Citat:
Ursprungligen postat av
mixchemical
Haha jo, det är väl den vägen jag hade tänkt att gå om det "skiter" sig. Jag tror väl dom flesta eller hoppas är chill med det.
Jo men precis, det blir ju ingen provkörning utan bara sittning och köp isåfall helt enkelt.
Antar att du menar snutar i tjänst och inte lediga? Lediga snutar får väl ändå inte ingripa då dom är vanliga civila då vad jag vet.
Iaf. här i Stockholm brukar snutar i tjänst handla på Handelsboden.
När jag stått bredvid dem har jag hört något om tjänsterabatt talas om.
Ibland har tydligen stationen betalat hjälmar. Vad jag förstått då poliserna talade om att hjälmen inte fick kosta för mycket för att gå igenom på fakturan/kvittot till stationen.
M.a.o. Inte direkt ovanlig att snutar i tjänst besöker MC butikerna av eget intresse. OM de fattar misstankar. Eller om de bara vill komma fram och prata om fin hoj. Så kan det ena ge det andra.
Bara ett tips att kolla läget före du drar iväg på hojen.
Annars får du kolla tillbehörsavdelningen före du åker.
Snutar som inte är i tjänst har också en rättighet och en skyldighet att ingripa om de blir medveten om ett brott. Så snacka inte med okända personer.
Jag tycker inte ens du behöver nämna kortet till säljaren. Finns en del som gärna leker polis själva och ser sig som duktiga.
Är du klantig och han frågar, säg att självklart har du körkort. Men det är nytt och du känner dig nervös med första egna cykeln. Säg att du behöver bekanta dig med cykeln och varva ned.
Du kan säga att tyvärr missade du ta med körkortet p.g.a. nervis. Men du har idkort eller pass OM polisen vill kolla. Alltså, det är vad du säger.
Det går hem 100%.