2014-04-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Förmodar att du menar matte 3c (motsvarande matte C). Hoppas du läser denna kurs genom ett helt år för jag läser den nu genom våren och ska inte säga att det är ett helvete men svårt är det. Att läsa det två terminer vore en dröm men som sagt lycka till med kursen! Antar att du går i 3an? O kanske samhällsvetenskap programmet , inriktning ?

Yes precis vad jag menade! Så störande med alla nya namn. Jag tänkte faktiskt läsa det under 5 veckor , men på komvux då, som heltidskurs. Men har en bror som nyligen läst kursen i skolan så kan få mycket hjälp av honom ! Och du har både rätt och fel, jag gick samhäll, men för några år sedan. Läste aldrig matte c då så tänkte ta upp det nu. Ska läsa ett naturvetenskapligt basår, haha läste samhäll samhäll.
Citera
2014-04-10, 23:20
Medlem
Tony.Starks avatar
Undrar om någon kan förklara utförligt hur hp kvoten fungerar?

Ponera att man sitter på låt säga hp resultatet 1,5 och att man söker en utbildning som kräver

i urval 1 hp resultat 1,55 och i urval 2 1,5, samt blev det 15 antagna i urval 1 och 2.

Som jag har uppfattat det så representerar hp resultaten i urval 1 och 2 den "sista personen" som blivit antagen till utbildningen, och att det lika fullt skulle finnas personer med 1,9 i hp resultat som sökt utbildningen och blivit antagna i hp kvoten.

Exempel.
X=1 person
Urval 1: x=1,55, x =1,7.x=1,8,x=1,9.........etc
Urval 2: x=1,5, x =1,7.x=1,8,x=1,9.........etc

Då undrar jag hur kan man vara säker att komma in med 1,8 på läkarprogrammet tex, eller
Med 1,5 på ett valfritt ingenjörsprogram.
Citera
2014-04-10, 23:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Stark
Undrar om någon kan förklara utförligt hur hp kvoten fungerar?

Ponera att man sitter på låt säga hp resultatet 1,5 och att man söker en utbildning som kräver

i urval 1 hp resultat 1,55 och i urval 2 1,5, samt blev det 15 antagna i urval 1 och 2.

Som jag har uppfattat det så representerar hp resultaten i urval 1 och 2 den "sista personen" som blivit antagen till utbildningen, och att det lika fullt skulle finnas personer med 1,9 i hp resultat som sökt utbildningen och blivit antagna i hp kvoten.

Exempel.
X=1 person
Urval 1: x=1,55, x =1,7.x=1,8,x=1,9.........etc
Urval 2: x=1,5, x =1,7.x=1,8,x=1,9.........etc

Då undrar jag hur kan man vara säker att komma in med 1,8 på läkarprogrammet tex, eller
Med 1,5 på ett valfritt ingenjörsprogram.
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
... ett i stort sett konstant söktryck med i stort sett likvärdiga individer som ansöker varje år resulterar i en i stort sett regelbunden antagningspoäng.

Således är man "säker" på att komma in om man har ett resultat som är klart över den regelbundna antagningspoängen.
Citera
2014-04-10, 23:35
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
Således är man "säker" på att komma in om man har ett resultat som är klart över den regelbundna antagningspoängen.

Bra svar. Jag har ännu en fråga:Varför ger inte högskolor/universiteter samtliga hp resultat för antagna i hp kvoten utan man får nöja sig med "sista personens resultat" är detta en arbetspersonalfråga eller representerar sista personens resultat något slags medelvärde eller liknande.

Tack på förhand
Citera
2014-04-10, 23:37
Avslutad
Citat:
Bra svar. Jag har ännu en fråga:Varför ger inte högskolor/universiteter samtliga hp resultat för antagna i hp kvoten utan man får nöja sig med "sista personens resultat" är detta en arbetspersonalfråga eller representerar sista personens resultat något slags medelvärde eller liknande.

Tack på förhand
För att det är det enda som är intressant...?

Vill du ha alla meritvärden för de som blir antagna via BI/BII också eller?
Citera
2014-04-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bille10
Verbala var min starkaste del. Ja alltså älskar tävlingar , brottning. Ta sig ur grepp o vrida o vända. Detta gör man som advokat fast med ord. Absolut är lönen lockande och även statusen. Det är omöjligt att veta vad man vill bli ifall man ej har prövat något, men jurist programmet känns mest lockande ifall man kan säga det så

...även statusen?
Herregud, hur gammal är du? Vad du är töntig. Tror du verkligen någon bryr sig om du är advokat eller inte? Tror du att du kommer få ligga mer?
My god, väx upp
Citera
2014-04-10, 23:47
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
...även statusen?
Herregud, hur gammal är du? Vad du är töntig. Tror du verkligen någon bryr sig om du är advokat eller inte? Tror du att du kommer få ligga mer?
My god, väx upp

Du är naiv. Mein Gott, väx upp.
Citera
2014-04-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedspis
Du är naiv. Mein Gott, väx upp.

Ja gör det. Jag tar inte studenten till sommaren som flertalet här tycks göra
Citera
2014-04-10, 23:51
Medlem
Tony.Starks avatar
Citat:
För att det är det enda som är intressant...?

Vill du ha alla meritvärden för de som blir antagna via BI/BII också eller?

Nej, är endast intresserad av hp kvoten.

Jag frågar detta eftersom det skulle vara fördelaktigt att inneha samtliga hp resultat ifrån tidigare antagningar då man kan approximera utvecklingen av hp resultater vid söktryck.

Vet man exempelvis nominering för ht 2014, och får reda på antal antagningar före antagningsbeskedet ht 2014 samt innehar relevant konkret information om utvecklingen av tidigare nomineringar och hp resultat av varje antagen person, så kan man få reda på hur man ligger till.
Citera
2014-04-11, 00:03
Medlem
Citat:
Nej, är endast intresserad av hp kvoten.

Jag frågar detta eftersom det skulle vara fördelaktigt att inneha samtliga hp resultat ifrån tidigare antagningar då man kan approximera utvecklingen av hp resultater vid söktryck.

Vet man exempelvis nominering för ht 2014, och får reda på antal antagningar före antagningsbeskedet ht 2014 samt innehar relevant konkret information om utvecklingen av tidigare nomineringar och hp resultat av varje antagen person, så kan man få reda på hur man ligger till.
NORMERING. För helvete.

Informationen du söker finns (möjligtvis) tillgänglig hos respektive lärosätes antagningsenhet.
Citera
2014-04-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
NORMERING. För helvete.

Informationen du söker finns (möjligtvis) tillgänglig hos respektive lärosätes antagningsenhet.

Sluta nu. Det är för många människor första gånge de kommer i kontakt med såväl ordet som konceptet normering. Då är det lätt att det blir fel.
Citera
2014-04-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
NORMERING. För helvete.

Tack för det förtydligandet. Jag har precis som herrn ovan alltid läst nominering av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in