2014-04-10, 19:04
Medlem
Tja!

Försökt googla mig till men, vad finns det för regler om några som säger att handlar inte får sälja till folk utan körkort för fordonet? Tänkte kolla på lite MC imorgon hos handlare för ett ev. köp men vill ju även kunna köra den därifrån isåfall.

Uppenbarligen har jag ju inte körkort för hojen, utan ska ju övningsköra med den också. Vet ju alternativet att låta en kompis köra hem den men jag måste ju oavsett köpa den och vill helst köra den också då det blir knivigt att få polaren att köra hem den.
Citera
2014-04-10, 19:16
Medlem
Klart du kan köpa den utan körkort, hur du ska få hem den angår ju inte dom.
Citera
2014-04-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Klart du kan köpa den utan körkort, hur du ska få hem den angår ju inte dom.

Nej precis, men vet ju hur folk vill leka moraltanter - eftersom MCn är ju upp till dom att sälja liksom.
Citera
2014-04-10, 19:30
Medlem
Varför skulle en polare med mc-kort inte kunna provköra den och köra hem den?
Citera
2014-04-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Varför skulle en polare med mc-kort inte kunna provköra den och köra hem den?

Dels jobbar vi om varandra när han är i Stockholm, men just nu är han bortrest tills typ juli. Så därför.
Citera
2014-04-10, 19:37
Medlem
kolla med handlaren om det är möjligt att få den hemkörd? som hemleverans liksom!
Citera
2014-04-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EchoAlfa
kolla med handlaren om det är möjligt att få den hemkörd? som hemleverans liksom!

Jag bor typ 15min ifrån handlaren, med bil så jag vill ju helst köra hem den - onödigt att betala för leverans när jag bor så nära känner jag.

Som sagt, frågan är ifall handlaren kan vägra sälja till mig pga avsaknaden av kort pga regler/lagar eller om det enbart är moral som kan hindra.
Citera
2014-04-10, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Jag bor typ 15min ifrån handlaren, med bil så jag vill ju helst köra hem den - onödigt att betala för leverans när jag bor så nära känner jag.

Som sagt, frågan är ifall handlaren kan vägra sälja till mig pga avsaknaden av kort pga regler/lagar eller om det enbart är moral som kan hindra.

Säg att du tar den på bilsläp då, och när du har skrivit på papprena och äger den så kör du bara hem den. Vad ska dom göra?
Citera
2014-04-10, 19:43
Bannlyst
kör raka puckar om han frågar , att han frågar är för att kolla att du kan hantera hojen så du inte kör i hjäl dej vid första vägbyte ........ lycka till med en trevlig hobby Med vänlig hälsning racedog
Citera
2014-04-10, 19:54
Medlem
Det är bara om du vill provköra en hoj som du måste visa körkort. Av naturliga skäl.

Köper du en cykel finns inga skäl. Frågar han efter ett så kan du säga att du glömde den hemma.
Betala, fyll i ägarbytespapper.
Ta cykeln och åk hem.

Kolla gärna så att inte snutarna är där för att handla hjälm till sig själva eller liknande.

Man får både köpa och äga motorcyklar utan körkort. Det är köra dem man inte får.
Citera
2014-04-10, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
kör raka puckar om han frågar , att han frågar är för att kolla att du kan hantera hojen så du inte kör i hjäl dej vid första vägbyte ........ lycka till med en trevlig hobby Med vänlig hälsning racedog

Haha jo, det är väl den vägen jag hade tänkt att gå om det "skiter" sig. Jag tror väl dom flesta eller hoppas är chill med det.

Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Det är bara om du vill provköra en hoj som du måste visa körkort. Av naturliga skäl.

Köper du en cykel finns inga skäl. Frågar han efter ett så kan du säga att du glömde den hemma.
Betala, fyll i ägarbytespapper.
Ta cykeln och åk hem.

Kolla gärna så att inte snutarna är där för att handla hjälm till sig själva eller liknande.

Man får både köpa och äga motorcyklar utan körkort. Det är köra dem man inte får.

Jo men precis, det blir ju ingen provkörning utan bara sittning och köp isåfall helt enkelt.

Antar att du menar snutar i tjänst och inte lediga? Lediga snutar får väl ändå inte ingripa då dom är vanliga civila då vad jag vet.
Citera
2014-04-10, 20:38
Medlem
Avva66s avatar
Inga problem alls, han vill ju bara sälja en hoj till dej.
Vad vet han, du kanske håller på med körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in