2014-04-10, 22:15
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Kikar på veckans avsnitt nu. Vill minnas att sambon, efter senaste avsnittet, kläckte någon kommentar i stil med "Kissie har ju varit precis likadan". Någon som har koll på om det stämmer? Sambon menar på att Kissie har ju använt sin blogg till att spy galla över annat folk. Vilken mina Aschan gått på isåfall.

Jo det har behandlats tidgare i tråden. Hon verkar vara ett litet svin. Hon ska tydligen varit med på något tv-program och blivit mobbad av två andra bloggerskor. Kenzo/kanze whateverf fjortis namn och blondibella var det som höll i det tror jag. Det var någon hämd för att kissie varit elak mot dom. Sikket jävla drama...borde finnas på youtube.

Jag tycker dock att det är väldigt överdrivet att bli utsatt för det hon blev, med att komma hem till henne och vandalisera. Det är över gränsen, skriv och bete er hur ni vill, men håll det på nätet!
Citera
2014-04-10, 22:26
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jo det har behandlats tidgare i tråden. Hon verkar vara ett litet svin. Hon ska tydligen varit med på något tv-program och blivit mobbad av två andra bloggerskor. Kenzo/kanze whateverf fjortis namn och blondibella var det som höll i det tror jag. Det var någon hämd för att kissie varit elak mot dom. Sikket jävla drama...borde finnas på youtube.

Jag tycker dock att det är väldigt överdrivet att bli utsatt för det hon blev, med att komma hem till henne och vandalisera. Det är över gränsen, skriv och bete er hur ni vill, men håll det på nätet!
Jaså, jag kanske borde eftersökt diskussion i tråden innan jag började babbla. Hursomhelst så verkar sambon varit spot on där alltså.

Håller helt med dig att det är över gränsen.
Citera
2014-04-10, 23:28
Medlem
haxxarmannens avatar
Aschberg påstår ju alltid att han kan leda det i bevis. Stämmer verkligen detta? Har han kollat upp IP adress och kopplat till användaren via ISPn? Är inte det ett brott mot PUL om man inte är misstänkt för brott? Dessutom får väl inte vem som helst begära ut vem som sitter bakom vilken IP adress? Sen så funderar jag på det här Peter sa, kan han verkligen bevisa att det är Peter som suttit bakom datorn? Så länge han inte erkänner. Är inte orolig, bara fruktansvärt juridikintresserad!
Citera
2014-04-10, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av haxxarmannen
Aschberg påstår ju alltid att han kan leda det i bevis. Stämmer verkligen detta? Har han kollat upp IP adress och kopplat till användaren via ISPn? Är inte det ett brott mot PUL om man inte är misstänkt för brott? Dessutom får väl inte vem som helst begära ut vem som sitter bakom vilken IP adress? Sen så funderar jag på det här Peter sa, kan han verkligen bevisa att det är Peter som suttit bakom datorn? Så länge han inte erkänner. Är inte orolig, bara fruktansvärt juridikintresserad!

Nej det har han inte gjort.

Däremot är i stort sett allt material i programmet från något av följande;

Någon reporter/skribent/whatever på Aftonbladet/Expressen som har blivit "näthatad", eller personer som de kunnat 'bevisa' skrivit vissa saker via Disqus som fick e-mail adresserna utläckta, med andra ord "Bruden58" användarnamnet som exempel kunde de sedan spåra till en viss person genom att det i det fallet exempelvis kanske är en Anna Svensson som skrivit, och att hon då angett sin e-mail adress "anna.svensson58@gmail.com" som registrerad e-mail adress.

I övrigt är det välkända personer och bloggare och sådant som kommer vara med, och folk som varit rasistiska osv på nätet, då nästan uteslutande spårade via Disqus. Sen så är det ju personer som har twitterkonton med flera tusen kommentarer som har blivit uthängda.

Utöver detta är det ju såklart undantagsfall som med Hult Hatar men i det stora hela är det som jag precis skrev.

Att någon random på Flashback skulle bli uthängd för sin tråd om invandrare eller att någon varit elak mot någon tjej på någon dejtingsida och sagt något elakt är det ju otroligt liten risk för att det kommer med i programmet.

Vill därför be er alla som läser den här tråden och är så grovt oroade att ni ska bli uthängda, jag skriver som så många gjort tidigare, sluta oroa er, det finns flera miljoner människor i Sverige och och det är större risk att du blir överkörd imorgon än att du hamnar i programmet.
Senast redigerad av LuckyFifaPacks 2014-04-10 kl. 23:51.
Citera
2014-04-11, 00:08
Medlem
zorzes avatar
Ja alltså,smärttröskeln höjs hela tiden och ord ändrar betydelse.

Att skriva "jävla hora" och "jag ska mörda dig" är mer skrivet med glimten i ögat.

Ingen som skriver det, menar det i praktiken.

Det är mer "jävla skit" "din dumma jävel"

Men det är klart,har man någon "bokstavskombination" så kanske man tar det bokstavligt.
Citera
2014-04-11, 03:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyFifaPacks
Att någon random på Flashback skulle bli uthängd för sin tråd om invandrare eller att någon varit elak mot någon tjej på någon dejtingsida och sagt något elakt är det ju otroligt liten risk för att det kommer med i programmet.

Vill därför be er alla som läser den här tråden och är så grovt oroade att ni ska bli uthängda, jag skriver som så många gjort tidigare, sluta oroa er, det finns flera miljoner människor i Sverige och och det är större risk att du blir överkörd imorgon än att du hamnar i programmet.

Flashback har inte och kommer aldrig att lämna ut IP-nummer oavsett vem som frågar. Kan vara värt att notera det eftersom det trots allt verkar finnas en del oro.
Citera
2014-04-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfonzzzo
Jag vet att det är hon, hur hade du själv reagerat om du var med i trolljägarna? haha, jag bor i samma ort som henne och hon har gjort liknande saker här till folk med.
Bullshit,jag vet att hon blev kallat Hitlers hora, tysk svin,Nazibarn, Hitlerbarn mm i flera år i det fina Lerum/Gråbo !
Citera
2014-04-11, 08:22
Medlem
haxxarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyFifaPacks
Nej det har han inte gjort.

Däremot är i stort sett allt material i programmet från något av följande;

Någon reporter/skribent/whatever på Aftonbladet/Expressen som har blivit "näthatad", eller personer som de kunnat 'bevisa' skrivit vissa saker via Disqus som fick e-mail adresserna utläckta, med andra ord "Bruden58" användarnamnet som exempel kunde de sedan spåra till en viss person genom att det i det fallet exempelvis kanske är en Anna Svensson som skrivit, och att hon då angett sin e-mail adress "anna.svensson58@gmail.com" som registrerad e-mail adress.

I övrigt är det välkända personer och bloggare och sådant som kommer vara med, och folk som varit rasistiska osv på nätet, då nästan uteslutande spårade via Disqus. Sen så är det ju personer som har twitterkonton med flera tusen kommentarer som har blivit uthängda.

Utöver detta är det ju såklart undantagsfall som med Hult Hatar men i det stora hela är det som jag precis skrev.

Så personerna som är med är alltså så jävla efterblivna att de skriver sin egen mejladress? Då förtjänar de fan att åka fast....

Det jag menar är att de aldrig skulle kunna bevisa att det är just den personen som skrivit. Om man följer principen "utom all rimlig tvivel" så kan han bara beskylla en kompis som varit hemma hos honom och kompisen skyller tillbaka vilket gör det hela omöjligt att lösa. Som du sa är ju Hult Hatar annorlunda även här då han lagt upp filmer på sig själv.

Som sagt jag är inte orolig
Citera
2014-04-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Att skriva "jävla hora" och "jag ska mörda dig" är mer skrivet med glimten i ögat.

Men det är klart,har man någon "bokstavskombination" så kanske man tar det bokstavligt.

Att skriva "jävla hora" och "jag ska mörda dig" till någon som inte är i den egna kompiskretsen ser jag inte som acceptabelt. Det är helt okej om du pratar till någon polare på det viset, som är med i jargongen, men skulle du någonsin skriva det till mig, en helt oinsatt person, som inte har någon som helst koppling till dig, då skulle jag polisanmäla det. Ingen förtjänar att bli talad till på det viset.

I Kissies fall så är det jag stör mig på att man ger sig på släkt och vänner, beger sig hem till henne och klottrar vedervärdiga saker på hennes ytterdörr och även skriver förolämpande saker om hennes ursprung. Det är inte okej. Det spelar liksom ingen roll vad Kissie har gjort, hennes familj ska inte behöva ta sånt. Man är skyldig till sina egna handlingar, men ingen annan ska behöva bli medskyldiga, bara för att man är släkt med en människa.
Citera
2014-04-11, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Öh va? Har inte deltagit i diskussionen i denna tråd tidigare men jag måste ändå fråga dig vad det är för människor du umgås med? Vad är det i för kretsar som det anses fullt normalt att människor säger "jävla hora" till varandra med glimten i ögat?! Du har säkert rätt i att språket ändras kontinuerligt och vad som tidigare var att beteckna som grovt kan med i viss mån normaliseras men det betyder att det nu är helt okej att "med glimten i ögat" kalla tjejer för jävla hora anser jag. Vad som kanske har spelat in här också är invandring från MENA-länder där man oftare använder könsord som svordomar men det låter fortfarande bedrövligt när det sägs på svenska och jag ser ingen anledning till att vi svenskar ska ta efter ett sådant oskick.
Citera
2014-04-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi
Kikar på veckans avsnitt nu. Vill minnas att sambon, efter senaste avsnittet, kläckte någon kommentar i stil med "Kissie har ju varit precis likadan". Någon som har koll på om det stämmer? Sambon menar på att Kissie har ju använt sin blogg till att spy galla över annat folk. Vilken mina Aschan gått på isåfall.

Det är väl något hon nämnde lite snabbt i programmet med? Att hon varit ung och kanske inte tänkte före hon skrev i vissa fall. Man lär så länge man lever, och även om jag tycker att hon skrivit hemska saker tidigare betyder inte det att hon är samma person nu som när hon var sexton. Det säger väl sig självt?

Jag har alltid avskytt bloggare som spridit hat och använt sig av kränkningar för att bli populära, så jag tycker dock att Kissie borde ta ansvar för den hon en gång varit och be offentligt om ursäkt till de personer hon återkommande har förolämpat. Men det betyder ju inte att folk får bete sig hur som helst mot henne och begå lagbrott för att visa sitt hat mot henne?

Hult Hatar-killen förtjänar heller inte att bli förföljd och kränkt enbart för att han spridit hat mot andra människor. Däremot tycker jag att en konfrontation likt den Aschberg gav honom var välförtjänt.
Citera
2014-04-11, 10:24
Medlem
Torsuss avatar
Jag är mycket tveksam mot denna typ av journalistik. Jag radar upp det punktvis:

1) Ofta handlar det om psykiskt sjuka personer som håller på med sådant här. En vacker dag
kan det bli en mycket obehaglig stämning som uppstår.

2) Om han anser att polisväsendet inte räcker till så är det väl för tusan inte HAN som ska gå omkring
och leka sheriff?

3) Att spåra upp personer på internet är inte helt vattentätt. En vacker dag kommer han att hoppa på
en helt oskyldig person.

4) Skadeståndskravet...han bröstar upp sig ordentligt när han säger:

Citat:
Den som drabbats kan sätta dit näthatarna med lagliga och billiga medel. Genom att skicka skadeståndskrav till dem och - om de inte betalar - dra dem inför domstol. I ett tvistemål kan man få dem dömda att betala skadestånd för brotten.
Sådant svider!

Tja, du Robban...Att hänga ut folk på TV sådär skulle också kunna uppfattas som ofredande. Är du inte rädd för att någon svarar tillbaka med samma mynt och drar DIG inför domstol? Hur mycket kommer det att svida?

Vidare skriver du:

Citat:
Man måste inte vara jurist för att kräva skadestånd eller dra en plågoande inför domstol. Man kan få gratis hjälp av den ideella stiftelsen Juridikinstitutet, som drivs av professor Mårten Schultz och ett gäng unga jurister. www.juridikinstitutet.se. Lätt som en plätt!

Tja, tack för det tipset! Det kan användas mot dig också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in