2014-04-10, 21:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
För det bara är så!
Ja! I varje fall om du frågar mig, så håller jag just detta för att vara ett starkt bevis för Guds existens.
Citera
2014-04-10, 21:37
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja! I varje fall om du frågar mig, så håller jag just detta för att vara ett starkt bevis för Guds existens.

Så om jag säger att jorden är formad som en kub för att det bara är så, accepterar du det som ett bevis för mitt påstående?
Citera
2014-04-10, 21:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Så om jag säger att jorden är formad som en kub för att det bara är så, accepterar du det som ett bevis för mitt påstående?
Om jag var säker på att du inte ljög, så skulle jag allvarligt överväga möjligheten att du tyckte att jorden var kubformad. Men jag skulle nog testa dig lite och fråga var hörnen låg.
Citera
2014-04-10, 21:55
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Om jag var säker på att du inte ljög, så skulle jag allvarligt överväga möjligheten att du tyckte att jorden var kubformad. Men jag skulle nog testa dig lite och fråga var hörnen låg.

Nu var ju inte frågan om jag tycker att jorden är kubformad, utan om den är det. Alla data vi har om jordens form visar på samma sak: att den är hyfsat sfärisk. Data om huruvida Jesus/bibeln har rätt eller ej (när det gäller övernaturliga saker) lyser som en supernova med sin från frånvaro.
Citera
2014-04-10, 22:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu var ju inte frågan om jag tycker att jorden är kubformad, utan om den är det. Alla data vi har om jordens form visar på samma sak: att den är hyfsat sfärisk. Data om huruvida Jesus/bibeln har rätt eller ej (när det gäller övernaturliga saker) lyser som en supernova med sin från frånvaro.
Frågan var vilket som var det starkaste beviset för att Gud finns och mitt svar var att budskapet är ett starkt bevis för den som förstår budskapet.

Alla förstår inte matematiska bevis, men de anses vara bevis likväl.

De som är alltför fyrkantiga kan inte förstå Jesus budskap.
Citera
2014-04-10, 22:24
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Frågan var vilket som var det starkaste beviset för att Gud finns och mitt svar var att budskapet är ett starkt bevis för den som förstår budskapet.

Anser du att din gud är ett matematiskt fenomen? Kan man härleda guden från matematiska axiom?
Citera
2014-04-10, 22:29
Medlem
Citat:

Hur kan man säkerställa att man har tolkat bibelns budskap på ett korrekt sätt?
Det finns en uppsjö av olika kristna förgreningar som alla tycks tolka Bibeln lite olika, vem har rätt och hur bekräftar man det?
Citera
2014-04-10, 22:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Anser du att din gud är ett matematiskt fenomen? Kan man härleda guden från matematiska axiom?
Nej, jag jämför två olika frågeställningar: bevis för matematiska teorem, som inte kan förstås av alla, och bevis för Guds existens, som inte heller kan förstås av alla.

Den som förstår budskapet förstår också att Gud finns. Ungefär som, den som förstår beviset förstår att teoremet är sant.

Det finns mycket som inte kan bevisas så att alla förstår.
Citera
2014-04-10, 22:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Nej, jag jämför två olika frågeställningar: bevis för matematiska teorem, som inte kan förstås av alla, och bevis för Guds existens, som inte heller kan förstås av alla.

Den som förstår budskapet förstår också att Gud finns. Ungefär som, den som förstår beviset förstår att teoremet är sant.

Det finns mycket som inte kan bevisas så att alla förstår.

Vem som helst som accepterar de matematiska axiomen som utgör grunden för de olika satserna kan i princip förstå bevisen för satserna. Bevisen är ju förstås bara giltiga i den mån axiomen är "sanna". Inom naturvetenskapen finns inte motsvarigheten till dessa axiom, utan man måste gå efter evidens. Evidens för övernaturliga väsen saknas.
Citera
2014-04-10, 23:33
Medlem
CarlFriedrichGausss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Gud började någon gång att existera. Tydligen tycker ni teister att det kan skrapas under mattan med förklaringar i stil med "Gud har alltid funnits!", men det spricker ganska snabbt om ateister hävdar att "UNIVERSUM HAR ALLTID FUNNITS!!! "

Ganska sorgligt egentligen att både teism och ateism bottnar i att ingen egentligen vet.

Ursäkta mig men hur vet du att Gud började att existera?
Citera
2014-04-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vem riktar du denna uppmaning till? Knappast till flertalet av detta forums/denna tråds agnostiker.

Iövrigt borde du lära dig vad bevisbörde är och hur denna fungerar.

Som sagt: Vem är "Ni".

Richard Dawkins är inte talesperson för hela ateist-kategorin.

Det enda du sägar är, att utan absoluter är vi etisk "vilsne"; vilket är trams.

Inte ett ett sekund för tidigt efter ovenstående irrelevans och trams.

Naturligvis "tror" vi inte på Intelligent Design-postulatet, eftersom det fallar på sin egen orimlighet omkring kausalitet.

Och vad har det med ID-postulatet att göra?

P.g.a. att en del av oss kan tänka klart istället för att läsa högt från en missions-manual med döda klyschor.

Jag riktar min uppmaning åt de som säger att Gud inte finns uppenbarligen, förstår du inte det så vet jag inte vad du gör och diskuterar med mig.

Richard dawkins är inte heller bara den "största och mest kända" ateisten idag. Jag har aldrig sagt att han är talesperson för hela kategorin. Det är inte trams. Läs lite moral och etik. Så du tycker att tyskarna kunde säga att det de gjorde var rätt? Det min vän är trams. Ni tänker inte klart, ingenting kan bara börja från ingenstans, vetenskapligt bevisat. Många av ateisterna idag anser att det inte fanns något innan universums begynnelse vilket är trams. Det är detsamma som att tro på magi.
Citera
2014-04-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Filosofisk bevisbörda säger att den som gör påståendet om en existens (speciellt en sådan med en så enorm påverkan) ska bevisa att den finns. Jag hänvisar till "Russel's Teapot" som säger att du inte kan bevisa att det INTE finns en tekanna i omloppsbana någonstans mellan Mars och Jorden. Som sagt, bevisbördan ligger på dig. Kom tillbaks när du förstår dessa principer jag hänvisat till.
Att vi är elektrokemiska maskiner råder ingen tvekan om. Däremot "för" någonting vet jag inget om. Enligt dina egna regler runt bevisföring kanske du skulle bevisa att vi inte är det?

Så bevisa då att objektiva morala värden finns. Det är fel för att vi tycker det. Var får vi det ifrån? Från oss själva förmodar jag. Har du något bättre att komma med? Om du säger Gud, så HUR får vi dessa värden? Magi igen?

Tillåt mig tvivla, men jag är beredd att ändra min uppfattning om du har något revolutionerande..

Förutom Gud då? Han är alltid magiskt undantagen genom en massa påhittade egenskaper.
Vi vet inte nog om Big Bang för att säga att något började.

Är det bevisat? Det var nyheter för mig. Kanske du kan förmedla dessa bevis då.

Om det började existera så kan vi ponera att vanlig kausalitet gäller (detta är inte heller axiomatiskt under Big Bang-förhållanden) så leder det ÄNDÅ inte till Gud. Du har hela resan kvar kära du. Var är ditt gudsbevis?

Jag känner till Georges Lemaître.
Du förenklar ett fantastiskt fenomen till en begynnelse. Vi vet inget om det.

Vem gör det? Dina strawmen kan du lämna hemma och utanför diskussionen.

Argumentera inte via proxy. Försök formulera dina egna argument istället.

Gud har alltid funnits, han har inte börjat att existera. Så du menar att jorden också alltid har funnits. Så du menar att det inte är vetenskapligt bevisat att universum är 13 miljarder år gammalt.
Jaha så du har egna argument, vem var det som hänvisade åt Russel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in