Citat:
Ursprungligen postat av
Bajen2013
Funderade på en sak som är lite konstig. Om det nu var KJ som mördade VB. Varför saknas telefonen? Den enda som har att vinna på att telefonen hittas är KJ. Så varför har han sett till att den är borta? Det är enkelt för KJ att förstå det också, att det gynnar honom om telefonen dyker upp eller aldrig försvann. Och om han nu har kastat bort den, varför inte berätta för advokaten, papoan eller lillebrorsan vart den är. Personer som inte skulle skvallra i första taget, eller advokaten som har tystnadsplikt. Den kan ju "råka" komma fram. Men icke...
- Därför att den är sänkt i nån sjö i en försvunnen ryggsäck tillsammans med kläder, skolböcker och allt annat som tillhörde Vatchareeya?
- Därför att det är blod och kanske fingeravtryck på den?
- Därför att den kanske är sönderslagen?
- Därför att absolut ingenting skulle förändras av att den kom fram, åtminstone inte till det bättre för den snart morddömde?
Även om KJ planlagt och organiserat ett försök till undanröjning efter mordet så tror jag inte att du ska göra misstaget att utgå från att han ska kunna se allt som du med ditt bekväma länsstolsperspektiv och med facit i handen tycker dig se. En enkel och inte på minsta vis osannolik eller ens "konstig" förklaring är att han helt enkelt bara tänkte att han måste få undan ALLTING som hade med offret att göra. Det tror jag snarast är den förväntade reaktionen från en mördare som försöker sopa igen sina spår. Att han ska stanna upp och tänka "Hm... undrar om jag ska slänga ut något av detta i terrängen nånstans där det kan hittas av någon så att det ska se ut som att jag inte gjorde det"... nä, det låter inte inte sannolikt.
Om något är det väl snarast något den onde planteringsmördaren borde ha gjort. En liten strumpa eller nåt från offret i KJ:s ostädade baksäte t ex? (om den alltid låsta bilen nu trots allt var olåst).