Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Ett sorts statligt körkort för droger. Det är faktiskt ett sätt att hantera situationen. Det finns dock problem med att tvinga drogdistributörer att iaktta en sådan regel. De skulle fortsatt ha incitament att sälja till missbrukare utan körkort.
Det är en lösning. Inte nödvändigtvis en bra lösning men fortfarande bättre än nuvarande där man gör det kriminellt för alla. Notera nu att jag inte diskuterar legalisering, då det är en mer komplex fråga. Just nu diskuterar vi avkriminalisering för brukare.
Citat:
Det är, som du sett med frågan om handikappade, svårt att skilja på vad som är menat att "skydda inkapabla" kontra "omyndigförklara kapabla". Gillar man en regel blir det det första, är ogillar man den blir det det andra.
Det här med handikappade är ett typiskt exempel av där man får göra en bedömning från fall till fall. Ibland kan det vara befogat att se den handikappade som oförmögen att ta eget ansvar ibland inte. Men min poäng är att inte heller på detta område behövs det någon sorts kollektiv bestraffning mot folk som egentligen inte är en del av problemet.
Citat:
Jag var mer ute efter att om 95% av befolkningen kallar sig liberaler och vill tillåta privat kärnvapeninnehav och du deklarerar att "Den liberala ståndpunkten är att privat kärnvapeninnehav är förbjudet", på vilka grunder skulle du *objektivt* anses vara liberal och de 95% icke-liberala? Du "vet" (objektivt) medan de "upplever" (subjektivt)? Du är helt enkelt objektivt smartare? OK, låt oss anta det, men befolkningen gör ändå uppror och avrättar dig. Hade du då ändå objektivt rätt och enligt vilken värdeskala? Uppenbarligen inte "majoriteten har rätt" eller "möjlighet till överlevnad". Hur ser en värdeskala för objektiv moral ut?
Nu har jag inte påstått att det är den enda liberala ståndpunkten. Jag har bara skrivit att det går att som liberal argumentera för det på logiska grunder.
Jag menar att kärnan i liberalism är att värna om de negativa rättigheterna. I de här frågorna går det att argumentera för att de negativa rättigheterna blir inskränkta hur man än gör och därför hamnar de i gråzonen och saknar självklara svar. Exemplen som jag gav längre upp hamnar däremot utanför den gråzonen.
Citat:
9 av 10 liberaler argumenterar för 100% guldstandard. Då måste den typen av kreditgivning jag beskrev förbjudas. Gränserna måste stängas för kapital också då B annars kan bedriva sin verksamhet från utlandet. Implicit tar de s.k. liberalerna därför ställning för en rent nordkoreansk ordning.
Nja inte riktigt. De flesta liberaler brukar snarare tala om att avskaffa valutamonopolet och att en guldstandard då blir en möjlig konsekvens. Dock har jag aldrig hört någon tala om en påtvingad guldstandard, snarare har de flesta jag har hört (har bl a för mig att Ron Paul hör hit) betonat att man inte ska tolka deras förespråkande av guldstandard som att andra typer av valutor ska vara förbjudna.
Citat:
Här är liberalerens strategi följande: Om liberalismen tar ställning i en konflikt mellan A och B och den förlorande parten, säg B, betraktar ställningstagandet som en kränkning så är det bara något som B "upplever" eller "tycker". Alla ställningstagandet mot A, däremot, ÄR kränkningar och det är "fakta" eller "logik".
Det beror ju helt och hållet på vad konflikten består i. Men om den handlar om att den ena parten vill våldsföra sig på den andra parten så brukar libertarianerna heja på den andra parten. Svårare än så är det (oftast) inte.
Citat:
Liberaler är inte homogena som grupp utan tar olika ställning i vissa konflikter, som vapenlagar, barns rättigheter, patenträtt, upphovsrätt. De är uppenbarligen inte överens om vad som är "fakta och logik". Detta beror på att de "upplever" saker olika och därför har olika värderingar.
Ja. Återigen. Det finns gråzoner och frågor där även libertarianer saknar självklara svar. Jag har förklarat flera gånger varför längre upp. Det gemensamma för alla som verkligen är libertarianer är dock att de i första hand prioriterar de negativa rättigheterna, men självklart kan man i vissa frågor komma till olika slutsatser om vad som bäst gynnar de negativa rättigheterna.