2014-04-07, 21:08
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Finns reportage och forskare som visar att just torka kan ha spelat in på missnöjet i form av uteblivna skördar etc. Man pekar på klimatförändringar som gjort att Syrien blivit mindre självförsörjande.
Detta är dock inte hela orsaken,

Det vore ju illa om folk på allvar trodde att Assad var ansvarig för torka, uteblivna skördar och klimatförändringar.
Samtidigt, efter att sett några hundra videoklipp från Syrien med wannabe-rambos skjutande från höften förvånar mig mycket lite beträffande dessa människors bristande slutledningsförmåga.
Citera
2014-04-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Debattartikel. Måste försvara min tes; Assad ska lämna makten.

Vissa minoriteter har haft det super under assad och vissa ett rent helvete. Allt som allt bedömmer jag dock. Tänker på censur, yttrandefrihet, diktatur etc.

Och hur tror du det kommer bli med islamisterna vid makten? Åt helvete kan jag säga dig. Under Assad har alla religioner kunnat leva fridfullt tillsammans och Syrien är även ett välutvecklat land som hade en bra ekonomi.

En holländsk präst har blivit avrättad i Homs. Han hade bort flera decennier i Syrien och var mycket omtyckt bland annat för att han valde att stanna kvar i staden när den blev belägrad av rebellerna. Han ska tydligen blivit utsläpad på gatan och sedan avrättad med skott i huvudet.

http://www.liveleak.com/view?i=7aa_1396880556
Citera
2014-04-07, 21:43
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
Och hur tror du det kommer bli med islamisterna vid makten? Åt helvete kan jag säga dig. Under Assad har alla religioner kunnat leva fridfullt tillsammans och Syrien är även ett välutvecklat land som hade en bra ekonomi.

En holländsk präst har blivit avrättad i Homs. Han hade bort flera decennier i Syrien och var mycket omtyckt bland annat för att han valde att stanna kvar i staden när den blev belägrad av rebellerna. Han ska tydligen blivit utsläpad på gatan och sedan avrättad med skott i huvudet.

http://www.liveleak.com/view?i=7aa_1396880556

Svår fråga. Att de levt fridfullt tillsammans kan man ha delade åsikter om. Huvudsaken är att han som ledare inte gör ett så bra jobb, i form av censur,icke demokrati (hazef och hela assad familjen) = diktatur vilket jag ska argumentera för. Inte för vilka som ska ta makten istället. Finns ju ton av minoriteter som kan lyckas bättre än honom. Och nej de behöver inte vara radikala muslimer. (finns en anledning till varför USA går emot regimen - annat än kontra Irans kärnvapen och Ryssland) (+ att flertal diktatoriska ledare störtat i området)

Kan leta fram massa klipp från regeringsmän som halshugger civila barn etc men orkar inte leta fram dem. Att ha med sin egen politik i en konflikt försämrar bara en rätt syn på konflikten och rätt slut. (kan tänka mig att du är en muslim hatare)
Senast redigerad av Sesamdaman 2014-04-07 kl. 21:50.
Citera
2014-04-07, 21:56
Medlem
Citat:

Vissa minoriteter har haft det super under assad och vissa ett rent helvete. Allt som allt bedömmer jag dock. Tänker på censur, yttrandefrihet, diktatur etc.

Ojdå...det blir svårt...
Oavsett hur mycket skit du nu skulle kunna få fram, sanna eller osanna, så kommer Syrien och dess folk inte tjäna på att Assad lämnar makten för tillfället, så länge utländska terrorister mördar och förstör landet.

Glöm inte att Syrien är ett land i mellanöstern, det är inte trygga Svedala som inte haft krig och elände på länge...man handskas med sabotörer och spioner från israel, man handskas med extremister från muslimska brödraskapet och al Qaida...
Folket själva har inte samma demokratitänk som svenska folket nu har efter flera hundra års små steg mot detta tänk som man nu har, demokrati tar tid.

Men om man ska jämföra Syrien med sin omgivning, monarkier(Saudi, Jordanien och resten av Gulfaraberna), ockupanter(israel),
Irak (ett land i total kaos) och Turkiet som hyllas av väst(har bland det största antalet fängslade journalister fängslade samt erkänner inte folkmordet mot armenierna och syrianerna)...ja, då är Syrien, en republik där alla får utöva sin religion utan att behöva oroa sig, som i Saudi tex.

Ett land där med fri sjukvård och skola...ett sekulärt land med demokratiska inslag, visserligen inte i svenska nivåer, men mer än västs vänner Saudi, Jordanien, Qatar osv...

Ett land som innan kriget var bland de säkraste länderna i världen, säkrare än Sverige...ska då Syrierna skrika om att den svenska regimen ska avgå och låta Breivik och hans gelikar ta över Sverige? För man ska inte intala sig att de som strider mot Assad på något sätt är bättre än Breivik...

Visst, Assad är ingen ängel, säg mig vilken politiker som är det?
Vill du ersätta honom med en armé av Breivikar?
Det är det nog många Syrier som inte vill..
Citera
2014-04-07, 22:06
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
Ojdå...det blir svårt...
Oavsett hur mycket skit du nu skulle kunna få fram, sanna eller osanna, så kommer Syrien och dess folk inte tjäna på att Assad lämnar makten för tillfället, så länge utländska terrorister mördar och förstör landet.

Glöm inte att Syrien är ett land i mellanöstern, det är inte trygga Svedala som inte haft krig och elände på länge...man handskas med sabotörer och spioner från israel, man handskas med extremister från muslimska brödraskapet och al Qaida...
Folket själva har inte samma demokratitänk som svenska folket nu har efter flera hundra års små steg mot detta tänk som man nu har, demokrati tar tid.

Men om man ska jämföra Syrien med sin omgivning, monarkier(Saudi, Jordanien och resten av Gulfaraberna), ockupanter(israel),
Irak (ett land i total kaos) och Turkiet som hyllas av väst(har bland det största antalet fängslade journalister fängslade samt erkänner inte folkmordet mot armenierna och syrianerna)...ja, då är Syrien, en republik där alla får utöva sin religion utan att behöva oroa sig, som i Saudi tex.

Ett land där med fri sjukvård och skola...ett sekulärt land med demokratiska inslag, visserligen inte i svenska nivåer, men mer än västs vänner Saudi, Jordanien, Qatar osv...

Ett land som innan kriget var bland de säkraste länderna i världen, säkrare än Sverige...ska då Syrierna skrika om att den svenska regimen ska avgå och låta Breivik och hans gelikar ta över Sverige? För man ska inte intala sig att de som strider mot Assad på något sätt är bättre än Breivik...

Visst, Assad är ingen ängel, säg mig vilken politiker som är det?
Vill du ersätta honom med en armé av Breivikar?
Det är det nog många Syrier som inte vill..

lol. Jo jag vet att frågan är kluven men hittar inget annat att argumentera om (ska vara något om syrien konflikten). Att argumentera för att assad ska stanna måste jag bortse från diktatoriska medlena han använder vilket är svårt för mig. Typ som att argumentera för varför Ghadaffi borde fått stå kvar , eller ännu värre Hitler. Att det överhuvud taget råder odemokratiskt läge (majoriteten vill ha bort honom antar jag + inga riktiga demokratiska val) gör att det blir lättare att argumentera till varför han bör avgå.

Och som sagt, finns en anledning till varför USA vill ha bort honom. Nu vet jag inte riktigt hur läget är i lybien och vem som styr men liknande Tyskland efter wwII kan ju tänkas ske i Syrien för att göra det stabilt. Nu randomizar jag bara haha.
Citera
2014-04-07, 22:13
Medlem
Citat:
Kan leta fram massa klipp från regeringsmän som halshugger civila barn etc men orkar inte leta fram dem. Att ha med sin egen politik i en konflikt försämrar bara en rätt syn på konflikten och rätt slut. (kan tänka mig att du är en muslim hatare)

Antingen så har du missförstått något klipp eller så ljuger du...jag har följt konfliten i 3 år nu och inte en enda gång sett ett klipp där regeringsmän halshugger barn...men att se den väststödda "oppositionen" mörda barn kräver inte många knapptryck:
https://www.youtube.com/watch?v=Xac-f29FvcU (Bilbomb utanför en skola)

Men om du nu inte ljuger så kan du gärna visa mig klippet...det räcker med endast ett klipp fastän att du påstår att det finns "massa klipp" på regeringsmän som halshugger barn.

Nu var inte ditt inlägg riktat mot mig, men de som är muslimhatare är de som stödjer terroristerna som mördar syrierna, sunni som shia, kristna som kurder...
Citera
2014-04-07, 22:22
Medlem
Citat:
Svår fråga. Att de levt fridfullt tillsammans kan man ha delade åsikter om. Huvudsaken är att han som ledare inte gör ett så bra jobb, i form av censur,icke demokrati (hazef och hela assad familjen) = diktatur vilket jag ska argumentera för. Inte för vilka som ska ta makten istället. Finns ju ton av minoriteter som kan lyckas bättre än honom. Och nej de behöver inte vara radikala muslimer. (finns en anledning till varför USA går emot regimen - annat än kontra Irans kärnvapen och Ryssland) (+ att flertal diktatoriska ledare störtat i området)

Snälla letar fram dina "massvis" med klipp på regeringssoldater som halshugger civila barn.

Ska du skriva en artikel kan du lära dig att inte särskriva till muslimhatare. Bara så du vet är min kusin och hennes mamma muslimer så jag vet inte varför jag skulle hata dem? Om jag hade "hatat" muslimer hade jag väl störtat Israel i denna fråga?

Du verkar inte ha en aning om vad den konflikten handlar om. Skulle USA bryr sig om diktaturer skulle man inte ha ett så nära samarbete med Saudiarabien och gulfländerna. Detta handlar om att USA/Nato/Israel vill få bort en allierad till Ryssland för att skapa ett större territorium och mer makt i mellanöstern.
Citera
2014-04-07, 22:22
Medlem
Citat:
lol. Jo jag vet att frågan är kluven men hittar inget annat att argumentera om (ska vara något om syrien konflikten). Att argumentera för att assad ska stanna måste jag bortse från diktatoriska medlena han använder vilket är svårt för mig. Typ som att argumentera för varför Ghadaffi borde fått stå kvar , eller ännu värre Hitler. Att det överhuvud taget råder odemokratiskt läge (majoriteten vill ha bort honom antar jag + inga riktiga demokratiska val) gör att det blir lättare att argumentera till varför han bör avgå.

Och som sagt, finns en anledning till varför USA vill ha bort honom. Nu vet jag inte riktigt hur läget är i lybien och vem som styr men liknande Tyskland efter wwII kan ju tänkas ske i Syrien för att göra det stabilt. Nu randomizar jag bara haha.

USA vill ha bort honom så att man lättare ska kunna föra krig mot Iran i framtiden, man vill även isolera Hezbollah...samt se till att den av israel ockuperade Golanhöjderna ska tillhöra israel, något som den väststödda "oppostionen" sagt att man kan gå med på.
Om du tror att USA vill ha bort diktatorer så bör man undra varför man låter kungarna i Jordanien, Saudi, Qatar, Bahrain och alla små riken på arabiska halvön vara kvar?
Fastän att Syrien har 100 ggr mer frihet under Assad än vad Saudierna någonsin kan drömma om..
Man skiter i demokrati, sånt där är endast för att kunna legitimera sina krigsbrott...

Majoriteten av syrierna stödjer Assad, enligt Nato själv, detta krig har gjort Assad populärare än någonsin.
Så varför ska han avsättas? För att Saudi, Turkiet och israel vill det?
Assad står till svars inför syrierna, inte EU och de arabiska monarkerna...och syrierna vill ha kvar honom.

http://www.worldtribune.com/2013/05/31/nato-data-assad-winning-the-war-for-syrians-hearts-and-minds/
Senast redigerad av ultimatkontakt 2014-04-07 kl. 22:26.
Citera
2014-04-07, 22:35
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hebbe25
[/b]
Skulle USA bryr sig om diktaturer skulle man inte ha ett så nära samarbete med Saudiarabien och gulfländerna. Detta handlar om att USA/Nato/Israel vill få bort en allierad till Ryssland för att skapa ett större territorium och mer makt i mellanöstern.

Jo när du lägger fram det så verkar det vara logiskt faktiskt. Men undkommer inte faktumet att det är en diktatoriskt,odemokratisk ledare som utför censur på sin egna befolkning. Hade inte Hitler gått ut i krig hade man likväl säga samma sak om honom.

Btw har för mig att på liveleak stod det något om regim trogna (alltså inte soldaterna själva) utfört avrättningarna på barnen. Inte säker dock.
Senast redigerad av Sesamdaman 2014-04-07 kl. 22:38.
Citera
2014-04-07, 22:37
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultimatkontakt
USA vill ha bort honom så att man lättare ska kunna föra krig mot Iran i framtiden, man vill även isolera Hezbollah...samt se till att den av israel ockuperade Golanhöjderna ska tillhöra israel, något som den väststödda "oppostionen" sagt att man kan gå med på.
Om du tror att USA vill ha bort diktatorer så bör man undra varför man låter kungarna i Jordanien, Saudi, Qatar, Bahrain och alla små riken på arabiska halvön vara kvar?
Fastän att Syrien har 100 ggr mer frihet under Assad än vad Saudierna någonsin kan drömma om..
Man skiter i demokrati, sånt där är endast för att kunna legitimera sina krigsbrott...

Majoriteten av syrierna stödjer Assad, enligt Nato själv, detta krig har gjort Assad populärare än någonsin.
Så varför ska han avsättas? För att Saudi, Turkiet och israel vill det?
Assad står till svars inför syrierna, inte EU och de arabiska monarkerna...och syrierna vill ha kvar honom.

http://www.worldtribune.com/2013/05/31/nato-data-assad-winning-the-war-for-syrians-hearts-and-minds/

Mjo fattar det nu. Insåg aldrig att USA själva stöttar diktatorer. Fan nu vet jag ju inte vad jag ska skriva om. . Får väl bli att jag klamrar ihop något som ser bra ut lol.
Citera
2014-04-07, 23:03
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:

"Assad ska lämna makten" är den tes du kan få högst betyg på. Jag vet av erfarenhet att lärarna köper rebellernas kamp som en frihetskamp. Du bör självklart i din uppsats bortse från argumenten många för mot dig i tråden. Det finns många argument för varför Assad ska lämna makten, men även många emot.

Motargumenten är följande:
- Vem avgör att Assad ska lämna makten? USA/EU, Ryssland eller syrierna?
- Ditt svar är syrierna. Hur vet du vad syrierna vill?
- al-Nusra, ISIS och IF, d.v.s. radikal islamism utgör de starkaste parterna i konflikten - är de bättre än Assad?
- Handlar den väpnade oppositionens kamp om demokrati, frihet och mänskliga rättigheter?
- Vad spelar en rättsstat; sekularism eller islamism?
- Är det en demokrati eller en bättre diktatur att icke-religiösa, kristna och kvinnor i praktiken och teorin har sämre rättigheter än traditionella muslimer?

Om du verkligen vill problematisera konflikten och tänka självständigt kanske din tes skulle kunna vara "Revolutionen i Syrien har dött". Jag försökte alltid skriva motsatsen till vad jag visste att lärarna ville att jag skulle skriva, de blev ofta chockade - "han har en poäng". Media har en tendens att skapa utrikespolitiska sanningar, om du försöker bryta mönstret och problematisera har du större chans till betyg än att följa det dina lärare alltid anser är rätt. Allt känns för självklart till slut. Chocka är vägen till högsta betyg.

Kan vidare säga att klippet om att regeringssoldater halshugger civila barn inte existerar. Finns mig veterligen inte ett enda dokumenterat exempel i videoformat på när syriska soldater (SAA) avrättar krigsfångar eller andra.
Senast redigerad av ZuparN 2014-04-07 kl. 23:12.
Citera
2014-04-08, 10:37
Medlem
J.Blazes avatar
Dags och hålla sig till OnT och inte om statistik om brott i Sverige utförda av folk från levanten.

FSA har sagt att dem har tagit över Akrab området i Aleppo.
https://twitter.com/arisroussinos/status/453219936693805056
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in