poliser utan mest att få hojen hem oskadd, man får ju åka igenom mindre vägar och så men även det är ju trafikerat av bilar och sådant. Det är väl mest styrningen som man inte känner sig riktigt 100% hemma på då det var ett tag man satt på ett 2-hjuligt fordon

Grymma tips så stort tack till dig
Citera
2014-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Ja precis - bra att kolla läget som du säger. Man får hålla en låg profil helt enkelt.

Mest nervös är man ju över resan hem, inte just att bli stoppad av poliser utan mest att få hojen hem oskadd, man får ju åka igenom mindre vägar och så men även det är ju trafikerat av bilar och sådant. Det är väl mest styrningen som man inte känner sig riktigt 100% hemma på då det var ett tag man satt på ett 2-hjuligt fordon

Grymma tips så stort tack till dig

Tänk på att inte dra iväg i hastighet. Det vanligaste man missar på, är att man är för stel när man lutar cykeln i kurvor. Som en följd hamnar du på fel sida av vägen eller i diket.

Håll igen hastigheten tills du får riktig vana. Jäkligt lätt att överskatta sin egen förmåga i början. Kan bara vara tydlig. Håll igen på hastigheten hela vägen hem, även om det känns löjligt och "the devil inside you" vil känna vad cykeln klarar.
Håll på dig. Du vinner på det.
Citera
2014-04-11, 10:03
Medlem
I min ungdom körde jag själv motorcykel ända sedan barnsben upp till jag hade tagit fulla KK med BCDE. Insåg det skulle bli för dyrt att förlora kortet och ta om allt.
Så jag skaffade MC kortet sist av allt, trots att det var det första jag började köra.

Så jag kan ju inte moralisera över vad du vill göra.

Ta det riktigt piano bara, så du inte ställer till med något. Du vill ha bra sommar och inte skrot att ta hand om plus gips eller värre.
Citera
2014-04-11, 10:12
Bannlyst
att fråga om körkort är inte att moralisera , körkort skaffar man sej ju för att kunna hantera sin hoj och inte för att slippa va rädd för polisen !!! ps. finns även många med körkort som jag ej skulle låna ut min hoj till då det är stor risk att vederbörande gör nått riktigt dumt ......
Citera
2014-04-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
att fråga om körkort är inte att moralisera , körkort skaffar man sej ju för att kunna hantera sin hoj och inte för att slippa va rädd för polisen !!! ps. finns även många med körkort som jag ej skulle låna ut min hoj till då det är stor risk att vederbörande gör nått riktigt dumt ......

Ha, lika för mig. Fick mitt kort 1984, 1983 för de övriga behörigheterna. Kört sedan före dess. Sporthojar fram tills nuvarande sportourer.
Min kusin tog kortet många år före mig och kört lika länge. Fortfarande idag sliter han på sin gamla GPZ1100R.

Men, aldrig i livet jag lånar ut min cykel till honom. Jag skulle få frossa och illamående av oro.

Jag för min del. Hade jag bott närmare Linköping eller annan trevlig ort med en bana. Skulle tillbringat i princip all min fritid där.
MC körningen har aldrig förlorat sin tjusning under alla dessa år.
Citera
2014-04-11, 10:29
Bannlyst
har kört sporthoj och de olika Suzukis R sedan 1986 , inte tröttat nått heller, började med gsx750r -85a och äger och nyttjar bland annat en sådan än i dag
Citera
2014-04-11, 10:45
Medlem
Jag är Yamaha frälst förutom min moppe som var en Suzuki . Har tittat på många andra märken, men alltid trillat dit på en ny Yamaha.

Min FJR har 5000mil på mätaren nu och har inte ångrat det köpet en sekund. MEN, nog sneglar jag på en R1'a att komplettera med. Runt 2005 skulle vara lagom. Gärna samma färgsättning som min FJR.
Eller nya BMW nu när de moderniserat sig. Har inte provat dem ännu. Blir förhoppningsvis denna sommar. Tror de har demo cyklar på AVA MC, annars får jag leta någon som har. BMW i Solna har ju slutat sälja MC.
Citera
2014-04-11, 10:50
Bannlyst
jo Yamaha går bra , polka r1an med kortsving från 98 är en rolig maskin gillar snabbstyrda hojar då de bara gör sitt jobb när de ska
Citera
2014-04-11, 11:09
Medlem
Klart du kan köpa hojen utan körkort. det är inte det som är problemet.
1. du köper hojen, köper du av en handlare är den avställd, av en privatperson så kan det vara antingen eller. men ni gör ett ägarbyte i samband med köpet.

2. du ställer på hojen.

3. om du vill undvika att betala en nätt avgift till trafikförsäkringsföreningen måste du försäkra den.
( vilket kostar ganska mycket guld om du inte har körkort)

det är ganska dumt att ge sig ut i trafiken med en hoj som är avställd, oförsäkrad och utan körkort...
risken finns att du får vänta ganska länge på kortet om något skulle hända...
Citera
2014-04-11, 11:23
Medlem
Att en hoj är dyrare att försäkra för en utan körkort är oftast sant. En del bolag tittar enbart på åldern och inte körkortsinnehavet.

Nya förare brukar jag rekommendera att köpa fullstor hoj i den kategori man gillar, man lite äldre. Bara för att hamna på rätt peng i försäkringen.

Nu vet vi inte om TS har löst försäkringsfrågan på annat sätt, eller om han hittat en cykel han har råd med i försäkringen.
Inget bolag eller säljare kommer att nobba försäkring och de frågar inte efter körkort heller. De ger bara en premie som svar tillbaks när man gett regnummer och personnummer.
Citera
2014-04-11, 12:08
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Att en hoj är dyrare att försäkra för en utan körkort är oftast sant. En del bolag tittar enbart på åldern och inte körkortsinnehavet.

Nya förare brukar jag rekommendera att köpa fullstor hoj i den kategori man gillar, man lite äldre. Bara för att hamna på rätt peng i försäkringen.

Nu vet vi inte om TS har löst försäkringsfrågan på annat sätt, eller om han hittat en cykel han har råd med i försäkringen.
Inget bolag eller säljare kommer att nobba försäkring och de frågar inte efter körkort heller. De ger bara en premie som svar tillbaks när man gett regnummer och personnummer.
Om det händer något och föraren är körkortslös så lär det finnas ett villkor i försäkringen som gör att försäkringsbolaget inte behöver betala ut ersättning annat än det som täcks av vanlig trafikförsäkring (dvs skador på andras fordon).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in