2014-04-08, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har för mig att det var med Bosse Forssberg som KJ satt och pratade airsoft och fort några timmar. Allt i KJ:s värld tycktes kretsa kring detta ..

Så var det ja! Tack!
Det är hans värld, därför tycker jag det låter naturligt att han använt sig av den kunskapen i brottet, för där känner han sig hemma. Dock kanske det är som att hitta en nål i en höstack men tror MPS sök oroade honom och därför flyttade han kroppen. Det insåg han när han var med på söken. Genom att placera kroppen så den kunde hittas så avbröts söken och med polisens skrala manskap så försvårade det att hitta den egentliga brottsplatsen. Hans mastuppkopplingar, samt MPS sökplanering skulle minska området där kroppen var fram tills gula huset.
Men det är bara en tanke. Kan ju vara varsomhelst i skogen runt boden också...
Citera
2014-04-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Så var det ja! Tack!
Det är hans värld, därför tycker jag det låter naturligt att han använt sig av den kunskapen i brottet, för där känner han sig hemma. Dock kanske det är som att hitta en nål i en höstack men tror MPS sök oroade honom och därför flyttade han kroppen. Det insåg han när han var med på söken. Genom att placera kroppen så den kunde hittas så avbröts söken och med polisens skrala manskap så försvårade det att hitta den egentliga brottsplatsen. Hans mastuppkopplingar, samt MPS sökplanering skulle minska området där kroppen var fram tills gula huset.
Men det är bara en tanke. Kan ju vara varsomhelst i skogen runt boden också...

Eller så gör vi en 180º sväng.
MB dödade VB och kände att polisen började komma för nära så han planterade kroppen på en sådan plats som kunde bindas till KJ, planterade blod i KJs bagage. Med tanke på hans läge med polisförhör m.m. är han den enda som skulle vara desperat nog att försöka sig på en plantering för att skifta fokus till någon annan, ljög om allt möjligt, läste sig till här om KJ fastän han nekar till att han gjort det fast han erkänner att han varit här. Ger bort sin Nissan Terrano när en sån figurerat lite överallt. Gillar knivar, är våldsam och haft en nära relation till offret som verkade ha barkat åt helvete. VB hotar att sprätta upp deras katt. Kan håren på VB vara från den katten?

Måste erkänna att jag är kluven, både KJ och MB har saker som talar emot dem. Min känsla är 50/50, det är lite jobbigt faktiskt
Nåväl, en åker in i alla fall, säkert rätt gm
Senast redigerad av Steelmachine33 2014-04-08 kl. 02:04.
Citera
2014-04-08, 05:31
Medlem
Citat:
JJ är militär, eller f. d. ? Har JJ någon anknytning till forten i dag ? Guidade turer ? Nycklar ? Kan KJ ha "kommit över" nycklar och kopierat ? Om JJ inser sambandet mellan mordet på VB och något av forten/bergrummen torde han ju vara väldigt angelägen om att undanröja alla spår ..
Det som ligger närmast till hands och som inte är förseglat med betong är svedjefortet, inte långt från KJ föräldrahem. En f.d. turistattraktion, ett mindre museum som inte används längre. Det var för övrigt där som KJ och hans närmaste vänner avslutade ett eftersök som startade vid föräldrahemmet. Är det något fort som KJ kan ha haft tillgång till så är det svedjefortet.
Om KJ har använt sig av detta fort (stödjefort, ett slags skydd för de stora forten) så kan han ha mellanlagrat VB i korven som ligger bakom förrådet intill hans föräldrahem, ordnat med nycklar och sedan fortsatt sitt event i fortet. Rätt logiskt om man ser det till geografisk placering och händelseförlopp - bostaden - färden till brorsan - hämta prylar - fortsätta ett antal meter - skapa sig tid genom mellanlagring - event i ostörd miljö - frakta delarna i skydd av terräng och mörker (skogsbilvägar utan bebyggelse ända upp till gula huset) - torso under stenarna - osv. Återvända med sina kompisar för att, utan vännernas vetskap, kontrollera eventuella spår i terrängavsnittet mellan föräldrahemmet och svedjefortet. Sedan fortsätter KJ på egen hand och kontrollerar sträckningen upp till gula huset. Make sense.
Citera
2014-04-08, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vet du vilken address KJs farfar bodde på?
E*v**d Joh**son väg 8 (y,i, n, n,s) för att använda flashteknik.
Citera
2014-04-08, 05:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
MB dödade VB och kände att polisen började komma för nära så han planterade kroppen på en sådan plats som kunde bindas till KJ, planterade blod i KJs bagage. Med tanke på hans läge med polisförhör m.m. är han den enda som skulle vara desperat nog att försöka sig på en plantering för att skifta fokus till någon annan, ljög om allt möjligt, läste sig till här om KJ fastän han nekar till att han gjort det fast han erkänner att han varit här. Ger bort sin Nissan Terrano när en sån figurerat lite överallt. Gillar knivar, är våldsam och haft en nära relation till offret som verkade ha barkat åt helvete. VB hotar att sprätta upp deras katt. Kan håren på VB vara från den katten?

Måste erkänna att jag är kluven, både KJ och MB har saker som talar emot dem. Min känsla är 50/50, det är lite jobbigt faktiskt

Har lite svårt att se MB i mördarrollen, jag tror Berg saknar intresse för utdraget asphyx- och knivmord vilket KJ inte har stuckit under stol med att han gillar. Snarare tror jag MB/AN kan finnas i en organiserande roll, eventuellt upplåtande av mordplats i utrymme Berg disponerar eller har tillgång till - minns MB:s : " .. eller ser jag till att någon annan gör det".

Ingenting utesluter väl att håren på VB kan vara katthår. Men från MB/AN:s katt ..? Bergs avyttrade bilar väcker åtminstone mina misstankar om blodbesudling i någon av dessa. Knappast tillfälligheter att bilar avyttrades i samband med Vatchareeyas försvinnande och död. Märkliga sammanträffanden i så fall ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-08 kl. 06:17.
Citera
2014-04-08, 06:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det som ligger närmast till hands och som inte är förseglat med betong är svedjefortet, inte långt från KJ föräldrahem. En f.d. turistattraktion, ett mindre museum som inte används längre. Det var för övrigt där som KJ och hans närmaste vänner avslutade ett eftersök som startade vid föräldrahemmet. Är det något fort som KJ kan ha haft tillgång till så är det svedjefortet.
Om KJ har använt sig av detta fort (stödjefort, ett slags skydd för de stora forten) så kan han ha mellanlagrat VB i korven som ligger bakom förrådet intill hans föräldrahem, ordnat med nycklar och sedan fortsatt sitt event i fortet. Rätt logiskt om man ser det till geografisk placering och händelseförlopp - bostaden - färden till brorsan - hämta prylar - fortsätta ett antal meter - skapa sig tid genom mellanlagring - event i ostörd miljö - frakta delarna i skydd av terräng och mörker (skogsbilvägar utan bebyggelse ända upp till gula huset) - torso under stenarna - osv. Återvända med sina kompisar för att, utan vännernas vetskap, kontrollera eventuella spår i terrängavsnittet mellan föräldrahemmet och svedjefortet. Sedan fortsätter KJ på egen hand och kontrollerar sträckningen upp till gula huset. Make sense.

Se där, ja - det finns fort som det går att komma in i tydligen .. Inte omöjligt för KJ att ta sig in heller då. Har JJ nycklar ? Kan KJ ha "kommit över" nycklar och kopierat ? Har polis med likhundar systematiskt gått igenom alla utrymmen som är möjliga att komma in i ?

Edit: fetat - jodå.
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-08 kl. 06:20.
Citera
2014-04-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Du kan OMÖJLIGT vara säker på vem som mördade VB om du själv inte var där och bevittnade händelsen eller själv varit delaktig!

Förjävligt och fullständigt oacceptabelt om det skulle bli så!!!!
Och där någonstans framgår ditt krav på bevisning i brottmål. Om du, Semixon, personligen inte har varit på plats och bevittnat händelsen så skall personen frias.

Vittnen ljuger. Andra misstänkta ljuger. Polisen ljuger och gör dåliga utredningar. Åklagarna ljuger. Hundar ljuger. Trådskrivare ljuger och är obegåvade. Om det kom fram en film som visar när KJ mördar och sen styckar VB men KJ ändå hävdar sin oskuld skulle du hävda att filmen är manipulerad och inget bevis. Om KJ skulle erkänna att han mördade VB skulle du påstå att det inte heller är något bevis, han försöker bara skydda någon.

Mycket oklart om du medvetet vill provocera eller om du bara är obegåvad men det spelar kanske inte någon roll.
Citera
2014-04-08, 11:08
Medlem
Citat:

Det skulle förklara en hel del... Händelseförloppet tillsammans med indicierna som du beskriver ovan gör att bitar faller på plats och kan med stor sannolikhet ligga mycket nära sanningen om vad som faktiskt hände VB!

Det är bättre att ingen åker in än att en helt oskyldig gör det!!
Senast redigerad av zemixon 2014-04-08 kl. 11:16.
Citera
2014-04-08, 11:55
Medlem
Citat:
Så några guidade turer i "autentisk" soldatmiljö i bergrum, fort och kulvertar förekommer alltså inte ? Inget som sparats som turistattraktion ?

Edit: Se Steelmachine33's inlägg, 20:44.
Jo, Rödbergsfortet. Det ligger på andra sidan älven. Ganska precis bakom KJ's lägenhet. Det är öppet några veckor under sommaren.
Citera
2014-04-08, 12:00
Medlem
Citat:
Nä det har du rätt i, forten är förseglade. Men en bunker eller en skans räcker fint. Min erfarenhet var bara ett exempel att en liten lucka i skogen kan dölja mycket under. KJ tror jag har full koll på bodens fästning med alla bunkrar, fort m.m. hans familjs fastigheter är genomsökta utan resultat.
Vad är KJs intresse? Militären, springa runt i skogen med låtsasvapen och bodens fästning. Han vet nog om många bortglömda bunkrar runt om boden. Dock så kan han fått kalla fötter när MPS började utvidga sökområdet så han tvättade kroppen så gott han kunde och dumpade henne vid gula huset för att ingen skulle snubbla över styckplatsen alternativt lagringsplatsen. Men det är bara en teori, dock tror jag KJ har områdeskännedom som han utnyttjat i detta brott. Om han använt någon neutral plats så hade han nog gjort fler misstag men bodens fästning kan han vända till sin fördel.

Satt han inte och pratade fästningen under ett helt förhör, tror han fiskade och pejlade hur mycket man visste egentligen.

Edit: eller var det med advokaten han snackade om Bodens Fästning? Är det bara jag som inte kan ladda ner FUP i smartphone btw?.
Jag förstår vad du menar. Men allt som fortfarande är öppet döljer ingenting av intresse. En bunker innehåller i maj månad vatten, bråte och någon gammal ölburk som flyter omkring. Visst, det kan vara intressant plats. Men du har omöjligt tillgång till något användbart av värde enligt mig.
Senast redigerad av Jan-Olov44 2014-04-08 kl. 12:05.
Citera
2014-04-08, 12:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Eh nej. Måste man ha missuppfattat vad du tror, bara för om man själv har en annan teori? Eller duger bara en enda teori i denna tråd? Man får ju skriva saker som kan ha skett. Jag skrev bara att det inte alls behöver ha tagit lång tid från första till sista stick. Sen att allt annat (styckning, städning, flyttning) garanterat har tagit ganska lång tid är ju en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av bamdidam
Det har du ju redan sagt. Var det något nytt du ville ha sagt?

Ville bara upplysa dig om att du troligtvis har fått tidsaspekten om bakfoten. T ex torde styckning inte ha tagit så lång tid .. Visst får man skriva saker som KAN ha skett även om det man skriver troligtvis är fel.
Citera
2014-04-08, 12:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olov44
Jo, Rödbergsfortet. Det ligger på andra sidan älven. Ganska precis bakom KJ's lägenhet. Det är öppet några veckor under sommaren.

Där ser man. Allt är tydligen inte oåtkomligt bakom betongväggar. Då är det väl fullt möjligt att mord och styckning kan ha skett i ett fort ? Om JJ har nycklar att öppna dörrar med under guidade turer sommartid är det väl troligt att KJ kan ha tagit sig in i ett fort för att mörda och stycka Vatchareeya med hjälp av gubbens nycklar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in