2014-04-10, 22:18
Medlem
Praktikanter byter säkert blöjor utan uppsikt av personal... Utrymmen där blöjbyten sker är ju ofta lite avsides. Tror inte att någon av personalen skulle reagera på om blöjbytet tog ett par minuter extra...
Citera
2014-04-10, 22:25
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
De har knepiga rutiner på dagiset, deras upplägg förutsätter att småbarnen sover max en timme om nu inte lunchen ska bli vääääldigt sen. Det kan vara vettigt att småbarnen får sova före lunch, men då blir ju lunchen också rätt sen för alla barnen, den kan bli aktuell först vid 12-13-tiden eftersom småbarn sover 1-2 timmar under vilan.
Verkar väldigt konstigt om de inte förstår hur det kunnat hända, som någon skrev, man brukar också kunna lämnas ensam med barnen vid t ex rast. Tänker mig något dylikt:

7.00-8.30 frukost på förskolan
8.30-9.00 blöjbyten och samling
9.00 praktikanten kom och man åt frukt
9.30-11.00 utevistelse, alla var utomhus
11.00 vila för småbarnen med en person inomhus (ej praktikanten)
12.00 samling& lunch
13.00 läsvila för stora barnen och vad gjorde då småbarnen? Sprang runt? Gick ut igen?

Någonstans här ska praktikanten haft minst 30 min rast också och de andra på bygget ska också ha raster. Nog borde väl dagiset vara medvetna om att han lämnats ensam med barnen ibland, t ex vid raster?

Här kommer kanske facit:

Ur ab uppdaterad artikel.
Citat:
Men enligt en poliskälla med insyn i ärendet skedde ett av övergreppen just inne på en av förskolans toaletter. När en av flickorna ville gå och kissa ska den misstänkta 21-åringen ha följt med in och låst dörren. Där ska han sedan ha förgripit sig på henne.
Härvan uppdagades när flickan berättade om vad hon varit med om. Och 21-åringen har erkänt övergreppet.
Citera
2014-04-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Här kommer kanske facit:

Ur ab uppdaterad artikel.

Måste säga att jag häpnar. Otroligt oproffsigt av personalen att inte reagera när en man låser in sig med ett barn vid en kissituation. Det finns ju ingen orsak att stå och glo när barnen kissar, snarare tyder det på ett gränslöst beteende, möjligen kan man hjälpa till att torka om de vill, men torka kiss klarar ju en 4-5-åring själv och ska klara, om nu barnet inte lider av någon slags diagnos vill säga. Oftast vill barnen kissa med öppen dörr på förskolan är min erfarenhet.

Nä, detta måste varit en våldtäkt som gått på någon minut så ingen ens hunnit märka att de var inlåsta på dass.
Citera
2014-04-10, 22:35
Medlem
Mr-Mums avatar
I min inkorg fann jag följande information (ber om ursäkt för lite dålig meningsbyggnad, men jag citerar bara):

"mariann bor med göran ja hon var barnflicka där för mikael som göran har med en annan fru.Dom är från fliseryd och det var där olyckan hände 2003 och minsta killen dog efter olyckan köpte dom gården i hällen -blomstermåla dom andra som bor i det andra huset är ej släkt britt någoting barn med göran ann-sofi- tror född 86 johan jesper sen joakim och sisst jonatan född-95 som dog dom har sina fb kvar men ändrade namn mikael anrake och annsofi blivande poulsson mariann st"
Citera
2014-04-10, 22:36
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
De /.../ jätte mycket text /.../ praktikanten haft minst 30 min rast också och de andra på bygget ska också ha raster. Nog borde väl dagiset vara medvetna om att han lämnats ensam med barnen ibland, t ex vid raster?

Enligt arbetstidslagen är det max fem timmars sammanhängande arbetstid innan rast. Man får hoppas att förskolechefen inte förlagt raster så att praktikanten har vart ensam med barnen.
Citera
2014-04-10, 22:39
Medlem
Mr-Mums avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18698813.ab

"Våldtogs när hon skulle kissa

En anställd på förskolan uppgav tidigare att hon var chockad över övergreppen och inte förstod hur det har gått till.

– Till och med dörren till toaletten brukar stå öppen. Jag förstår inte hur han kunnat göra detta, sa hon till Aftonbladet.

Men enligt en poliskälla med insyn i ärendet skedde ett av övergreppen just inne på en av förskolans toaletter. När en av flickorna ville gå och kissa ska den misstänkta 21-åringen ha följt med in och låst dörren. Där ska han sedan ha förgripit sig på henne.

Härvan uppdagades när flickan berättade om vad hon varit med om. Och 21-åringen har erkänt övergreppet."

Ja, var faaan var den ordinarie personalen?!? Inte okey att en praktikant utan utbildning låser in sig med småflickor på toa.
Citera
2014-04-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.T.
Praktikanter byter säkert blöjor utan uppsikt av personal... Utrymmen där blöjbyten sker är ju ofta lite avsides. Tror inte att någon av personalen skulle reagera på om blöjbytet tog ett par minuter extra...

Men det är inte så många 5-åringar som har blöjor..
Citera
2014-04-10, 22:40
Medlem
Citat:
Måste säga att jag häpnar. Otroligt oproffsigt av personalen att inte reagera när en man låser in sig med ett barn vid en kissituation. Det finns ju ingen orsak att stå och glo när barnen kissar, snarare tyder det på ett gränslöst beteende, möjligen kan man hjälpa till att torka om de vill, men torka kiss klarar ju en 4-5-åring själv och ska klara, om nu barnet inte lider av någon slags diagnos vill säga. Oftast vill barnen kissa med öppen dörr på förskolan är min erfarenhet.

Nä, detta måste varit en våldtäkt som gått på någon minut så ingen ens hunnit märka att de var inlåsta på dass.
eller också så var alla ute och dom gick in tillsammans för att gå på toan
Citera
2014-04-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komi
Jag skulle aldrig lita på en manlig barnskötare att ta hand om mitt barn, särskilt inte efter detta senaste, tyvärr

Nu var han iofs inte ens en barnskötare, utan en praktikant som lidit av psykiska besvär och som borde hållits under uppsikt. Jag blir lite upprörd. De intervjuade någon kommunansvarig i P1 i eftermiddags och han såg "absoluuuuuut inget" de kunnat göra för att förhindra det som skett. Nähä. En bra sak hade kanske till att börja med varit att inte plocka in en psykiskt labil snubbe med knallrött hår som är en joker med galet skratt på nätet. Tydligen för mycket begärt att de gör lite basic jävla research på folk de plockar in i barnomsorgen. Hoppas det inte är allt för vanligt med sådant slarv.
Senast redigerad av Wildis 2014-04-10 kl. 22:46.
Citera
2014-04-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snarkar
eller också så var alla ute och dom gick in tillsammans för att gå på toan

Du har så rätt, det är mycket möjligt även om ett så "stort barn" oftast klarar toabestyren själv (även om man t ex måste krångla av sig overallen), men en pedofil kan säkert uppfinna orsaker att följa med och få det att verka helt naturligt....
Citera
2014-04-10, 22:46
Medlem
kekomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Ja, var faaan var den ordinarie personalen?!? Inte okey att en praktikant utan utbildning låser in sig med småflickor på toa.

Håller med. När jag gick i högstadiet praoade jag på en förskola, och fick ensam hjälpa barnen på toaletten ibland. Då reagerade jag mest för att jag inte var helt bekväm med att torka smårumpor, men såhär i efterhand känns det lite tvivelaktigt faktiskt... (Är dock tjej, vet inte om de hade gjort annorlunda om jag varit kille.)
Citera
2014-04-10, 22:46
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:

Har själv två barn på dagis och upplever, på samma sätt som dig, att toalettdörren aldrig låses. Möjligen drar de igen den lite men aldrig helt stängd.

Håller med sig i det sista du säger, en eller möjligen två minuter. Kan han ha hunnit få utlösning på så kort tid? Viss teknisk bevisning har jag för mig att jag läst någonstans, vad kan det i så fall vara? Är det någon som vet hur stor barngruppen på dagis är eller mer specifikt hur stor den var vid tidpunkten för gärningen? Riktlinjerna säger max 5 barn per skötare, och praktikanten kan väl inte ha räknats som en skötare. Så säg att 5 barn var inne och vilade med en vuxen, fem var ute med praktikant och vuxen och då blir en flicka kissnödig och hon behöver hjälp. Det som låter rimligast i en sån situation är ju att praktikanten följer med, istället för att ensam ha ansvar över 4 barn utomhus. I ett sådant läge känns det som att två i personalen är åtminstone en för lite.
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2014-04-10 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in