2014-04-09, 14:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Du litar på uppgifterna från regimen i Kiev - som gått ut i världens VÄSTLIGA media. Men inget talar för att Kiev talar sanning, snarare det omvända. Det enda objektiva vittnet vi har är Dr Olga som i förtroende berättade hur det ligger till för Estlands utrikesminister, vilket framkommer i det läckta telefonsamtalet mellan Eus representant och estländaren. När samtalet läcker ut kommer dock dementimaskinen in,
Du litar på auktoriteten i Kiev precis som du litade på västs propaganda som förevändning för att starta krig i Irak med miljoner döda som följd. Du har ingen möjlighet alls att veta om Kiev talar sanning. Du spekulerar och för vidare propagandan.

Menar du att du är så dum att du tror på den ryska propagandan? Beror det på enfald i ditt fall eller för att du också vill sprida lögner helt medvetet? Vi har redan konstaterat att vad en avlyssnad ambassadör tror någon sagt att någon sagt att någon tror inte är en sanning men inte ens detta enkla kan du förstå. Vad är det för fel på dig ?
2014-04-09, 15:02
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Nu har det dock spårat ur ordentligt, som sagt. Det är klart att det hela kanske ebbar ut och bara skapar ett ansenligt hack i de redan ganska modesta Ryska kurvorna, men chansen/risken är faktiskt stor att Putinismen kommer att dra med sig Ryssland rakt ner i avgrunden. En gång till.

Jag håller med.
Man kan också se det från ukrainas perspektiv, då framstår kontraproduktivismen ännu tydligare:

Goda argument varför ukraina ska närma sig väst gör kanske 60% av jobbet, de flesta är nog för men spelet var långt ifrån avgjort. För att vända sig åt väster med stor kraft, enighet och beslutsamhet, då krävs en yttre fiende ovanpå denna övertygelse.

Denna roll som yttre fiende har ryssland gladeligen tagit på sig, genom att i precis rätt ögonblick iskallt annektera krimhalvön och genom sina propagandakanaler dessutom understrukit vem man är och hur man jobbar. Nästan allting ryssarna gjort har försämrat deras position. De chockhöjjer gaspriset t.ex. De är naturligtvis fria att göra detta, men tidpunkten är ju otroligt dåligt vald om man vill få sympatier. Samtidigt sträcker väst ut en hand och hjälper ukraina med gasen.
Senast redigerad av Hartarbete 2014-04-09 kl. 15:05.
2014-04-09, 15:03
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Enligt rysk media som hänvisar till ukrainsk media har Ukraina skickat stridsfordon att kunna användas mot demonstranter i östra Ukraina:
http://swedish.ruvr.ru/news/2014_04_09/Stridsfordon-i-Lugansk-9811/
2014-04-09, 15:07
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Ryssland behöver ingen tillåtelse av någon att göra vad de känner för, om du inte är övvertygad behöver du bara se på Krim-krisen. FN är överspelat och att stater med en befolking i storleken av en mindre tågstation fördömmer Ryssland rör inte dem i ryggen. I stora drag skiter alla länder som spelar roll om vad som skett på Krim, räkna bort USA och EU och se vilka som fördömmer Ryssland. Inte dirket några stora spelare i världen, bryr sig någon om hur Trinidad röstade?

Ukraina är överspelat där Ryssland tog vad de ville ha och kanske kommer tvingas ta delar av Öst då Kiev inte klarar av att styra landet och står helt utan pengar. Skulle inte bli förvånad om västra delar hamnar under andra länders administration för att sedan uppgå i dem efter ett par år.

Ja jag kan ju gå in till min småväxte granne och ta tillbaka min cykel med hot om våld också. Jag kan göra det utan tillstånd men jag får räkna med ytterst obehagliga konsekvenser.

I Rysslands fall har vi hitintills sett att landet blivit utkastat ur G8 och hur EU gör en omplanering av sin energiförsörjning. Det är alltså långt ifrån överspelat. Sälja till Kina istället? Nej, kineserna vill nog ännu mindre vara beroende av Ryssland.
2014-04-09, 15:13
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu glömmer du väl inte att Ryssland måste ha ett beslut av FNs säkerhetsråd också? Det var ju där det brast i Krim-fallet. Dels hade man inte väckt frågan i FN och dels hade man ändå inte fått något beslut på de grunder man hade kunnat anföra. Det hade blivit avslag.

Det är helt förenligt med internationell rätt att i akuta situationer ingripa för att försvara en civilbefolkning mot övegrepp och jag är säker på att Mr Putin vet att han är föpliktigad till att göra det om han måste.

Var lugn, frågan kommer i så fall upp i FN i efterhand. Det går inte att vänta på FN medan civilbefolkningen utsätts för övergrepp. Det vore ett brott.

Nu har iofs FN blivit obsolet genom USAs upprepade brott mot FN-stadgan.
2014-04-09, 15:26
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det är helt förenligt med internationell rätt att i akuta situationer ingripa för att försvara en civilbefolkning mot övegrepp och jag är säker på att Mr Putin vet att han är föpliktigad till att göra det om han måste.

Var lugn, frågan kommer i så fall upp i FN i efterhand. Det går inte att vänta på FN medan civilbefolkningen utsätts för övergrepp. Det vore ett brott.

Aha... har du ärendenumret för Krim eller har det inte hunnit komma upp än?
2014-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja jag kan ju gå in till min småväxte granne och ta tillbaka min cykel med hot om våld också. Jag kan göra det utan tillstånd men jag får räkna med ytterst obehagliga konsekvenser.

I Rysslands fall har vi hitintills sett att landet blivit utkastat ur G8 och hur EU gör en omplanering av sin energiförsörjning. Det är alltså långt ifrån överspelat. Sälja till Kina istället? Nej, kineserna vill nog ännu mindre vara beroende av Ryssland.

Att förändra sin energiförsörjning är inget som ett land gör över en kortare period. EU har dessutom ett väldigt gynnsamt ekonomiskt utbyte med Ryssland – råvaror mot industriprodukter. Den tyska ekonom är dessutom mycket beroende av den ryska handeln. Läs gärna Der Spiegels engelska nätupplaga, den är mycket informativ i frågan
EU har inget bra energi eller handelsalternativ på kortare eller medellång sikt än Ryssland.
2014-04-09, 15:39
Medlem
bernad_laws avatar
Mer om den ryska spion som greps tidigare:

Hon är medlem av det nationalbolsjevikiska partiet och the other Russia, partier som förknippas med neostalinism och Euroasianism, den bisarra ideologi som Putins ideologiske ledsagare Alexander Dugin förfäktar.

Soppan är total!
2014-04-09, 15:48
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mer om den ryska spion som greps tidigare:

Hon är medlem av det nationalbolsjevikiska partiet och the other Russia, partier som förknippas med neostalinism och Euroasianism, den bisarra ideologi som Putins ideologiske ledsagare Alexander Dugin förfäktar.

Soppan är total!

Ta inte i så du spricker. Putin har många rådgivare. Dugin har ju dessutom satts åt av den ryska staten genom ingripanden.
2014-04-09, 15:53
Medlem
Citat:

Nej en enskild stat kan inte ta sig rätten att agera som världspolis utan att det är sanktionerat av FN:s säkerhetsråd. Ryssland bröt mot internationell rätt när de interveneradei Krim.

Men det gjorde även Sverige när de tillsammans med andra västliga länder intervenerade i Libyen - brott mot internationell rätt.
Senast redigerad av fuckuto 2014-04-09 kl. 15:58. Anledning: ord
2014-04-09, 15:54
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Nu till väsentligheterna.

Hamburgerkriget på Krim tar en ny vändning, vill inte Mcdonalds så verkar Burger King vilja.

http://en.ria.ru/russia/20140409/189127106/Burger-King-Eyes-Crimea-Market-as-McDonalds-Closes-Restaurants.html
2014-04-09, 15:59
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Nej en enskild stat kan inte ta sig rätten att agera som världspolis utan att det är sanktionerat av FN:s säkerhetsråd. Ryssland bröt mot internationell rätt när de interveneradei Krim.

Men det gjorde även Sverige när de tillsammans med andra västliga länder intervenerade i Libyen - brott mot internationell rätt.

I en akut situation kan Sverige intervenera i Norge om folket håller på att slaktas. Det strider inte mot FN-stadgan att skydda en utsatt civilbefolkning. Frågan kommer sedan upp i FN och frågan om Sveriges ingripande kommer att värderas.

Samma sak i Ukraina nu.

Vad gäller Krim så har frågan varit uppe. Säkerhetsrådet har inte fördömt Krims anslutning till Ryssland. En majoritet av världens befolkning, representerade genom sina delagater i FNs generalförsamling, har också valt att inte fördöma Ryssland då det gäller Krim.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in