2014-04-10, 09:31
Medlem
NALTAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Bortsett från ett inlägg där du bara har skrivit "felpost" har du två raderade inlägg i tråden du nämner. Dessa två är det jag som har raderat. Har du synpunkter på dessa raderingar kan du PM:a mig, men jag vill bestämt dementera att jag skulle ha skrivit som du säger:

Det skulle inte falla mig in att svara så om någon PM:ar mig med en fråga kring raderade inlägg.

Det du skriver om fepost och raderingar stämmer, att det av olika anledningar raderas är inte vad jag ifrågasätter.
Min åsikt är att det måste gå att motivera en sådan, så att man kan göra sitt skrivande bättre!
I min orutin så kändes det vid tillfället, som en örfil. Jag överlever!
Jag vill inte bråka om detta, har ju ingen skärmdump eller övrigt " bevis " i ärendet, så jag tycker vi tar i hand och börjar om?
Du har ju redan hjälpt mig en bit, nästa gång nåt sånt här händer, så vet jag nu att det kanske går att ändra.
Citera
2014-04-10, 09:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellegj
Vänta lite här nu. Nu är det nog på tiden att detta förfarande en gång för alla reds ut hur det fungerar och går till egentligen. Här säger du nu att ett eventuellt svar från användaren tas in i systemet för omröstning så att de som röstar ska kunna se en eventuell förklaring från användaren.

Samtidigt i ett annat inlägg från admin4 så görs det ganska klart att så inte är fallet.

Det är tyvärr inte ett dugg konstigt att användare kan fatta diverse misstankar mot både moderatorer och admins när det inte ens kan ges en enhällig information om hur detta för forumet ganska fundamentala förfarande egentligen fungerar.
Det finns ingen motsägelse i det jag och A4 skriver. När man skapar en omröstning sker precis det A4 skriver och får man inte ett PM sker inget mer än så. Får man ett PM måste man givetvis lägga till den informationen manuellt eftersom systemet omöjligen kan förutsäga dels att man ska få ett PM och dels vad som i så fall kommer stå i det...
Citera
2014-04-10, 09:41
Medlem
borrizs avatar
[quote=soulreaper|48320352]Nej, det stämmer alldeles utmärkt att man vid en 2.01-omröstning inte får ett PM. Däremot får man PM för varje varning man drar på sig, om man anser att dessa är felaktiga kan man överklaga dessa, först till moderatorn som delade ut varningen och sedan till valfri admin. I det här fallet har du alltså fått 7 varningar på ett år (jag räknar inte med dina tidigare varningar då dessa var preskriberade vid tidpunkten för omröstningen). 6 tillfällen på ett år där du kunnat ta till dig din varning, läst regelverket och korrigera ditt beteende efter detta. När du då en 7:e gång bryter mot regelverket är det väl inte så konstigt att du blir avstängd? [quote=regelverket]2.01. Ohörsamhet
Upprepade varningar som inte hörsammas resulterar i en avstängning.
Citat:
Att du blev ställd är för mig väldigt konstigt eftersom du måste varit medveten om att du dragit på dig så pass många varningar.
Det som Carl Hamilton menade var när vi lyfter ett enstaka inlägg som bryter mot 1.XX-regelverket till omröstning får man som användare ett PM där det står varför inlägget är raderat och att det kommer att genomföras en omröstning i outlaw.

Det var intressant att ta del av resonemanget ovan.
Får man fråga var reglerna om förfarandet vi avstängning finns?
Det jag går på är sidan med regler (https://www.flashback.org/regler) och man börjar visserligen bli närsynt med åren men jag kan inte hitta vare sig någon beskrivning eller länk till förfarandet med omröstningar ang avstängningar på sidan.
Citera
2014-04-10, 09:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det jag går på är sidan med regler (https://www.flashback.org/regler) och man börjar visserligen bli närsynt med åren men jag kan inte hitta vare sig någon beskrivning eller länk till förfarandet med omröstningar ang avstängningar på sidan.
Vad är det du undrar över?
Citera
2014-04-10, 10:06
Medlem
soulreapers avatar
[quote=borriz|48320450]
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Nej, det stämmer alldeles utmärkt att man vid en 2.01-omröstning inte får ett PM. Däremot får man PM för varje varning man drar på sig, om man anser att dessa är felaktiga kan man överklaga dessa, först till moderatorn som delade ut varningen och sedan till valfri admin. I det här fallet har du alltså fått 7 varningar på ett år (jag räknar inte med dina tidigare varningar då dessa var preskriberade vid tidpunkten för omröstningen). 6 tillfällen på ett år där du kunnat ta till dig din varning, läst regelverket och korrigera ditt beteende efter detta. När du då en 7:e gång bryter mot regelverket är det väl inte så konstigt att du blir avstängd?
Citat:
Ursprungligen postat av regelverket
2.01. Ohörsamhet
Upprepade varningar som inte hörsammas resulterar i en avstängning.

Det stämmer att det inte står någonting där ang. förfarandet, men är du läskunnig är det inte så svårt att inse att du kan bli avstängd
Citat:
Den som bryter mot någon av reglerna riskerar varning, avstängning eller permanent bannlysning.
Vid första avstängningen blir man avstängd en vecka, vid andra en månad och vid tredje i sex månader. En varning eller avstängning preskriberas ett år efter att den började verkställas.
Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli avstängda från forumet i sex månader utan föregående avstängning. De kan även bli permanent bannlysta.
I vår FAQ kan man läsa följande:
Citat:
Q: Vad är Outlaw?
A: En gömd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgång till. Där diskuteras varningar, bannlysningar och annat som behöver tas ”bakom gardinerna”.

Att du inte inser hur alla större forum och sidor där det finns staff på är uppbyggda är ju beklagligt men dessvärre ingenting vi kan göra någonting åt.
Citera
2014-04-10, 10:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Vad är det du undrar över?
Var jag hittar regler om förfarandet vid avstängning så som du beskrev detta tidigare, en länk till regeltexten skulle vara trevligt. Kan inte tro att dessa regler är sekretessbelagda.
Jag utgår ifrån att det finns explicit skrivna regler och att det inte handlar om någon form av sedvana.
Citera
2014-04-10, 10:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Var jag hittar regler om förfarandet vid avstängning så som du beskrev detta tidigare, en länk till regeltexten skulle vara trevligt. Kan inte tro att dessa regler är sekretessbelagda.
Jag utgår ifrån att det finns explicit skrivna regler och att det inte handlar om någon form av sedvana.
Du får helt enkelt precisera dig för jag fattar inte vad det är du undrar över.
Citera
2014-04-10, 10:37
Medlem
najass avatar
Citat:

Men du skrev ju själv tidigare att du varit inne och kollat på reglerna, och länkade till och med själv till reglerna. Nu undrar du om det finns regler eller om dessa är sekretessbelagda

Menar du procedurerna vid hantering av regelbrott som t.ex avstängning, så är detta ju inga regler utan är inbygt i forummjukvaran. I FAQ:en står också vad Outlaw är och den länken har du också fått.
Senast redigerad av najas 2014-04-10 kl. 10:40.
Citera
2014-04-10, 10:41
Medlem
epost72s avatar
Jag tror möjligen att det borriz avser är att det på regelsidan inte står något om förfarande vid åtgärder om man bryter reglerna.

Typ att varningar (0.**-brott) utdelas av enskilda moderatorer.
Avstängningar verkställs (eller varning för 1.** utdelas) efter omröstning bland moderatorer.
Senast redigerad av epost72 2014-04-10 kl. 10:45.
Citera
2014-04-10, 10:51
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag tror möjligen att det borriz avser är att det på regelsidan inte står något om förfarande vid åtgärder om man bryter reglerna.

Typ att varningar utdelas av enskilda moderatorer.
Avstängningar verkställs efter omröstning bland moderatorer.
I reglerna står det:
Citat:
Ursprungligen postat av Reglerna

Den som bryter mot någon av reglerna riskerar varning, avstängning eller
permanent bannlysning.

Vid första avstängningen blir man avstängd en vecka, vid andra en månad och
vid tredje i sex månader. En varning eller avstängning preskriberas ett år efter
att den började verkställas.

Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli avstängda från
forumet i sex månader utan föregående avstängning. De kan även bli permanent
bannlysta.
Jag vet inte om det är extremt viktigt för någon att veta om huruvida det är en enskild moderator som delar ut en varning. Det står att om man inte sköter sig riskerar man en varning, svårare än så är det inte. Vill man veta mer tror jag nog man får alla svar man vill ha här.
Citera
2014-04-10, 10:52
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Typ att varningar utdelas av enskilda moderatorer.
Avstängningar verkställs efter omröstning bland moderatorer.
Mitt i prick!
Hur kommer det sig att två såpass erfarna och intelligenta moderatorer inte snappar detta?
Citera
2014-04-10, 10:54
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Mitt i prick!
Hur kommer det sig att två såpass erfarna och intelligenta moderatorer inte snappar detta?
För att du är minst sagt vag i det du skriver. Läs regelverket, läs FAQ, återkom sedan med frågor som du inte fått besvarade där. Var noga med att ställa frågan på ett sätt som gör att man förstår vad det är du vill ha svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in