Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Jag anser mätvärdet 2000 säkerställt.
Men alla sakkuniga experter i Rätten gör det inte. domen sid 13-14
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Jag ser inget avgörande faktum som förhindrar att läkaren kan ha givit injektionen. Jag känner mig inte övertygad att vittnesmål om storlek av spruta o avsaknad av ev lätt gulfärgning av innehåll kan ges tilltro. Konc av innehåll kan dessutom ha varit nästan "vilken som helst".
Om du känner dig övertygad eller inte är helt ointresant.
För att få en fällande dom i en rätt så ska du kunna bevisa att vittnena ljuger.
Det då trots att du inte ens har kunnat presentera vetenskapligt verifierbara bevis för att man kan leva i upp till en timme med 2000 mikrogram per gram blod i omloppet.
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Jag instämmer i att rättegången handlat för mycket om analysen. Vittnesmål och fakta kring det som hände de sista timmarna i pats liv har inte analyserats tillräckligt noggrant. Vittnesmål om när pat avled går isär extremt, vilket sänker tilltron till vittnesmålen generellt.
Vitnena är lika trovärdiga oavsett om deras utsagor går ihop eller inte. Det är först när man kan visa att ett eller ett fåtal vitnessmål markant skiljer sig från de andra som man kan börja diskutera trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Många verkar ju se tiopental-värdet som "orimligt". Jag ser dock inte heller värdets storlek som en avgörande invändning. Men det borde absolut ha diskuterats mer.
Men de experter som yttrar sig gör just det "En annan omständighet som samtliga experter i stort sett har varit eniga om är att en så hög koncentration som 2000μg/g blod är så exceptionell och extrem att den i sig ger skäl till ett ifrågasättande av analysresultatet" domen sid 13-14
Krister nillson säger det rent ut "Koncentrationen av 2 000 μg tiopental per gram blod har aldrig uppmätts tidigare. Den ärhelt orimlig." domen sid 65
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Målet verkar ha hanterats på ett avvikande sätt. Bara för att ta ett ex. Jag tror inte att analysen eller värdets storlek hade beaktats på samma sätt om t.ex en tidigare straffad stått åtalad för att ha giftmördat en polis.
Du tro ska man göra i kyrkan eller så.
I en rättssal är det frågan om bevisbörda.
Du kan vara helt lugn på att det hade fått precis samma uppmärksamhet om man hade påstått att en åtalad hade haft 3 promille i blodet från en enda lättöl drucken 14 dagar när vitnenna säger att den döde endbart drack ramlösa.
Du har ju tidigare tex försökt hävda att man kan komma undan fortkörning därför att åklagare skulle "bjuda" på fortkörningen när det i själva verket inte hade begåtts något brott alls.
Det är exakt samma regelverk som gäller i alla brottsmål.
Dvs Åklagaren ska kunna visa att alla alternativa händelseförlopp och gärningsmän är uteslutna. I det här fallet fixar inte åklagaren ens det ena.
Citat:
Ursprungligen postat av
y2c
Det verkar dessutom finnas starka förväntningar att pat skall dö. Man drar upp pentotal. Jag tror man skickar ut anhöriga bara för att göra en vanlig svalgsugning? Man sätter inte ut morfinet inför extubering vilket jag anser vara fel, medicinskt.
Du har alltså missat att man har beslutat sig för att avbryta livsuppehållande vård. Det normala utfallet av det är faktiskt att patienten avlider.
Sen skulle det vara bra om du trode lite mindre. Tex skulle du ju kunna be Solna tingsrätt om en kopia på domen.
Man skickar ut familjen när man försöker sondmata flickan.