2014-04-10, 11:00
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag kan köpa att RK inte vill ha med henne i sin förening. Det står varje organisation fritt att skriva de villkor de vill.
1. Men kan inte RK sköta detta internt?
2. Måste hon hängas ut offentligt?
3. Stöder du en offentlig uthängning av damen i fråga?
Ja eller nej räcker som svar på dessa tre frågor.

Vadå, gillar du inte långa svar?

1. Det hade de kanske gjort under andra omständigheter.
2. Det var verkligen INTE röda korset som hängde ut henne från första början.
3. Jag har inte hängt ut någon. Den frågan måste besvaras av personen som
hängde ut henne.

Givetvis hade det varit bättre om det hade skötts internt. Damen kunde
tänkt för sig själv "Nej, nu skiter jag i RK. Det finns säkert någon annan
organisation som mer överensstämmer med mina egna värderingar om
"vi och dom"".

Jag tror att normalt sett sker mycket internt. Inte bara inom RK, utan
inom många organisationer.
Citera
2014-04-10, 11:01
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
1. Du behåller dina pengar som kunde hjälpt något barn nånstans.
2. Chefernas löner påverkas inte alls egentligen.
3. Damen som fick sparken får inte ett bättre liv för att du håller din peng.

Det där är relativt hur många som demokratiskt protesterar. Finns andra org. som gör bra saker, dit man kan skänka pengen istället. Om många gör så, så är det klart att cheferna kommer att påverkas i långa loppet, med den positiva bieffekten att den gamla damen vet att folket är med henne.

Brukade ge pengar till dom på ICAs lilla sparbössa, tills för några år sen det var en skandal för mycket inom RK. Sen dess, inte ett öre - och kommer aldrig heller att hända igen.

Alla som skickar blommor - bravo! Hoppas det blir som under TPB spectrial
Citera
2014-04-10, 11:04
Medlem
AlfaQhards avatar
Hur fan kan röda korset vara så jävla dumma att de ger någon sparken bara för att hon vill skicka hjälp till hemländerna?
Citera
2014-04-10, 11:07
Medlem
Citat:
...

Återigen, damen är säkert världens mysigaste mormor eller farmor. Hon kan
hjälpa flyktingar på andra sätt än på RK. RK tar bestämt avstånd från "vi och dom"
tänket. Det är inget jag hittar på.

När man går RK:s introduktionskurs, som är ett måste för att få lov att bli medlem,
så går de igenom vilka krav som gäller på RK.

Det där verkar ju vara gummiparagrafer som man kan tolka som man vill i denna situationen. Finns inget som säger att de måste säga upp damen i fråga i just detta fallet eller att hon delar upp hjälpbehövande i vi och dom. Beslutet att säga upp henne verkar dessutom ha fattats på studs utan att ha kontrollerat situationen eller hur den utspelat sig enligt de mail D*w*n fick från Röda Korsets huvudkontor.

Jag kan ju t.ex ta paragraf 3 från röda korsets Code of Conduct

3. Aid will not be used to further a particular political or religious standpoint;

Att ta in invandrare till sverige som en generell lösning för att hjälpa behövande kan också betraktas som en politisk ståndpunkt, vilket därmed ger damen helt rätt enligt deras stadgar. Då uttrycker hon en helt korrekt ståndpunkt att det är bäst att hjälpa på plats. VSB -> Helt enligt stadgarna...

edit: Dom här paragraferna är också tillämpliga som försvar för damen:
4. We shall endeavor not to be used as an instrument of government foreign policy;
5. We shall respect culture and custom;
10. In our information, publicity and advertising activities, we shall recognize disaster victims as dignified human beings, not hopeless objects.
Senast redigerad av Sius 2014-04-10 kl. 11:15.
Citera
2014-04-10, 11:10
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Vadå, gillar du inte långa svar?

1. Det hade de kanske gjort under andra omständigheter.
2. Det var verkligen INTE röda korset som hängde ut henne från första början.
3. Jag har inte hängt ut någon. Den frågan måste besvaras av personen som
hängde ut henne.

Givetvis hade det varit bättre om det hade skötts internt. Damen kunde
tänkt för sig själv "Nej, nu skiter jag i RK. Det finns säkert någon annan
organisation som mer överensstämmer med mina egna värderingar om
"vi och dom"".

Jag tror att normalt sett sker mycket internt. Inte bara inom RK, utan
inom många organisationer.
Å,dra åt skogen vad du fegade ur. Men naturligtvis så är det ett ytterligare bevis på att din sida aldrig kan svara konkret på frågor.

1 - 2. OK. Det var inte RK som hängde ut henne men frågan var om det egentligen är OK med en offentlig uthängning.
Hon har inte begått ett brott. Det hela handlar om en privat liten skitdiskussion mellan två personer och varav den ena blir offentligt uthängd. Kan du verkligen inte se det vidriga med detta?

3. Jag frågade inte om du hängt ut någon. Det jag undrar är var du har dina principer.
Stöder du en offentlig uthängning av damen i fråga?
Undviker du återigen att svara tolkar jag det som att du tyckte det var OK.
Citera
2014-04-10, 11:14
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Man har inte att göra på Röda Korset om man talar om "vi och dom" eller "er och oss"! Så enkelt är det! Jag har försökt att förklara det nu flera gånger, men det verkar inte sjunka in alls.

Röda Korset är väldigt tydligt, alla människor är lika värda. Det finns inga oklarheter.
Återigen, damen i fråga är säkert en supertrevlig person, men hon har hamnat
helt fel med hennes inställning och ett tänk att det finns "vi och dom". Hon har
rätt till sina åsikter, men hon har inte på RK att göra.

Det finns inga skandaler, fallet är klart som korvspad.

Du verkar inte förstå, att en *politiskt obunden* hjälporganisation har sparkat en medarbetare för hennes *politiska* ställningstagande.

Enl. dig är det "självklart" och trivialt, att svenska Röda Korset idag är politiserat. Men Röda Korset ska vara politiskt obundet... det är därför inte "klart som korvspad" att svenska Röda Korset sparkar någon för dennes *politiska* ställningstaganden.

Citat:
Röda Korsets grundprinciper är humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universalitet. Rörelsen är religiöst och politiskt obunden och tar aldrig ställning för eller emot någon av de inblandade parterna i ett krig eller konflikt, utan bara för de enskilda som drabbats. (min fetstil)/wikipedia
Citera
2014-04-10, 11:17
Moderator
Fear2bes avatar
Ser man hela filmen så får man uppfattningen att det är planerat så att kvinnan är chanslös redan ifrån början.

1. Varför filmar man? - Utpressningssyfte eller för att hänga ut.
2. Hur många ledande frågor ställs? - Hela samtalet.

Förmodligen så har han pratat med henne tidigare och vet ungefär vad hon kommer att svara. Man ser redan i början hur han fiskar efter "fel svar" och man hör hur belåten han blir när hon svarar fel.
Citera
2014-04-10, 11:20
Medlem
Danziger-gatts avatar
Vad för något i det hon sa var rasistiskt? Jag kan då iallafall inte förstå det......ahh det var rasistkortet som alla tomtar använder sig av när man känner sig kränkt.
Citera
2014-04-10, 11:25
Medlem
Danziger-gatts avatar
Utanför ämnet kanske....men kan inte alla i detta land som är så ivriga av att få hjälpa hela världen inte anmäla sig via en nyinstiftad myndighet/instans. Där kan man typ som organdonator registret meddela att man gladligen inhyser de behövande i sin lgh eller hus. Även att man gladligen skänker typ 25% av sin bruttolön till de behövande.....först då blir de seriösa och betrodda av oss andra som ser och lever i verkligheten och inte i någon mysig kokong på Södermalm.
Citera
2014-04-10, 11:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
1 - 2. OK. Det var inte RK som hängde ut henne men frågan var om det egentligen är OK med en offentlig uthängning.
Hon har inte begått ett brott. Det hela handlar om en privat liten skitdiskussion mellan två personer och varav den ena blir offentligt uthängd. Kan du verkligen inte se det vidriga med detta?
En kommentar. RK medverkade i högsta grad till att hon hängdes ut.

Filmen låg upplagd på deras Facebooksida (oklart hur länge - men tillräckligt länge för att åtskilliga kommentarer skulle hinna publiceras - hur många går inte att se, länken fungerar inte).

Det här skrev de igår (onsdag)
Citat:
I måndags så publicerades ett klipp här på Röda Korsets Facebooksida. Det var en frivillig på en av Röda Korsets mötesplatser som till en besökare uttryckte sig på ett sätt som var oförenligt med Röda Korsets värderingar. Personen i filmen är nu utesluten ur Röda Korset.
Av hänsyn till den personliga integriteten så har vi tagit bort inlägget med filmen. Den finns i istället i anonymiserad version hos Aftonbladet här: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article39157.ab Vi har också sparat kommentarerna i tråden.
https://www.facebook.com/rodakorset/posts/739389342758362?stream_ref=5

Meddelandet är sannolikt undertecknat Carl-Johan - övriga inlägg i tråden är från honom - vilket som tidigare konstaterat är en person som själv i strid med Röda Korsets principer tar partipolitisk ställning på sitt twitterkonto.
https://twitter.com/CJNord
(FB) Smygfilmad medarbetare utesluts ur Röda korset pga "rasism"
Senast redigerad av Tinuviel 2014-04-10 kl. 11:30.
Citera
2014-04-10, 11:29
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Ser man hela filmen så får man uppfattningen att det är planerat så att kvinnan är chanslös redan ifrån början.

1. Varför filmar man? - Utpressningssyfte eller för att hänga ut.
2. Hur många ledande frågor ställs? - Hela samtalet.

Förmodligen så har han pratat med henne tidigare och vet ungefär vad hon kommer att svara. Man ser redan i början hur han fiskar efter "fel svar" och man hör hur belåten han blir när hon svarar fel.

instämmer, en förbrytares enkla psyke. Men "fel" svarar hon bara enligt det monstruösa pk-förtryckets normer.
Citera
2014-04-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du verkar inte förstå, att en *politiskt obunden* hjälporganisation har sparkat en medarbetare för hennes *politiska* ställningstagande.

Enl. dig är det "självklart" och trivialt, att svenska Röda Korset idag är politiserat. Men Röda Korset ska vara politiskt obundet... det är därför inte "klart som korvspad" att svenska Röda Korset sparkar någon för dennes *politiska* ställningstaganden.

Henri Dunant som grundade Röda korset gjorde det med den uttryckliga meningen att man aldrig skulle ta ställning för någon part. Det var därför organsationen blev en sådan succé.

Hur illa det kan gå när Röda korset lierar sig med politiska intressen visas av att under nazi-tiden blev Röda korset i Tyskland till Nazistiska Röda korset. Det har de säkert ångrat efteråt.

Tyvärr har indoktrineringen i Sverige blivit så total att många människor inte kan föreställa sig att invandringspolitiken i Sverige är resultatet av EN politisk linje och att det kan finnas andra politiska linjer. Röda korsets talesperson är förmodligen en av dem som har anammat den enda rätta sanna tron och inte förstår vad "opolitisk" innebär i detta sammanhang.

Det enda sådana organisationer tar intryck av är när medlemmarna försvinner och insamlingen minskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in