2014-04-10, 11:38
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Man har inte att göra på Röda Korset om man talar om "vi och dom" eller "er och oss"!
Så enkelt är det! Jag har försökt att förklara det nu flera gånger, men det verkar inte
sjunka in alls.

Röda Korset är väldigt tydligt, alla människor är lika värda. Det finns inga oklarheter.
Återigen, damen i fråga är säkert en supertrevlig person, men hon har hamnat
helt fel med hennes inställning och ett tänk att det finns "vi och dom". Hon har
rätt till sina åsikter, men hon har inte på RK att göra.

Det finns inga skandaler, fallet är klart som korvspad.
Varför skulle man inte kunna tala i termer av "vi och dom" men tycka att människor har lika värdighet ändå? Det råder absolut inget motsatsförhållande. "Vi och dom" existerar i allra högsta grad och alla människor delar upp världen på olika vis, "vi Stockholmare..", "vi AIKare..." "vi volontärarbetare.." "vi gamla och dom yngre", "vi som bor i Sverige och dom som bor någon annanstans", det är väl inget konstigt att identifiera sig med en viss grupp människor utan att för den delen hata andra grupper? Detta jävla landet har blivit fullkomligt jävla skogstokigt.
Citera
2014-04-10, 11:43
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
En kommentar. RK medverkade i högsta grad till att hon hängdes ut.

Filmen låg upplagd på deras Facebooksida (oklart hur länge - men tillräckligt länge för att åtskilliga kommentarer skulle hinna publiceras - hur många går inte att se, länken fungerar inte).

Det här skrev de igår (onsdag)

Meddelandet är sannolikt undertecknat Carl-Johan - övriga inlägg i tråden är från honom - vilket som tidigare konstaterat är en person som själv i strid med Röda Korsets principer tar partipolitisk ställning på sitt twitterkonto.
https://twitter.com/CJNord
(FB) Smygfilmad medarbetare utesluts ur Röda korset pga "rasism"
Filmen lades upp i måndags, och togs bort igår.

Citat:
Röda Korset‎Svenska Röda Korset
I måndags så publicerades ett klipp här på Röda Korsets Facebooksida. Det var en frivillig på en av Röda Korsets mötesplatser som till en besökare uttryckte sig på ett sätt som var oförenligt med Röda Korsets värderingar. Personen i filmen är nu utesluten ur Röda Korset.

Av hänsyn till den personliga integriteten så har vi tagit bort inlägget med filmen. Den finns i istället i anonymiserad version hos Aftonbladet här: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article39157.ab Vi har också sparat kommentarerna i tråden.

Citat:
Svenska Röda Korset Hej Johan, drev är verkligen hemskt. Det här skedde i förra veckan, vi fick vetskap om det i måndags och agerade då. Just för att skydda henne så tog vi igår bort filmen härifrån. Den har dock spridits i andra medier efter att vi agerat. /CJ på RK
Senast redigerad av Avva66 2014-04-10 kl. 11:46.
Citera
2014-04-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Filmen lades upp i måndags, och togs bort igår.
Citat:
Röda Korset‎Svenska Röda Korset
I måndags så publicerades ett klipp här på Röda Korsets Facebooksida. Det var en frivillig på en av Röda Korsets mötesplatser som till en besökare uttryckte sig på ett sätt som var oförenligt med Röda Korsets värderingar. Personen i filmen är nu utesluten ur Röda Korset.

Av hänsyn till den personliga integriteten så har vi tagit bort inlägget med filmen. Den finns i istället i anonymiserad version hos Aftonbladet här: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle39157.ab Vi har också sparat kommentarerna i tråden.

Varför har dom sparat kommentarer i tråden? Är det ett förtäckt hot?
Citera
2014-04-10, 11:54
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
..
tycker fan lite synd om tanten som lever efter den gamla devisen att om man inte kan ta hand om sig själv kan man inte ta hand om andra

Hur lyder den "nya" devisen? Skulle kunna lägga till din lydelse på kortet jag tänkt att skicka. Är det bara motsatsen till den gamla?

Tant borde prioritera andra högre än sig själv:
"Att Du inte kan ta hand om Dig själv, betyder inte att Du inte kan ta hand om Andra."
Senast redigerad av hashflash 2014-04-10 kl. 12:16.
Citera
2014-04-10, 11:56
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Den länken fungerar inte mer, den gjorde det tidigare. Får se när jag kommer hem från jobbet om jag sparade ner den eller ej.
Citera
2014-04-10, 11:56
Medlem
FittJannes avatar
Citat:
De ska gås igenom och skickas till RG och Aschberg.
Citera
2014-04-10, 11:59
Medlem
carlps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Varför skulle man inte kunna tala i termer av "vi och dom" men tycka att människor har lika värdighet ändå? Det råder absolut inget motsatsförhållande. "Vi och dom" existerar i allra högsta grad och alla människor delar upp världen på olika vis, "vi Stockholmare..", "vi AIKare..." "vi volontärarbetare.." "vi gamla och dom yngre", "vi som bor i Sverige och dom som bor någon annanstans", det är väl inget konstigt att identifiera sig med en viss grupp människor utan att för den delen hata andra grupper? Detta jävla landet har blivit fullkomligt jävla skogstokigt.

Helt rätt.

Jag blir mörkrädd när man läser hur vissa människor tycker och tänker allt är så svart och vitt.

Som tex Dawan han är skyldig till brott mot 5 st Svenskar han använder sig av vi och dom men enligt han själv är det inte ens i närheten av rasistiskt.

Men när en Svensk yttrar helt normala tankar som alla människor med 80+ iq borde ha så är hon ond och äcklig antagligen rasist enligt Dawan och resten av pöbeln.

Förstår dessa människor inte ens att dom använder sig av dubbla måttstockar?

Tappar hoppet för mänskligheten och tyvärr verkar komedi filmen Idiocracy inte vara så långt ifrån verkligheten...
Citera
2014-04-10, 12:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Henri Dunant som grundade Röda korset gjorde det med den uttryckliga meningen att man aldrig skulle ta ställning för någon part. Det var därför organsationen blev en sådan succé.

Hur illa det kan gå när Röda korset lierar sig med politiska intressen visas av att under nazi-tiden blev Röda korset i Tyskland till Nazistiska Röda korset. Det har de säkert ångrat efteråt.

Tyvärr har indoktrineringen i Sverige blivit så total att många människor inte kan föreställa sig att invandringspolitiken i Sverige är resultatet av EN politisk linje och att det kan finnas andra politiska linjer. Röda korsets talesperson är förmodligen en av dem som har anammat den enda rätta sanna tron och inte förstår vad "opolitisk" innebär i detta sammanhang.

Det enda sådana organisationer tar intryck av är när medlemmarna försvinner och insamlingen minskar.

Vimes76 skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag läser just nu "1984". Det klart mest skrämmande med boken är saker som, antagligen, är meningen att visa på ett extremt kontrollsamhälle, men där jag helt enkelt inte reagerar. Sverige är på många plan helt enkelt ifatt denna bok. Mycket nyspråk och tankebrott blir det. Och tar man kontroll över vilka ord folk kan använda så kontrollerar man också vad de kan tänka. (min fetstil och kursiv)

Jag har upplevt något liknande.

Den totalitära utvecklingen i Sverige har gjort, att jag inte (längre) ställer (den ganska vanliga) frågan om Nazityskland: Hur kunde det hända? Hur var det möjligt, att den tyska befolkningen kunde svepas med en masse av regimens indoktrinering? De flesta i befolkningen blev inte nazister men många (förmodligen de flesta) betraktade regimens infiltration och politisering av civilsamhället som acceptabelt. Protesterna var få... och då liksom nu tillämpades yrkesförbud för dissidenter. Varför protesterade inte folk? ... är en fråga, som ofta ställs.

Men jag ställer inte den frågan... Ty jag ser ju samma massiva - och framgångsrika! - indoktrinering ånyo utspela sig i Sverige .... mitt framför mina ögon.
Citera
2014-04-10, 12:15
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkebuserad
Läste i någon av tidningarna att mannen som filmade tanten nu har fått jobb på Röda Korset.. Är det hittepå eller finns det någon källa på det`?

Stämmer detta är det riktigt illa. Byta ut en hederlig äldre dam som till synes verkar ha ett stort hjärta till ett kriminellt slödder. Du har ingen länk?

"Jag blev väldigt ledsen faktiskt, jag blev väldigt kränkt, säger Daban Ibrahim." Detta är nog bland den mest genomskinliga och krystade meningen jag hört tror jag. Nytt bottennapp från massmedia i deras kamp mot hederligt folk.
Citera
2014-04-10, 12:16
Medlem
MeMajks avatar
är RK´s sida uppe igen?
Citera
2014-04-10, 12:21
Medlem
hashflashs avatar
"Pratade med kvinnan som sparkats från @RodaKorset - hon grät och förstod ingenting. Jobbat 9 år ideellt. Bra jobbat @Aftonbladet"
https://twitter.com/ChangFrick/status/454194954785804288

Haha... rädslan för "vi och dom"-tänkandet har slagit knut på hjärnorna i Stockholm! Det var väl negerkungen Reinfeldt som populäriserade "vi och dom"-tänkandet på bredden?
Senast redigerad av hashflash 2014-04-10 kl. 12:29.
Citera
2014-04-10, 12:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FittJanne
De ska gås igenom och skickas till RG och Aschberg.

Ja, de verkar ju inte gilla aktiva åsikter(?). Det här landet har blivit någon sorts uppfostringsanstalt som följer den rådande doktrinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in