2014-04-10, 17:55
Bannlyst
Är vakter i värdetransporter beväpnade med mer än batonger????
Citera
2014-04-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzlin
Finns många som köper dina färgade sedlar, dock får du ju såklart ut mindre.

Då gäller det också att man ska ha dessa kontakter. Om randomsnubbe utan kriminellt rykte eller backup rånar en värdetransport och ger sig ut att leta någon som vill köpa X-miljoner i färgade sedlar löper ju de extremt stor risk att bli rånade på sitt rånbyte.

Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Är vakter i värdetransporter beväpnade med mer än batonger????

Min vän var inte det. Allt är försäkrat så de flesta värdetransportvakter kommer antagligen inte få för sig att spela hjälte om ni är beväpnade.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Tyvärr så har du inte så mycket användning av dessa pengar som du rånat. Sedan har det inte flera hundra miljoner i dessa bilar heller. Det är ingen som lever gott på rånpengar från värdetransportrån iaf.

För att hitta bilarna som faktiskt innehåller några hundra miljoner behöver man antagligen någon på insidan som ger denna info. Kan tänka mig att de har högre säkerhet kring dessa. Har tur kan man ju fortfarande få med sig ett gäng miljoner, det är jag helt övertygad om. Knappast ekonomiskt försvarbart att fraktarunt småsummor i värdetransporter med tanke på att det lär kosta en del i bil, utrustning, personal, försäkringar osv.
Senast redigerad av dr.Van-Imo 2014-04-10 kl. 18:09.
Citera
2014-05-16, 11:44
Medlem
pickledonions avatar
Påminner mig om Nibbers klassiska tråd från 2004.

Vad jag har sett på klipp från värdetransportrån så verkar det enda rimliga alternativet vara att slå upp väskorna med yxa på plats. Detta diskuterades ganska ingående för ett par år sedan här på flashback. Tydligen så utlöser väskornas färgpatroner om bilen avviker från sin rutt, om väskorna och bilen skiljs åt eller om man försöker öppna väskorna med våld. En yxa på rätt ställe lär förstöra elektroniken och samtidigt öppna väskan utan att skada färgampullen. Exakt var man skall slå vet jag inte.
Citera
2014-05-16, 12:32
Medlem
Eller så pluggar du och tjänar pengar på ett riktigt jobb, eller är du för pantad för det?

Väskorna har gps-sändare idag. Väktarna lär inte riskera livet för att rädda något företags försäkrade pengar, om du väl lyckas få tag på väskorna så är det "bara att köra". Dock lär det bli ett sjuhelvetes pådrag, och lycka till med att fly med en lastbil ut ur stan där du rånat, varenda bil och i synnerhet lastbilar kommer stannas och inspekteras på många mils avstånd.

Och om några grabbar som aldrig haft mer än socialbidraget plötsligt har en halv miljon var som de börjar spendera, och som inte klarar att hålla tyst, tror du inte det väcker misstankar?

Om du blir åtalad för grovt rån riskerar du 4-10 års fängelse, sen kan bilstöld, skadegörelse, framkallande av fara för annan osv ge dig något år till. Ni lär dock dömas för mord eller mordförsök eftersom det är flera bilar som sprängs, och ni kommer av domstolen anses vara medvetna om risken för massmord om t.ex. några personer passerar bilarna precis vid sprängtillfället. Dessutom får du och dina kumpaner om ni döms ett skadestånd till både brottsoffren och till ägaren av pengarna.

Grovt rån i samband med mord/mordförsök ger mååånga år på kåken.

10+ år för grovt rån + mordförsök eller livstid för grovt rån + mord, är du beredd att sitta av det för ett rånbyte om 500k, och att eventuellt ha tagit någons liv på ditt samvete?

Förr kunde amatörkriminella råna banker på vischan 3 mil från närmsta bemannade polisstation, men för värdetransportväskor bör du självklart kunna bryta upp väskorna, ta med kontanterna, och ha en snabb bil och blås på som bara fan till nästa bil och gör likadant där istället för en tung lastbil. Hamnar ni i en vägspärr är ni rökta, varenda sekund räknas. Och hur kalla kommer ni vara när ni riktar ett vapen mot en annan människa och flyr i en LASTBIL med ett par miljoner som kommer förstöras när ni kommer för långt från värdetransportbilen eller när ni bryter upp väskan? Ni kommer vara medvetna om att hela snutkåren kommer vara efter er, och ett misstag gör att ni kommer sitta bort 10-20 år av era liv i fängelse med mångmiljonskadestånd. Preskriptionstiden för mord är avskaffad, så om ni lyckas försvinna från polisen samma dag så kan ni när som helst under resten av era liv åtalas för vad ni gjort.

Du har nog spelat för mycket GTA V och runkat till helikopterrånarna, Johan Falk-filmerna och Snabba Cash-trilogin. Som så många andra 20-åringar utan visioner i livet.
Citera
2015-08-01, 13:57
Bannlyst
Råna värdetransport

Jag satt och tänkte på det att råna en värdetransport. Hur mycket pengar brukar dom köra runt med typ? Ett par miljoner va?

Då tänkte jag så här om man är typ 100 pers och omringar värdetransporten alltså en jävla massa folk sedan kliver en snubbe fram och klubbar ner väktarna och tar väskorna med pengar och försvinner i folkvimlet.

Hur skall polisen kunna veta då vem av alla människor som stulit pengarna? Sedan delar man 10 miljoner på 100 man . Ändå 100 000:- var ju

Tycker det verkar vattentätt eller?
Citera
2015-08-01, 14:04
Medlem
emaptis avatar
Av hundra pers så finns det någon som kommer tjalla redan innan. Och även om det går vägen så klarar knappast en person som ber om råd på flashback att få rena sedlar som går att använda.

Värdetransportrånen har minskat till ett minimum av en orsak, det är inte lätt på något sätt längre, det är inte 90-tal idag(och även under 90-talet så hade rånarna som regel insideinfo och folk).
Citera
2015-08-01, 14:10
Avslutad
Det kommer att "skita" sig av flera orsaker, ni är för många, ni får färgade pengar, ni kommer inte åt väktarna med bollträ de öppnar inte dörren.

Det räcker gott med dessa problem.
Citera
2015-08-01, 14:23
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikkiLauda
Jag satt och tänkte på det att råna en värdetransport. Hur mycket pengar brukar dom köra runt med typ? Ett par miljoner va?

Då tänkte jag så här om man är typ 100 pers och omringar värdetransporten alltså en jävla massa folk sedan kliver en snubbe fram och klubbar ner väktarna och tar väskorna med pengar och försvinner i folkvimlet.

Hur skall polisen kunna veta då vem av alla människor som stulit pengarna? Sedan delar man 10 miljoner på 100 man . Ändå 100 000:- var ju

Hur växte bytet helt plötsligt från ett par miljoner till tio? Skall du och dom 100 andra råna fem värdebilar på raken?
Citera
2015-08-01, 14:43
Medlem
tigerrakets avatar
Tar väskorna? Du är medveten om att värdeväskorna låses fast inne i fordonet, och när väktaren trycker på larmknappen så kommer du inte få loss dessa om du inte spränger loss dem.
Citera
2015-08-01, 15:24
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:

Jag tror inte att en värdetransport normalt sett har tio miljoner men men...

100 000 kr i förtjänst och risken är runt 6 år i fängelse och skadeståndkrav på 10 miljoner kronor. Låter inte som en bra deal men det finns säkert idiotkriminella som tar risken...
Citera
2015-08-01, 15:53
Medlem
johanness avatar
trådar sammanfogade, rubrik ändrad
/mod
Citera
2015-08-01, 16:17
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:

hallundarånet 2005 , hade 70 miljoner i bilen . då fick rånarna med sig 15 miljoner bara för dom inte kunde spränga ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in