Citat:
Ursprungligen postat av
Sesamdaman
Debattartikel. Måste försvara min tes; Assad ska lämna makten.
Vissa minoriteter har haft det super under assad och vissa ett rent helvete. Allt som allt bedömmer jag dock. Tänker på censur, yttrandefrihet, diktatur etc.
Ojdå...det blir svårt...
Oavsett hur mycket skit du nu skulle kunna få fram, sanna eller osanna, så kommer Syrien och dess folk inte tjäna på att Assad lämnar makten för tillfället, så länge utländska terrorister mördar och förstör landet.
Glöm inte att Syrien är ett land i mellanöstern, det är inte trygga Svedala som inte haft krig och elände på länge...man handskas med sabotörer och spioner från israel, man handskas med extremister från muslimska brödraskapet och al Qaida...
Folket själva har inte samma demokratitänk som svenska folket nu har efter flera hundra års små steg mot detta tänk som man nu har, demokrati tar tid.
Men om man ska jämföra Syrien med sin omgivning, monarkier(Saudi, Jordanien och resten av Gulfaraberna), ockupanter(israel),
Irak (ett land i total kaos) och Turkiet som hyllas av väst(har bland det största antalet fängslade journalister fängslade samt erkänner inte folkmordet mot armenierna och syrianerna)...ja, då är Syrien, en republik där alla får utöva sin religion utan att behöva oroa sig, som i Saudi tex.
Ett land där med fri sjukvård och skola...ett sekulärt land med demokratiska inslag, visserligen inte i svenska nivåer, men mer än västs vänner Saudi, Jordanien, Qatar osv...
Ett land som innan kriget var bland de säkraste länderna i världen, säkrare än Sverige...ska då Syrierna skrika om att den svenska regimen ska avgå och låta Breivik och hans gelikar ta över Sverige? För man ska inte intala sig att de som strider mot Assad på något sätt är bättre än Breivik...
Visst, Assad är ingen ängel, säg mig vilken politiker som är det?
Vill du ersätta honom med en armé av Breivikar?
Det är det nog många Syrier som inte vill..