2014-04-08, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror ingenting, jag frågar ..

Jag ser sällan några tecken från din sida att du "tror" eller "frågar". Har mest sett påståenden som att ingen har en susning om det här och att du utan att ha läst FUP eller har någon som helst kännedom om fallet går på magkänsla för att det här är DIN "bakgård" du KAN KJ:s sort utan och innan och är därför övertygad om att psykopat som han är har utfört ett "event" mot VB tillsammans med "intressegemensamma vänner" med MB som anstiftare då VB utgjorde ett hot som måste undanröjas.
Citera
2014-04-08, 14:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tror ingenting, jag frågar ..

Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Jag ser sällan några tecken från din sida att du "tror" eller "frågar". Har mest sett påståenden som att ingen har en susning om det här och att du utan att ha läst FUP eller har någon som helst kännedom om fallet går på magkänsla för att det här är DIN "bakgård" du KAN KJ:s sort utan och innan och är därför övertygad om att psykopat som han är har utfört ett "event" mot VB tillsammans med "intressegemensamma vänner" med MB som anstiftare då VB utgjorde ett hot som måste undanröjas.

Psykopategenskaper gör ingen till mördare, det är en vanföreställning - men det underlättar att leva med gärningen. No regret, no remorse and never feel bad 'bout it.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-08 kl. 14:43.
Citera
2014-04-08, 14:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam

[--]

Btw. Jag kom på en sak som jag sett tidigare.. Stod det inte i förhöret att han var på besök hos sin bror en tur.. Och att han då gick ut och "försökte göra upp eld" men det regnade? Kan ha varit så att han var och eldade upp kläderna där och då? Brodern stannade inne då..

Jo, det stämmer. Han försökte bränna upp nånting när han var hos brorsan - kan ha varit VB:s kläder/gympadojor, hennes böcker eller sin ryggsäck - men att brasan inte tog sig p.g.a. regn. Vill minnas att detta var vid samma tillfälle som en granne berättade om ganska livlig biltrafik i området till två halv tre på natten. Kanske var något viktigt i görningen den natten ..
Citera
2014-04-08, 16:26
Medlem
Citat:
M. Ja, det hörs rimligt. Men kärnfrågan kvarstår: Har JJ av någon anledning vid något tillfälle kvitterat ut ersättningsnycklar ?

Men nej! Vart fan kvitterar man ut nycklar till ett gammalt atombombs-säkert bergrum? Hos Sixten Nilsson eller?
Citera
2014-04-08, 17:19
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Psykopategenskaper gör ingen till mördare, det är en vanföreställning - men det underlättar att leva med gärningen. No regret, no remorse and never feel bad 'bout it.
Han kallar sig själv tydligen för "skuggan", http://weheartit.com/skuggan/contacts

Skuggan är ett omedvetet komplex, definierat som undertryckta och förnekade egenskaper hos det medvetna. Skuggan har både konstruktiva och destruktiva sidor. Den är destruktiv i betydelsen att skuggan består av allt det den medvetna personen inte vill acceptera hos sig själv. Den är motsatsen till våra medvetna egenskaper. En godhjärtad människa skulle exempelvis ha en otrevlig och ondskefull skugga.
Enligt Jung hanterar individen skuggan på fyra sätt: förnekande, projicering, integrering och/eller transmutation. På grund av dess "motsatsuppbyggnad" symboliseras skuggan oftast i drömmen av en mörk figur av samma kön som drömmaren.

Lite nytt oviktigt, vetande kan aldrig skada. Man kan undra vad det bor för mörka demoner i KJs svarta inre.
Citera
2014-04-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det som ligger närmast till hands och som inte är förseglat med betong är svedjefortet, inte långt från KJ föräldrahem. En f.d. turistattraktion, ett mindre museum som inte används längre. Det var för övrigt där som KJ och hans närmaste vänner avslutade ett eftersök som startade vid föräldrahemmet. Är det något fort som KJ kan ha haft tillgång till så är det svedjefortet.
Om KJ har använt sig av detta fort (stödjefort, ett slags skydd för de stora forten) så kan han ha mellanlagrat VB i korven som ligger bakom förrådet intill hans föräldrahem, ordnat med nycklar och sedan fortsatt sitt event i fortet. Rätt logiskt om man ser det till geografisk placering och händelseförlopp - bostaden - färden till brorsan - hämta prylar - fortsätta ett antal meter - skapa sig tid genom mellanlagring - event i ostörd miljö - frakta delarna i skydd av terräng och mörker (skogsbilvägar utan bebyggelse ända upp till gula huset) - torso under stenarna - osv. Återvända med sina kompisar för att, utan vännernas vetskap, kontrollera eventuella spår i terrängavsnittet mellan föräldrahemmet och svedjefortet. Sedan fortsätter KJ på egen hand och kontrollerar sträckningen upp till gula huset. Make sense.

Svedjefortet är väl i privat ägo sedan ett par år tillbaka?. Vet att dom som köpte det flyttade in i det t o m. Tveksamt om dom bor kvar där då det inte var särskilt poppis hos kommunen.
Citera
2014-04-08, 18:46
Medlem
Funderade på en sak som är lite konstig. Om det nu var KJ som mördade VB. Varför saknas telefonen? Den enda som har att vinna på att telefonen hittas är KJ. Så varför har han sett till att den är borta? Det är enkelt för KJ att förstå det också, att det gynnar honom om telefonen dyker upp eller aldrig försvann. Och om han nu har kastat bort den, varför inte berätta för advokaten, papoan eller lillebrorsan vart den är. Personer som inte skulle skvallra i första taget, eller advokaten som har tystnadsplikt. Den kan ju "råka" komma fram. Men icke...
Citera
2014-04-08, 18:56
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Funderade på en sak som är lite konstig. Om det nu var KJ som mördade VB. Varför saknas telefonen? Den enda som har att vinna på att telefonen hittas är KJ. Så varför har han sett till att den är borta? Det är enkelt för KJ att förstå det också, att det gynnar honom om telefonen dyker upp eller aldrig försvann. Och om han nu har kastat bort den, varför inte berätta för advokaten, papoan eller lillebrorsan vart den är. Personer som inte skulle skvallra i första taget, eller advokaten som har tystnadsplikt. Den kan ju "råka" komma fram. Men icke...
Hur då vinna? Kan ju knappast stämma. Är det smsen från MB du syftar på? Skulle telefon bli hittad och det inte står nåt mer än - jag jobbar, kan inte nu. från MB. Då är det ju verkligen kört lopp för KJ, eller?
Senast redigerad av yoloits 2014-04-08 kl. 19:19.
Citera
2014-04-08, 18:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

På vilket sätt skulle han vinna på att telefonen hittas?
Citera
2014-04-08, 19:15
Medlem
Citat:
Blod kanske? Rädd för fingeravtryck i blod?
Citera
2014-04-08, 19:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

- Därför att den är sänkt i nån sjö i en försvunnen ryggsäck tillsammans med kläder, skolböcker och allt annat som tillhörde Vatchareeya?

- Därför att det är blod och kanske fingeravtryck på den?

- Därför att den kanske är sönderslagen?

- Därför att absolut ingenting skulle förändras av att den kom fram, åtminstone inte till det bättre för den snart morddömde?

Även om KJ planlagt och organiserat ett försök till undanröjning efter mordet så tror jag inte att du ska göra misstaget att utgå från att han ska kunna se allt som du med ditt bekväma länsstolsperspektiv och med facit i handen tycker dig se. En enkel och inte på minsta vis osannolik eller ens "konstig" förklaring är att han helt enkelt bara tänkte att han måste få undan ALLTING som hade med offret att göra. Det tror jag snarast är den förväntade reaktionen från en mördare som försöker sopa igen sina spår. Att han ska stanna upp och tänka "Hm... undrar om jag ska slänga ut något av detta i terrängen nånstans där det kan hittas av någon så att det ska se ut som att jag inte gjorde det"... nä, det låter inte inte sannolikt.

Om något är det väl snarast något den onde planteringsmördaren borde ha gjort. En liten strumpa eller nåt från offret i KJ:s ostädade baksäte t ex? (om den alltid låsta bilen nu trots allt var olåst).
Citera
2014-04-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Hur då vinna? Kan ju knappast stämma. Är det smsen från MB du syftar på? Skulle telefon bli hittad och det inte står nåt mer än - jag jobbar, kan inte nu. från MB. Då är det ju verkligen kört lopp för KJ, eller?

Hmm, ja men med tanke på vad vi vet, så tror jag nog att hennes smskommunikation skulle anbringa mer tvivel om kj som gm. Vad kj och vb pratade om vet vi ju, så han har ju rent mjöl i påsen där. Och att vb bråkat och tjafsat med andra vet vi ju också. Så det mest troliga är ju att det finns sms som avslöjar någon annan. Kanske hot från Mb/an, hot till an/mb. Mer konkret kommunikation. Det är ju i alla fall 300-400 sms att analysera, kanske 1000. Så oavsett vad det står i de sista smsen från MB, så kommer det bara gynna KJ om telefonen skulle hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in