2014-04-09, 16:49
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Detta har diskuterats tidigare, men i vilket sammanhang skall han ha yttrat dessa ord? Om det var i ett juridiskt sammanhang borde ju det finnas dokumenterat, vilket så inte verkar vara fallet?

Det uppges ha yttrats under rättegången mot Arbetet. Se följande inlägg av FurirRevaer: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera
2014-04-09, 16:55
Medlem
Thurizas-09s avatar
Tack.

Men finns det dokumenterat? Oavsett Gunnarssons personlighet och leverne är det i allra högst anmärkningsvärt att han nämner en organisation. Ännu märkligare är att det i så fall inte kom följdfrågor på hans utbrott. Även om inte rättegången hölls i syfte att utröna vem som låg bakom mordet kan det ju tyckas att någon borde reagerat på uttalandet och ställt följdfrågor, eller åtminstone riktat polisens uppmärksamhet mot honom igen.
Senast redigerad av Thurizas-09 2014-04-09 kl. 17:02.
Citera
2014-04-09, 17:27
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror inte heller att han ingick i konspirationen men att han hade kontakter och fick informationer.

Men det finns en uppgift att han skulle ha haft kontakt med tre tysktalande, en lång blond och två kortare och mörkare män i december 1985. Det var en bekant som skulle ha sett dessa komma från hans lägenhet. Den stora blonda och hans två kumpaner löper som en röd tråd genom vittnesmål från folk som uppger sig sett något skumt kring OP och hans bostad innan MOP. Det hävdas också att VG brukade hålla till på någon cafeteria mitt emot OPs lägenhet, där han iofs kan ha träffat de tre.
Det här är också synnerligen intressant och det är märkligt att detta inte redovisas bättre för givetvis vet Skräpo mycket väl om hur förhållandena mellan VG, IvB, Charles ITT, Lingärde, AL osv. ser ut fastän man hellre vill sprida en historia med en viss Ove M inblandad.
Citera
2014-04-09, 18:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tack.

Men finns det dokumenterat? Oavsett Gunnarssons personlighet och leverne är det i allra högst anmärkningsvärt att han nämner en organisation. Ännu märkligare är att det i så fall inte kom följdfrågor på hans utbrott. Även om inte rättegången hölls i syfte att utröna vem som låg bakom mordet kan det ju tyckas att någon borde reagerat på uttalandet och ställt följdfrågor, eller åtminstone riktat polisens uppmärksamhet mot honom igen.

Nej det är inte dokumenterat. Inte ens Anders Leopold har hittat citatet. Såg det första gången i UFO-sundbergs serie. Jan-Ove Sundberg var inte alltid källkritikens mästare och han gillade bra storys, för att inte säga skrönor. Betyder inte att man behöver bortse från allt han skrivit , men behövs bekräftelser från andra källor för att jag ska lita på hans påståenden.
Citera
2014-04-09, 18:22
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej det är inte dokumenterat. Inte ens Anders Leopold har hittat citatet. Såg det första gången i UFO-sundbergs serie. Jan-Ove Sundberg var inte alltid källkritikens mästare och han gillade bra storys, för att inte säga skrönor. Betyder inte att man behöver bortse från allt han skrivit , men behövs bekräftelser från andra källor för att jag ska lita på hans påståenden.

Tycker det är bra om vi kan komma till rätta med de värsta skrönorna av påstådda citat som figurerar där ute. Holmérs citat om skakande grundvalar är ytterligare ett exempel på en skröna som fått massivt fotfäste, vilken brukar tas som en absolut och orubblig sanning.
Citera
2014-04-09, 19:31
Medlem
Återkommer till det mycket intressanta vittnet Stig Folke Wilhelm Engström, som vid tidpunkt för mordet befann sig på mordplatsen.

Stig bodde med sina föräldrar och bror (moder Rut Ingeborg Sofia - som är något av en kändis - och fader Folke Wilhelm, samt bror Per) i Indien fram till december 1945, då de flyttade tillbaka till Sverige. Tyvärr dog Stig 2000, och det finns därför ingen möjlighet att höra historien om Sveavägen från honom personligen.

Men om någon som läser denna tråden kände Stig så vore det intressant att höra mer om denna fascinerande person. Kanske pratade han någon gång om händelserna vid Sveavägen som inte är allmänt känt, eller kanske vet du något annat som kan vara av intresse?

Du kan PM-a mig, eller posta i tråden.
Citera
2014-04-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Tycker det är bra om vi kan komma till rätta med de värsta skrönorna av påstådda citat som figurerar där ute. Holmérs citat om skakande grundvalar är ytterligare ett exempel på en skröna som fått massivt fotfäste, vilken brukar tas som en absolut och orubblig sanning.

Det här är ju oerhört viktigt ja! Det finns så mycket lösryckta citat kring detta som måste rensas bort från funderingarna.
Ett citat som jag återkommer till är det här med att söka på "vår egen bakgård", ett uttalande som jag sett tillskrivits både Näss och Tore Forsberg, var kommer det egentligen från? Har det bara sagts off the record, inte alls eller återfinns det någonstans?
Citera
2014-04-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Det här är också synnerligen intressant och det är märkligt att detta inte redovisas bättre för givetvis vet Skräpo mycket väl om hur förhållandena mellan VG, IvB, Charles ITT, Lingärde, AL osv. ser ut fastän man hellre vill sprida en historia med en viss Ove M inblandad.

Är du den Ove M som nämns i Granskningskommissionen? Jag vet att man antagligen inte får fråga sådant men eftersom du utgivit dig för att ha det namnet så vore det ju klargörande för dem som läser dina inlägg.
Citera
2014-04-09, 21:07
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Är du den Ove M som nämns i Granskningskommissionen? Jag vet att man antagligen inte får fråga sådant men eftersom du utgivit dig för att ha det namnet så vore det ju klargörande för dem som läser dina inlägg.
Av de faktiska trakasserierna mot min familj att döma då socionomer och jurister framträtt i maskopi med olika myndigheter och så som mina motparter i denna debatt framställt saken så är det sannolikt mig man velat misstänkliggöra. Detta skedde långt innan jag ens själv kunde ana vad det egentligen var fråga om. Vad jag råkat bli vittne till har jag först nu men desto mer kunnat förstå innebörden av. Oviljan i övrigt här att läsa rätt frågorna jag faktiskt ställer och varit fullkomligt konsekvent med kan nu inte heller gärna tolkas på annat sätt.
Citera
2014-04-09, 21:12
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan

Jag har en uppgift här att Holmérs berömda uttaldnade finns publicerat den 25 augusti 1986, i den på den tiden relativt seriösa tidningen Dagens Nyheter.
Du råkar inte ha blaskan kvar så du kan kolla vad som faktikst står? Jag sparade aldrig min.
Citera
2014-04-09, 21:24
Medlem
tv4oves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej det är inte dokumenterat. Inte ens Anders Leopold har hittat citatet. Såg det första gången i UFO-sundbergs serie.....
Bara för att källan inte går att återfinna innebär detta inte att citatet om VG måste vara påhittat. För oss som studerat hans fall och karaktär närmare är hans reaktion och uttalande vid detta tillfälle typiskt VG. Frågan är istället varför myndigheterna med sina historieförfalskare blivit så störda över våra eventuella vittnesmål att man måste hålla på med censur och karaktärsmord på detta systematiska och för dem själva avslöjande vis.
Citera
2014-04-09, 21:24
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag har en uppgift här att Holmérs berömda uttaldnade finns publicerat den 25 augusti 1986, i den på den tiden relativt seriösa tidningen Dagens Nyheter.
Du råkar inte ha blaskan kvar så du kan kolla vad som faktikst står? Jag sparade aldrig min.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in