Citat:
Ursprungligen postat av
Winston Smith
Henri Dunant som grundade Röda korset gjorde det med den uttryckliga meningen att man aldrig skulle ta ställning för någon part. Det var därför organsationen blev en sådan succé.
Hur illa det kan gå när Röda korset lierar sig med politiska intressen visas av att under nazi-tiden blev Röda korset i Tyskland till Nazistiska Röda korset. Det har de säkert ångrat efteråt.
Tyvärr har indoktrineringen i Sverige blivit så total att många människor inte kan föreställa sig att invandringspolitiken i Sverige är resultatet av EN politisk linje och att det kan finnas andra politiska linjer. Röda korsets talesperson är förmodligen en av dem som har anammat den enda rätta sanna tron och inte förstår vad "opolitisk" innebär i detta sammanhang.
Det enda sådana organisationer tar intryck av är när medlemmarna försvinner och insamlingen minskar.
Vimes76 skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag läser just nu "1984". Det klart mest skrämmande med boken är saker som, antagligen, är meningen att visa på ett extremt kontrollsamhälle, men där jag helt enkelt inte reagerar. Sverige är på många plan helt enkelt ifatt denna bok. Mycket nyspråk och tankebrott blir det. Och tar man kontroll över vilka ord folk kan använda så kontrollerar man också vad de kan tänka. (min fetstil och kursiv)
Jag har upplevt något liknande.
Den totalitära utvecklingen i Sverige har gjort, att jag inte (längre) ställer (den ganska vanliga) frågan om Nazityskland: Hur kunde det hända? Hur var det möjligt, att den tyska befolkningen kunde svepas med
en masse av regimens indoktrinering? De flesta i befolkningen blev inte nazister men många (förmodligen de flesta) betraktade regimens infiltration och politisering av civilsamhället som acceptabelt. Protesterna var få... och då liksom nu tillämpades yrkesförbud för dissidenter. Varför protesterade inte folk? ... är en fråga, som ofta ställs.
Men jag ställer inte den frågan...

Ty jag ser ju samma massiva - och framgångsrika! - indoktrinering ånyo utspela sig i Sverige .... mitt framför mina ögon.